1. خانه
  2. مقالات
  3. مقالات
  4. مفقودی گواهینامه رانندگی ، گم شدن گواهینامه، راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی

مفقودی گواهینامه رانندگی ، گم شدن گواهینامه، راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی

مفقودی گواهینامه، گم شدن گواهینامه، راهنمای گرفتن گواهینامه المثتی
10 بهمن 1400
  • 2

کارت گواهینامه یکی از کارت‌هایی است که اگر گم شود، شما با دردسر بزرگی مواجه می‌شوید. به احتمال زیاد اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید، کارت گواهینامه باارزش خود را گم کرده‌اید، اما خونسرد باشید و با آرامش به تمامی نکاتی که در ادامه بررسی می‌کنیم، دقت کنید تا هر چه زودتر آن را پیدا کرده یا المثنی آن را دریافت کنید. مفقودی گواهینامه برابر است با رانندگی‌نکردن شما؛ چراکه اگر بدون گواهینامه رانندگی کنید، با دردسر بزرگ‌تری مواجه می‌شوید، اما بهتر است همیشه مراقب این کارت باشید تا دیگر نیازی نداشته باشید دوران پر از استرسی را تحمل کنید. در ادامه همراه ما باشید تا بدانید در زمان گم‌ شدن گواهینامه باید چه کارهایی انجام دهید.

پیگیری گواهینامه مفقودی

همان‌طور که می‌دانید، تمامی مدارک شناسایی که پیدا می‌شوند به اداره پست تحویل داده می‌شوند. یادتان باشد هر مدرکی را که پیدا می‌کنید، فوراً در صندوق پست بیندازید. زمانی که این کار را می‌دهید، این مدارک در سامانه مدارک یافت‌شده کشور که به نام «پست یافته» است قرار می‌گیرند. این سامانه تمامی مدارک شناسایی پیداشده را ثبت می‌کند. برای این که گواهینامه مفقود شده‌ خود را پیگیری کنید، ابتدا به سامانه پست‌یافته رجوع کنید و نام و نام خانوادگی و دیگر مشخصات‌ خود را وارد کنید. با واردکردن این اطلاعات متوجه می‌شوید آیا گواهینامه شما پیدا شده است یا نه. اگر مدرک شما پیدا شده باشد، تنها با داشتن شناسنامه یا کارت ملی به نزدیک‌ترین دفتر پستی بروید. بعد از اینکه فرم‌های لازم را پر کردید، گواهینامه شما به نشانی آدرس پستی‌شما ارسال می‌شود.

آگهی مفقودی گواهینامه

امروزه با توجه به قانون‌های جدید پلیس راهنمایی و رانندگی، کسانی که می‌خواهند گواهینامه المثنی خود را دریافت کنند، دیگر نیازی به درج آگهی مفقودی گواهینامه در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا حتی روزنامه رسمی ندارند. همین امر سبب می‌شود مسیر دریافت گواهینامه المثنی شما آسان‌تر شود. برای اینکه گم‌شدن گواهینامه‌تان را اعلام کنید، تنها لازم است به نزدیک‌ترین مرکز پلیس +10 بروید و درخواست گواهینامه المثنی‌ بدهید. در آنجا فرمی را تکمیل می‌کنید که در آن علت درخواست صدور گواهینامه المثنی از شما پرسیده می‌شود. پس لازم است اگر گواهینامه شما به سرقت رفته یا احتمال می‌دهید که به دست کس دیگری افتاده باشد، باید این موارد را در فرم مربوط ذکر کنید. مراکز پلیس +10 به شما کمک می‌کنند و استعلام‌های اولیه را انجام می‌دهند و اگر سابقه‌ای در زمینه سوءاستفاده از مدرک شما وجود نداشت، درخواست شما را ثبت می‌کنند. توجه داشته باشید که در زمان ثبت درخواست‌ به انگشت‌نگاری نیاز است؛ پس یادتان باشد در هنگام مراجعه به مراکز پلیس +10 حضور خود شخص متقاضی برای گرفتن اثر انگشت ضروری و مهم است.

 

مدارک موردنیاز برای گرفتن گواهینامه المثنی.webp

 

مدارک موردنیاز برای گرفتن گواهینامه المثنی

برای اینکه گواهینامه المثنی را دریافت کنید، به برخی مدارک نیاز دارید که عبارت‌اند از:

  • اصل و کپی شناسنامه به همراه صفحه توضیحات آن
  • اصل و کپی کارت ملی
  • آدرس دقیق محل سکونت به همراه کدپستی به‌منظور ارسال گواهینامه جدید
  • 4 قطعه عکس رنگی ۴×۳ با زمینه سفید و مطابق با شئونات اسلامی
  • فرم تعهد دریافت گواهینامه المثنی
  • فرم استعلام مفقودی گواهینامه
  • انجام معاینات پزشکی (آزمایش عدم اعتیاد برای گواهینامه پایه یک و چشم‌پزشکی)
  • ارائه مدرک گروه خونی
  • فیش پرداختی هزینه‌های صدور گواهینامه المثنی

زمانی که می‌خواهید عکس بگیرید، باید به چند نکته توجه کنید. نکته اول این است که عکس شما نباید قدیمی باشد و باید کاملاً جدید باشد. همچنین گردی صورت شما باید به‌طور کامل در آن مشخص باشد. خوشبختانه امروزه بیشتر دفاتر خدمات انتظامی به محل‌هایی برای گرفتن عکس مجهز هستند.

