امروزه در اکثر بازارهای خودرو افراد زیادی به سمت خودروهای کراس اور میروند و خواهان این کلاس از خودروها شدهاند. خودروهایی که تا دو دهه قبل اصلا خبری از آن ها نبود و مردم انتخابهای محدودی میان انتخاب کلاس مورد نظر خودرویشان داشتند اما با گذشت زمان کلاسهای خودرویی جدیدی بوجود آمدند که هر یک مشخصات مخصوص خود را دارند و بعضی از این کلاسهای خودرویی توانستهاند ذائقه و سلیقه بازار خودرو را عوض کنند. در این مقاله قصد داریم تا کلاس خودروهای کراس اوور را به طور کامل معرفی کرده، ویژگیهای مثبت و منفی را شناخته و تفاوتهای این کلاس از خودروها با شاسی بلندهای واقعی یا همان SUV ها را بیان کنیم.
همانطور که اشاره کردیم کلاس کراس اوورها یکی از کلاسهای خودرویی است که در چند سال اخیر طرفداران بسیاری در ردههای سنی مختلف و خصوصا خانوادهها در سراسر دنیا پیدا کرده است. این کلاس خودرویی میان خودروهای سدان و یا هاچ بک و شاسی بلندها (SUV ها) قرار دارد. در واقع این کلاس ابعاد و اندازه دقیقی ندارد و در ظاهر، اکثر این خودروها شباهت بسیار زیادی با شاسی بلندهای واقعی دارند.
آنقدر تنوع در این کلاس از خودروها وجود دارد که عده زیادی از مردم کراس اوورها را با شاسی بلندهای واقعی اشتباه گرفته و حتی این نوع از خودروها را با نام شاسی بلند صدا میزنند. اما در اصل این طور نیست و با اینکه بسیاری از خودروهای بازار از نظر ابعاد و اندازه شبیه به خودروهای شاسی بلند هستند اما در اصل کراس اوور هستند و برخی از قابلیتها و ویژگیهای یک خودروی شاسی بلند را ندارند.
این کلاس از خودروها ارتفاع بیشتری نسبت به خودروهای سدان و هاچ بک دارند و این ویژگی را از خودروهای شاسی بلند به ارث بردهاند اما در طرف مقابل از نظر قوای محرکه و پیشرانه عموما موتورهای قوی و با حجم زیادی ندارند و به طور معمول از موتور و سیستم انتقال قدرت مشترک با خودروهای سدان و هاچ بک بهره میبرند. از این رو مصرف سوخت و استهلاک کمتری نیز دارند که این مورد از ویژگیهای بارز خودروهای سدان و هاچ بک است. همچنین به علت اینکه شاسی این نوع از خودروها مستقل از بدنه نیست و به صورت یکپارچه است در نتیجه رانندگی نرمتر و لذت بخشتری را نسبت به SUV ها دارند.
طبق برخی از منابع پیدایش و بوجود آمدن کراس اورها به دهه 1980 میلادی بازمیگردد. شرکت امریکن موتورز (AMC) که تا سال 1987 صاحب و مالک برند جیپ بود و خودروهای ارزشمندی مانند نسلهای اول جیپ رانگلر را به تولید رسانده بود تصمیم گرفت خودرویی کوچکتر از خودروهای شاسی بلند و مناسب استفاده شهری با رانندگی آسانتر، راحتتر و قیمتی پایینتر از SUV ها را تولید کند که برخی از ویژگیهای یک خودروی شاسی بلند واقعی را نیز داشته باشد. به همین خاطر نیز خودروی ایگل (Eagle) توسط این کمپانی پرآوازه متولد شد. خودرویی که بر روی پلتفرم یک خودروی سدان اما با ارتفاعی بیشتر از سطح زمین و مجهز به سیستم چهارچرخ متحرک ساخته شده بود.
با اینکه همزمان و حتی قبل از متولد شدن ایگل، کمپانیهای دیگر خصوصا خودروسازان آلمانی در تلاش بودند تا خودرویی در این کلاس بوجود آورند اما موفقیت چندانی نداشتند و رسما نماینده کمپانی امریکن موتورز یعنی ایگل اولین خودروی کراس اور در دنیا محسوب میشود.
1- اولین تفاوت این دو نوع از خودروها همانطور که گفته شد در شاسی آن ها است. در خودروهای شاسی بلند یا شاسی مستقل همانطور که از نامشان نیز مشخص است شاسی خودرو مستقل از بدنه است و یعنی اتاق خودرو سوار بر شاسی شده است به این صورت که موتور، گیربکس، دیفرانسیل ها، سیستم تعلیق و چرخ ها بر روی شاسی اصلی سوار شده و اتاق خودرو نیز به صورت جداگانه بر ریو این شاسی متصل می گردد. همین مورد مستقل بودن شاسی یکی از مهمترین ویژگیهای خودروهای شاسی بلند است که آن ها را مناسب استفادههای آفرود میکند. این ویژگی باعث میشود تا انعطاف پذیری خودرو بیشتر شود و در نتیجه برای مسیرهای سخت مناسب باشد اما وزن بیشتر و سواری به مراتب خشکتر نیز از معایب این نوع خودورها است.
