بایک X55، یک خودروی کراس اور شهری است که توسط کمپانی بایک کشور چین به تولید رسیده و قرار است بزودی توسط شرکت سانیار موتور پارسیان و یا دیار خودرو و به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه شود. این شرکت که قبلا خودروی بایک X35 را با نام تیگارد X35 در ایران مونتاژ و عرضه کرده بود، اکنون به صورت برادر بزرگ تر محصول خود رفته تا سهم بیشتری در بازار ایران را در اختیار بگیرد.
بایک X55 نخستین بار در اردیبهشت ماه سال 1402 در حال گذراندن تست های فنی با پلاک گذر موقت در خیابان های تهران دیده شد تا مشخص شود تیگارد موتور به صورت جدی به دنبال عرضه این خودرو است.
مشخصات فنی بایک X55
بایک بیجینگ X55 از یک موتور 1.5 لیتری توربو بهره می برد که توانایی تولید حداکثر 177 اسب بخار قدرت و 305 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) به چرخ های جلو منتقل شده تا بایک X55 بتواند طبق اعلام کارخانه شتاب 0 تا 100 را طی 7.8 ثانیه طی کند.
بیجینگ X55 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد. ترمز های این خودرو نیز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ABS - EBD و BA مجهز است.
بایک X55 یکی از کراس اور های سنگین وزن بازار محسوب می شود؛ این خودرو وزنی در حدود 1600 کیلوگرم داشته و مصرف سوخت آن نیز 7.2 لیتر در هر صد کیلومتر رانندگی ترکیبی پیش بینی شده است.
ایمنی بایک X55
بایک بیجینگ X55 به صورت استاندارد از 6 ایربگ بهره می برد (سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای) و همچنین برای اطمینان خاطر بیشتر سرنشینان 5 ستاره ایمنی C-NCAP را نیز در رزومه خود دارد. سایر امکانات ایمنی این خودرو نیز مواردی مانند سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC و سیستم هشدار خواب آلودگی راننده هستند.
همچنین Baic X55 از رادار هایی نظیر هشدار نقطه کور، هشدار تصادف از جلو، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، کروز کنترل هوشمند و سیستم پارک خودکار بهره می برد.
امکانات رفاهی بایک X55
بایک X55 در زمینه امکانات رفاهی نیز آپشن های قابل قبولی را به سرنشینان ارائه می کند؛ مواردی نظیر بالابر های برقی، آینه های جانبی تاشونده برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی های برقی جلو با گرمکن و سردکن، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس، ترمز پارک برقی و اتوهلد آپشن های برجسته کراس اور تازه وارد بایک هستند.
طراحی ظاهری بایک X55
بایک X55 طراحی نوآورانه ای دارد که مشابه آن را قبلا در محصولاتی نظیر فونیکس FX، لاماری ایما و چانگان Uni-T دیده بودیم.
در نمای جلو طراحان بایک از چراغ های اصلی داخل سپر و یک دی لایت باریک در قسمت بالایی استفاده کرده اند. یک جلوپنجره فریم لس به همراه یک خط نازک که دی لایت های جلو را به همدیگر متصل کرده اند نمای جلو این خودرو را تکمیل کرده اند.
نمای کناری X55 تقریبا ساده طراحی شده و خبری از خطوط تیز در طراحی کناری این خودرو نیست. با این حال مواردی مانند دستگیره های مخفی شده در درب که با نزدیک شدن به خودرو از جای خود خارج می شوند و آینه های نصب شده روی درب، باعث جذابیت بصری این نما شده اند.
در نمای عقب نیز، همان ترند همیشگی این روزها رعایت شده و شاهد چراغ هایی بهم پیوسته هستیم، گرافیک داخلی چراغ ها نیز با جزئیاتی زیبا همراه شده تا نمای عقب بایک X55 را نیز بتوان تقریبا بی نقص نامید.
کابین و فضای داخلی بایک X55
کابین بایک X55 نیز کاملا آینده نگر بوده و طراحی متفاوتی با سایر خودرو های موجود در بازار دارد؛ شرکت سازنده در نمای مقابل راننده از یک فرمان D کات استفاده کرده که در پشت آن یک تبلت کوچک به عنوان کلاستر قرار گرفته. یک تبلت دیگر نیز به صورت جداگانه در قسمت میانی داشبورد سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. دیگر نکته جالب در مورد داشبورد X55، طراحی متفاوت دریچه های تهویه کناری است.
بایک X55 در بازار؛ قیمت و رقبا
بایک X55 با ورود به بازار ایران در مقابل رقبایی نظیر فونیکس FX پریمیوم، لاماری ایما و چانگان Uni-T قرار می گیرد. با وجود اینکه برند بایک یکی از قدیمی ترین برند های چینی در دنیا و بسیار معتبر است، اما به علت عرضه نادرست هیچ گاه نتوانسته در ایران به موفقیت برسد. خودروی بیجینگ X55 نیز با وجود شایستگی ها، راه سختی برای مقابله با FX و لاماری در پیش دارد و احتمالا سیاست های شرکت عرضه کننده سهم زیادی در موفقیت یا عدم موفقیت این خودرو در ایران خواهد داشت.