1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. آزمایش و بررسی برلیانس V5 در تهران

آزمایش و بررسی برلیانس V5 در تهران

8 دی 1393
  • 4

برلیانس V5 را که می بینید،بلافاصله به یاد BMW X1 می افتید که البته اتفاق خیلی عجیبی هم در دنیای خودروهای چینی نیست. برلیانس هشتمین تولید کننده بزرگ خودرو در چین شریک تجاری و تولید کننده محصولات بی ام و در چین است. اما در هر صورت هیچ وجه اشتراکی از لحاظ فنی بین V5 و بی ام و وجود ندارد. سایپا همزمان با چانگان CS35 تصمیم به واردات و تولید برلیانس V5 را نیز دارد و به نوعی می خواهد دو خودرو هم کلاس و رقیب را به شکل همزمانی راهی بازار کند.البته مدیران سایپا تاکید دارند که واردات اولیه این خودروها با هدف مطالعه بازار انجام گرفته و در ادامه قصد تولید این خودروهای چینی را در داخل کشور دارند و همین نکته می تواند به این معنا باشد که در صورت عدم فروش مناسب یکی از این خودروها، می توان انتظار خارج شدن آن را از اهداف تولیدی داشت و در این صورت مشخص نیست که تکلیف خریداران سری اول چانگان CS35 و یا برلیانس V5 چه می شود.

به هرحال بر حسب روال چینی ها موتور در نظر گرفته شده برای این خودرو 1.6 لیتری است که می تواند 116 اسب بخار در دور 6000 و 151 نیوتن متر گشتاور در دور 4000 تولید کند. این موتور نیز همانند اکثر محصولات چینی دیگر از میتسوبیشی خریداری شده است و تشابه فراوانی از نظر قطعات فنی با پیشرانه بایک سابرینا، میتسوبیشی لنسر 1.6 لیتری،جک J5 و سایپا آریو (زایتو S300) دارد. گیربکس در نظر گرفته شده بر خلاف انتظار یک گیربکس دستی 5 سرعته است و همین نکته می تواند بزرگتین تفاوت فنی برلیانس V5 با چانگان CS35 باشد. اگر چه گیربکس دستی برای این بازه قیمتی ممکن است شرایط را برای فروش سخت تر کند اما با توجه به توان موتور می تواند وضعیت شتاب را کمی بهبود بخشد. در آزمایش شتابی که از این خودرو با چانگان Cs35 گرفته شد ، V5 توانست به راحتی از CS35 پیشی بگیرد و مشخص است که از نظر عملکرد اندکی نسبت به رقیب هم خانه خود برتری دارد،البته روی دیگر سکه وقتی مشخص می شود که پس از زدن چند دور پر فشار در پیست آزادی، عملکرد مجموعه صفحه کلاچ تضعیف شود و بوی کلاچ داغ شده از خودرو بلند شود.هرچند بسیار بعید است که خریداران برلیانس V5 اهل رانندگی در پیست باشند اما با توجه به سابقه نه چندان درخشان چینی ها در زمینه ساختن صفحه کلاچ های با کیفیت، این شک و شبه وجود دارد که برلیانس V5 هم از این عیب فراگیر در امان نمانده باشد.

کیفیت، واقعا مسئله ای نیست که بتوان در طی یک تست عجله ای نیم ساعته در مورد آن با دقت نظر داد،اما آنچه از شواهد ماجرا مشخص است این است که کیفیت متریال داخلی برلیانس V5 در مجموع بد نیست و حد متوسطی از رضایت مالکین را تامین می کند.برخلاف چانگان CS35 که در سطح فوقانی داشبورد از پلاستیک بسیار خشک استفاده شده بود، کیفیت داشبورد و اجزای داخلی برلیانس بهتر به نظر می رسد و قابل قیاس با یک SUV چینی گران قیمت دیگر، یعنی جیلی X7 است.البته قیاس برلیانس با جیلی X7 در سایر موارد درست نیست، چرا که جیلی خودرو بزرگتری بوده و از پیشرانه 2.4 لیتری 160 اسب بخاری کپی برداری شده از روی تویوتا مجهز است و درست به همین دلیل هم از نظر عملکرد به کلی برتر از برلیانس V5 116 اسب بخاری ظاهر می شود.