 خوب است بدانید یک عکس مورد قبول یا به عبارت دیگر بیومتریک باید این ویژگی‌ها را داشته باشد:

اگر آقا هستید باید بدون عینک، گردنبند، کراوات و کلاه باشید. همچنین لباستان نباید به رنگ سبز و سفید ساده و همراه با نوشته و طرح باشد. گر خانم هستید، باید حجاب کامل داشته و آرایش غلیظ نداشته باشید و همچنین بدون عینک عکس بگیرید. همچنین روسری و مقنعه شما نباید شلوغ و طرح‌دار سفید یا سبزرنگ باشد. بعد از آماده‌کردن این مدارک، لازم است شما این مراحل را سپری کنید:

  • فرم‌های استعلام گواهینامه را پر کنید.
  • فرم تعهد گواهینامه المثنی را پر کنید.
  • هزینه‌های لازم برای صدور گواهینامه المثنی را پرداخت کنید
  • معاینات پزشکی را انجام دهید و گروه خونی را مشخص کنید.
  • از طریق پلیس هدایت و رانندگی یک سری استعلامات بگیرید
  • وگواهی عدم اعتیاد را ارائه دهید.

 

نحوه گرفتن گواهینامه المثنی

 مرحله بعدی پس از تحویل تمام مدارک مورد نیاز برای صدور گواهینامه المثنی، دریافت رسیدی است که به شما داده می‌شود و دارای اعتبار قانونی است. در این زمان شما می‌توانید تا زمان صدور گواهینامه المثنی‌، اگر نیاز داشتید آن را به مأموران راهنمایی و رانندگی نشان بدهید. توجه داشته باشید که برای صدور گواهینامه المثنی باید حداقل شش ماه از تاریخ صدور گواهینامه قبلی شما گذشته باشد؛ در غیر این صورت باید منتظر بمانید تا این شش ماه سپری شود. همچنین نشان‌دادن این برگه به مأمور پست هنگام تحویل گواهینامه جدیدتان ضروری است؛ پس لازم است این رسید را در جایی مطمئن و حداقل در دسترس نگه دارید و زمانی که رانندگی می‌کنید، آن را همراه خود داشته باشید.

گم‌شدن گواهینامه المثنی

زمانی که گواهینامه المثنی مفقود می‌شود، باید به یکی از مراکز پلیس +10 مراجعه کنید تا دوباره برای صدور آن اقدام کنید. نکته مهم این است که باید توجه کنید در هنگام دریافت گواهینامه المثنی برای بار دوم شرایط مانند زمانی که برای بار اول درخواست می‌دهید، نیست، بلکه اندکی دشوارتر و سخت‌تر است. براساس آیین‌نامه‌های جدید راهنمایی و رانندگی برای دریافت گواهینامه مجدد المثنی برای بار دوم، ابتدا از تاریخ صدور گواهینامه المثنی اولیه باید حداقل یک سال بگذرد و سپس برای صدور گواهینامه المثنی برای بار دوم درخواست بدهید. حتی اگر کمتر از یک سال از صدور گواهینامه المثنی شما می‌گذرد و آن را دوباره گم کرده‌اید، مانند مرحله قبل ابتدا به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و همان مراحل همیشگی را طی کنید، اما بهتر است خیلی بیشتر مراقب کارت گواهینامه‌تان باشید تا از پرداخت هزینه‌های ناشی از صدور گواهینامه المثنی جلوگیری کنید.

مسئولیت راننده بدون گواهینامه

اگرچه رانندگی بدون گواهینامه که منجر به قتل شخص ثالث شود سبب نمی‌شود که ماهیت قتل از غیر عمد ناشی از تخلفات رانندگی به عمد تبدیل شود، در هر حال راننده ملزم به پرداخت دیه کامل مرد یا زن و از سوی دیگر به حبس ناشی از قتل عمد محکوم می‌شود. همچنین به‌سبب قانون جدید مجازات اسلامی باید جزای نقدی نیز پرداخت کند.
در حالت دیگر، اگر راننده خودش مقصر حادثه باشد و آسیب ببیند، به‌دلیل نداشتن گواهینامه یا معتبرنبودن گواهینامه‌اش، دیه یا غرامتی به او پرداخت نمی‌شود؛ بنابراین همه دارندگان گواهینامه اعم از رانندگان انواع اتومبیل و موتورسیکلت در هر شرایطی مانند گم‌شدن یا نیاز به تعویض گواهینامه، باید برای دریافت گواهینامه المثنی با در دست داشتن مدارک تعویض یا تمدید گواهینامه به مراکز صدور گواهینامه مراجعه کنند.

