چانگان Uni-K یک خودروی کراس اور سایز متوسط ساخت کمپانی چانگان کشور چین است که در سال 2020 معرفی و تولید آن آغاز شده است.
سری Uni چانگان خودرو هایی با طراحی کاملا مدرن و بروز است که گران ترین محصولات این کمپانی چینی را تشکیل می دهند. پس از معرفی چانگان Uni-T توسط سایپا برای ورود به بازار ایران، اکنون این شرکت قصد دارد تا برادر بزرگ تر یونی تی، یعنی چانگان یونی کی را نیز به بازار ایران وارد کند.
مزایا و معایب چانگان Uni-K
+ قوای محرکه خوب
+ کیفیت ساخت بالا
- قیمت بالا
- ایمنی نامشخص
مشخصات فنی چانگان Uni-K
چانگان Uni-K از یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو با سوخت رسانی GDi بهره می برد که با کد JL486ZQ5 شناخته می شود. این موتور توانایی تولید حداکثر 233 اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 390 نیوتن گشتاور از 1900 تا 3300 دور در دقیقه را دارد و این توان خود را از طریق یک گیربکس 8 دنده اتوماتیک AT به هر چهار چرخ خودرو منتقل می کند. البته نسخه های پایه این خودرو دیفرانسیل جلو هستند و باید منتظر ماند و دید که کدام نسخه از چانگان Uni k به بازار ایران وارد می شود.
چانگان Uni-K در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمز های دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمز های دیسکی بهره می برد. همچنین ترمز های این خودرو به امکانات جانبی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز اضطراری BA نیز مجهزند.
ایمنی و امکانات رفاهی یونی K
چانگان Uni-K به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی های جلو و پرده ای مجهز شده است. متاسفانه این خودرو در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده و اطلاعات دقیقی در مورد ایمنی این خودرو در حوادث رانندگی وجود ندارد. البته وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC به افزایش ایمنی این خودرو در هنگام رانندگی کمک می کنند.
چانگان Uni K در زمینه امکانات رفاهی نیز خودروی بسیار کاملی است؛ این خودرو در پایه خود به امکاناتی نظیر شیشه بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سقف پانوراما، سیستم تهویه مطبوع خودکار، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل آداپتیو، سیستم مولتی مدیا با مانیتور و کلید های کنترل از روی فرمان، دوربین 360 درجه، چراغ جلو های LED، صندوق عقب برقی، صندلی های جلو برقی، سنسور نور، سنسور باران، سنسور TPMS، ترمز پارک برقی و اتوهلد مجهز است.
در نسخه فول آپشن نیز امکاناتی نظیر رادار نقطه کور، مموری صندلی، مموری آینه های جانبی، شیشه های دودی عقب، نورپردازی داخل اتاق و صندوق پران برقی با حرکت پا به این خودرو اضافه می شوند.
طراحی ظاهری چانگان uni k
چانگان Uni-K از زبان طراحی جدید چانگان استفاده می کند که قبلا در Uni-T نیز آن را دیده بودیم. در نمای جلو طراحان از چراغ های بسیار باریکی استفاده کرده اند و یک جلوپنجره گریلی بزرگ نیز در داخل سپر کار شده که در واقع جدا از سپر نیست و با آن یکپارچه است.
نمای کناری خودرو کاملا ساده و به دور از خطوط تیز طراحی شده و بیننده در نسخه پایه شاهد حضور رینگ های 20 اینچی و در نسخه فول شاهد حضور رینگ های 21 اینچی در این نما خواهد بود. دستگیره های درب نیز از نوع الکترونیکی پاپ آپ طراحی شده اند که این روز ها فقط در خودرو های بسیار گران قیمت دیده می شود.
در نمای عقب نیز طراحان از یک چراغ باریک و به هم پیوسته استفاده کرده اند که این روز ها به وفور در محصولات چینی دیده می شود. یک بال عقب در بالای شیشه قرار گرفته و یک دیفیوزر بزرگ با دو سراگزوز نیز در پایین سپر عقب دیده می شوند.
کابین و فضای داخلی چانگان یونی کی
طراحی کابین چانگان یونی کی کاملا مدرن و مقداری متفاوت است؛ در نمای روبروی راننده یک فرمان بیضی شکل دیده می شود که بالا و پایین آن صاف و کناره های آن گرد است. روبروی راننده در بالای داشبورد یک صفحه نمایش عریض وجود دارد که صفحه کیلومتر دیجیتالی خودرو در آن قرار گرفته. یک مانیتور دیگر نیز در وسط داشبورد دیده می شود که استفاده از سیستم مولتی مدیا خودرو را ممکن می کند. در کنسول میانی نیز دسته دنده الکترونیکی و دو جا لیوانی وجود دارند.
چانگان در کابین محصول خود از چرم دوزی و پلاستیک های با کیفیت استفاده کرده و در مجموع کابین این خودرو نمره خوبی می گیرد.
چانگان Uni-K در بازار ایران
چانگان Uni-K در بازار چین قیمتی بین 22 تا 27 هزار دلار دارد که این اختلاف مربوط به آپشن ها و دو دیفرانسیل یا تک دیفرانسیل بودن خودرو می شود. در صورت ورود به ایران، این خودرو به طور مستقیم به رقابت با فونیکس تیگو 8 پرو و پرومکس خواهد پرداخت.