دنا جوانان

کشور
ایران ایران
شرکت خدمات دهنده
ایساکو
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
به زودی
قیمت بازار
ناموجود
مشخصات فنی دنا جوانان
205 KM/H
حداکثر سرعت
9.5 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1645 سی سی
نوع موتور
بنزینی دارای توربو
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
اتوماتیک تیپ ترونیک
مصرف سوخت ترکیبی
7.4 لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1400 کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو205/55R16
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب205/55R16
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)160 اسب بخار در 5000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)240 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)97.26 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک60 لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده با هوا
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقباکسل نیمه صلب
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت205 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)9.5 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین)6.3 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
امکانات رفاهی دنا جوانان
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )4 عدد (راننده و سرنشین و جانبی )
سیستم های پایداری و کمک رانندهدارای سیستم کنترل پایداری ESP
سیستم های امنیتی و حفاظتیسيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سیستم ورود و استارت بدون کلید
سیستم فرمان و هدایت پذیریدارای فرمان برقی
نوع غربیلکفرمان تلسکوپی - روكش چرمي با دوخت قرمز مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و بلوتوث موبايل و كروز كنترل
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک دارای کانال تهویه برای سرنشینان عقب - نمايشگر دماي محيط
سیستم صوتی و تصویری6 عدد (بلندگوی جلو - عقب و توییتر در ردیف جلو)
سیستمهای مولتی مدیاداراي مانيتور مالتي مديا تصويري لمسي 7 اینچی با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل، دراری پورت USB
سیستم صندلیهای جلودارای روکش چرم و پارچه - كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع - جابجايي‏ هاي صندلي‏ راننده در 8 جهت (6 جهت برقی و 2 جهت دستی) و سرنشين جلو (4 جهت برقی و 2 جهت دستی) - پشت سري صندلي‌هاي جلو با تنظيم ارتفاع و زاويه _ دارای زير آرنجي - چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن
سیستم صندلیهای عقبدارای روکش چرم و پارچه - امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix) - دسترسی به صندوق عقب از داخل - زیر آرنجی
سیستم آیینه هاآينه هاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده برقی - آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد
سیستم شیشه هاتنظيم شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي، دارای پاور ویندوز و آنتی ترپ، دارای گرمکن شیشه عقب، شیشه های عقب دودی، دارای سنسور باران
سیستم های سقفسان روف 2 حالته
سیستم روشنایی جلوچراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون و چراغ‌ روز (Day Light) - امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ از داخل کابین - دارای مه شکن جلو - دارای سنسور نور
سیستم روشنایی عقبچراغ مه شکن عقب - چراغ خطر نئون
سنسورهای پیش فعالسیستم پایش باد تایر ها، هشداردهنده موانع عقب، سیستم پایش فشار باد ها TPMS
سیستم های کمک رانندگیدوربین دید عقب - کروز کنترل

دنا جوانان، در واقع قدرتمند ترین و آپشنال ترین نسخه خانواده دنا است که در سال 1402 به بازار ایران معرفی شد. گروه صنعتی ایران خودرو پس از استقبال گسترده مشتریان خود از دنا پلاس توربو اتوماتیک، تصمیم به توسعه نسخه ای توانمندتر گرفت و دنا جوانان متولد شد.

نام جوانان در واقع از پیکان جوان برداشته شده، نسخه اسپرت پیکان که در آن زمان با چراغ های دوقلو و موتور قدرتمندتر خود معروف بود. ایران خودرو امیدوار است با این نام گذاری، محصول جدید خود را به عنوان خودرویی اسپرت و جوان‌پسند به بازار عرضه کند.

 

مشخصات فنی دنا جوانان

دنا جوانان به قوی ترین نسخه موتور ملی ایران خودرو مجهز شده؛ موتور EF7P. یک پیشرانه 4 سیلندر 1.7 لیتری توربو که پس از انجام تغییراتی در مرکز تحقیقات ایران خودرو، اکنون 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد. وظیفه انتقال توان تولیدی این موتور به چرخ های جلو نیز برعهده یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT گذاشته شده است. دنا جوانان با این مشخصات فنی به سریع ترین محصول ایران خودرو شناخته می شود.

در زیر خودرو اما تغییر دیگری نسبت به سایر دناها دیده نمی‌شود؛ سیستم تعلیق در جلو مک فرسون و در عقب نیمه مستقل تورشن بار است. ترمزها نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی هستند؛ به همراه سیستم ABS و EBD.

 

ایمنی دنا جوانان

از آن‌جایی که پلتفرم دنا پلاس جوانان هیچ تغییری نداشته، ایمنی کلی این خودرو نیز تفاوت خاصی با سایر نسخه های دنا و به طور کلی خانواده سمند ندارد. با این حال، ایران خودرو با اضافه کردن ایربگ های جانبی به دنا جوانان به همراه سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS، تلاش کرده تا ایمنی محصول خود را افزایش دهد. سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده که به افزایش راحتی راننده در مسیرهای شیب دار کمک خواهد کرد.

 

امکانات رفاهی دنا جوانان

دنا جوانان در واقع فول ترین نسخه خانواده دنا محسوب می شود؛ این خودرو به امکاناتی نظیر شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، صندلی های برقی، سیستم مولتی مدیا با کلید های کنترل از روی فرمان و دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و کامپیوتر سفری مجهز است.

 

طراحی ظاهری و کابین دنا جوانان

به طور کلی، طراحی ظاهری دنا جوانان هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو ندارد و بدون دیدن برچسب های نصب شده روی درب صندوق خودرو، نمی توان یک دنا جوانان را از یک دنا پلاس عادی تشخیص داد.

 

در کابین نیز اوضاع به همین شکل است؛ طراحی کلی کابین هیچ تفاوتی با دنا پلاس نداشته و همان داشبورد و رودری ها با تریم مشکی و قطعات دکوراتیو طرح چوب در دنا جوانان EF7P نیز بکار رفته اند. شایسته بود که ایران خودرو برای محصول پرچمدار خود از روکش چرمی صندلی استفاده کند!

 

دنا جوانان در بازار؛ قیمت و رقبا

دنا جوانان با ورود به بازار ایران وارد رقابت با خودروهایی نظیر شاهین اتوماتیک سایپا و برخی محصولات ارزان قیمت و دست دوم چینی خواهد شد. این خودرو با موتور توربوشارژ ارتقا یافته خود گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال یک خودروی صفر کیلومتر با قوای حرکتی مناسب می گردند. با این حال، نباید فراموش کنیم که محصولات ایران خودرو همواره با مشکلات کیفیت ساخت و مونتاژ دست و پنجه نرم می کنند و از آن گذشته، ایمنی محصولات این شرکت در حوادث رانندگی هیچ گاه قابل اطمینان نیست.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.