دنا جوانان، در واقع قدرتمند ترین و آپشنال ترین نسخه خانواده دنا است که در سال 1402 به بازار ایران معرفی شد. گروه صنعتی ایران خودرو پس از استقبال گسترده مشتریان خود از دنا پلاس توربو اتوماتیک، تصمیم به توسعه نسخه ای توانمندتر گرفت و دنا جوانان متولد شد.
نام جوانان در واقع از پیکان جوان برداشته شده، نسخه اسپرت پیکان که در آن زمان با چراغ های دوقلو و موتور قدرتمندتر خود معروف بود. ایران خودرو امیدوار است با این نام گذاری، محصول جدید خود را به عنوان خودرویی اسپرت و جوانپسند به بازار عرضه کند.
مشخصات فنی دنا جوانان
دنا جوانان به قوی ترین نسخه موتور ملی ایران خودرو مجهز شده؛ موتور EF7P. یک پیشرانه 4 سیلندر 1.7 لیتری توربو که پس از انجام تغییراتی در مرکز تحقیقات ایران خودرو، اکنون 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور دارد. وظیفه انتقال توان تولیدی این موتور به چرخ های جلو نیز برعهده یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT گذاشته شده است. دنا جوانان با این مشخصات فنی به سریع ترین محصول ایران خودرو شناخته می شود.
در زیر خودرو اما تغییر دیگری نسبت به سایر دناها دیده نمیشود؛ سیستم تعلیق در جلو مک فرسون و در عقب نیمه مستقل تورشن بار است. ترمزها نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی هستند؛ به همراه سیستم ABS و EBD.
ایمنی دنا جوانان
از آنجایی که پلتفرم دنا پلاس جوانان هیچ تغییری نداشته، ایمنی کلی این خودرو نیز تفاوت خاصی با سایر نسخه های دنا و به طور کلی خانواده سمند ندارد. با این حال، ایران خودرو با اضافه کردن ایربگ های جانبی به دنا جوانان به همراه سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل کشش TCS، تلاش کرده تا ایمنی محصول خود را افزایش دهد. سیستم کنترل حرکت در سربالایی HAC نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده که به افزایش راحتی راننده در مسیرهای شیب دار کمک خواهد کرد.
امکانات رفاهی دنا جوانان
دنا جوانان در واقع فول ترین نسخه خانواده دنا محسوب می شود؛ این خودرو به امکاناتی نظیر شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، صندلی های برقی، سیستم مولتی مدیا با کلید های کنترل از روی فرمان و دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و کامپیوتر سفری مجهز است.
طراحی ظاهری و کابین دنا جوانان
به طور کلی، طراحی ظاهری دنا جوانان هیچ تفاوتی با دنا پلاس توربو ندارد و بدون دیدن برچسب های نصب شده روی درب صندوق خودرو، نمی توان یک دنا جوانان را از یک دنا پلاس عادی تشخیص داد.
در کابین نیز اوضاع به همین شکل است؛ طراحی کلی کابین هیچ تفاوتی با دنا پلاس نداشته و همان داشبورد و رودری ها با تریم مشکی و قطعات دکوراتیو طرح چوب در دنا جوانان EF7P نیز بکار رفته اند. شایسته بود که ایران خودرو برای محصول پرچمدار خود از روکش چرمی صندلی استفاده کند!
دنا جوانان در بازار؛ قیمت و رقبا
دنا جوانان با ورود به بازار ایران وارد رقابت با خودروهایی نظیر شاهین اتوماتیک سایپا و برخی محصولات ارزان قیمت و دست دوم چینی خواهد شد. این خودرو با موتور توربوشارژ ارتقا یافته خود گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال یک خودروی صفر کیلومتر با قوای حرکتی مناسب می گردند. با این حال، نباید فراموش کنیم که محصولات ایران خودرو همواره با مشکلات کیفیت ساخت و مونتاژ دست و پنجه نرم می کنند و از آن گذشته، ایمنی محصولات این شرکت در حوادث رانندگی هیچ گاه قابل اطمینان نیست.