1. خانه
  2. خودرو‌ ها
  3. هونگچی
  4. E-QM5
  5. الکتریکی (2021-2025)

هونگچی E-QM5

Hongqi E-QM5

تیپ ها
  • 2,137,223,000 (تومان)
  • 1,530,000,000 (تومان)
نمودار قیمت
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه
سدان
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
بیشتر

مزایا

  • سواری بی‌صدا و نسبتا نرم
  • فضای جادار برای سرنشینان عقب

معایب

  • برخورد کف خودرو با زمین در معابر و رمپ پارکینگ
  • طراحی ظاهری عجیب و نامتعارف
  • نبود بسیاری از آپشن‌های ضروری مانند کروز کنترل و سنسور پارک

هونگچی E-QM5 الکتریکی بخرم؟

خرید یک خودروی برقی با حداقل امکانات رفاهی، در بازه قیمتی که رقبای سرسخت در آن حضور دارند شاید تصمیم منطقی و توجیه پذیری برای مصرف کننده عادی نباشد؛ هرچند اگر امکان ورود این خودرو به ناوگان تاکسیرانی، خصوصا در بخش فرودگاهی میسر شود، هونگچی EQM-5 یک گزینه جذاب برای رانندگان این ناوگان محسوب خواهد شد.

معرفی خودروهونگچی E-QM5

با آزادسازی واردات خودرو در سال 1401، شرکت بهمن موتور با برند BM Cars وارد حوزه واردات خودرو شد و هونگچی E-QM5 را به‌عنوان یکی از محصولات خود به بازار ایران معرفی کرد. هدف اولیه از واردات این خودرو، استفاده در ناوگان تاکسیرانی بود. E-QM5 یکی از اولین مدل‌هایی بود که در راستای به‌روزرسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به ایران وارد شد و بهمن موتور جزو اولین شرکت‌هایی بود که در این بخش پیشنهادی ارائه کرد. اما در نهایت، به دلیل هزینه‌های بالا و قیمت نهایی گران‌تر از انتظار، این خودرو به ناوگان تاکسیرانی راه پیدا نکرد. بااین‌حال، پلیس راهور استان البرز از این خودرو در ناوگان خود استفاده کرده است.

 

 

نمای عقب هونگچی EQM5

 

هونگچی (Hongqi) به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان چینی، از سال 1958 فعالیت خود را آغاز کرده و در ابتدا، تولیدکننده خودروهای لوکس برای مقامات دولتی چین بود. اما از دهه 2010 میلادی، این برند استراتژی خود را تغییر داد و وارد بازار خودروهای عمومی شد. همزمان با رشد صنعت خودروهای برقی، هونگچی نیز به این حوزه ورود کرد و در سال 2021، مدل تمام برقی E-QM5 را معرفی کرد. این سدان برقی بر اساس پلتفرم هونگچی H5 طراحی شده و به‌عنوان یکی از اولین محصولات برقی این برند شناخته می‌شود.

پس از ورود برندهای چینی متنوع به بازار ایران، هونگچی به‌عنوان یکی از برندهای باکیفیت چینی، توجه زیادی را به خود جلب کرد. علاوه بر مدل E-QM5، نسخه هونگچی H5 نیز در تیراژ ۱۰۰۰ دستگاه وارد بازار ایران شد و مدل هیربدی H5 نیز در راه است. در کشور چین نیز مدل E-QM5 به‌عنوان خودروی ناوگان تاکسیرانی استفاده می‌شود و عملکرد خوبی در این حوزه از خود نشان داده است.

