پروژه K112 برای اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریورماه 1401 رونمایی شد. این خودرو که در کلاس هاچ بک کراس ها قرار دارد بر روی پلتفرم رنو کویید توسعه داده شده که چند سال قبل زمزمه های ورود آن به بازار ایران شنیده می شد اما با بازگشت تحریم ها علیه ایران دیگر خبری از این خودرو نشد.
K112 توسط شرکت دانش بنیان توسعه صنعت خودرو (بن رو) در حال توسعه است و هر دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران یعنی ایران خودرو و سایپا در حال کار بر روی آن هستند.
این پروژه در غرفه ایران خودرو رونمایی شد اما سایپا تنها به رونمایی از ماکت خودروی خود بسنده کرد. این خودرو هنوز در مراحل اولیه تحقیق و توسعه قرار دارد و مشخص نیست چه زمانی برای عرضه آماده خواهد شد. این مورد برای خودروی سایپا نیز صدق کرده و آنها هم اعلام نکردهاند که چه زمانی این خودروی اقتصادی خود را رونمایی خواهند کرد.
مشخصات فنی
طبق اطلاعاتی که منتشر شده خودروی K ۱۱۲ از یک پیشرانه بنزینی بهره می برد که این پیشرانه توانایی تولید 70 تا 75 اسب بخار قدرت و 90 تا 100 نیوتن متر گشتاور را داراست. همچنین جعبه دنده این خودرو از نوع 5 سرعته دستی بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 5 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
حجم موتور | 1 لیتر |
نوع موتور | 3 سیلندر 16 سوپاپ |
قدرت موتور | 75-70 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 100-90 نیوتون متر |
مصرف سوخت ترکیبی | کمتر از 5 لیتر |
گیربکس | 5 سرعته دستی |
وزن | 800 کیلوگرم |
طول | 3800 میلیمتر |
عرض | 1590 میلیمتر |
ارتفاع | 1490 میلیمتر |
فاصله بین دومحور | 2430 میلیمتر |
طراحی بدنه
این خودروی اقتصادی در سگمنت A قرار داشته و در اصل در دسته هاچ بک های جمع و جور شهری قرار می گیرد. خودرو K112 از نظر طراحی تا حدودی شبیه به رنو کویید است اما خصوصا در نمای جلو تفاوت هایی پیدا کرده است. چراغ های اصلی بسیار نازک و کشیده با ظاهری اخم آلود طراحی شدهاند. جلوپنجره هم با خطوط تند و تیز زیادی طراحی شده و متصل به چراغ های اصلی است. بر روی سپر جلو نیز چراغ های بزرگ مه شکن و ورودی هواهای دیگر به همراه یک دیفیوزر کرومی تعبیه شده است.
در بخش کناری اولین مورد دو رنگ بودن نسخه معرفی شده است که سقف و ستون ها به رنگ مشکی درآمده و بدنه خودرو قرمز رنگ است. یک فلاپ بزرگ پلاستیک پایین درب ها قرار داده شده و گلگیرهای خودرو نیز مشکی رنگ هستند. در این بخش روف رک های سقفی خودرو نیز نمایان است تا این خودرو را تبدیل به یک هاچ بک کراس کنند.
نمای عقب K112 نیز شباهت زیادی به کوئید دارد. چراغ های اصلی به صورت یک تکه و نسبتا بزرگ طراحی شده و گرافیک داخلی مناسبی نیز دارند. درب صندوق خودرو با حجم دهی های متعددی طراحی شده و سپر عقب هم تنها میزبان یک دیفیوزر کرومی است. لازم به ذکر است که طراحی این خودرو هنوز قطعی نشده و این احتمال وجود دارد که تا زمان رونمایی نسخه اصلی خیلی از این جزئیات دستخوش تغییرات شوند.
طراحی کابین
داخل کابین خودروی K۱۱۲ اولین موردی که به چشم می خورد تریم دو رنگ قرمز – مشکی داشبورد و اتاق خودرو است که در نسخه مفهومی این خودرو نمایان است. با توجه به اینکه با یک خودروی اقتصادی روبرو هستیم بنابراین انتظار زیادی نباید از این خودرو داشت. بر روی نسخه معرفی شده یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ، سیستم تهویه مطبوع دستی، فرمان ساده بدون کلیدهای کنترلی و شیشه بالابرهای برقی مشاهده می شود. همچنین فضای کابین نیز تنها در ردیف جلو قابل قبول است و ردیف عقب فضای پا کمی نامناسب است که البته با توجه به اینکه پلتفرم این خودرو یک خودروی هاچ بک شهری است تا حدودی توجیه این مورد است.