1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. ام وی ام
  4. X33

ام وی ام X33 (MVM X33)

  • کلاس بدنهشاسی بلند
  • کلاس اتومبیلJ Segment
  • تعداد نسل ها (بازار ایران)3 نسل
  • سال های تولید1389 - اکنون
درباره ام وی ام X33

ام وی ام X33 یکی از محصولات شرکت مدیران خودرو است که در اصل می توان آن را اولین کراس اوور چینی در بازار ایران دانست. این خودرو که توسط شرکت تولید می شود در اصل همان تیگو 3 بوده که در ایران با عنوان MVM X33 شناخته می شود. ایکس 33 برای اولین بار در سال 1389 به بازار خودروی کشور معرفی شد و توانست به علل مختلفی از جمله قیمت مناسب و امکانات رفاهی بروز در آن زمان و همچنین نبود رقیبی کره‌ای و یا ژاپنی در محدوده قیمتی خود فروش قابل قبولی را بدست آورد.

مزایا و معایب ام وی ام x33

+ امکانات رفاهی قابل قبول خصوصا در نسخه S

+ طراحی قابل قبول در جدیدترین نسل

+ شرایط فروش خوب

+ گستردگی خدمات پس از فروش مدیران خودرو

- ظاهر قدیمی و ناهماهنگ نسل اول

- کیفیت پایین متریال کابین خصوصا در نسخه های اولیه

-  سواری کند

- جعبه دنده CVT

انواع مدل های ام وی ام X33 در ایران

ام وی ام X33 همانطور که اشاره شد جزو اولین کراس اوور هایی بود که پایش به جاده های ایران باز شد. نسل اول این خودروی کراس اوور در ایران توانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند. با عرضه نسل اول MVM X33 در ایران رفته رفته شرکت های دیگر نیز به این فکر افتادند تا از سرزمین اژدها خودروهایی در این کلاس را به بازار معرفی کنند. فروش بالای X33 در ایران در کنار پیدا شدن رقبای هموطن در این سگمنت مدیران خودرو را برآن داشت تا نسل های بعدی و در واقع فیس لیفت های جدید این خودرو را به بازار عرضه کند. همین موضوع سبب شد تا در این مدت بیش از یک دهه دو نسخه فیس لیفت جدید دیگر نیز از ایکس 33 در ایران معرفی شود. ام وی ام X33 فیس لیفت و ام وی ام X33S دو فیس بعدی از این خودرو بودند که به ترتیب طی این چند سال به بازار ایران عرضه شدند. ام وی ام X33S توربوشارژ نیز آخرین عضو این خانواده است که در واقع می توان آن را تر و فرز ترین نسخه ام وی ام X33 دانست.

ام وی ام X33 دنده‌ای

نسل اول این خودرو برای اولین بار در سال 2005 در نمایشگاه شانگهای چین رونمایی شد. این خودرو که در چین تیگو 3 نام دارد اولین محصول کراس اوور چری محسوب می شود که بر اساس نسل دوم تویوتا راو 4 ساخته شده است. همانطور که اشاره کردیم اواخر دهه 80 شمسی تیگو 3 در ایران با نام ام وی ام X33 رونمایی شد و با وجود دیدگاه منفی که در آن زمان به خودروهای چینی حکمفرما بود توانست به علل مختلفی فروش قابل قبولی را کسب کند. یکی از دلایل فروش خوب X33 ورود در بهترین برهه زمانی بود چرا که در آن زمان مردم می توانستند با پرداخت رقمی بسیار کمتر از خودروهای کره‌ای و ژاپنی صاحب یک کراس اوور شوند. البته نباید از شرایط فروش مناسب مدیران خودرو و امکانات رفاهی این خودرو در زمان خودش غافل شد.

لازم به ذکر است نسخه جدید X33 اواخر سال 2010 رونمایی شد که در اصل فیس لیفتی برای نسل اول تیگو 3 بود. فروش قابل قبول نسل اول ایکس 33 و همچنین باز شدن پای رقبای هموطن این خودرو به بازار ایران، همه دست به دست هم داد تا مدیران خودرو اولین فیس لیفت نماینده خود را در سال 1393 رونمایی کرده و کماکان سهم فروش خود را محفوظ نگه دارد.