 

مشخصات فنی هونگچی E-QM5

هونگچی E-QM5 از یک موتور برقی با توان ۱۸۷ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد. این سدان دیفرانسیل جلو با یک بار شارژ کامل، می‌تواند مسافتی در حدود ۴۳۰ کیلومتر را طی کند که برای یک خودروی برقی عدد قابل قبولی محسوب می‌شود. وزن ۱,۹۰۰ کیلوگرمی این خودرو باعث شده شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن به ۸.۲ ثانیه برسد، درحالی‌که حداکثر سرعت آن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

 

زیر کاپوت هونگچی EQM5

 

از نظر ابعاد، هونگچی E-QM5 دارای ۵,۰۴۰ میلی‌متر طول، ۱,۹۱۰ میلی‌متر عرض و ۱,۵۶۹ میلی‌متر ارتفاع است. همچنین، سیستم تعلیق مک‌ فرسون در محور جلو و مولتی‌ لینک در محور عقب وظیفه جذب ضربات را بر عهده دارند. ترمزهای دیسکی خنک‌ شونده در جلو و دیسکی در عقب نیز عملکرد مناسبی را در بخش ایمنی خودرو ارائه می‌دهند.

 

امکانات رفاهی و ایمنی هونگچی E-QM5

هونگچی E-QM5 در نسخه‌ای که وارد ایران شده، از نظر سطح تجهیزات، کم‌آپشن‌ترین خودروی برقی بازار محسوب می‌شود. این موضوع با ورود به کابین خودرو کاملاً مشهود است؛ داشبوردی با تریم پلاستیکی، تعداد کم دکمه‌های کنترلی، و نمایشگر پشت آمپر آنالوگ نشان می‌دهد که این خودرو بیشتر بر کاربری اقتصادی و ناوگانی تمرکز دارد تا ارائه تجربه‌ای لوکس.

 

نمای کابین هونگچی EQM5

 

از نظر امکانات رفاهی، هونگچی E-QM5 بسیار محدود است و تنها چند آپشن اساسی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. صندلی راننده به‌صورت نیمه‌برقی و صندلی شاگرد به‌صورت تمام‌برقی تنظیم می‌شود. سیستم چندرسانه‌ای خودرو نیز امکانات محدودی دارد و تنها قابلیت اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث را ارائه می‌دهد، درحالی‌که خبری از سیستم‌های پیشرفته‌تری مانند اپل کارپلی و اندروید اتو در این خودرو نیست.

از نظر ایمنی، این خودرو دارای ۴ کیسه هوا (دو عدد جلو و دو عدد جانبی عقب) است و به رادار هشدار تصادف از جلو و ترمز اضطراری در هنگام تصادف مجهز شده است. اما در مقایسه با سایر خودروهای برقی موجود در بازار، امکانات ایمنی آن بسیار محدود است.

این خودرو حتی آپشن‌های ساده‌ای مانند کروز کنترل ساده، سانروف و گرم‌کن صندلی را نیز ندارد، که نشان می‌دهد هونگچی E-QM5 کاملاً بر ناوگان حمل‌ونقل عمومی و استفاده تجاری تمرکز دارد.

در مجموع، هونگچی E-QM5 لوآپشن‌ترین خودروی برقی بازار ایران محسوب می‌شود. این سطح از امکانات، اگرچه برای یک خودروی ناوگانی مانند تاکسی توجیه‌پذیر است، اما با توجه به قیمت بالای آن در بازار ایران، می‌توان انتظار سطح امکانات بیشتری داشت.

 

طراحی ظاهری هونگچی E-QM5

هونگچی E-QM5 طراحی ظاهری بسیار عجیب و غیر عامه پسندی دارد. احتمالا بسیاری از مردم این خودرو را زشت بنامند و آن را به قورباغه توصیف کنند! به طور کلی خودروهای برقی به دلایلی زشت تر از خودروهای بنزینی هستند و EQM5 به عنوان نسخه برقی هونگچی H5، دقیقا نسخه زشت سازی شده H5 است! طراحی بسیار ناآشنای چراغ های جلو در ترکیب با جلوپنجره با خط های عمودی کرومی، چهره متفاوتی برای E-QM5 بوجود آورده اند. در نمای عقب نیز چراغ های بومرنگ شکل، نبود دیفیوزر و نبود سراگزوز، عجیب و دوست نداشتنی بودن طراحی خودروی برقی هونگچی را تکمیل کرده اند.

