فولکس واگن اطلس، کراس اور متوسط گروه فولکس است که نخستین بار در سال 2017 معرفی شد، فولکس واگن کوشید با عرضه این این کراس اور با ابعادی بزگتر از تیگوان، آمار فروش خود در بازار آمریکای شمالی و چین را بهبود بخشد.
فولکس واگن در نمایشگاه شیکاگو سال 2023 اقدام به معرفی دومین فیس لیفت این خودرو کرد که از ابتدای سال 2024 وارد بازار می شود.
در زمستان سال 1401 و همزمان با صدور مجوز واردات خودروهای تا 35 هزار دلار ویژه ایثارگران، ماموت خودرو به عنوان نماینده رسمی فولکس واگن در بازار ایران اقدام به معرفی فولکس واگن اطلس 2024 در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی کرد تا فولکس واگن بار دیگر به بازار ایران بازگردد.
مشخصات فنی فولکس واگن اطلس
فولکس واگن اطلس 2024 با حذف پیشرانه 6 سیلندر قبلی، تنها با پیشرانه 2 لیتری توربو GDi به بازار جهانی معرفی شده است، این پیشرانه توانایی تولید 269 اسب بخار قدرت و 370 نیوتن متر گشتاور را دارد، این پیشرانه 4 سیلندر تنها 7 اسب بخار با توان پیشرانه 6 سیلندر قبلی اختلاف دارد، اما در عوض به لطف توربو شارژ گشتاور بیشتری را در محدوده دور موتور بیشتری در اختیار راننده قرار می دهد، جعبه دنده اطلس 2024 نیز همان گیربکس 7 سرعته 2 کلاچه تری است که پیش از این بر روی فولکس واگن تیگوان دیده بودیم، ماموت خودرو اطلس را با سامانه 4 چرخ محرک فولکس واگن با نام 4Motion به ایران می آورد تا جای انتقادی به قوای حرکتی این کراس اور متوسط وجود نداشته باشد.
سیستم تعلیق فولکس واگن اطلس در جلو مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است، این خودرو همچنین از ترمزهای دیسکی خنک شونده در هر 4 چرخ بهره می برد.
فولکس واگن برای این کراس اوور سنگین وزن 2 تنی، باک سوخت 70 لیتری تدارک دیده تا مصرف سوخت نسبتا بالای 10.7 لیتری در هر کیلومتر سیکل ترکیبی آن، کمتر جلب توجه نماید.
بر اساس اطلاعات رسمی فولکس واگن، اطلس می تواند در مدت 7.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و تا سرعت 227 کیلومتر بر ساعت نیز به شتاب گیری خود ادامه دهد.
ایمنی فولکس واگن اطلس
فولکس اطلس در تست تصادف سازمان ایمنی بزرگراه های آمریکا موفق به کسب بالاترین درجه ایمنی یعنی Top Safety Pick + شده است، نمونه وارداتی به ایران نیز با بهره مندی از 6 کیسه هوای راننده، سرنشین، جانبی(2) و پرده ای(2) و همچنین بهره گیری از سیستم های کنترل پایداری، کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، کنترل کشش و همچنین سیستم های فعال هشدار تصادف از جلو و هشدار حرمت بین خطوط، می تواند ایمنی مناسبی برای سرنشینان به ارمغان آورد.
امکانات رفاهی اطلس
ماموت خودرو قصد دارد فولکس واگن اطلس را با سطح کاملی از امکانات رفاهی راهی بازار ایران کند، از جمله امکانات رفاهی این خودرو می توان به ورود و استارت بدون کلید، صفحه نمایش مولتی مدیای 12 اینچی، سنسور پارک جلو وعقب، سنسور نور و باران، تهویه خودکار 3 منطقه ای، صندلی برقی 10 جهته راننده، سردکن صندلی های جلو، شارژر بی سیم تلفن همراه، آیینه وسط الکتروکرومیک و… اشاره کرد.
طراحی ظاهری فولکس اطلس
در نمای جلوی جدیدترین فیس لیفت فولکس واگن اطلس، استفاده از جلو پنجره ای عریض که با یک خط نوری چراغ ها را به هم متصل کرده به بزرگ تر دیده شدن خودرو کمک کرده، چراغ های اصلی اکنون در کنار قاب C شکل دی لایت ها قرار گرفته اند و با نزدیک تر شدن ورودی هوای سپر به پایین خودرو، نمای کلی خودرو اسپرت تر از قبل به نظر می رسد.
طراحان فولکس واگن در نمای جانبی نیز با بالابردن خط شانه خودرو و استفاده از گلگیرهای حجیم، کوشیده اند اطلس یک کراس اور نسبتا عضلانی باشد، همچنین استفاده از شیب زیاد در طراحی ستون C خودرو و استفاده از یک اسپویلر کشیده در بالای درب عقب به کشیده تر دیده شدن خودرو کمک شایانی میکند.
در نمای عقب فولکس واگن اطلس استفاده از چراغ های مستطیلی که با یک خط پهن به هم پیوسته اند جلب توجه می کند، از دیگر نکات قابل توجه نمای عقب اطلس، بکارگیری 4 خروجی اگزوز مربع شکل بر روی دیفیوزر سپر است که به خوبی طراحی عضلانی خودرو را تکمیل کرده است.
کابین و فضای داخلی فولکس واگن اطلس
طراحان فولکس واگن تلاش کرده اند با استفاده حداکثری از متریال با کیفیت، کابین اطلس را تا حد امکان لوکس نشان دهند، در تریم داخلی این خودرو ضمن رعایت هارمونی رنگی، از قطعات مختلفی استفاده شده و نتیجه کار، نمایی قابل قبول شده است، صفحه نمایش لمسی 12 اینچی مولتی مدیای اطلس در میانه داشبورد جای گرفته و با پشتیبانی بدون سیم از اپل کارپلی و اندروید اتو تجربه کاربری مناسبی برای سرنشینان به ارمغان می آورد، در مقابل راننده نیز یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال 10 اینچی وظیفه انتقال اطلاعات لازم به راننده را بر عهده دارد، در میانه داشبورد، پنل تنظیمات سیستم تهویه به چشم می خورد و بر روی کنسول میانی خودرو نیز دسته دنده الکترونیکی خودرو در کنار کلید ترمز پارک برقی و اتوهلد قرار گرفته است.
فولکس واگن اطلس در بازار؛ قیمت و رقبا
فولکس واگن اطلس در شرایطی راهی ایران می شود که مدت هاست بازار خودرو کراس اور غیر چینی به خود ندیده، این خودرو در صورت تحقق واردات باید با خودروهایی نظیر میتسوبیشی اوتلندر جدید، تویوتا راو4 و نیسان اکستریل رقابت کند، همچنین رقبای چینی هم سگمنت این خودرو مانند تیگو 8 پرومکس یا اکستریم LX نیز با قیمتی کمتر میتوانند برخی از مشتریان را به سمت خود جذب کنند، اما با این وجود، فولکس واگن اطلس به لطف برند شناخته شده، کیفیت ساخت مناسب و بهره مندی از سیستم دو دیفرانسیل در صورت عرضه با تیراژ بالا و قیمت مناسب، کار سختی برای کسب موفقیت در بازار ایران نخواهد داشت.