در مقابل خودروهای کراس اور که از شاسی یکپارچه با بدنه بهره میبرند قابلیتهای آفرودی زیادی ندارند اما از طرف دیگر وزن بسیار کمتر، سواری نرم و راحتتر و البته مصرف سوخت کمتری دارند.
2- تفاوت بعدی میان این دو کلاس خودرویی در سیستم محرکه چرخها است. خودروهای کراس اور اکثرا به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می شوند و نمونه های 4 چرخ محرک نیز عمدتا فاقد دنده کمک هستند، اما همه خودروهای شاسی بلند یا suv به صورت چهارچرخ متحرک(4WD) با دنده کمکی تولید میشوند. البته لازم به ذکر است که تولید خودروهای کراس اور با قابلیت چهارچرخ متحرک به این معنا نیست که میتوان با آن ها به آفرودهای سنگین رفت و این خودروها تنها در برخی از مسیرهای آفرودی سبک، یا شرایط آب و هوایی برفی و بارانی کارایی دارند.
3- تفاوت دیگر این دو کلاس خودرویی در پلتفرم آنهاست. همانطور که اشاره شد خودروهای کراس اوور پلتفرم مشترکی با خودروهای سدان و هاچ بک دارند اما در طرف مقابل خودروهای SUV از نظر پلتفرم عموما بر روی پلتفرم پیکاپها ساخته میشوند و یا پلتفرم اختصاصی خود را دارند. البته ناگفته نماند که بعضی از SUV های خاص نظیر هامر بر روی پلتفرم کامیونت ساخته شدهاند.
4- ظرفیت بکسل کردن تفاوت بعدی این دو نوع از خودروها است. خودروهای شاسی بلند به علت شاسی مستقل بودن توانایی بکسل کردن تا وزنهای بالایی را دارند اما در مقابل خودروهای کراس اور مانند خودروهای سدان و هاچ بک توانایی بکسل کردن زیادی را ندارند.
5- مورد بعدی در تفاوتهای میان این دو کلاس خودرویی پیشرانه آن ها است. معمولا در خودروهای کراس اور پیشرانههایی که مورد استفاده قرار میگیرند با خودروهای سدان مشترک است. از این رو این پیشرانهها عموما قدرت و خصوصا گشتاور پایینتری نسبت به خودروهای شاسی بلند دارند. خودروهای SUV از پیشرانههای با قدرت و گشتاور بالا استفاده میکنند تا در مسیرهای صعب العبور و شرایط سخت سربلند بیرون آیند.
1- خودروهای این رده قیمت کمتری نسبت به شاسی بلندها دارند چرا که پلتفرم آن ها و مشخصات فنیشان شبیه به خودروهای سواری است و به همین خاطر هزینه تمام شده آن ها رقمی کمتر از هزینه تمام شده شاسی بلند هاست.
2- هزینه نگهداری مورد بعدی نکات مثبت این کلاس خودرویی است. همانطور که قبلتر هم اشاره کردیم این نوع از خودروها در اصل نسخهای بلندتر از خودروهای سدان و هاچ بک هستند و با توجه به اینکه بیشتر قطعات آن ها مشترک با خودروهای سواری است هزینه نگهداری آن ها نیز نسبت به شاسی بلندها به مراتب کمتر است.
3- مزیت بعدی این خودروها استفاده آن ها هم در جاده و رانندگی شهری و هم در مسیرهای خارج از شهر منتها با پستی و بلندیهای اندک و سبک است. این خودروها در واقع خودروهایی دو رگه هستند که بعضی از قابلیتهای خودروهای سدان را در کنار بعضی از قابلیتهای خودروهای شاسی بلند با هم دارند.
4- مورد بعدی فضای کابین آن هاست که نسبت به خودروهای سدان و هاچ بک از فضای جادارتری بهره میبرند و سرنشینان خصوصا در مسافتهای طولانی به مشکلی برنمیخورند. از طرفی ابعاد بزرگ SUV ها را نیز ندارند و در رانندگیهای شهری اذیت کننده نخواهند بود.
5- این رده از خودروها مصرف سوخت پایینتری نیز نسبت به خودروهای شاسی بلند دارند چرا که حجم موتور آن ها از خودروهای شاسی بلند کمتر است.
نتیجه گیری
در این مقاله از car.ir با تعریف درست خودروی کراس اوور آشنا شده و تفاوت آن را با خودروهای شاسی بلند شرح دادیم و مزایا و معایب هرکدام را بر شمردیم. اگر شما قصد خرید یک کراس اوور یا شاسی بلند را دارید و تفاوت آن دو را نمی دانید این مقاله می تواند راهنمای خوبی برای تصمیم گیری نهایی شما باشد. همچنین اگر تجربه رانندگی با خودروهای کراس اوور را داشتید نظر خود را در مورد این خودروها با ما در میان بگذارید.