هزینه گواهینامه المثنی

شما برای اینکه در سال 1400 یک گواهینامه المثنی دریافت کنید، باید مبلغ 51 هزار تومان پرداخت کنید. به عبارتی برای تعویض گواهینامه مبلغ 50 هزار تومان و برای حق تمبر مبلغ هزار تومان را پرداخت می‌کنید. این مبلغ فقط از دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در دفاتر پلیس + 10 دریافت می‌شود. لبته شما علاوه بر این مبلغ، باید مبلغ دیگری را بابت معاینات چشم‌پزشکی پرداخت کنید. همچنین باید هزینه‌های عکاسی را نیز اضافه کنید. اگر شما می‌خواهید درخواست گواهینامه پایه یکم بدهید، یک معرفی‌نامه برایتان صادر می‌شود که به‌دنبال آن شما باید آزمایش عدم اعتیاد بدهید. برای این آزمایش شما تنها می‌توانید به آزمایشگاه‌های مورد تأیید ناجا بروید.

جمع‌بندی

در این مطلب دیدیم که بعد از مفقودشدن گواهینامه باید چه کارهایی را انجام دهیم و گواهینامه المثنی بگیریم. همیشه این نکته را در نظر بگیرید که گرفتن گواهینامه المثنی برای بار اول بسیار آسان‌تر از گرفتن گواهینامه المثنی برای بار دوم است؛ بنابراین خیلی مراقب گواهینامه‌تان باشید. یادتان باشد به‌محض مفقود شدن گواهینامه‌تان به پلیس اطلاع دهید تا مبادا با گواهینامه‌تان تخلفی صورت بگیرد. آیا شما تجربه مفقودی گواهینامه داشته‌اید؟ تجربه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید تا دوستان دیگرتان نیز از تجربه‌های شما استفاده کنند.

سوالات متداول

اصل و کپی کارت ملی، اصل و کپی شناسنامه به علاوه ۴ قطعه عکس ۳ در ۴، مدارکی هستند که باید برای درخواست گواهینامه المثنی به همراه داشته باشید.
زمانی که گواهینامه مفقود می‌شود، ابتدا باید برای صدور مجدد آن به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید. سپس با ارائه مدارک موردنیاز اقدام به صدور کارت گواهینامه المثنی بپردازید.
این هزینه در سال 1400 به مبلغ 51 هزار تومان است.
زمانی که گواهینامه اصلی مفقود شده است یا اعتبار آن به اتمام رسیده باشد. اگر مشخصات شناسنامه‌ای یا جسمانی شما دچار تغییر شده است نیز باید اقدام کنید. همچنین اگر گواهینامه شما مخدوش شده است؛ به‌گونه‌ای که مهر و مندرجات آن ناخوانا باشد، باید گواهینامه المثنی دریافت کنید.
قبل از اینکه برای دریافت گواهینامه المثنی اقدام کنید، بهتر است ابتدا به‌دنبال آن بگردید. شاید در منزل یا در محیط کار آن را گم کرده باشید. با این کار دیگر از پرداخت هزینه‌های دریافت گواهینامه المثنی خبری نیست. یکی از روش‌هایی که می‌تواند موجب شود گواهینامه شما مفقود شود، سرقت مدارک شماست. در این حالت می‌توانید به کلانتری مراجعه کنید و سرقت مدارکتان را اعلام کنید. پلیس با دستگیری سارق، مدارک را به شما برمی‌گرداند. تی ممکن است یک نفر، گواهینامه شما را پیدا کند و آن را تحویل پست دهد؛ پس بهتر است به سامانه پست‌یاب شرکت پست مراجعه کنید و اطلاعات کارت‌ خود را در بخش پیدا شده‌ها وارد کنید و سپس استعلام بگیرید. اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها نتوانست به شما کمک کند، دیگر زمان آن رسیده است که به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید و مدارک لازم را آماده و در آنجا درخواست صدور گواهینامه المثنی را ثبت کنید.


نظرات

  • رضا رضا (26 مرداد 1402 ساعت 04:07)

    با سلام اگه کسی گواهینامه رو گم کنه
    گواهینامه المثنی ۱۰ ساله صادر میشه؟
    اگه تاریخ گواهی نانه قبلی رو به اتمام باشه
    لطفا سریع جواب بدید ضروریه

  • مهدی صمدی مهدی صمدی (12 مرداد 1401 ساعت 18:00)

    کارت گواهینامه رانندگی پایه سوم