فیات تیپو

کشور
ایتالیا ایتالیا
شرکت خدمات دهنده
پارسیان موتور
نوع عرضه
مونتاژ
قیمت کارخانه
به زودی
قیمت بازار
ناموجود
مزایای فیات تیپو
  • استهلاک کم
  • برند معتبر اروپایی
  • مصرف سوخت پایین
معایب فیات تیپو
  • قوای فنی ضعیف
  • خدمات پس از فروش نامشخص
  • کسب تنها 3 ستاره ایمنی یورو انکپ
مدل سدان فیات تیپو در بازارهای جهانی با قیمت پایه 18000 یورو عرضه می شود. اما برای اطلاع از قیمت این خودرو در بازار کشور باید تا زمان عرضه در بورس کالا صبر کنیم.
هرچند ایران خودرو در زمان برجام تلاش هایی برای عرضه این خودرو داشت، اما هرگز موفق نشد تیپو را وارد بازار کشور کند و بنظر می رسد در دور جدید واردات خودرو، شرکت پارسیان موتور فیات تیپو را عرضه خواهد کرد.
فیات تیپو در بازار های جهانی با موتورهای متفاوتی عرضه می شود، بنظر می رسد این خودرو در ایران به پیشرانه 1.4 لیتری تنفس طبیعی 95 اسب بخاری به همراه گیربکس دنده دستی 6 سرعته مجهز شود.
مشخصات فنی فیات تیپو
180 KM/H
حداکثر سرعت
11.5 ثانیه
شتاب 0 تا 100
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
1400 سی سی
نوع موتور
بنزین سوز
تعداد سیلندرها
4
نوع جعبه دنده
دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی
لیتر در 100 کیلومتر
مشخصات فنی بدنه
کلاس اتومبیلC Segment
وزن کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان5
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو/
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب/
مشخصات فنی موتور
تعداد سوپاپ ها16
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری با پاشش چند نقطه ای
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)95 اسب بخار
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)127 نیوتن متر
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)67.85 اسب بخار بر لیتر
ظرفیت باک لیتر بنزین + لیتر گاز + لیتر باک سوخت دوم
مشخصات جعبه دنده ( Transmission )
تعداد دنده (جلو)6
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلو
سیستم ترمزها
نوع سیستم ترمزدارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز BAS
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکی
سیستم تعلیق و فرمان
تعلیق جلومک فرسون
تعلیق عقبسیستم تعلیق غیر مستقل با فنر پیچشی
عملکرد اتومبیل
حداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه)11.5 ثانیه
مصرف سوخت شهری(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی(بنزین) لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 5
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP3
امکانات رفاهی فیات تیپو
کیسه های هوا ( نوع و تعداد )مجموعا 6 عدد ( راننده، سرنشین، جانبی راننده و سرنشین، پرده ای )
سیستم های پایداری و کمک رانندهسیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل لغزش TCS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی
سیستم های امنیتی و حفاظتیدارای سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
سیستم فرمان و هدایت پذیریدارای قدرت کمکی برقی حساس به سرعت
سیستمهای تهویه مطبوعسیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک
سیستم صوتی و تصویریدارای پورت USB – AUX و اتصال بلوتوث
سیستمهای مولتی مدیادارای صفحه نمایش لمسی 5 اینچی، مایشگر ۳٫۵ اینچی TFT برای پنل ابزارها
سیستم صندلیهای عقبدارای قابلیت نصب آسان صندلی کودک ISOFIX
سیستم آیینه هاآیینه های جانبی برقی گرمکن دار، آیینه داخلی الکتروکرومیک،
سیستم شیشه هادارای سنسور باران برای عملکرد خودکار برف پاک کن
سیستم روشنایی جلودارای سنسور نور برای روشنایی خودکار چراغ ها
سنسورهای پیش فعالنمایشگر سنجش باد تایرها
سیستم های کمک رانندگیدارای کروز کنترل،

فیات تیپو یک خودروی اقتصادی ساخت کمپانی ایتالیایی فیات است که برای اولین بار در سال 1988 روی خط تولید رفت و تولید آن تا سال 1995 ادامه یافت. سپس فیات برای مدتی طولانی تولید این خودرو را متوقف کرد. اما در دهه 10 قرن بیست و یکم میلادی، این خودرو بار دیگر با نام پروژه ÆGEA به فیات برگشت و سپس نسل دوم در این خودرو در سال 2015 در نمایشگاه خودروی استانبول به دنیا معرفی شد.
این خودرو که در بازار ترکیه با نام فیات EGEA و در سایر بازار ها با نام فیات Tipo شناخته می شود، در چند بادی استایل مختلف از جمله سدان، هاچ بک 5 درب، هاچ بک کراس و استیشن واگن تولید می شود.
نخستین بار ایران خودرو قصد داشت در هنگام تصویب برجام فیات تیپو را به ایران بیاورد اما در انجام این کار موفق نبود. اما اکنون زمزمه های ورود این خودرو توسط شرکت پارسیان موتور، نمایندگی فیات در ایران به گوش می رسد.

