1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی کونیگ زگ One

تست و بررسی کونیگ زگ One

4 اسفند 1393
  • 3

ابتدا از نام این خودرو شروع می‌کنیم که قرار است به صورت نسبت یک به یک (one-to-one) تلفظ شود. این نسبت هم به قدرت خروجی متریک یک مگاوات (برابر ۱۳۴۱ اسب‌بخار با ترکیب بنزین-الکل E85) و هم به تعادل کامل قدرت به وزن کونیگ‌زگ One:1 اشاره دارد؛ یعنی ۱/۰ کیلوگرم برای هر PS (PS اسب‌بخار متریک بوده که معادل ۰/۹۸۶ اسب‌بخار رایج است). سازندگان این خودرو، با علاقه زیادی کار خود را دنبال کرده‌اند. خواندن اعداد و ارقام دیگر کونیگ‌زگ مانند این است که شرایط یک دنیای فانتزی را مرور می‌کنیم. به عنوان‌مثال، رسیدن به سرعت ۴۰۲/۳ کیلومتر بر ساعت از حالت توقف کامل، تنها ۲۰ ثانیه زمان نیاز دارد. سرعت حداکثر این خودرو نیز نزدیک به ۴۴۰ کیلومتر بر ساعت و نیروی رو به پایینی برابر ۶۱۰ کیلوگرم در سرعت ۲۵۷/۵ کیلومتر بر ساعت تولید می‌شود.

ولی این اعداد حقیقت دارند و کونیگ‌زگ موفق به رسیدن به آن‌ها شده است و دست‌اندرکاران Cara and Driver را به محل کارخانه واقع در «آنجلهلم» در جنوب سوئد برای تست این خودرو دعوت کرده است. در یک بخش کوچک و محدود از بازار خودرو، کونیگ‌زگ تبدیل به یکی از بازیگران اصلی شده است. تنها سه نمونه از One:1 ساخته خواهد شد؛ چهار تا از آن‌ها به آسیا می‌روند، دو تا برای اروپا و یکی هم به امریکا خواهد رفت.

کونیگ‌زگ در ۱۲ سال گذشته، تنها ۱۱۵ خودرو تولید کرده، ولی در همین حال، همه چیز را در زیر سقف خود نگه داشته است. تمام بخش‌های مهندسی و طراحی در محل کمپانی واقع شده‌اند. تمام قطعات فیبرکربنی، شامل المان‌هایی مانند فریم‌های صندلی‌ها و چرخ‌ها در همین‌جا ساخته و پرداخته می‌شوند و رنگ‌آمیزی و تزئینات داخلی خودروها در داخل همین کارخانه انجام می‌شود. موتورها نیز در همین‌جا ساخته می‌شوند و آزمایش‌های لازم در مورد آن‌ها انجام می‌گردد. همه‌چیز با دست انجام می‌شود و انگار تا تمام‌شدن کار، زمان زیادی باقی مانده است. مونتاژ بدنه متشکل از ۴۰۰ قطعه مجزا، به تنهایی ۶۰۰ ساعت زمان می‌برد. فقط رنگ‌آمیزی یک مدل، بسته به نوع پرداخت نهایی، بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ ساعت طول می‌کشد.

سرانجام One:1 در جایی جدا از قسمت اصلی تولید با کلامشل عقب بالا و درهای قیچی‌وار باز شده، رؤیت می‌شود. برای این بررسی، کریستین فان کونیگ‌زگ، مؤسس قدرتمند و البته گشاده‌روی کمپانی با این مدل خودرو همراه شده است. وی در مورد سیستم تعلیق منظبق با GPS توضیح داده و از توانایی آن برای تنظیم دامپینگ در پیچ‌ها در مسیرهای مسابقه گفته است. همین‌طور از نداشتن سیستم عایق نویز هوشمند که این کمپانی برای مدل‌های تولیدی طراحی کرده، در این نمونه اولیه اظهار تأسف می‌کند. وی در ادامه از برنامه‌های این کمپانی برای حمله به رکورد پیست نوربرگرینگ در سال جاری میلادی می‌گوید. از نظر وی، هم آگرا R و هم One:1 می‌توانند به راحتی پورشه 918 را با آن زمان ۶ دقیقه و ۵۷ ثانیه‌اش پشت‌سر بگذارند:

وقتی به زمان هر یک از بخش‌ها نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که برای یک رکورد آماده هستیم.