مشخصات فنی
نوع موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی
حجم موتور 2 لیتر
قدرت 139 اسب بخار
گشتاور 182 نیوتن متر
گیربکس

5 سرعته دنده دستی

اتوماتیک CVT(نمونه های فیس لیفت)

ترمز ها جلو و عقب دیسکی دارای ABS
حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 تا 100 13 ثانیه ( دنده ای)
مصرف سوخت ترکیبی 9.5 لیتر در 100 کیلومتر (دنده ای)

 

ام وی ام X33 از نظر قوای فنی به یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده بود که حداکثر می توانست 139 اسب بخار قدرت و 182 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این نیرو از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شد. نسخه جدید یا همان فیس لیفت این خودرو نیز از همین پیشرانه بهره می برد منتها جعبه دنده آن از نوع اتوماتیک CVT بود. ام وی ام X33 فیس قدیم با گیربکس دنده‌ای نسبت به نسخه فیس لیفت که از یک گیربکس CVT استفاده می کرد کمی فرزتر بود و هماهنگی موتور و گیربکس در آن بهتر از نسخه فیس لیفت به نظر می رسید. ام وی ام X33 دنده‌ای همچنین از نظر مصرف سوخت به صورت ترکیبی حدود 9.5 لیتر در هر 100 کیلومتر می سوزاند! مصرف سوخت ترکیبی فیس لیفت این کراس اوور هم 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر و شتاب آن نیز 13 ثانیه اعلام شده بود.

مشخصات بدنه
کلاس بدنه کراس اور
نوع شاسی یکپارچه
طول 4285 میلیمتر
عرض 1765 میلیمتر
ارتفاع 1705 میلیمتر
وزن خالص 1375 کیلوگرم (دنده ای)
سایز تایرها 215/65R16

 

در طراحی این خودرو از خودروهای ژاپنی و کره‌ای کپی های متعددی صورت گرفته است. نمای جلو چراغ های اصلی فرم نسبتا گرد و بزرگی دارند که در کنار جلوپنجره نسبتا کوچک آن بیننده را سردرگم می کند. در نمای جانبی کمی شرایط عادی شده و یک ظاهر نسبتا ساده با کمی حجم پردازی مشخص است. همچنین نمای عقب ظاهری شبیه به نسل دوم تویوتا راو 4 دارد اما این کجا و آن کجا! شاید تنها جذابیت این نما وجود تایر زاپاس پشت درب صندوق باشد اما یک نکته منفی بیش از همه چیز به چشم می آید آن هم ناقص بودن سپر عقب که طراحی این خودرو را ناقص کرده است. سپر عقب در قسمت درب صندوق بدون برآمدگی طراحی شده و اصلا هماهنگ با قسمت های دیگر نیست. 

اما در نسخه فیس لیفت نسبت به نسل قبلی برخی ایرادات بزرگ طراحی آن برطرف شده هرچند کماکان خودروی جذابی به نظر نمی رسید. چراغ های جلو اکنون میزبان چراغ های روز شده و فرم نسبتا کشیده و خشنی به خود گرفته‌اند و هماهنگی خوبی با جلوپنجره و سپر دارند. در نمای جانبی خوشبختانه سایز رینگ ها ارتقا پیدا کرده و در نمای عقب هم گرافیک داخلی چراغ های اصلی بروز شده‌اند. همچنین قاب تایر زاپاس بازطراحی شده و هماهنگی بیشتری با این نما پیدا کرده است.

امکانات رفاهی
سنسور دنده عقب - صندلی با روکش چرمی - سانروف برقی - کامپیوتر سفری - آینه های جانبی برقی - شیشه بالابر برقی برای 4 درب - سیستم پخش MP3 با پورت USB و مجهز به 4 بلندگوی استریو – دو کیسه هوا – سیستم ترمز ABS و EBD

 

با ورود به کابین ایکس33 با یک کابین نسبتا ساده و ناهماهنگ که با متریال بی کیفیت هم ساخته شده مواجه می شویم. طراحی داشبورد  نسبت به برخی رقبای همزمان خود نیز حرفی برای زدن ندارد. از این موارد که چشم پوشی کنیم فضای دید مناسبی درون کابین این خودرو وجود دارد و فضای پا و سر هم در هر دو ردیف قابل قبول ارزیابی می شود، از این رو این کراس اوور انتخابی مناسب برای خانواده هاست. در نسخه فیس لیفت نیز داشبورد مجددا باز طراحی شده و قطعات دکوراتیو هم به رنگ تیره تبدیل شده‌اند. کیفیت متریال و مونتاژ تا حدود زیادی بهتر شده و همچنین فضای کابین کماکان مناسب و قابل قبول است.

