1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. سایپا
  4. پراید 131

مشخصات فنی انواع پراید ۱۳۱

  • کلاس بدنهسدان
  • کلاس اتومبیلB Segment
  • تعداد نسل ها (بازار ایران)1 نسل
  • سال های تولید1390 - اکنون
درباره سایپا پراید 131

پراید ۱۳۱ را می توان اولین فرزند نسل جدید پرایدها دانست که بیشترین شباهت را به پراید کره‌ای اصلی داشته و تنها برخی جزئیات مانند لچکی عقب، گرافیک داخلی چراغ های عقب و جلو، آینه های جانبی و برخی قسمت های دیگر تغییر کرده‌اند. این خودروی سدان فوق اقتصادی سالهای زیادی بر روی خط تولید سایپا حضور داشت و یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین نسخه های پراید محسوب می شود که در نهایت در سال 1399 با خط تولید نارنجی پوشان وداع کرد. طی زمان حیات پراید 131 تیپ های مختلفی از آن تولید شد که تعدادی از آن ها عمر چندانی نداشتند و برخی دیگر توانستند دوام آورند.

 

مزایای پراید ۱۳۱

  • استهلاک پایین
  • مصرف سوخت کم
  • رانندگی آسان در شهر
  • بازار دست دوم پر رونق
  • خدمات پس از فروش قابل قبول

 

معایب پراید ۱۳۱

  • ایمنی پایین
  • طراحی ساده و قدیمی
  • پلتفرم قدیمی
  • امکانات رفاهی اندک 

 

مشخصات فنی انواع پراید 131

پراید ۱۳۱ در بخش مشخصات فنی تعریف چندانی ندارد. قلب تپنده این خودروی سدان جمع و جور شهری از نوع M13 ساخت شرکت مگا موتور است. این پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ توانایی تولید 71 اسب بخار قدرت و 108 نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این خودرو از نوع 5 سرعته دستی بوده که نیروی پیشرانه را به محور جلو منتقل می کند. شتاب 0 تا 100 سایپا 132 حدود 14.5 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن هم حدود 6.8 لیتر در هر 100  کیلومتر اعلام شده است. 

نوع موتور M13 ساخت مگاموتور
حجم موتور 1.3 لیتر
تعداد سیلندر / سوپاپ 4 / 8
تنفس موتور طبیعی
قدرت  ۷۱ اسب بخار
گشتاور 108 نیوتون متر
جعبه دنده ۵ سرعته دستی
شتاب 0 – 100 14.5 ثانیه
حداکثر سرعت -
مصرف ترکیبی 6.5 لیتر
ظرفیت باک 40 لیتر

 

بررسی طراحی ظاهری انواع پراید 131

از نظر طراحی ظاهری همانطور که اشاره شد سایپا 131 بیشترین شباهت را به نسخه های قدیمی پراید دارد. نمای جلو چراغ ها طراحی بسیار ساده و افقی دارند که نسبت به نسخه های قدیمی گرافیک داخلی آنها بروز شده است.

 

نمای روبرو پراید ۱۳۱.webp

 

در نمای جانبی تنها لچکی شیشه عقب حذف شده و در برخی نسخه های جدیدتر نیز زه درب ها حذف شدند. باقی موارد کاملا شبیه به پراید صبا است. در نمای عقب چراغ های اصلی ظاهر چهارگوش خود را حفظ کرده‌اند اما گرافیک بروزتری دارند. دیگر موارد اما کماکان شبیه به پرایدهای قدیمی بوده و تغییری نداشته است. در کل نمی توان به ظاهر این خودرو نمره قابل قبولی داد اما با توجه به اینکه این خودرو در اصل یک خودروی اقتصادی است نمی توان به آن خرده گرفت.