وارد شدن به کابین One:1 واقعه بزرگی می‌تواند باشد. صندلی‌ها محکم شما را دربر می‌گیرند. طراحی داخلی در کمترین حجم انجام شده، ولی بسیار گران‌قیمت است. مواد کربنی در همه جای خودرو دیده می‌شوند. نمایشگر مرکزی سرعت TFT تا سرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت را می‌تواند نشان دهد و در پایین پنل ابزارها، یک عقربه کوچک وجود دارد که قدرت کنونی تولید شده توسط موتور را نمایش می‌دهد. محدوده این عقربه تا ۱۲۰۰ است. گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن‌متری موتور ۵/۱ لیتری V-8 از دور موتوری در حدود ۳۰۰۰ در دسترس قرار می‌گیرد.

اگر بخواهیم یک مقایسه با رقبا در مقیاس گربه‌سانان انجام دهیم، کونیگ‌زگ یک شیر کوهی خشمگین است و در این حالی است که مک‌لارن P1 یک گربه خانگی است که به صورت اتفاقی یک پرنده به خانه می‌آورد و بوگاتی ویرون نیز یک گربه نر چاق و سنگین‌وزن است که در یک ایوان با دمی در زیر یک صندلی گهواره‌ای خالی، مشغول چرت‌زدن است. کونیگ‌زگ، مسلماً تلاش زیادی برای ارائه این مدل انجام داده و اگر نتواند رکورد پیست نوربرگرینگ را بشکند، واقعاً جای تعجب دارد. برای اینکه چیزی از قلم نیفتد، کارهای انجام شده برای این نمونه اولیه را در زمینه‌های مختلف به صورت جداگانه در ادامه مرور می‌کنیم.

موتور: یک نسخه بهینه‌سازی شده از V-8 کنونی ۱۱۴۰ اسب‌بخاری در آگرا R. کونیگ‌زگ می‌گوید که در ابتدا این موتور برای قدرت ۱۵۰۰ اسب‌بخار طراحی کرده و سپس برای بهبود شرایط رانندگی، از میزان قدرت آن کاسته است. این موتور می‌تواند با استفاده از بنزین معمولی، E85 یا بنزین مسابقه‌ای با اوکتان بالا کار کند و در آن توربوشارژرهای با هندسه متغیر، پوشش سرامیکی خروجی‌های اگزوز و یک مانیفولد مکش فیرکربنی استفاده شده است.

ترانس‌اکسل: ترانس‌اکسل AMT از کلاج هیدرولیکی دوم در پشت محور ورودی بهره می‌برد که در هنگام رفتن به دنده بالاتر، به‌عنوان یک ترمز عمل می‌کند و باعث می‌شود که مخروط‌های تنظیم با سرعت بیشتری درگیر شوند. در نتیجه، مطابق گفته کمپانی، زمان شیفت دنده ۶ صدم ثانیه خواهد بود. همچنین در این سیستم از یک دیفرانسیل قفل‌شونده با کنترل الکتریکی استفاده شده است. این در حالی است که وزن کلی این قسمت تنها ۷۸ کیلوگرم است.

چرخ‌ها و تایرها: چرخ‌های فیبرکربنی به اندازه نصف چرخ‌های آلومینیومی معادل وزن دارند و در همین حال، نسبت به آن‌ها، چهار برابر استحکام بیشتری دارند. همچنین تایرهای میشلین پایلوت اسپورت کاپ 2 که برای این استفاده خاص تولید شده‌اند، سایزی برابر 265/35ZR-19 در جلو و 345/30ZR-20 در عقب دارند.

آئرودینامیک: بال عقب به اندازه ۳۱ درجه می‌تواند تنظیم شود و در همین حال، با باله‌هایی انطباقی در زیر بدنه همراهی می‌شود. بیشترین نیروی رو به پایین که در ۴۳۹/۳۵ کیلومتر بر ساعت اتفاق می‌افتد، ۸۳۰ کیلوگرم است.

