لادا وستا کراس یک استیشن واگن کراس است که در سال 2017 براساس محصول وستا از کمپانی لادا توسعه یافته و به بازار روسیه عرضه شده است. لادا وستا کراس یک محصول اقتصادی است که در بازار روسیه فروش بسیار بالایی دارد (طبعا به علت قیمت پایین و محدودیت بازار روسیه).
پس از آزادسازی واردات خودرو به ایران، محصولات لادا مورد توجه برخی واردکننده ها قرار گرفت و در نهایت شرکت نیکا موتور با اخذ نمایندگی رسمی، واردات این محصولات روسی را برعهده گرفت. لادا وستا کراس یکی از محصولات وارداتی نیکا موتور به ایران است.
این خودرو برای نخستین بار در نمایشگاه اوراسیا 1402 به نمایش عمومی درآمد. به نظر می رسد که شرکت واردکننده قصد دارد در آینده مونتاژ این محصول را نیز در دستورکار خود قراردهد.
مشخصات فنی لادا وستا کراس
لادا وستا کراس در بازار روسیه با موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ تولید می شود. موتوری که توانایی تولید 106 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن متر گشتاور را دارد. این توان تولیدی از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود تا وستا کراس شتاب 0 تا 100 را طی 13 ثانیه طی کرده و تا حداکثر سرعت 173 کیلومتر برساعت به شتاب گیری خود ادامه دهد. البته ممکن است نیکا موتور این خودرو را با یک پیشرانه ناشناخته 1.8 لیتری 145 اسبی و گیربکس CVT به بازار عرضه کند.
لادا وستا کراس در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و ترمزهای دیسکی خنک شونده استفاده می کند. محور عقب این خودرو نیز به سیستم تعلیق یکپارچه و ترمزهای دیسکی مجهز است.
ایمنی و امکانات رفاهی لادا وستا کراس
لادا وستا کراس مجهز به دو ایربگ برای سرنشینان جلو است. همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف موسسه آسیا انکپ، موفق به کسب 4 ستاره ایمنی شده و در مجموع ایمنی متوسطی دارد. سیستم های کمک رانندگی این خودرو نیز به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC خلاصه می شوند.
اوضاع امکانات رفاهی وستا کراس مقداری بهتر از سایر خودروهای لادا است؛ شیشه بالابرها و آینه های برقی، سیستم تهویه دستی، مانیتور، بلوتوث، گرمکن صندلی، گرمکن شیشه، گرمکن فرمان و صفحه کیلومتر دیجیتال، لیست امکانات این استیشن روسی را تشکیل می دهند.
لادا وستا کراس در بازار؛ قیمت و رقبا
لادا وستا کراس با ورود به بازار ایران تبدیل به اولین خودروی استیشن واگن بازار پس از سال ها می شود. در واقع، آخرین خودروی استیشن بازار ایران هیوندای i40 بود و پیش از آن نیز تنها پژو 405 استیشن به عنوان نماینده این کلاس در ایران حضور داشت. باید گفت که خودروهای استیشن هیچ گاه در بازار ایران محبوب نبوده اند و یک خودروی روسی بی نام و نشان و نامحبوب با قوای فنی ضعیف و آپشن های کم تعداد نیز احتمالا نمی تواند نظر بازار را درباره این دسته از خودروها تغییر دهد!