 

نمای عقب پراید ۱۳۱.webp

 

طراحی کابین انواع پراید 131

 

داخل کابین پراید ۱۳۲.jpg

 

با ورود به کابین پراید 131 با یک داشبورد جدید نسبت به پراید های قدیمی مواجه می شویم. داشبورد و کابین سایپا 131 مانند دیگر اعضای جدید خانواده پراید بیشترین تغییرات را نسبت به نسخه های قدیمی داشته است. در بیشتر قسمت های داشبورد از خطوط منحنی و المان های دایره‌ای بسیاری استفاده شده و همچنین ارگونومی کابین نیز قابل قبول است. اما متاسفانه کیفیت متریال به کار رفته در آن افت شدیدی پیدا کرده و درصد زیادی از قطعات داشبورد و کابین از پلاستیک خشک ساخته شده. از نظر فضای کابین با توجه به اینکه این خودرو در کلاس خودروهای جمع و جور شهری قرار دارد نباید انتظار چندانی از آن داشت. 

 

 

امکانات انواع تیپ های پراید 131

تیپ ترمز ABS فرمان هیدرولیک کیسه هوای راننده کیسه هوای سرنشین
پراید 131 SL ✔️
پراید 131 SX ✔️ ✔️
پراید 131 EX ✔️ ✔️ ✔️
پراید 131 LE ✔️ ✔️
پراید 131 SE ✔️ ✔️ ✔️ ✔️
پراید 131 دوگانه سوز ✔️ ✔️ ✔️ ✔️

 

پراید 131 SL 

این تیپ را می توان نسخه پایه این خودروی سدان شهری دانست که از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با دیگر تیپ های 131 ندارد. در بخش فنی هم مشخصات این تیپ با سایر تیپ ها یکی است و تنها در قسمت امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو تنها به ترمز ABS مجهز شده است. این تیپ خیلی زود به علت رعایت نکردن استانداردها از خط تولید نارنجی پوشان سایپا کنار رفت.

 

پراید 131 SX 

تیپ دیگری از این خانواده پر جمعیت بوده که تنها تفاوت آن در امکانات رفاهی خلاصه می شود و از نظر مشخصات فنی و طراحی ظاهری تغییری در این خودرو رخ نداده است. این تیپ علاوه بر ترمز ABS به فرمان هیدرولیک نیز مجهز شده بود. 

 

پراید 131 LE 

تیپ LE سومین تیپ سایپا 131 محسوب می شود که عمر چندانی نداشت و مثل برادران قبلی خود خیلی زود از خط تولید کنار رفت. قلب تپنده این خودرو مانند دیگر اعضای خانواده بود و همچنین ظاهر آن هم تغییری نکرد. تنها در بخش امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو مجهز به ترمز ABS و کیسه هوای راننده بود و فرمان هیدرولیک نداشت. 

 

پراید 131 EX 

عضو دیگری از خانواده این خودرو که توانست مدت بیشتری بر روی خط تولید سایپا بماند. کماکان از نظر فنی و ظاهری تفاوتی با دیگر تیپ های 131 در این خودرو وجود ندارد اما در بخش امکانات ایمنی و رفاهی این تیپ به فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و کیسه هوای راننده مجهز شده بود. 

 

پراید 131 SE 

تیپ SE را می توان فول ترین نسخه سایپا 131 دانست که میان تمام تیپ ها این تیپ تولید بیشتری داشت و می توان به آن لقب پر تیراژ ترین تیپ 131 را داد. طبق معمول ظاهر و مشخصات فنی مشابه با دیگر اعضای این خودرو بوده و تنها در بخش امکانات رفاهی مجهز به فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و کیسه هوای راننده و سرنشین جلو شده بود.

 

پراید 131 دوگانه سوز 

131 دوگانه سوز هم تیپ دیگری از این خودروی سدان است که از نظر مشخصات فنی کاملا مشابه با دیگر تیپ های 131 بوده و همانطور که از نامش پیداست علاوه بر بنزین، گاز سوز هم می باشد. از نظر امکانات رفاهی این خودرو مشابه با پراید 131 SE است.

 

جمع بندی

پراید ۱۳۱ همانطور که اشاره کردیم نسخه جدیدتر پراید صبا محسوب می شود که استقبال زیادی هم از آن شد. این خودرو توانست علاوه بر خانواده ها نظر جوانان را نیز جلب کرده و در دل آنها جا باز کند. متاسفانه ایمنی بزرگترین نقطه ضعف این خودرو بود اما با این وجود به خاطر نقاوت قوتی مانند استهلاک پایین و خدمات پس از فروش مناسب که داشت توانست فروش بالایی را تجربه کند.