پژو 301 یکی از محصولات اکونومی شرکت PSA می باشد که مخصوص بازار کشورهای در حال توسعه طراحی شده است. با توجه به خبرهایی که در کشورمان مبنی بر تولید و عرضه این مدل توسط ایران خودرو شنیده می شود بر آن شدیم تا این خودرو را در بازارهای خارج از ایران مورد بررسی قرار دهیم.
طراحی بیرونی
پژو 301 طراحی محافظه کارانه ای دارد. جلو پنجره بزرگب به همراه خطوط کرومی و چراغهای جلوی باریک نمایی پویا به آن بخشیده اند. خطوط بدنه برجسته مانند 508 طراحی کنار خودرو را احاطه کرده اند. رینگهای 15اینچ آلومینیوم نیز ظاهر خودرو را جذابتر می کنند. روی کاپوت خطوطی در نظر گرفته شده اند که ارتفاع آنها از گلگیر جلو کمی بالاتر است و آرم پژو در وسط کاپوت در شکاف بین خطوط قرار گرفته است. چراغهای عقب در امتداد خط کناری بدنه قرار گرفته اند. پژو، 301 را طوری طراحی نکرده که فقط مخصوص کشورهای در حال توسعه باشد بلکه شبیه خودرویی باشد که در کشورهای پیشرفته نیز آن را بیابید و در کل می توان گفت طراحان کار خود را به خوبی انجام داده اند.
طراحی داخلی و فضای کابین
ب
اولین چیزی که هنگام نشستن پشت فرمان 301 توجه شما را جلب می کند صاف بودن قسمت پایین غربالک فرمان است که این ویژگی در خودروهای اکونومی دیده نمی شود و مربوط به خودروهای گران قیمت تر است. ترکیب دو رنگ روشن و تیره زیبایی خاصی به داشبورد بخشیده است. طراحی داخلی طوری است که حس یک خودروی گران قیمت تر را به شما القا می کند.
خودروی Mini Cooper نیز گریبانگیر این مشکل است. در حالی که قدرت اعلامی برای مدل 2 لیتر توربوی آن 192 اسب ظاهرا بر اساس واحد BHP اعلام شده ولی در اصل قدرت آن 192 PS است که برابر با 189 BHP است!
در کنسول وسط سیستم صوتی AM/FM با قابلیت پخش MP3 به همراه بلوتوث و اتصال USB قرار دارد. دکمه ای برای باز شدن در صندوق عقب وجود دارد و همچنین سیستم کمک پارک نیز در نظر گرفته شده که برای یک خودروی اکونومی ناشناخته است.
داخل کابین بسیار جادار است و فضای کافی برای 5 سرنشین وجود دارد. صندلیهای جلو راحتی کافی برای مسافرت را دارند. غربالک فرمان فقط قابلیت تنظیم ارتفاع دارد. صندلیهای عقب به راحتی 2 نفر را در خود جای می دهند. حجم صندوق بار حجیم این خودرو 506 لیتر است که در کلاس خودش جزو بهترین است.
ارتفاع نشستن در صندلیهای عقب کمی بلند است و افرادی با قد بلندتر از 180 سانتی متر ممکن است تا حدی با مشکل کمبود فضای سر مواجه شوند ولی از نظر فضای پا شکایتی وجود ندارد. جعبه قفل دار داخل داشبورد و فضای تعبیه در داخل رودریهای جلو برای قرار دادن اشیا مناسب هستند ولی محل قرار گرفتن نگهدارنده های فنجان زیاد مناسب نیست.
از امکانات قابل توجه می توان به سیستمهای ABS و ESP و ASR، و 4 عدد ایربگ اشاره کرد.
موتور و سیستم انتقال قدرت
برای 301 دو مدل موتور بنزینی در نظر گرفته شده که اولی 1.2 لیتر حجم و 72 اسب قدرت داشته و دومی 1.6 لیتر و 115 اسب قدرت دارد که مدل تست شده در این مقاله از نوع دوم می باشد. این موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ که 1.6 لیتر حجم و مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ است 115 اسب قدرت در دور 6050 و 150 نیوتن متر گشتاور در دور 4000 تولید می کند که نسبت به موتور TU5JP4 که در محصولات فعلی ایران خودرو استفاده می شود کاملا برتری دارد. این موتور که با کد EC5 شناخته می شود بر پایه موتور مشهور TU5JP4 طراحی شده است. استاندارد آلایندگی EC5 از نوع یورو 5 می باشد. ظاهر موتور بسیار شبیه TU5 است..
این موتور علاوه بر اینکه کارکرد روانی دارد قدرت کافی برای به حرکت در آوردن جثه 1165 کیلویی 301 را دارد و در تمام محدوده دور موتور گشتاور خوبی در اختیار راننده می گذارد. شتاب 0 تا 100 واقعی با گیربکس 5 دنده دستی بر اساس تستی که در لهستان انجام شده رقم 9.9 ثانیه بوده که بسیار قابل توجه است. واکنش موتور به پدال گاز بسیار خوب بوده و تنها مشکل اینست که گیربکس 5 دنده دستی هنگام تعویض ها دقت لازم را ندارد و کورس بازی اهرم آن زیاد است. گیربکس 4 دنده اتوماتیک نیز برای آن در نظر گرفته شده است.
مصرف سوخت 301 نیز شگفت انگیز است. مصرفی که برای آن اعلام شده در شهر 8.8، در جاده 5.3 و در سیکل ترکیبی 6.5 لیتر در 100 کیلومتر برای نمونه گیربکس دستی است.
سواری، هندلینگ و ترمز
301 به سیستم ESP (کنترل پایداری) مجهز است که نمی توان به طور کامل آن را غیر فعال کرد و بعد از سرعت 50 کیلومتر خود به خود فعال می شود که برای خودرویی مانند 301 عیب محسوب نمی شود و باعث افزایش ایمنی می شود.
هنگام معرفی 301 پژو اعلام کرد که سیستم تعلیق این خودرو مورد آزمایشات گسترده ای قرار گرفته است تا دوام و ساختار آن هماهنگ با جاده های کشورهای در حال توسعه باشد.
این خودروساز از قدیم در ساختن شاسی و سیستم تعلیق خوب شهرت داشته است که این قضیه در مورد 301 نیز صدق می کند. سیستم تعلیق و شاسی این خودرو جوری تنظیم شده است که در عین سواری راحت و جذب مناسب ناهمواریها، ویژگیهای اسپرت مخصوص به خود را نیز دارد و سر پیچها بادی رول مناسبی دارد که رانندگی با آن را لذت بخش می کند.
ترمزها در جلو از نوع دیسکی و در عقب کاسه ای هستند و با کمک ABS توانستند در تستی که انجام شد پس از طی مسافت 41 متر این خودرو را از سرعت 100 به توقف کامل برسانند. افت ترمزها پس از گرم شدن ناچیز بود و مسافت توقف در حالت گرم و سرد تفاوت خاصی نداشت.
جمع بندی
پژو با عرضه مدل اکونومی 301 به خوبی نشان داد که همیشه قیمت ارزان به معنای فدا کردن کامل کیفیت نیست و این صرفه جویی فقط در بعضی قسمتهای داخل کابین دیده می شود. اگر دنبال خودرویی جادار و راحت برای خانواده ای 5 نفره با سیستم تعلیق با دوام، موتور کم مصرف و پر شتاب و طراحی قابل قبول هستید 301 انتخاب مناسبی می باشد.
مشخصات فنی:
نتایج تست در لهستان: