1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. بررسی BMW X4 در ایران

بررسی BMW X4 در ایران

10 اردیبهشت 1394
  • 6

ب‌ام‌و X4 برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2014 به جهانیان معرفی شد، خودرویی که از بسیاری از جهات به برادر بزرگ‌تر خود یعنی X6 شباهت دارد اما بر پایه مدل X3 این کمپانی شکل گرفته است.

مدتی قبل فرصتی به‌دست آمد تا مدل 2015 این خودرو را از نزدیک دیده و آن را بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید تا بیشتر با این باواریایی آشنا شوید.

طراحی ظاهری:

وقتی برای اولین بار این خودرو مشاهده کردم به یاد برادر بزرگ‌ترش یعنی X6 افتادم همان فرم کوپه مانند در انتهای X4 نیز وجود دارد، که منجر به وجه تمایز آن نسبت به رقبایش می‌شود.

اما بیایید نگاهی دقیق‌تر به طراحی ب‌ام‌و X4 داشته باشیم. اگر از جلو به X4 نگاه کنید بی‌شک آن را با X3 ااشتباه می‌گیرید! بله درست است زیرا طراحی چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر کاملاً با X3 مشترک می‌باشد اما خطوطی که روی کاپوت و گلگیرها ترسیم شده خبر از طراحی خوابیده و پویاتری نسبت به X3 می‌دهد.

در نمای جانبی گلگیرهای پف‌کرده در ترکیب با خطوط ترسیم‌شده بر روی آن‌ها عضلانی بودن خودرو را به رخ می‌کشند، در همین حال شیب تند ستون c، چهره ای پویا و اسپرت به X4 بخشیده است. رینگ‌ها نیز بزرگ و هماهنگ با پیکرهٔ X4 شکل گرفته‌اند. درنهایت وقتی به عقب خودرو می‌رسیم با فرمی شبیه به خودروهای فست بک مواجه می‌شویم، که دلیل این شباهت بی‌شک طراحی درب صندوق و شیشه این خودرو است. چراغ‌ها نیز زیبا و هماهنگ با دیگر بخش‌های این خودرو می‌باشند. سپر، حالتی پف‌کرده دارد و در سمت چپ آن اگزوز دوقلو به چشم می‌خورد. در مجموع طراحی ظاهری X4 همانند X6 زیبا، اسپرت و خاص است.

طراحی داخلی:

درهای خودرو را باز کرده و به دلیل ارتفاع نه‌چندان زیاد از سطح زمین به‌راحتی و هم چون خودروهای سواری وارد کابین می‌شوم. طراحی داشبورد، ساده و در حین حال جذاب است که شبیه به سایر محصولات این کمپانی آلمانی می‌باشد. ارگونومی در این کابین به خوبی رعایت شده است، به‌گونه‌ای که تمام ادوات به بهترین شکل ممکن در دسترس راننده قرار دارند. مواد به‌کار رفته در کابین که مجموعه ای از چرم، آلومینیوم، جیر و پلاستیک است از کیفیت خوبی برخوردار می‌باشند. صندلی با وجود خشک بودن، راحت هستند و در مسافت‌های طولانی سرنشینان را خسته نمی‌کنند اما متأسفانه در سرپیچ‌ها محافظت مناسبی از بدن سرنشینان به ارمغان نمی‌آورند.

فضای سر و پاها برای سرنشینان جلو خوب و راضی‌کننده است و اگر قدتان بیش از 180 سانتیمتر نباشد در عقب این خودرو نیز احساس رضایت خواهید کرد، اگر نظر ما را در مورد فضای این خودرو بخواهید، بدانید با توجه به طراحی و فرم خوابیده ستون c نمره قبولی را از ما دریافت خواهد کرد. ضمن اینکه صندوق این خودرو نیز با اینکه از X3 کوچک‌تر هست، اما فضای آن خوب و مناسب است و نمی‌توان ایرادی از آن گرفت.

پیشرانه و گیربکس:

به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی، X4های واردشده به کشور که با کد 2.8i Xdrive شناخته می‌شوند دارای پیشرانه ای با حجم 2000 سی‌سی می‌باشند که به کمک توربوشارژر و تکنولوژی‌های تزریق مستقیم سوخت و زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها می‌توانند حداکثر قدرت و گشتاور به ترتیب 245 اسب بخار و 350 نیوتن متر در دور موتورهای 6500 و 1250 تا 4800 تولید کند. وظیفهٔ انتقال قدرت پیشرانه به هر دو محور جلو و عقب به گیربکس 8 سرعته ساخت zf سپرده شده است. ب‌ام‌و X4 با این پیشرانه و گیربکس قادر است که در 6.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و می‌توان تا سرعت 232 کیلومتر بر ساعت نیز با آن گاز داد میانگین مصرف سوخت X4 در 100 کیلومتر 7.4 لیتر می‌باشد که برای یک کراس‌اوور، رقم خوبی به شمار می‌رود و نشان از کم‌مصرف بودن این خودرو دارد.

