ام وی ام ۱۱۰ لاکچری (mvm 110 luxury) جزو اولین خودروهای چینی بازار ایران بود که توسط کرمان موتور به ایران عرضه شد. خودروهای هاچ بک کوچک شهری در ایران سابقه طولانی مدتی دارند. در دهه 80 شمسی فعالیت شرکت کرهای دوو در ایران شدت گرفت و در کنار محصولاتی همچون دوو سیلو و دوو اسپرو پای یک هاچ بک کوچک شهری جدید نیز به بازار ایران باز شد و آن خودرویی نبود جز دوو ماتیز! از همان ابتدای ورود دوو ماتیز به ایران القابی مانند جارو برقی به این خودرو نسبت داده شد اما رفته رفته با عملکرد خوبی که ماتیز از خود نشان داد توانست در بازار جای خود را باز گرده و محبوبیت خود را بیشتر کند. اما با مالکیت شرکت جنرال موتورز آمریکا بر شرکت دوو، این خودروساز کرهای از ایران رفت تا در کنار فقدان محصولات سدان پرطرفدارش، جای خالی ماتیز نیز احساس شود.
چری QQ که در ایران با نام ام وی ام ۱۱۰ شناخته می شود یکی از محصولات شرکت چینی چری است که نسل اول این خودرو یک کپی تمام قد از دوو ماتیز بود. پس از خروج دوو این فرصت برای چری فراهم شد تا QQ یا همان ام وی ام 110 را به ایران عرضه کند. نسل اول این خودرو از سال 1384 در 3 تیپ ام وی ام 110 3 سیلندر، ام وی ام 110 4 سیلندر دندهای و ام وی ام 110 4 سیلندر اتوماتیک در ایران به فروش رسید و تولید آن تا سال 1394 ادامه یافت. سپس نسل دوم این هاچ بک کوچک شهری از سال 1394 با نام MVM 110S در دو تیپ کامفورت و اسپرت لاکچری به بازار خودروی ایران عرضه شد.
طراحی ظاهری ام وی ام لاکچری
ام وی ام ۱۱۰ اسپرت همانطور که اشاره کردیم نسل دوم چری QQ، یک هاچ بک جمع و جور شهری است. طراحی این خودرو نسبت به نسل قبل تفاوت بسیار زیادی پیدا کرده و خوشبختانه ظاهر بروز و بهتری دارد. البته این طراحی توسط یک شرکت طراحی در تورین ایتالیا انجام شده است.
در نمای جلو چراغ های اصلی به صورت بیضی شکل طراحی شده که به همراه حجم دهی های روی سپر ظاهری شاد و خندان به خود گرفته است. همچنین در قسمت پایینی سپر نیز یک قسمت مشکی رنگ تعبیه شده که درون آن چراغ های مه شکن و ورودی هوا قرار دارند.
در نمای جانبی ظاهر تخم مرغی خودرو بیشتر نمایان است. خطوط نه چندان برجسته سادگی این قسمت را کاهش دادهاند. همچنین نسبت به نسل قبلی ضربه گیرهای پلاستیکی در این خودرو حذف شده است.
همچنین نکته نه چندان جالب در این خودرو قرار گیری دستگیره درب عقب بوده که متصل به لچکی عقب طراحی شده و ارگونومی بدی برای باز شدن دارد. سایز رینگ ها نیز در این خودرو 1 اینچ نسبت به نسل قبل افزایش پیدا کرده است.
به نمای عقب ام وی ام 110 اس لاکچری می رسیم. جایی که باز هم یک طراحی پویا و بروز شاهد هستیم که نکات جالبی نیز دارد. چراغ های اصلی به صورت ستونی با ظاهری بزرگ در دو طرف خودرو طراحی شدهاند و میان این دو، شیشه بزرگ عقب قرار گرفته است. این شیشه بزرگ در اصل درب صندوق خودرو بوده که به سمت بالا باز می شود و می توانید اندک وسایلی را درون صندوق کوچک این خودرو قرار دهید. سپر خودرو بزرگ و کشیده طراحی شده که مانند سپر جلو یک قسمت مشکی رنگ در انتهای آن قرار گرفته است. در این قسمت چراغ های دنده عقب و مه شکن خودرو به همراه محل نصب پلاک قرار دارند.