ام وی ام X33S

ام وی ام X33S نام دومین فیس لیفت ام وی ام X33 است که در سال 1395 توسط مدیران خودرو رونمایی و جایگزین نسخه قبلی شد. این خودرو نسبت به نسخه های قبلی تغییرات نسبتا زیادی پیدا کرد و توانست فروش ایکس 33 در ایران را افزایش دهد. این خودرو در دو تیپ ام وی ام X33S اسپرت و ام وی ام X33S ساده به فروش می رسید که تنها تفاوت این دو تیپ در نمای ظاهری است. ام وی ام X33S در دو تیپ ساده و اسپرت تولید شد که تیپ اسپرت تنها از نظر ظاهری سپر جلوی متفاوت و رکاب جانبی را نسبت به نسخه ساده داشت. همچنین سقف و ستون تمام نمونه های اسپرت به رنگ مشکی درآمده بودند. 

مشخصات فنی
نوع موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی
حجم موتور 2 لیتر
قدرت 136 اسب بخار
گشتاور 180 نیوتن متر
گیربکس

اتوماتیک CVT(نمونه های فیس لیفت)

ترمز ها جلو و عقب دیسکی دارای ABS
حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 تا 100 14 ثانیه

 

X33S در بخش مشخصات فنی از همان پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی تنها با برخی اصلاحات استفاده می کند که توانایی تولید 136 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این نسل تنها از نوع اتوماتیک CVT با شبیه سازی 9 سرعته است. اما نسخه توربوشارژ ام وی ام X33S مشخصاتی مشابه به آریزو 5 توربو جدید دارد که تیراژی محدود داشته و تنها هدف تولید آن رفع نیاز طرفداران X33S بود که به دنبال خودروی تند و تیز بودند.

مشخصات بدنه
کلاس بدنه کراس اور
نوع شاسی یکپارچه
طول 4419 میلیمتر
عرض 1765 میلیمتر
ارتفاع 1651 میلیمتر
وزن خالص 1420 کیلوگرم
سایز تایرها 215/65R17

 

از نظر ظاهری این خودرو نسبت به نسخه های قبلی تفاوت های مشهود و مثبتی پیدا کرد. می توان گفت مهندسین چری در این خودرو به پختگی طراحی رسیدند. نمای جلو چراغ های اصلی کاملا کشیده و باریک طراحی شده و جلوپنجره نیز متصل به چراغ هاست. سپر خودرو ظاهری عضلانی داشته و میزبان چراغ های مخصوص روز و مه شکن است. در نمای جانبی تنها قاب آینه ها تغییر یافته و در نسخه اسپرت ستون ها و سقف نیز به رنگ مشکی درآمده‌اند.

 

امکانات رفاهی
رینگ 17 اینچی - سنسور پارک - روکش چرمی صندلی ها - تنظیم صندلی راننده در 6 جهت - تنظیم برقی آینه کناری - تهویه مطبوع خودکار - کروز کنترل - سانروف - مه شکن جلو و عقب - قابلیت پخش MP3 - مجهز به 4 بلندگو - صفحه نمایش 8 اینچی لمسی - ورودی iPad - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان - دو کیسه هوا – سیستم ترمز ABS و EBD.

با ورود به کابین این خودرو با یک طراحی بروز برخلاف نسخه های قبلی مواجه می شویم که نکته‌ای مثبت تلقی می شود. طراحی داشبورد از یک ظاهر ساده به ظاهری پویا با خطوط تند و تیز تبدیل شده است. متریال به کار رفته در داشبورد کیفیت نسبتا مناسبی دارند و همچنین فضای سرنشین ها در هر دو ردیف نیز مناسب و قابل قبول است.

 

ام وی ام X33 توربوشارژ

جدیدترین عضو خانواده X33 نسخه توربوشارژ آن است که مدیران خودرو اواخر سال 1400 از آن رونمایی کرد. نسخه توربوشارژ ام وی ام X33 خودرویی است که به بازار آمده تا با دیگر رقبای هموطنش که از نظر فنی خودروهای تر و فرزی بودند به رقابت بپردازد.

