فیات تیپو یک خودروی اقتصادی ساخت کمپانی ایتالیایی فیات است که برای اولین بار در سال 1988 روی خط تولید رفت و تولید آن تا سال 1995 ادامه یافت. سپس فیات برای مدتی طولانی تولید این خودرو را متوقف کرد. اما در دهه 10 قرن بیست و یکم میلادی، این خودرو بار دیگر با نام پروژه ÆGEA به فیات برگشت و سپس نسل دوم در این خودرو در سال 2015 در نمایشگاه خودروی استانبول به دنیا معرفی شد.
این خودرو که در بازار ترکیه با نام فیات EGEA و در سایر بازار ها با نام فیات Tipo شناخته می شود، در چند بادی استایل مختلف از جمله سدان، هاچ بک 5 درب، هاچ بک کراس و استیشن واگن تولید می شود.
نخستین بار ایران خودرو قصد داشت در هنگام تصویب برجام فیات تیپو را به ایران بیاورد اما در انجام این کار موفق نبود. اما اکنون زمزمه های ورود این خودرو توسط شرکت پارسیان موتور، نمایندگی فیات در ایران به گوش می رسد.
مشخصات فنی فیات تیپو
فیات تیپو از چند موتور مختلف بهره می برد که شامل موتور های بنزینی، دیزلی و هیبریدی هستند.
اما نسخه ای که انتظار می رود به ایران وارد شود نسخه 1.4 لیتری تنفس طبیعی است که توانایی تولید 95 اسب بخار قدرت و 127 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل شده و تیپو را طی 11.5 ثانیه از سرعت 0 به 100 می رسانند.
فیات تیپو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.
ایمنی و امکانات رفاهی فیات تیپو
فیات تیپو به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز است. همچنین این خودرو در سال 2016 با شرکت در تست تصادف یورو انکپ تنها 3 ستاره ایمنی از این موسسه دریافت کرده که امتیاز بالایی محسوب نمی شود و می توان گفت این خودرو از منظر ایمنی در تصادفات چندان عملکرد مطمئنی ندارد. البته وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی تا حدودی باعث کاهش خطر تصادف در هنگام رانندگی با این خودرو می شوند.
فیات تیپو از نظر امکانات رفاهی خودرویی متوسط است و چندان نباید دنبال آپشن های متنوع در این خودرو بود. امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی برقی گرمکن دار، سیستم مولتی مدیا با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، سنسور TPMS، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک (یا دستی)، سنسور نور، سنسور باران، کروز کنترل و اسپید لیمیتر، گرمکن صندلی های جلو و دستیار صوتی مجهز است.
طراحی ظاهری فیات تیپو پارسیان موتور
فیات تیپو طراحی ظاهری نسبتا ساده ای دارد که البته هیچ تضادی با ذات اقتصادی آن ندارد. در نمای جلو چراغ ها فرم بیضی شکل دارند و توسط جلوپنجره نسبتا باریکی به یکدیگر متصل شده اند. در قسمت پایین سپر نیز مه شکن های کوچک دایره ای شکل توسط ورودی هوای رادیاتور به یکدیگر متصل اند.
در نمای کناری یک خط شانه برجسته در بالای درب ها و دو خط نرم تر در پایین درب ها وجود دارند. رینگ های خودرو نیز بستگی به سطح آپشن های خودرو می توانند آلومینیومی یا فولادی همراه با قالپاق باشند.
در نمای عقب تفاوت های موجود میان بادی استایل های مختلف تیپو نمایان می شود؛ در حالی که نسخه سدان از چراغ هایی مثلثی شکل و یک صندوق عقب ساده بهره می برد، نسخه های هاچ بک و استیشن واگن تیپو طراحی جذاب تری داشته و از چراغ هایی کشیده بهره می برند که هماهنگ با چراغ های جلوی این خودرو است.
کابین و فضای داخلی
طراحی کابین فیات تیپو شباهت های بسیار زیادی به محصولات آلفارومئو از جمله جولیتا دارد که قطعا برای دوست داران این برند ایتالیایی موضوع خوشایندی خواهد بود. فرمان تیپو از نوع 3 شاخه بوده و میزبان کلید های کنترل مولتی مدیا و کروز کنترل است. یک کلید برای استفاده از دستیار صوتی روی فرمان قرار گرفته و تزئینات کرومی رنگ نیز به لوکس تر شدن این غربیلک کمک کرده اند. فونت نوشته های صفحه کیلومتر خودرو دقیقا با جولیتا یکسان است.
روی داشبورد در دو طرف فرمان کلید هایی برای استفاده از امکانات رفاهی خودرو قرار گرفته اند و در پایین دسته دنده نیز یک کلید چرخان برای کم و زیاد کردن صدای پخش دیده می شود.
نکته جالب در مورد کابین تیپو، استفاده از دو داشبورد متفاوت در نمونه های فول آپشن و لو آپشن است. در نمونه های فول، یک مانیتور 7 اینچی از داشبورد بیرون زده اما در نمونه های لو آپشن مانیتوری 5 اینچی در داخل داشبورد کار شده است.
فیات تیپو در بازار و رقبا
فیات تیپو خودرویی اقتصادی و کم استهلاک است که در برخی کشور ها به عنوان تاکسی از آن استفاده می شود. قوای فنی ضعیف و استفاده از اکسل نیمه مستقل در این خودرو نشان دهنده این موضوع است که نباید از آن انتظار رانندگی اسپرت را داشت. اما مصرف سوخت پایین، استهلاک کم و کیفیت ساخت بالا این خودرو را تبدیل به گزینه ای نسبتا جذاب می کند. البته در صورتی که تعداد عرضه بالا باشد و خدمات پس از فروش مناسبی برای آن در نظر گرفته شود! خطر دیگری که موفقیت تیپو در بازار را تهدید میکند،