بررسی داخل کابین ام وی ام لاکچری ۱۱۰
هنگام ورود به کابین ام وی ام اسپرت لاکچری با یک طراحی نسبتا ساده مواجه می شویم که در آن از المان های دایرهای شکل زیادی استفاده شده است.
کابین و داشبورد این خودرو باز هم نسبت به نسل قبلی خود بهبود های فراوان و مثبتی پیدا کرده است. البته که کماکان از پلاستیک خشک در قسمت های مختلف کابین و داشبورد استفاده شده است. در بالاترین قسمت داشبورد یک محفظه دایرهای بزرگ قرار دارد که ممکن است برای قرار دادن اشیا طراحی شده باشد. پس از آن دریچه های تهویه مطبوع خودرو، سیستم پخش ساده و در نهایت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع به صورت دستی قرار دارند. غربیلک فرمان به صورت سه شاخه با ظاهری ساده طراحی شده و خوش دست به نظر می رسد.
یکی از نکات متفاوت کابین این خودرو، صفحه کیلومتر شمار کاملا دیجیتال این خودرو است. همچنین از فضای داشبورد در این خودرو خبری نیست و تنها یک فضای کوچک بدون درب قرار دارد.
از نظر فضای کابین نیز ام وی ام 110 لاکچری خودرویی کوچک است که تنها برای 4 نفر فضای اتاق کافی دارد. فضای پا و سر برای سرنشینان هر دو ردیف نسبتا مناسب بوده اما فضای صندوق عقب فدای فضای پای ردیف دوم شده است.
مشخصات فنی mvm 110 اسپرت
ام وی ام 110 اسپرت برخلاف نسل قبلی خود که با دو پیشرانه و دو جعبه دنده به بازار عرضه شده بود تنها با یک پیشرانه 3 سیلندر تنفس طبیعی 1 لیتری عرضه شده که توانایی تولید 68 اسب بخار قدرت و 93 نیوتن متر گشتاور را داراست. وظیفه انتقال قدرت این پیشرانه کوچک به چرخ های جلوی خودرو بر عهده یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است. یکی از نکات مثبت این خودرو و نسل قبلی آن مصرف سوختشان بود که عده زیادی از مردم به همین سبب اقدام به خرید این خودرو می کردند تا در مسافت های شهری از هزینه های سرسام آور بنزین جلوگیری کنند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو تنها 4.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است. همچنین سیستم تعلیق این خودرو در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع فنر پیچشی به همراه میله نگهدارنده است.
امکانات رفاهی و ایمنی
این خودرو در دو تیپ کامفورت و لاکچری به بازار عرضه شد که تیپ لاکچری تنها برخی امکانات رفاهی را اضافه تر دارد. امکانات رفاهی این خودرو در تیپ لاکچری مواردی همچون رینگهای آلومینیومی، نمایشگر مصرف سوخت لحظهای، صفحه کیلومتر دیجیتالی، مهشکنهای جلو و عقب، چراغهای روشنایی در روز، سنسور پارک عقب، گرمکن، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی با ریموت، سیستم پخش MP3 با پورت USB و بلندگوی استریو و برف پاککن شیشه عقب و چهار شیشه برقی بوده که تیپ کامفورت ان از داشتن برف پاک کن عقب، رینگ های آلومینیومی و سنسورهای دنده عقب محروم است.
از نظر ایمنی نیز نسل قبلی این خودرو ایمنی چندانی نداشت البته که در مقایسه با خودروهایی نظیر پراید قطعا عملکرد بهتری داشت! اما هیچ تست تصادفی از آن منتشر نشده بود. این خودرو نیز از نظر ایمنی با اینکه نسبت به قبل ارتقا پیدا کرده اما همچنان خبری از تست تصادف آن نیست! این خودرو امکانات ایمنی نظیر دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو و سیستمهای ترمز ABS و EBD را دارا بوده و ترمز چرخهای جلوی آن از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسهای هستند.