 

نمای جلو هونگچی EQM5

 

کابین و فضای داخلی هونگچی E-QM5

کابین هونگچی E-QM5 طراحی نسبتا ساده، اما با کیفیتی دارد. فرمان خودرو از مدل دایره ای است و صفحه کیلومتر نیز ترکیبی از آنالوگ و دیجیتالی طراحی شده که حس خوبی به راننده منتقل می کند. یک مانیتور از قسمت میانی داشبورد به بالا آمده و کنسول میانی نیز میزبان یک دسته دنده الکترونیکی است.چرم های شتری رنگ استفاده شده در کابین حس و حال خوبی به سرنشینان می دهند. با این حال، لو آپشن بودن خودرو کاملا ملموس است.

 

تجربه رانندگی با هونگچی E-QM5

رانندگی با هونگچی E-QM5 را با ذهنی باز و بدون پیش‌داوری شروع کردیم. در مجموع حدود ۷۰۰ کیلومتر را با این خودرو رانندگی کردیم، از خیابان‌های شلوغ شهری گرفته تا بزرگراه‌های بین‌شهری، و در این مسیر با نقاط قوت و ضعف متعددی مواجه شدیم.

کیفیت ساخت؛ نه چندان لوکس، اما خوش‌ساخت

با اولین لمس کابین و حرکت اولیه، کیفیت ساخت خوب این خودرو جلب توجه می‌کند. البته نباید انتظار لوکس بودن را داشت، اما حداقل در بحث متریال فنی، احساس ارزان‌قیمت بودن در کابین وجود ندارد. سر و صدای اضافی در داخل خودرو شنیده نمی‌شود و تعلیق عملکردی نرم و بی‌صدا دارد. نمی‌توان گفت که سیستم تعلیق خیلی نرم است، اما در مسیرهای شهری کاملاً راحت و بدون کوبش اضافی عمل می‌کند. وقتی سرنشین‌های بیشتری در خودرو حضور داشته باشند، سواری نرم‌تر هم می‌شود که نشان می‌دهد هونگچی این خودرو را با تمرکز بر جابه‌جایی سرنشینان بیشتر طراحی کرده است. این نکته تاییدی است بر این‌که E-QM5 گزینه‌ای مناسب برای استفاده ناوگانی مانند تاکسی برقی محسوب می‌شود.

 

  کیفیت کابین هونگچی EQM5

 

ابعاد بزرگ؛ رانندگی در شهر سخت‌تر از انتظار

وقتی وارد خیابان‌های شهر شدیم، ابعاد بزرگ این خودرو بیشتر از چیزی که انتظار داشتیم خودش را نشان داد. با طولی نزدیک به ۵ متر، ابتدا شاید حس نکنید که با خودرویی حجیم سروکار دارید، اما در زمان پیدا کردن جای پارک یا هنگام دور زدن در معابر تنگ، متوجه بزرگی بیش از حد آن می‌شوید.

شعاع گردش هونگچی E-QM5 چندان مناسب نیست و برای دور زدن در خیابان‌های باریک باید چندین بار فرمان را چرخاند. اینجاست که کمبود سنسورهای پارک جلو و عقب به‌شدت احساس می‌شود. درست است که خودرو به دوربین دنده عقب مجهز شده، اما در نبود سنسورهای کمکی، پارک کردن خصوصاً در فضاهای محدود، سخت‌تر از انتظار است. با توجه به دماغه‌ی بلند خودرو، نبود سنسور جلو یک ضعف جدی محسوب می‌شود.

