در دنیای شگفتانگیز خودروها، کم نیستند خودروهایی که پیشرانههای خود را از خودروی دیگر قرض گرفتهاند. در این رابطه مثالهای زیادی وجود دارد خصوصاً در بین شرکتهای متعلق به یک گروه خودروسازی بزرگ. مثلاً فولکسواگن گلف GTI مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو است که در خودروهای عملکردی دیگر گروه فولکسواگن مثل اشکودا اکتاویا RS و سئات لئون FR هم مورداستفاده قرار میگیرد.
اما گاهی اوقات حتی خودروسازانی از گروههای مختلف و با فلسفههای متفاوت تصمیم به همکاری با یکدیگر و تبادل پلتفرم و پیشرانه میگیرند؛ بنابراین قصد داریم در این مطلب به معرفی خودروهایی بپردازیم که پیشرانهٔ آنها اصطلاحاً قرضی بوده و توسط شرکت دیگری ساخته شده است.
مرسدس بنز A کلاس هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد و از زمان معرفی نسل جدید آن، سازندهٔ آلمانی پیشرانههای مختلفی را برای این هاچبک لوکس ارائه کرده است؛ اما در زیر کاپوت مدل A180d یک پیشرانهٔ 1.5 لیتری دیزلی dCi ساخت رنو قرار دارد که در محصولات نیسان و داچیا هم مورداستفاده قرار میگیرد. در A کلاس این پیشرانه 116 اسب بخار قدرت و 260 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
آلفارومئو جولیا کوادروفولیو تنها رقیب ایتالیایی واقعی برای سدانهای کامپکت پریمیوم عملکرد بالای آلمانی است؛ اما پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 بایتوربوی این سدان اسپرت ایتالیایی که 510 اسب بخار قدرت دارد، توسط فراری ساخته شده است.
بامو و گروه فرانسوی پژو-سیتروئن با همکاری هم پیشرانههای خانوادهٔ EP را توسعه دادهاند. این پیشرانهها که از نوع 1.4 لیتری (بنام EP3) و 1.6 لیتری (بنام EP6) هستند در برخی محصولات مینی، برخی مدلهای بامو سری 1 و سری 3 و همینطور تعدادی از محصولات پژو-سیتروئن مورداستفاده قرار میگیرند.
پاگانی هوآیرا یک هایپراسپرت ایتالیایی است که در سال 2011 بهعنوان جانشین مدل زوندا معرفی شد؛ اما زیر بدنهٔ زیبای این اثر هنری ایتالیایی نیروگاه دوازده سیلندری قرار گرفته که بهطور مستقیم از کارخانهٔ مرسدس-آامگ بیرون آمده است. این پیشرانه که از نوع 6 لیتری V12 بایتوربو است، بسته به هر مدل از هوآیرا، سطوح قدرت مختلفی را ارائه میکند؛ اما قویترین نسخه از این پیشرانه که در مدل هوآیرا BC مورداستفاده قرار گرفته است 755 اسب بخار قدرت تولید میکند.
اسمارت فورتو توسط گروه دایملر یعنی همان مالک مرسدس بنز ساخته میشود؛ اما بااینحال حدود 60 درصد از قطعات فورتو با رنو توئینگو مشترک است؛ بنابراین در زیر بدنهٔ این هاچبک نقلی آلمانی پیشرانههای بنزینی قرار میگیرد که با برخی محصولات رنو و داچیا مشترک است.
آستونمارتین بهتازگی نسل جدید سوپراسپرت ونتیج خود را معرفی کرده است؛ اما این سوپراسپرت بریتانیایی همانند برادر بزرگترش DB11، از پیشرانهٔ 4 لیتری V8 بایتوربوی ساخت مرسدس-آامگ استفاده میکند. این موتور در تعداد زیادی از محصولات مرسدس-آامگ مثل مدل AMG GT مورداستفاده قرار میگیرد.
لامبورگینی اوراکان به یک پیشرانهٔ 5.2 لیتری V10 تنفس طبیعی مجهز است؛ اما این پیشرانه توسط آئودی برای لامبورگینی توسعه پیدا کرده است. این موتور که قبلاً در لامبورگینی گالاردو هم مورداستفاده قرار میگرفت، در نسخهٔ استاندارد اوراکان 610 اسب بخار قدرت دارد. هماکنون آئودی R8 هم از این پیشرانهٔ V10 استفاده میکند.
دونکروورت D8 GTO هم مانند محصولات لوتوس بهمنظور کاهش وزن، رژیم لاغری سختی گرفته است بهگونهای که وزن آن به کمتر از 700 کیلوگرم رسیده است. نیروی موردنیاز این اسپرت سبکوزن اما توسط یک پیشرانهٔ 2.5 لیتری پنج سیلندر ساخت آئودی تأمین میشود که در زیر کاپوت مدلهای آئودی RS3 و TT RS هم وجود دارد.
لوتوس اوورا برای اولین بار در سال 2009 به بازار آمد و هنوز هم در بازار حضور دارد. پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 این اسپرت بریتانیایی اما توسط تویوتا ساخته شده است. قدرت این موتور در مدل اوورا GT430 به 430 اسب بخار رسیده است.
تویوتا GT86 یک کوپهٔ اسپرت است که از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی استفاده میکند. این خودرو در اصل پسرعموی سوبارو BRZ محسوب میشود و این دو ماشین تقریباً بهطور کامل باهم یکسان هستند. پیشرانهٔ 2 لیتری تخت مورداستفاده در این کوپههای ژاپنی توسط سوبارو طراحی شده و توسعه یافته است. این موتور 200 اسب بخار قدرت تولید میکند.