ام وی ام X33 کراس دنده ای، در واقع نسخه فیس لیفت ماژور X22 پرو اتوماتیک است که در بازار چین با نام چری Omoda C3 شناخته شده و در سال 2023 به بازار این کشور معرفی شده است. سری اومودا چری در واقع کراس اور هایی هستند که با داشتن ظاهر مدرن و پیروی از مد روز، مشتریان جوان و طرفدار طراحی های نوین را به عنوان بازار هدف خود قرار داده اند.
اما داستان این ماشین در ایران کمی متفاوت است؛ مدیران خودرو پس از توقف تولید X33 به عنوان یکی از محصولات معروف و پرفروش خود، جای خالی خودرویی برای پر کردن فاصله میان X55 پرو و X22 پرو را در سبد محصولات خود احساس می کند. اقدام به عرضه چری اومودا C3 با نام ایکس 33 کراس کرده است تا بار دیگر این فضای خالی موجود در سبد محصولات خود را پر کند.
مدیران خودرو در روز 25 تیرماه 1402 طی مراسمی در هتل استقلال تهران، رسما ام وی ام X33 کراس را معرفی کرد.
مدیران شرکت در این مراسم طراحی مدرن و سطح امکانات بالاتر از سگمنت قیمتی X33 کراس را به عنوان دو خصیصه مهم و مزیت رقابتی اصلی این خودرو اعلام کردند. این خودرو در دو تیپ دنده ای و اتوماتیک به بازار عرضه می شود که این صفحه به بررسی نسخه دنده دستی محصول جدید مدیران خودرو می پردازد.
همچنین شایان ذکر است که اولین طرح فروش X33 کراس دنده ای نیز در اواخر آبان ماه 1402 آغاز شد.
مشخصات فنی X33 کراس دنده ای
امویام X33 کراس دنده ای از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد که توانایی تولید 116 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شوند. قابل ذکر است که مجموعه موتور و گیربکس این خودرو به طور کامل با X22 پرو دنده ای مشترک هستند.
ایکس 33 کراس دستی در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ABS و EBD نیز مجهز است.
در واقع باید گفت پلتفرم و سیستم تعلیق این خودرو نیز هیچ تفاوتی با X22 پرو نداشته و باید انتظار همان سواری و هندلینگ را از X33 کراس دستی نیز داشته باشیم.
ایمنی X33 کراس دنده ای
ایکس 33 کراس از پلتفرم مشترک با X22 پرو بهره می برد که خود با چری فالوین 2 یا همان MVM 315 پلتفرم مشترکی دارد. چری فالوین در سال 2009 با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی شده بود. هرچند سال ها از آن تست گذشته و X33 کراس و چری فالوین هم دقیقا یک خودرو نیستند، با این حال می توان اطمینان نسبی داشت که این خودرو حداقل هایی را در زمینه ایمنی دارد. همچنین مدیران خودرو برای نسخه دنده ای X33 Cross تنها دو ایربگ برای سرنشینان جلو در نظر گرفته است (4 ایربگ در نسخه اتوماتیک).
امکانات کمک رانندگی کراس اور جدید مدیران خودرو نیز به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC محدود می شوند.
امکانات رفاهی X33 کراس دنده ای
در زمینه امکانات رفاهی، ام وی ام ایکس 33 کراس دستی آپشن های کمتری نسبت به نسخه اتوماتیک دارد؛ اتوهلد و کیلس استارتر از روی نسخه دنده ای حذف شده اند. سایر آپشن ها نظیر شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی و گرمکن، سانروف، صندلی های جلو دستی با گرمکن، پنل تهویه مطبوع دیجیتالی، کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور نور، چراغ جلوهای LED با تنظیم ارتفاع از داخل کابین، شارژر وایرلس موبایل، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش 10.25 اینچی و اندروید Mirror Link، نورپردازی کابین، قابلیت روشن کردن پیشرانه از راه دور و ترمز پارک برقی لیست امکانات مشترک میان هر دو نسخه X33 کراس هستند.
طراحی ظاهری X33 کراس دنده ای
چری برای طراحی کراس اور جدید خود از همان زبان طراحی خانواده اومودا استفاده کرده و بنابراین X33 کراس شباهت هایی به فونیکس FX یا همان چری اومودا 5 دارد. در نمای جلو چراغ های اصلی در سپر قرار گرفته و دیلایت ها با طراحی نوینی در جلوپنجره فریم لس این خودرو حل شده اند.
نمای عقب X33 کراس نیز بی شباهت به FX نبوده و چری از چراغ های به هم پیوسته در این خودرو استفاده کرده که نوشته MVM نیز در وسط آن ها دیده می شود.
با این وجود نمای جانبی این خودرو شامل درب ها و ستون ها کاملا با X22 یکسان بوده و تنها تغییر قابل مشاهده در این نما، رینگ های جدید X33 کراس هستند.
قابل ذکر است که هیچ تفاوت ظاهری میان X33 کراس دستی با اتوماتیک وجود ندارد.
کابین و فضای داخلی X33 کراس دنده ای
در داخل خودرو تفاوت خاصی میان نسخه دنده ای و اتوماتیک وجود ندارد و تنها کنسول میانی این دو خودرو متفاوت است. البته باید گفت که خودروی موجود در عکس های این صفحه، یک نمونه آزمایشی با تودوزی مشکی رنگ بوده و نسخه نهایی با تریم آبی و سفید به بازار عرضه خواهد شد.
طراحی داخلی X33 کراس تفاوت بسیاری با سایر محصولات ام وی ام در ایران داشته و به خاطر سال تولید جدیدتر، طرحی کامل نوین و متفاوت دارد. در نگاه اول تریم داخلی کرم رنگ این خودرو جلب توجه می کند که ترکیب آن با بخش های آبی رنگ در قسمت های بالایی باعث شده اند تا فرم اسپرت کابین از بین نرود. در نمای مقابل راننده یک فرمان D کات قرار گرفته و پشت سر آن صفحه کیلومتری دیجیتالی به چشم می خورد. در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور برای دسترسی به سیستم مولتی مدیا خودرو قرار گرفته و پایین تر از آن کلید هایی پیانویی و یک فضای دو طبقه برای قرار دادن وسایل و گوشی موبایل قرار دارد. کنسول میانی نیز میزبان یک موس برای کنترل سیستم صوتی و همچنین کلید ترمز دستی برقی است.
X33 کراس دنده ای در بازار؛ قیمت و رقبا
ایکس 33 کراس دستی به عنوان گزینه بهینه و گران تر X22 پرو دنده ای وارد بازار خواهد شد تا سهم بیشتری از بازار را برای مدیران خودرو در اختیار بگیرد. این خودروی برای نخستین بار در اواخر آبان 1402 با قیمت قطعی 800 میلیون تومان توسط مدیران خودرو به فروش رسید.
باسلام.تسمه تایم این خودرو زنجیری است یا نه؟
آخر یکی نتونست کامل بگه که دنده ای چه آپشنهایی داره، چی نداره! هم مقاله اشتباه گفته، هم توی نظرات اشتباه وجود داره ظاهرا
سلام من ایکس 33 کراس دنده ای تحویل گرفتم چرا نورپردازی داخلی توی منو گذینه روشن خاموش نداره؟