عملکرد فنی؛ شتاب‌گیری جذاب، اما چسبندگی متوسط

با فشردن پدال گاز، E-QM5 شتاب‌گیری خوبی را ارائه می‌دهد. خودرو در دو حالت Eco و Standard قابل رانندگی است که در حالت Eco، پاسخ پدال گاز ملایم‌تر و اقتصادی‌تر می‌شود. اما در حالت Standard، واکنش خودرو سریع‌تر شده و شتاب‌گیری آن تا حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، که به‌صورت الکترونیکی محدود شده، کاملاً رضایت‌بخش است. در بین خودروهای برقی زیر ۲.۵ میلیارد تومان بازار، این یکی از سریع‌ترین مدل‌ها محسوب می‌شود.

البته یک نکته منفی در شتاب‌گیری ناگهانی وجود دارد. با توجه به اینکه نیروی گشتاور بلافاصله به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود، در برخی مواقع، فرمان کمی از کنترل خارج شده و احساس ناپایداری به راننده منتقل می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که برای حفظ پایداری در شتاب‌گیری، باید با دقت و نرمی بیشتری پا روی پدال گاز گذاشت.

هندلینگ خودرو در مسیرهای مستقیم و تغییر لاین‌ها قابل قبول است، اما اگر وارد پیچ‌های شدید شوید، با کم‌فرمانی مواجه می‌شوید که نشان‌دهنده عملکرد متوسط سیستم تعلیق در این بخش است. بنابراین، در رانندگی روزمره و استفاده شهری، خودرو عملکردی پایدار دارد، اما برای رانندگی اسپرت در پیچ‌های تند، نباید انتظار چسبندگی بالایی داشت.

در رانندگی در آزادراه‌ها نیز کمبود سیستم کروز کنترل کاملاً احساس می‌شود. به دلیل حساسیت بالای پدال گاز، حفظ یک سرعت ثابت برای مدت طولانی کمی دشوار است. اگر حداقل کروز کنترل ساده روی این خودرو وجود داشت، هم رانندگی در مسیرهای طولانی راحت‌تر می‌شد و هم مصرف شارژ بهینه‌تر مدیریت می‌شد.

 

هونگچی EQM5

 

پیمایش و شارژ؛ بهینه‌تر از برخی رقبا

باتری این خودرو ظرفیت نزدیکی به فولکس واگن ID.4 دارد، اما عملکرد بهتری در میزان پیمایش ارائه می‌دهد. هونگچی E-QM5 در شرایط رانندگی عادی می‌تواند حدود 350 کیلومتر را با یک بار شارژ کامل طی کند، اما اگر در شرایط اقتصادی رانده شود، این میزان تا 400 کیلومتر هم قابل افزایش است. دلیل این عملکرد بهینه، وزن کمتر خودرو و دیفرانسیل جلو بودن آن است که اتلاف انرژی را کاهش می‌دهد.

شارژ خودرو از طریق درگاه DC روی گلگیر جلو سمت راننده انجام می‌شود. نکته عجیب اینجاست که در سمت دیگر خودرو نیز یک درگاه فیک وجود دارد که در نسخه‌های مخصوص بازار ایران، بهتر بود حذف یا پوشانده شود. همراه با خودرو، یک شارژر پرتابل ۳.۵ کیلوواتی عرضه می‌شود که در خانه قابل استفاده است. اما اگر به ایستگاه‌های شارژ مراجعه کنید، می‌توانید تا ۴۵ کیلووات ساعت توان شارژ دریافت کنید، که به معنای شارژ کامل در حدود یک ساعت و نیم است.

مشکلات طراحی و هماهنگی با جاده‌های ایران

یکی از مشکلاتی که در طی این ۷۰۰ کیلومتر رانندگی تجربه کردیم، برخورد کف یا نوک خودرو با سطح زمین بود. به دلیل فاصله محوری بلند و طراحی دماغه‌ی کشیده‌ی خودرو، هنگام عبور از رمپ‌های پارکینگ‌های شیب‌دار و آبراهه‌های شهری، سپر جلو با زمین برخورد می‌کرد. این موضوع نشان می‌دهد که E-QM5 شاید کاملاً مناسب شرایط خیابان‌های ایران نباشد و در برخی مسیرها، باید با احتیاط بیشتری رانندگی کرد.