بازار و رقبا
از رقبای این خودرو تنها می توان به نسل قبلی خودش و پراید هاچ بک اشاره کرد که شاید تنها نقطه قوت پراید نسبت به این خودرو را فضای کابین بیشتر و قدرت بالاتر موتور، بازار دست دوم و خدمات گسترده باشد.ام وی ام ۱۱۰ اس لاکچری خودرویی مناسب استفاده در درون شهر بوده که در کنار مصرف پایین برای پارک کردن آن نیز آنچنان در شهر های شلوغ به دردسر نخواهید افتاد.این خودرو همچنین از نظر ظاهری نیز خودرویی نسبتا بروز و زیباست (البته در مقایسه با نسل قبلی خود!) و عملکرد مناسبی در ترافیک های سنگین شهری از خود به نمایش می گذارد.
سلام مشکی براق ۱۱۰ لاکچری قیمت صفر
ماشین کم مصرف کم استهلاک و بی خرجی هست من سه ساله دارم به غیر از سرویس روغن تا حالا هیچ خرجی واسم نداشته مثل تولیدات داخل نیست که از روز اول باید بری نمایندگی ایرادات رو بر طرف کنی . من قبلش ۲۰۶ تیپ ۲ صفر خریده بودم از روز اول چراغ چک ماشین روشن بود همش نمایندگی بودم که مشکل برقی داشت آخرم واشر سرسیلندر سوزوند خیلی ۲۰۶ دردسر بود ولی برعکسش این ماشین واقعا بدون خرج هست تکنولوژی موتوری به روز با مصرف بنزین واقعا کم هست ظاهرشم خاصه و از لحاظ موتوری و بدنه و سواری کاملا با ۱۱۰ های قدیم فرق داره. چری چین نسبت به محصولات قبلش انصافا یه پیشرفت بزرگی کرده . لطفا از کسی که این ماشین رو داشته بپرسین متوجه میشید همشون از این ماشین راضی بودن. بعضیا هم چون فقط پراید دیدن، دیدن ماشین های اسمارت شهری واسشون عجیبه!!!
من دوسال این خودرو داشتم. معایب و مزایای خودشو داره. مزایا اینکه کوچیکه و خیلی کم پیش میاد جاپارک پیدانکنی. اینکه ماشین تیزیه و راحت سرعت میگیره. هرچند میگن این برای جابجایی تو کارخونه استفاده میشده یه تاجر اونو به ایران اورده اما واقعا فوق العادست برای یه نفر یا خانواده دونفره. صندوقش خیلی کوچوله. سرعت تا 170 من روندمش تو بزرگراه. صدا موتور اصلا نمیاد تو اتاق. خب از معایب باید بگم که این اتومبیل امپر نداره تو صفحه نمایش دیجیتالش. نمایندگی هم برده بودم توجه نکرده بود. خلاصه تو ترافیک هواستون باشه جوش نیاره و خاموش میشه. دیسک و صفحه ممکنه زود تموم کنه و بیشتر مواقع نمیدونن دلیل یهو خاموش شدن ماشین یا گاز نخوردنش واسه چیه من تو جاده دوبار اتفاق افتاد و هربار یه چیز بی ربط عوض میکردن برام. نگو دیسک تموم کرده بوده داغ میکرده ماشین طفلی خاموش میشده. کولر و بخاریش عالیه بخاریش سشواریه و نیاز به گرم شدن اتومبیل نداره. بدنه محکمی هم داره. ترمزش عالیه. من مسافرتهای زیادی رفتم باهش و ماشین فوق العاده ای به نظرم. مخصوصا واسه خانوما. جاروبرقی هم بهش میگن. امیدوارم لذت ببرید از سواری این عروسک