تجربه رانندگی:

پشت فرمان قرار می‌گیرم و صندلی را که دارای تنظیمات برقی و مجهز به حافظه نیز می‌باشد را مناسب با بدن خود تنظیم می‌کنم. پا را بر روی پدال ترمز گذاشته و دکمه استارت را می‌فشارم. خودرو به‌راحتی روشن می‌شود و در حالت درجا صدای پیشرانه به داخل کابین نفوذ نمی‌کند که نشان از عایق‌بندی خوب خودرو دارد. دسته‌دنده زیبا و خوش‌دست X4 را در حالت D قرار می‌دهم و شروع به حرکت می‌کنم. خودرو به خوبی شتاب می‌گیرد. این شتاب در حدی است که حس فرو رفتن در صندلی را می‌توان تجربه کرد.

عکس‌العمل گیربکس 8 سرعته ZF به‌قدری خوب است که من را شگفت‌زده کرد! این گیربکس، تعویض دنده را بسیار سریع و با دقت بالا انجام می‌دهد و به خوبی با پیشرانه 2 لیتری این خودرو هماهنگ است. این در حالی است که خودرو بر روی حالت نرمال قرار دارد و در حالت اسپرت سرعت تعویض دنده‌ها و واکنش دریچهٔ گاز باز هم بیشتر می‌شود!!

سیستم تعلیق X4 که در جلو از نوع دوبل جناغی و در عقب از انواع چند اتصالی است، دارای عملکردی خشک و اسپرت است و حتی در حالت کامفورت نیز عملکرد نرمی ندارد اما همین عامل در کنار انتقال قدرت به هر دو محور جلو و عقب سبب شده‌اند که در سرپیچ‌ها این خودرو عملکردی خوب و قابل‌قبول را از خود نشان دهد و بتواند تا 0.83 جی نیروی جانبی را تحمل کند که این مقدار برای یک کراس‌اوور عددی قابل‌قبول محسوب می‌شود ضمن اینکه فرمان خوش‌دست X4 که به‌صورت برقی است عکس‌العمل‌های مناسبی دارد و اعتماد راننده را جلب می‌کند.

در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پا را بر روی پدال ترمز می‌فشارم سیستم ترمز به خوبی عمل کرده و خودرو در کمال آرامش متوقف می‌شود ضمن اینکه سیستم ABS نیز به‌موقع وارد مدار می‌شود و از قفل شدن و کشیده شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند.

دید جلو و اطراف X4 قابل قبول می‌باشد اما دید عقب اصلاً خوب نیست. هرچند نسبت به X6 در وضعیت بهتری قرار دارد اما به‌گونه‌ای است که بدون سنسور و دوربین دید عقب، دنده‌عقب رفتن با X4 بسیار سخت می‌شود. اما کمپانی ب‌ام‌و به اقرار دادن این امکانات در کنار رادار نقطه کور و دوربین 360 درجه تا حدودی این نقیصه را برطرف کرده است.

جمع‌بندی:

ب‌ام‌و X4 هم‌اکنون در بازار کشور با قیمتی در حدود 450 تا 500 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که در این محدودهٔ قیمت با توجه به نبود رقبای اصلی، انتخابی قابل‌قبول به شمار می‌رود.

درواقع X4 را می‌توان همان X3 با چهره ای به‌مراتب جذاب‌تر دانست که به‌راحتی می‌تواند در خیابان‌های کشور جلب‌توجه کند و نگاه‌ها را به‌سوی خود بکشد.

نقاط قوت

طراحی جذاب و متفاوت، پیشرانه ای قلدر به همراه گیربکس با عملکرد عالی، امکانات و آپشن های زیاد، هندلینگ مناسب، لذت رانندگی بالا

نقاط ضعف

سیستم تعلیق با عملکردی خشک، دید عقب ضعیف

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

 بررسی BMW X4 در ایران

منبع پدال


نظرات

  • amir T.L amir T.L (25 مهر 1395 ساعت 19:29)

    من یک انسانم .....آرزو دارم......یکی از این پرنده ها داشته باشم

  • ام ام اچ ام ام اچ (3 آبان 1394 ساعت 13:55)

    سلام لطفا قیمت جدیدش رو هم بزارید ممنون

  • رخش جاده رخش جاده (13 اردیبهشت 1394 ساعت 18:39)

    سالار . . . . .

  • بوکان بوکان (12 اردیبهشت 1394 ساعت 13:17)

    ممنون از بررسیتون اما وقتی میگید تو ایران بهتره عکسهای تو ایران رو هم بذارید خوشکلتره............

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (10 اردیبهشت 1394 ساعت 21:38)

    قابت جالبی بین این و پورشه ما کان شکل میگیره ولی انتخاب من پورشه ماکان هستش

  • م ح ع م ح ع (10 اردیبهشت 1394 ساعت 12:50)

    سلام
    من معلول جسمی حرکتی هستم
    از طرفی بیمار ریوی هستم
    لطفا پرایدم را به بالاترین قیمت بفروشید
    چون میخواهم من هم در آرامش زندگی کنم
    هزینه درمانم را بتوانم تامین کنم و سعی کنم درمانم را تکمیل کنم
    هزینه خانواده ام
    سرمایه کارم
    خرید یک خودروی مناسب که مال خودم باشد
    خانه ای که مال خودم باشد
    و ....
    منهم انسانم و از آینده ام نگرانم
    خیلی سختی کشیده ام ولی دوست دارم اگر خدا بخواهد از این به بعد در آرامش زندگی کنم
    میخواهم هر چی که قرار است داشته باشم مال خودم باشد مثل خانه و ماشین و ...
    من باید خودم را از لحاظ مال بالا بکشم چون خیلی خسته ام
    ان الله ستار العیوب
    ممنون از شما عزیزان