 

نمای عقب هونگچی EQM5

 

فضای کابین؛ راحت و جادار ولی بدون امکانات

فضای داخلی ردیف دوم این خودرو بسیار جادار است و برای سرنشینان بلندقد هم هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. دو عدد دریچه تهویه در عقب به همراه درگاه‌های شارژ USB برای سرنشینان تعبیه شده، اما از نظر امکانات خاص، چیز زیادی در این بخش دیده نمی‌شود. کنسول وسط بزرگ و کاربردی طراحی شده که محفظه‌هایی برای قرار دادن وسایل در آن تعبیه شده است.

نکته عجیب در کابین این است که صندلی راننده نیمه‌برقی و صندلی شاگرد تمام‌برقی است! درحالی‌که در اغلب خودروها، این موضوع برعکس است و راننده دسترسی به امکانات بیشتری دارد. البته صندلی راننده قابلیت تنظیم گودی کمر و دربرگیرندگی پهلوها را دارد، اما همچنان این انتخاب جای سؤال دارد.

نمایشگر پشت آمپر هونگچی E-QM5 یک ترکیب نیمه آنالوگ و دیجیتال است. در نگاه اول، نمایش گرافیکی تغییر قدرت و مصرف انرژی در کنار عقربه‌های سنتی، حس جالبی به راننده می‌دهد. اما طراحی کلی این بخش ساده و شاید کمی قدیمی به نظر برسد. رنگ‌بندی آبی که در آن استفاده شده، ممکن است برای افرادی که چشمان آستیگمات دارند، در شب کمی آزاردهنده باشد.

طراحی خارجی؛ جذاب یا عجیب؟!

هنگام رانندگی در شهر، نگاه‌های کنجکاو عابران را به‌وضوح حس می‌کردیم. طراحی این خودرو، چه از نظر ابعاد و چه از نظر فرم کلی، متفاوت و تا حدی عجیب به نظر می‌رسد. برخی ممکن است ظاهر آن را جذاب بدانند، اما از دید شخصی، طراحی E-QM5 شباهتی به دلفین دارد، اما نه یک دلفین زیبا! این خودرو از نظر ظاهری، ترکیبی از خطوط نرم و کشیده است، اما نسبت‌های بدنه کمی نامتعادل به نظر می‌رسند که ممکن است برای برخی افراد جذاب و برای برخی دیگر غیرقابل‌قبول باشد.

جمع‌بندی تجربه رانندگی هونگچی E-QM5

هونگچی E-QM5 یک سدان برقی با سواری راحت، فضای جادار و کیفیت ساخت قابل قبول است. در بحث پیمایش و راندمان باتری، عملکرد خوبی دارد، اما در بخش‌هایی مانند هندلینگ، طراحی و نبود امکانات رفاهی و ایمنی کافی، نقاط ضعفی را نشان می‌دهد.

 

پشت فرمان هونگچی EQM5

 

هونگچی E-QM5 در بازار؛ قیمت و رقبا

هونگچی E-QM5 یکی از سدان‌های برقی بازار ایران است که تاکنون چندین مرتبه در طرح‌های فروش نقدی و اقساطی، هم به‌صورت آزاد و هم از طریق سامانه خودروهای وارداتی عرضه شده است. آخرین مرحله فروش این خودرو در مهرماه ۱۴۰۳ انجام شد که در آن، هونگچی E-QM5 با قیمت 2 میلیارد و ۱۳۷ میلیون تومان به فروش رسید و به مشتریان تحویل داده شد.