 

مشخصات فنی
نوع موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ
حجم موتور 1.5 لیتر
قدرت 147 اسب بخار
گشتاور 210 نیوتن متر
گیربکس

اتوماتیک CVT با شبیه سازی 9 سرعت

ترمز ها جلو و عقب دیسکی دارای ABS
مصرف سوخت 6.5 لیتر در 100 کیلومتر
شتاب 0 تا 100 10 ثانیه

 

از نظر مشخصات فنی دیگر خبری از پیشرانه 2 لیتری قدیمی خانواده X33 نیست و اکنون می بینیم که این خودرو مشخصاتی مشابه به آریزو 5 جدید پیدا کرده است. قلب تپنده این خودروی کراس اوور یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ است که حداکثر می تواند 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با قابلیت شبیه سازی 9 سرعت به چرخ های جلو منتقل می شود. همین موارد سبب شده تا X33 توربو نسبت به دیگر اعضای خانواده شتاب بالاتر و مصرف پایین تری داشته باشد. شتاب این خودرو حدود 10.9 ثانیه و مصرف سوخت آن 6.5 لیتر اعلام شده است.

مشخصات بدنه
کلاس بدنه کراس اور
نوع شاسی یکپارچه
طول 4419 میلیمتر
عرض 1765 میلیمتر
ارتفاع 1651 میلیمتر
وزن خالص 1380 کیلوگرم
سایز تایرها 215/65R17

از نظر طراحی ظاهری این خودرو را می توان فیس لیفت X33S دانست. در نمای جلوی این خودرو طراحی چراغ ها تغییری نکرده اما مجموعه جلوپنجره و سپر طراحی متفاوتی پیدا کرده‌اند. مه شکن ها حذف شده و چهره خودرو در این قسمت خشن تر و جسورانه تر شده است. در نمای جانبی تنها رکاب به انتهای درب ها اضافه و طرح رینگ ها نیز اسپرت تر از قبل شده که اتفاقی مثبت است. نمای عقب اما تغییر چندانی نداشته و طراحان چری همان نمای قبلی را مناسب این نسخه دانسته‌اند. متاسفانه همچنان خبری از یک سپر کامل و زیبا نیست و تاثیرات منفی بر روی این بخش گذاشته است.

با ورود به کابین این خودرو تنها موردی که تفاوت یافته است غربیلک فرمان خودرو بوده که شبیه به دیگر محصولات جدید مدیران خودرو است. باقی موارد تغییری پیدا نکرده و همان ظاهر زیبا و نسبتا ارگونومیک X33S در این خودرو وجود دارد.

امکانات رفاهی
رینگ 17 اینچی - سنسور پارک - روکش چرمی صندلی ها - تنظیم صندلی راننده در 6 جهت - تنظیم برقی آینه کناری - تهویه مطبوع خودکار - کروز کنترل - سانروف - مه شکن جلو و عقب – گرمکن صندلی های جلو - قابلیت پخش MP3 - مجهز به 4 بلندگو - صفحه نمایش 8 اینچی لمسی - ورودی iPad - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان – سیستم کنترل کشش – سیستم کنترل پایداری – سنسور فشار باد تایرها – ایموبلایزر – دو کیسه هوا – سیستم ترمزهای ABS و EBD

 

جمع بندی

ام وی ام X33 یک خودروی کراس اوور خانوادگی است که به عنوان اولین نماینده کشور پهناور چین در ایران در کلاس خودروهای کراس اوور پا به جاده های ایران گذاشت. نسل اول این خودرو توانست به واسطه نبود رقیبی هم قیمت فروش قابل قبولی را تجربه کند. اما اگر واقع بینانه بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم نسل اول و دوم ام وی ام X33 خودروهای چندان با کیفیتی نیستند و نمنونه های سالم آن اکنون بسیار کمیاب شده‌اند. اما نسل سوم آن که با نام X33S شناخته می شود خودرویی با طراحی قابل قبول و امکانات رفاهی زیاد است که می تواند حرف هایی برای زدن در مقابل رقبا داشته باشد. لازم به ذکر است مدیران خودرو نسخه توربوشارژ X33S را نیز رونمایی کرد که در تعداد محدود تولید شده و خودرویی تر و فرز تر از دیگر نسخه های X33S است.