 

07.webp

 

مشخصات فنی فیات تیپو

فیات تیپو از چند موتور مختلف بهره می برد که شامل موتور های بنزینی، دیزلی و هیبریدی هستند.
اما نسخه ای که انتظار می رود به ایران وارد شود نسخه 1.4 لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید 95 اسب بخار قدرت و 127 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل شده و تیپو را طی 11.5 ثانیه از سرعت 0 به 100 می رسانند.
فیات تیپو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.

 

02.webp

 

ایمنی و امکانات رفاهی فیات تیپو

فیات تیپو به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. همچنین این خودرو در سال 2016 با شرکت در تست تصادف یورو انکپ تنها 3 ستاره ایمنی از این موسسه دریافت کرده که امتیاز بالایی محسوب نمی شود و می توان گفت این خودرو از منظر ایمنی در تصادفات چندان عملکرد مطمئنی ندارد. البته وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی تا حدودی باعث کاهش خطر تصادف در هنگام رانندگی با این خودرو می شوند.

 

04.webp

 

فیات تیپو از نظر امکانات رفاهی خودرویی متوسط است و چندان نباید دنبال آپشن های متنوع در این خودرو بود. امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، سنسور TPMS، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (یا دستی)، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل و اسپید لیمیتر، گرمکن صندلی های جلو و دستیار صوتی مجهز است.

 

08.webp

 

طراحی ظاهری فیات تیپو پارسیان موتور

فیات تیپو طراحی ظاهری نسبتا ساده ای دارد که البته هیچ تضادی با ذات اقتصادی آن ندارد. در نمای جلو چراغ ها فرم بیضی شکل دارند و توسط جلوپنجره نسبتا باریکی به یکدیگر متصل شده اند. در قسمت پایین سپر نیز مه شکن های کوچک دایره ای شکل توسط ورودی هوای رادیاتور به یکدیگر متصل اند.

در نمای کناری یک خط شانه برجسته در بالای درب ها و دو خط نرم تر در پایین درب ها وجود دارند. رینگ های خودرو نیز بستگی به سطح آپشن های خودرو می توانند آلومینیومی یا فولادی همراه با قالپاق باشند.

در نمای عقب تفاوت های موجود میان بادی استایل های مختلف تیپو نمایان می شود؛ در حالی که نسخه سدان از چراغ هایی مثلثی شکل و یک صندوق عقب ساده بهره می برد، نسخه های هاچ بک و استیشن واگن تیپو طراحی جذاب تری داشته و از چراغ هایی کشیده بهره می برند که هماهنگ با چراغ های جلوی این خودرو است.

 

01.webp

 

کابین و فضای داخلی

طراحی کابین فیات تیپو شباهت های بسیار زیادی به محصولات آلفارومئو از جمله جولیتا دارد که قطعا برای دوست داران این برند ایتالیایی موضوع خوشایندی خواهد بود. فرمان تیپو از نوع 3 شاخه بوده و میزبان کلید های کنترل مولتی مدیا و کروز کنترل است. یک کلید برای استفاده از دستیار صوتی روی فرمان قرار گرفته و تزئینات کرومی رنگ نیز به لوکس تر شدن این غربیلک کمک کرده اند. فونت نوشته های صفحه کیلومتر خودرو دقیقا با جولیتا یکسان است.

 

02.webp

 

روی داشبورد در دو طرف فرمان کلید هایی برای استفاده از امکانات رفاهی خودرو قرار گرفته اند و در پایین دسته دنده نیز یک کلید چرخان برای کم و زیاد کردن صدای پخش دیده می شود.

نکته جالب در مورد کابین تیپو، استفاده از دو داشبورد متفاوت در نمونه های فول آپشن و لو آپشن است. در نمونه های فول، یک مانیتور 7 اینچی از داشبورد بیرون زده اما در نمونه های لو آپشن مانیتوری 5 اینچی در داخل داشبورد کار شده است.

 

03.webp

 

فیات تیپو در بازار و رقبا

فیات تیپو خودرویی اقتصادی و کم استهلاک است که در برخی کشور ها به عنوان تاکسی از آن استفاده می شود. قوای فنی ضعیف و استفاده از اکسل نیمه مستقل در این خودرو نشان دهنده این موضوع است که نباید از آن انتظار رانندگی اسپرت را داشت. اما مصرف سوخت پایین، استهلاک کم و کیفیت ساخت بالا این خودرو را تبدیل به گزینه ای نسبتا جذاب می کند. البته در صورتی که تعداد عرضه بالا باشد و خدمات پس از فروش مناسبی برای آن در نظر گرفته شود! خطر دیگری که موفقیت تیپو در بازار را تهدید میکند، 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می‌دهید.