جیلی آزکارا (که در بازار چین با نام جیلی بویو پرو نیز شناخته می شود)، یک خودروی کراس اور ساخت کمپانی جیلی کشور چین است که توسط شرکت فردا موتورز به ایران وارد می شود. این خودرو برای نخستین بار در سال 2016 به بازار چین معرفی شد و نسخه ای که فردا موتورز برای واردات به ایران در نظر گرفته، در واقع فیس لیفت سال 2019 این خودرو است. این خودرو یک بار دیگر در سال 2021 فیس لیفت شد و در سال 2022 نیز یک تغییر نسل را تجربه کرد. با این حال، فردا موتورز نسخه 2019 آزکارا را به عنوان محصول وارداتی خود به ایران انتخاب کرده است.
مشخصات فنی جیلی آزکارا
جیلی آزکارا از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو استفاده می کند. این پیشرانه در ترکیب با یک موتور برقی کوچک 48 ولتی، یک مجموعه Mild Hybrid یا هیبریدی خفیف را تشکیل می دهند که مجموعا 190 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. وظیفه انتقال این نیرو به چرخ ها نیز برعهده یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) و سیستم انتقال قدرت AWD است. جیلی مدعی است که این محصول می تواند شتاب صفر تا صد را طی 9.7 ثانیه طی کرده و تا سرعت 200 کیلومتر بر ساعت به شتاب گیری خود ادامه دهد.
جیلی آزکارا در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک و ترمزهای دیسکی استفاده می کند. این ترمزها به سیستم های کمکی نظیر ABS - EBD و EBA نیز مجهزند.
جیلی آزکارا 1745 کیلوگرم وزن داشته و کراس اوری سنگین محسوب می شود. با این حال، به علت وجود سیستم میلد هیبرید در این خودرو، مصرف سوخت آن 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی سیکل ترکیبی است. همچنین این خودرو از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 نیز پیروی می کند.
ایمنی جیلی آزکارا
جیلی آزکارا به 6 ایربگ مجهز است (سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای). همچنین این کراس اور متوسط با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده و خودرویی مطمئن در حوادث رانندگی محسوب می شود.
نسخه های استاندارد جیلی آزکارا به امکانات ایمنی پایه ای نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC مجهز هستند. با این حال، نسخه های وارداتی این خودرو به ایران توسط فردا موتورز از نوع فول آپشن بوده و علاوه بر مواردی فوق، به دستیار های کمک رانندگی مانند رادار هشدار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری هوشمند، سیستم تشخیص محدودیت سرعت، کروز کنترل تطبیقی و نور بالای اتوماتیک نیز مجهز اند.
امکانات رفاهی جیلی آزکارا
جیلی آزکارا در زمینه امکانات رفاهی نیز خودرویی غنی است که حرف های بسیاری برای گفتن دارد. براساس اطلاعات منتشر شده توسط فردا موتورز، این کراس اور وارداتی به مواردی نظیر شیشه بالابرهای اتوماتیک، آینه های جانبی تاشونده برقی گرمکن دار، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، صندلی های جلو برقی با مموری برای راننده، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، سیستم مولتی مدیا با مانیتور 12.3 اینچی به همراه قابلیت میرور لینک، اتولایت، سنسور باران، شارژر وایرلس گوشی موبایل، سیستم اتو استارت/استاپ، قابلیت تنظیم صندلی شاگرد از ردیف عقب، درب صندوق برقی، دوربین 360 درجه، ترمز پارک برقی، اتوهلد و سنسور TPMS مجهز است.
طراحی ظاهری جیلی آزکارا
خوشبختانه جیلی در سال های اخیر به خوبی موفق شده هویت بصری محصولات خود را حفظ کند و با دیدن نمای جلو جیلی آزکارا، می توان تا حدودی برند این خودرو را حدس زد و بزرگترین عامل برای تشخیص درست این خودرو نیز جلو پنجره آن است که به شکل لوگوی جیلی طراحی شده و با سه خط کرومی به زیبایی تزیین شده، چراغهای اصلی آزکارا نیز سرجای خود قرار دارند و به روی سپر منتقل نشده اند، سپر جلوی خودرو نیز فرم نسبتا ساده ای دارد، اما دو ورودی بزرگ هوا در طرفین آن قرار گرفته اند که هوا را به پشت چرخ ها منتقل میکنند تا نقش مهمی در افزایش آیرودینامیک و خنک کاری سیستم ترمز خودرو ایفا کننند.
نمای جانبی آزکارا اما تا حدودی شبیه به تیگو 7 پرو به نظر می رسد، خط شانه نسبتا بلند، فرم کشیده قسمت عقب خودرو و رینگ های 18 اینچی نمایی ساده اما شکیل برای آزکارا به ارمغان آورده اند، در نمای عقب این خودرو نیز با ظاهری نسبتا آشنا که رگه هایی از دیگر رقبای چینی و کره ای در آن دیده می شود رو برو می شویم، چراغهای عقب طرحی منظم دارند و توسط یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شدهاند، دو خروجی اگزوز واقعی نیز درون دیفیوزر سپر عقب آزکارا تعبیه شده تا حس اسپرت بودن این خودرو را تقویت کنند.
کابین و فضای داخلی جیلی آزکارا
اگر ظاهر آزکارا موفق به جلب نظر مساعد شما نشده، کابین این خودرو این ماموریت ناتمام را به پایان خواهد رساند! صادقانه باید گفت که جیلی برای طراحی و ساخت کابین آزکارا سنگ تمام گذاشته و خوشبختانه در کابین این خودرو نه خبری از صفحه نمایش تبلتی است، نه سیستم تهویه لمسی و نه متریال خوش رنگ و لعاب اما بی کیفیت!
جیلی برای کابین آزکارا از متریال با کیفیت بالایی استفاده کرده که نظر سرنشینان را به خود جلب خواهد کرد… استفاده از پلاستیک با کیفیت و چرم NAPPA در سراسر کابین قابل مشاهده است و علاوه بر متریال خوب، این کابین طراحی مناسبی هم دارد؛ در نمای روبروی راننده یک فرمان D-Cut با لوگوی جدید جیلی قابل مشاهده است و پشت سر آن نیز یک صفحه کیلومتر دیجیتالی قرار دارد. قسمت میانی داشبورد میزبان یک مانیتور است و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع نیز به صورت کلیدهای پیانویی در زیر مانیتور قرار گرفته. جذاب ترین نکته کابین کراس اور جیلی اما کنسول میانی آن است، جایی که طراحی خود را از محصولات پورشه نظیر کاین الهام گرفته و با دو دستگیره، یک اهرم چرخشی برای کنترل حالت های رانندگی و کلیدهای مربوط به استفاده از امکانات ایمنی، فرم بسیار چشم نوازی دارد.
جیلی آزکارا در بازار؛ قیمت و رقبا
جیلی آزکارا با ورود به بازار ایران وارد رقابت با خودروهایی نظیر فونیکس تیگو 8 پرو E پلاس، ونوسیا V-Online هیبریدی و لاماری ایما HEV می شود. البته AWD بودن این خودرو و وارداتی بودن آن برگ برنده مهمی در مقابل رقبا است. با توجه به اعتبار برند جیلی و کیفیت سوخت مناسب این خودرو، در صورتی که فردا موتور سیاست درستی در قبال عرضه آن به بازار در پیش بگیرد می توانیم روی موفقیت آزکارا شرط ببندیم.
سلام و درود لطفاً میتونید به من بگید بین جیلی آزکارا و لاماری هیبریدی کدوم از نظر کیفیت ساخت و آپشن و موتوری بهتر هستش؟ ممنون و سپاسگزارم