چری آریزو ۵ (arrizo 5) یک خودروی سدان کامپکت شهری است که از سال 2015 تاکنون توسط کمپانی چری تولید و به بازار های جهانی عرضه می شود.
این خودرو در ابتدا به صورت یک طرح مفهومی در سال 2014 در نمایشگاه خودروی پکن به نمایش درآمد که در آن زمان از لحاظ طراحی اختلاف سطح زیادی با خودرو های در حال تولید چری داشت و به همین علت مورد استقبال بسیار زیادی از مشتریان این برند قرار گرفت. یک سال بعد، چری تصمیم به تولید کردن آریزو 5 گرفت و طرح نهایی این خودرو را در نمایشگاه خودروی شانگهای 2015 به نمایش گذاشت و پس از آن تولید این خودرو آغاز شد.
مدتی بعد از تولید این خودرو در چین و سایر بازارهای هدف، شرکت مدیران خودرو که شریک تجاری چری در ایران محسوب می شود تصمیم گرفت تا این سدان خوش خط و خال را به بازار متلاطم ایران عرضه کند. در نتیجه در اواسط سال 1395 اولین نسخه ای آریزو 5 مونتاژ مدیران خودرو پا به جاده های ایران گذاشت. این خودرو تا کنون در تیپ های مختلفی در ایران عرضه شده که از آنها می توان به چری آریزو 5 توربو TE، آریزو 5 توربو جدید IE و چری آریزو 5 اتوماتیک اشاره کرد. همچنین مدیران خودرو مدل جدید چری آریزو 5 برقی را نیز در نمایشگاه تحول صنعت خودرو تهران 1401 به نمایش گذاشت و اعلام کرد در صورت تامین زیرساخت ها، آمادگی آغاز تولید انبوه و عرضه این خودرو را دارد.
آریزو5 از نظر طراحی خودرویی با ظاهر تهاجمی و تند و تیز است که در همان سال های اولیه ورود به ایران طرفداران زیادی پیدا کرد. خودرویی خوش خط و خال که هم خانواده ها را به علت امکانات رفاهی و فضای مناسب هدف قرار داده بود و همجوانانی که به دنبال خودرویی تهاجمی و جدید بودند. تنها تفاوت آریزو 5 توربو جدید با تیپ قدیمی استفاده از جلوپنجره کهکشانی در تیپ جدیدتر است اما باقی المان های ظاهری شبیه به یکدیگر هستند. همچنین در هر دو نسخه توربو این خودرو از کالیپرهای ترمز قرمز رنگ استفاده شده است.
با ورود به کابین آریزو 5 با یک طراحی نسبتا بروز و زیبا مواجه هستیم که الهام گرفته از محصولات هیوندای در سال های 2012 و 2013 به نظر می رسد. از نکات مثبت کابین این خودرو می توان به مواردی همچون کیفیت بالای متریال داخلی، امکانات رفاهی متعدد، ارگونومی خوب صندلی ها و فضای پا و سر قابل قبول در هر دو ردیف اشاره کرد که همین موارد سبب شد تا آریزو 5 به سرعت جای خود را در بازار ایران تثبیت کند. آریزو 5 توربو جدید اما از نظر طراحی کابین تفاوت های اندکی با تیپ های قبلی دارد که از جمله آنها می توان به داشبورد جدید و صفحه کیلومتر شمار جدید و همچنین لمسی شدن پنل سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد. دریچه های تهویه مطبوع نیز طراحی بروزتری در این خودرو دارند.
در بخش مشخصات فنی، چری آریزو 5 در ابتدا با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی به بازار ایران عرضه شد که 3 تیپ مختلف لاکچری دنده ای، لاکچری اتوماتیک و اکسلنت اتوماتیک داشت. در این میان اکسلنت مدل فول آپشن آریزو 5 بود که مورد استقبال بیشتری در بازار قرار گرفت. آریزو 5 اکسلنت نسبت به نسخه های لاکچری امکانات بیشتری نظیر ایربگ های جانبی، سیستم کنترل پایداری، سانروف و… داشت که برای خریداران جذاب و مهم بود.
از سال 96 مدیران خودرو برای رفع مشکل ضعف قوای حرکتی آریزو 5 اقدام به تولید این خودرو در یک تیپ جدید با موتور توربو کرد. چری آریزو 5 توربو در یک تیپ چری آریزو 5 TE به بازار عرضه شد و از یک موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس CVT استفاده می کرد. آریزو 5 توربو همچنین در زمینه امکانات رفاهی نیز نسبت به مدل های قبلی کمی غنی تر بود. در نهایت در سال 1400 مدیران خودرو اقدام به تولید فیس لیفت جدیدی از آریزو 5 کرد که با نام آریزو 5 جدید یا همان تیپ IE شناخته می شود. آریزو 5 توربو جدید تغییرات اندکی در ظاهر داشت اما کابین این خودرو به طور کلی متحول شد و نمایی شبیه به چری آریزو 6 به خود گرفت. در زیر کاپوت نیز گیربکس CVT قبلی جای خود را به یک گیربکس CVT جدید با 9 ضریب دنده مجازی داد که باعث بهبود چشمگیر عملکرد آریزو 5 شد. تولید این تیپ از چری آریزو 5 تا کنون ادامه دارد. قیمت آریزو 5 در برابر خودروهای هم سطح داخلی و خارجی و با توجه به شرایط فروش منعطف منطقی به نظر میرسد.
در سال 1402 مدیران خودرو اقدام به معرفی تیپ جدیدی از سدان قدیمی خود با نام آریزو 5 اسپرت کرد. آریزو 5 اسپرت از همان مشخصات فنی مشابه با نسخه IE بهره می برد و تفاوت های میان آن ها صرفا در سپر های جلو و عقب جدید، افزوده شدن برخی امکانات از جمله گرمکن صندلی و تغییر کردن کنسول میانی داشبورد خلاصه می شود.