چانگان CS15 یک کراس اور کوچک شهری است که از 2016 تاکنون توسط کمپانی چانگان کشور چین تولید می شود. این خودرو یک بار در سال 2019 فیس لیفت شده، با این حال چانگان CS15 هنوز تغییر نسل را تجربه نکرده و نسل فعلی آن با پسوند پلاس شناخته نمی شود.
در نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402، گروه خودروسازی سایپا میان انبوهی از خودروهای برقی و هیبریدی اقدام به رونمایی از این کراس اور کوچک کرد. با توجه به اطلاعات بدست آمده از مسئولان سایپا، سی اس 15 ابتدا به صورت وارداتی به ایران خواهد آمد و پس از مدتی مونتاژ این خودرو در کارخانه سایپا آغاز خواهد شد.
مشخصات فنی چانگان CS15
چانگان CS15 از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی استفاده می کند که توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 5 دنده دو کلاچه تر یا همان Wet DCT به چرخ های جلو منتقل می شود.
چانگان سی اس 15 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده استفاده می کند. تعلیق عقب این خودرو رو نیز مطابق انتظار از نوع یکپارچه تورشن بیم است + ترمز عقب های دیسکی.
کراس اور کوچک چانگان تنها 1235 کیلوگرم وزن دارد. این خودرو از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 نیز پیروی کرده و 6.5 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی مصرف می کند.
ایمنی چانگان CS15
چانگان CS15 موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده و خودرویی مطمئن میان همرده های خود محسوب می شود. با این حال، این خودرو تنها دو ایربگ برای سرنشینان جلو دارد.
سیستم های ایمنی این خودرو نیز محدود به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC می شوند.
امکانات رفاهی چانگان CS15
چانگان CS15 از نظر آپشن و امکانات رفاهی چندان غنی محسوب نمی شود. مواردی نظیر شیشه بالابرهای برقی، آینه های جانبی برقی، صندلی های چرمی با تنظیم دستی، سنسور نور، سنسور باران، سانروف، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 7 اینچی و کروز کنترل لیست امکانات این خودرو را تشکیل می دهند.
طراحی ظاهری چانگان CS15
چانگان CS15 یک کراس اور کوچک شهری است که ابعاد آن مقداری بزرگ تر از هاچ بک های عادی است. همچنین، این خودرو مانند برادران بزرگتر خود یعنی CS35 پلاس و CS55 پلاس تغییر نسل را تجربه نکرده و طراحی آن همچنان متعلق به سال 2015 است، هرچند که در سال 2019 یک فیس لیفت روی این خودرو انجام شده است. به همین علت، طراحی این کراس اور کوچک از برادران مدرن خود قدیمی تر به نظر می رسد.
نمای جلوی چانگان CS15 تقریبا ساده است، با این حال طراحان تلاش کرده با اضافه کردن المان هایی نظیر جلوپنجره بزرگ با شبکه خطی کرومی و حجم پردازی در سپر و روی کاپوت، مقداری به حجم خودرو بیافزایند.
نمای کناری این خودرو با توجه به مواردی آینه های روی درب، لچکی شیشه جلو و فرم ستون C تاحدودی بیننده را به یاد جک S3 می اندازد. البته محصول چانگان به هیچ عنوان به بدترکیبی S3 نیست!
نمای عقب CS15 را نیز می توان تا حدی "بامزه" و "چینی شکل" توصیف کرد؛ ابعاد جمع و جور بعلاوه چراغ های کوچک و یک دیفیوزر در پایین سپر. نکته قابل ذکر درباره عقب خودروی CS15، چراغ دنده عقب آن است که در قسمت پایین سمت راست قرار گرفته و احتمالا در بسیاری از مواقع توسط رانندگان سایر خودروها دیده نخواهد شد!
کابین و فضای داخلی چانگان CS15
کابین چانگان CS15 طراحی مناسب، خوش ترکیب و خوش ساختی دارد. با این حال، ارزان قیمت بودن این خودرو در کابین آن ملموس است. نکاتی مانند وجود ترمز پارک دستی و استارت سوییچی، باطن اقتصادی این خودرو را به شما یادآوری می کنند. با این حال، کیفیت متریال نسبتا مناسب، کلیدهای پیانویی در قسمت میانی داشبورد، فرمان D کات خوش دست و روکش چرمی صندلی ها و رودری ها اوضاع را تا حدی بهبود داده اند.
چانگان CS15 در بازار؛ قیمت و رقبا
چانگان CS15 با ورود به بازار ایران وارد رقابت با محصولاتی نظیر ام وی ام X33 کراس، ام وی ام X22 پرو، جک S3 و زوتی DL5 خواهد شد. وارداتی بودن سری اول این خودرو نسبت به رقبای مونتاژی یک مزیت محسوب می شود. همچنین، کیفیت ساخت مناسب آن نیز مزیت دیگری است. برخلاف زوتی که برند گمنام و ضعیفی دارد، CS15 از یک کارخانه معتبر چینی آمده و موتور تنفس طبیعی آن نیز از نمایندگان مدیران خودرو عملکرد مطمئن تری دارد.