بااین‌حال، وضعیت این خودرو در بازار آزاد چندان مطلوب نیست. در حال حاضر، E-QM5 با قیمتی حدود ۱.۵ میلیارد تومان در بازار معامله می‌شود، اما تقاضای چندانی برای آن وجود ندارد. این اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار آزاد، نشان‌دهنده چالش‌های فروش خودروهای برقی در ایران است. نبود زیرساخت‌های شارژ مناسب، قیمت‌گذاری نامتناسب و ضعف در سطح امکانات رفاهی، از جمله عواملی هستند که باعث شده‌اند این خودرو کمتر مورد استقبال قرار گیرد.

در حال حاضر، کی‌ام‌سی EJ7 اصلی‌ترین رقیب هونگچی E-QM5 محسوب می‌شود. این خودرو که توسط کرمان موتور عرضه شده، یک سدان برقی جدیدتر با طراحی مدرن‌تر، امکانات بیشتر و تکنولوژی به‌روزتر نسبت به E-QM5 است. همچنین، EJ7 نیز در ناوگان تاکسیرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما با توجه به سطح تجهیزات بالاتر و عملکرد فنی بهینه‌تر، گزینه منطقی‌تری برای خریداران به نظر می‌رسد.

هونگچی E-QM5 بیشتر برای استفاده ناوگانی و جابه‌جایی سرنشینان طراحی شده است. از نظر کیفیت سواری و مصرف انرژی، عملکرد قابل‌قبولی دارد، اما در نبود زیرساخت‌های لازم برای شارژ خودروهای برقی و با توجه به سطح امکانات محدود آن، انتخاب جذابی برای مشتریان شخصی به نظر نمی‌رسد.

اگر به دنبال یک خودروی برقی برای استفاده درون‌شهری هستید، شاید انتخاب‌های بهتری مانند کی‌ام‌سی EJ7 منطقی‌تر باشد. اما اگر E-QM5 را برای مصارف ناوگانی در نظر بگیریم، می‌تواند گزینه‌ای اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه محسوب شود.

گالری هونگچی E-QM5

نظرات کاربران
  • محمود میری 15 خرداد 1403 ساعت 20:52

    سلام قیمت نقدی این خودرو چنده.

اضافه کردن نظر

مشخصات تولید کننده

  • کشور تولید کننده چین
  • نام خودرو هونگچی E-QM5
  • شرکت گارانتی/خدمات دهنده بهمن یدک

مشخصات فنی بدنه

  • کلاس بدنه سدان
  • کلاس اتومبیل D Segment
  • وزن 1810 کیلوگرم
  • تعداد فضای سرنشینان 5
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو 235/50R18
  • ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب 235/50R18

مشخصات فنی موتور

  • مجموع توان موتور برقی 187 اسب بخار

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

  • نوع جعبه دنده انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته
  • تعداد دنده (جلو) 1
  • محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
  • سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

  • نوع سیستم ترمز دارای سیستم ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
  • نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

  • تعلیق جلو مک فرسون
  • تعلیق عقب سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک
  • نوع سیستم فرمان فرمان برقی

عملکرد اتومبیل

  • حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت
  • شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) 8.9 ثانیه

محدوده گارانتی

امکانات رفاهی و آپشن ها

  • کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) 6 عدد، راننده، سرنشین، جانبی و پرده ای
  • سیستم های پایداری و کمک راننده سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی
  • سیستم های امنیتی و حفاظتی سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، ورود و استارت بدون کلید
  • نوع غربیلک غربیلک فرمان 3 شاخه دارای روکش چرمی و کلید های کنترل سیستم صوتی
  • سنسورهای پیش فعال رادار بین خطوط، رادار نقطه کور، سیستم هشدار تصادف از جلو و سیستم هشدار تصادف از عقب
  • سیستم های کمک رانندگی کروز کنترل تطبیقی
حداکثر سرعت (KM/H)
شتاب 0 تا 100 (برحسب ثانیه)
ثانیه