سیستم هوشمند: One:1 از GPS برای تنظیم شرایط خودرو در پیچ‌ها در پیست‌های مسابقه‌ای که در نقشه وجود داشته باشند، استفاده می‌کند و به این منظور، سیستم تعلیق، کنترل پایداری، دیفرانسیل و پارامترهای آئرودینامیکی را مطابق شرایط تغییرمی‌دهد. در هر حال، اگر GPS نیز در دسترس نباشد، این سیستم به صورت پیش‌فرض از تنظیمات ایمن استفاده می‌کند. همچنین سیستم داخلی دریافت دیتای 3G به این سیستم اجازه می‌دهد که تقریباً در همه جای دنیا خود را آپدیت کند.

سیستم تعلیق: این سیستم تعلیق بدون لاستیک از یاتاقان غلتکی به‌جای بوشینگ‌ها و همین‌طور از فنرهای فیبرکربن برای محورهای فشاری استفاده می‌کند. دامپر اضافه "triplex" نیز تعلیق‌های عقب و کنار را به جعبه مقاوم (resist squat) متصل می‌کند. تمام طوقه‌های چرخ‌ها از یک شمش آلومینیومی تراشکاری شده‌اند.

وزن: نمونه اولیه این خودرو به همراه تمام مایعات داخل موتور و یک مخزن بنزین نیمه، وزنی به اندازه ۱۳۶۰ کیلوگرم داشته است (به این منظور، کریستین فان کونیگ‌زگ با افتخار تصویری از این مقیاس را در موبایلش نشان می‌دهد). البته نسخه تولیدی با توجه به صرفه‌جویی‌های بیشتری که در وزن انجام می‌شود، حدود ۲۰ کیلوگرم سبک‌تر خواهد بود.

عایق‌بودن نویز: نسخه تولیدی One:1 از سیستم عایق نویز هوشمند کونیگ‌زگ استفاده خواهد کرد که در آن از اسپیکرها برای کاهش نویز کابین در یک سرعت ثابت تا میزان ۲۰ دسی‌بل کمتر کمک گرفته می‌شود.

ترمزها: صفحات ترمز کربن‌سرامیکی با کالیپرهای دو قطعه‌ای و ۶ پیستون در جلو و ۴ پیستون در عقب همراه هستند. کونیگ‌زگ در این رابطه می‌گوید:

این کالیپرها نسبت به کالیپرهای یکپارچه، حسّ بهتری منتقل می‌کنند. البته دلیل این موضوع چندان برای ما مشخص نیست، ولی این شرایطی است که از آن‌ها شاهد هستیم.

مشخصات:

• نوع خودرو: موتور وسط، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در کوپه.

• قیمت مدل پایه: ۲۸۵۰۰۰۰ دلار.

• نوع موتور: DOHC ۳۲ سوپاپ V8 با دو توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.

• گنجایش: ۵۰۵۶ سی‌سی.

• قدرت: ۱۳۴۱ اسب بخار در ۷۵۰۰ دور در دقیقه.

• گشتاور: ۱۳۷۰/۷ نیوتن‌متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.

• گیربکس: ۷ سرعته AMT.

ابعاد:

• فاصله محوری: ۲/۶۶۲ متر.

• طول ماشین: ۴/۵۰۱ متر.

• عرض: ۲/۰۶ متر.

• ارتفاع: ۱/۱۵۱ متر.

• وزن کلی: ۱۴۰۶ کیلوگرم.

تست‌های عملکرد:

• صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۲/۵ ثانیه.

• صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۴/۵ ثانیه.

• صفر تا ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت: ۱۵/۹ ثانیه.

• عبور از یک‌چهارم مایل: ۹ ثانیه.

• سرعت حداکثر: ۴۳۹/۳۵ کیلومتر بر ساعت

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

 تست و بررسی کونیگ زگ One

منبع پدال


نظرات

  • اسکالید اسکالید (4 اسفند 1393 ساعت 14:31)

    چجوری میشه یه مهندس میان سال پس از 10 - 12 سال یه همچین شرکتی رو راه میاندازه و آوازش تو کل گیتی میپیجه و همچین هیولایی میسازه ، اونوقت شرکتای ایرانی با اینهمه ثروت و تجهیزاتی که دارن نمیتونن .......
    ای بابا ولش کن

  • آفرین آفرین (4 اسفند 1393 ساعت 07:07)

    واقعا توی این همه مدل همه جالبند و دلنشین

    اسکالید اسکالید (4 اسفند 1393 ساعت 14:28)

    این همه مدل؟!! کلا 2 مدله :آگرا و one;1