یکی از بزرگترین ابهامات دربارهی نسل جدید بامو M3 وجود یا عدم وجود گیربکس دستی برای این سدان پرفورمنس است. احتمالاً باید چند ماه دیگر هم برای فهمیدن این موضوع صبر کنیم اما خوشبختانه میتوانیم بگوییم بامو M4 تا حد ممکن با گیربکس 6 سرعته دستی عرضه خواهد شد.
یکی از اعضای هیئتمدیرهی بامو گفته است:
صادقانه باید گفت پاسخ مهندسی ما این است که بله گیربکسهای اتوماتیک تعویضهای سریعتری دارند. این گیربکسها بسیار دقیق و اسپورت بوده و مخصوصاً در نوربرگ رینگ شما میتوانید کنترل بهتری روی خودرو داشته باشید. من فکر میکنم در کل گیربکسهای دستی ناپدید خواهند شد اما به نظر من M4 همچنان با گیربکس دستی در دسترس خواهد بود؛ بنابراین این خودرو آخرین محصول با گیربکس دستی خواهد بود و تا حد ممکن این روند را ادامه خواهیم داد. این نظر من است.
این موضوع سؤالاتی را به وجود میآورد که مهمترینشان مدتزمان عرضهی M4 با گیربکس دستی است. پاسخ دقیقی برای این سؤال وجود ندارد اما مدیر بامو قول داده جایگزین نسل فعلی M4 با گیربکس دستی در دسترس خواهد بود. نسل آیندهی این کوپهی پرفورمنس احتمالاً تا سال 2017 یا 2028 تولید خواهد شد و پس از آن تصمیمگیری خواهد شد. به این ترتیب حداقل تا 10 سال آینده شاهد تولید یک بامو پرفورمنس با گیربکس دستی خواهیم بود.
اما برنامههای بامو برای حذف مدلهای مجهز به گیربکس دستی تنها به دلیل عرضهی محصولات ساده شده از نظر تریم و نسخههای گوناگون نیست بلکه دلیل دیگر آن نیز قدرتمندتر شدن خودروهای مدرن است؛ و واضح است که این قدرت زیاد یک چالش برای گیربکسهای دستی میباشد.
مدیر بامو در نهایت اظهار میدارد:
به خاطر اینکه ما پیشرانههایی توربو با گشتاور 600 نیوتون متری داریم، توسعهی گیربکس دستی گشتاور بالا برای چنین بازار محدودی اصلاً سودده نخواهد بود؛ بنابراین ما نمیتوانیم در توسعهی گیربکسهای دستی سرمایهگذاری ادامهداری داشته باشیم.