پشت فرمان برلیانس از وسعت میدان دید و ابعاد آینه های جانبی کاملا رضایت خواهید داشت اما رانندگی با این خودرو از بسیاری جهات تفاوت خاصی با راندن یک سدان خانوادگی ندارد و حتی در سر پیچ ها هم کمتر اثری از نا متعادل بودن خودرو مشاهده می شود،اما در مورد میزان لذت رانندگی و هندلینگ آن بین اعضای گروه آزمایش اختلاف نظر وجود دارد و برخی افراد آن را ضعیف تر و سایرین برتر از چانگان CS35 می دانند، اما به نظر من در مجموع فنربندی چانگان بهتر بود و حتی علیرغم توان کم پیشرانه، رانندگی هیجان انگیزتری را نسبت به برلیانس به ارمغان می آورد.البته در نقطه مقابل، فنربندی برلیانس اندکی نرم تر به نظر می رسید و این نکته به خصوص در مواجه با شرایط تاسف آور خیابان های کشورمان می تواند حائز اهمیت باشد.صدای پیشرانه برلیانس مانند تمام خودروهای چینی دیگر به وضوح به فضای درون کابین راه می یابد و به همین دلیل نمی توان کابین این خودرو را آرام یا بسیار راحت توصیف کرد.ترمز عملکرد خوبی دارد و در مقایسه با توان پیشرانه قابل قبول ظاهر می شود، همچنین ظاهرا به غیر از ABS،برلیانس V5 به سامانه ASR نیز مجهز است.

در نهایت باید پرسید که آیا یک SUV کپی کاری شده از روی محصولات ب ام و با پیشرانه کم توان،گیربکس دستی، کابین نه چندان راحت و آرام و قیمت گران 90 میلیونی، شانسی برای عرضه اندام در بازار پر رقابت این کلاس دارد؟ پاسخ منفی به نظر می رسد، چرا که پیش از این جیلی X7 با مشخصات و عملکرد بسیار بهتر و قیمت مشابه در این کلاس ناموفق ظاهر شده است و حالا که رقبای تازه از جمله جک S5 توربو نیز به میدان رقابت افزوده شده اند، عملا شانس چندانی برای برلیانس باقی نمی ماند،ولی باید منتظر ماند و دید که سرنوشت واقعی برلیانس V5 و خریدارانش در آینده چه می شود.

گفتنی است که این نوشتار بر اساس تجربه رانندگی با نمونه دنده دستی در پیست آزادی تهران نوشته شده است اما اکثر خودروهای تحویل داده شده به خریداران از انواع مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند.

 آزمایش و بررسی برلیانس V5 در تهران

 آزمایش و بررسی برلیانس V5 در تهران

 آزمایش و بررسی برلیانس V5 در تهران

 آزمایش و بررسی برلیانس V5 در تهران

 آزمایش و بررسی برلیانس V5 در تهران

 آزمایش و بررسی برلیانس V5 در تهران

منبع دنده 6


نظرات

  • ماهام ماهام (26 اسفند 1393 ساعت 00:14)

    چرا ما با این همه نیرو واین همه سابقه تولید خودرو در کشور دست جلوی چینیها دراز کنیم......واقعا چرا؟

    روح سرکش روح سرکش (30 اردیبهشت 1394 ساعت 20:08)

    چون داداش ٢٠ ساله پراید داره با یه شکل و کیفیت روز به روز بدتر عرضه میشه

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (8 دی 1393 ساعت 09:38)

    پارس خودرو واقعا با چه امیدی این و وارد کرده بعد با این قیمت نجومی

    جرمی جرمی (10 دی 1393 ساعت 23:33)

    به امید گذشته درخشان !!!!!!!!