بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

5 شهریور 13946:00
12 دقیقه


بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

در شرایط فعلی اقتصادی کشورمان بسیاری افراد معتقدند که با رقمی کمتر از 100 میلیون تومان نمی توان خودرو مناسب و با اصالتی را خریداری کرد.طبیعتا با چنین بودجه ای انتخاب هایی چون نمونه های دست دوم و کم کارکرد هیوندای النترا،کیا سراتو، رنو فلوئنس ، میتسوبیشی لنسر و نمونه های قدیمی تر تویوتا کمری،مزدا 3 ، نیسان ماکسیما،رنو مگان ، هیوندای سوناتا و امثال این موارد وجود دارد که همگی در زمره خودروهای شناخته شده و کم عیب و ایراد ظاهر می شوند، اما واقعیت این است که بر طبق آمار رسمی، در حدود 94 درصد از خودروهای فعلی موجود در خیابان های کشورمان کمتر از 50 میلیون تومان قیمت دارند.بنابراین پر واضح است که قشر وسیعی از ایرانیان توان پرداخت دو برابر این رقم را برای خرید خودرو صفر کیلومتر را ندارند و در این شرایط بررسی خودروهای گران قیمت و نسبتا لوکس برای تعداد زیادی از ایرانیان مثمر ثمر به نظر نمی رسد.بنابراین باید دید که با مبالغی کمتر و بودجه های واقعی در حدود 50 میلیون تومان چه خودروهایی را می توان در بازار پیدا کرد که چندان دردسر ساز و مصیبت آفرین نباشند.از این رو تصمیم گرفتیم تا در مطلبی به بررسی شماری از پنجاه میلیونی های کم حاشیه در شرایط فعلی بازار بپردازیم.

دنا

لوکس ترین محصول تولید داخلی ایران خودرو این روزها کمتر از 50 میلیون تومان قیمت دارد و به عنوان یک خودرو 42 میلیون تومانی فروخته می شود اما با توجه به احتمال عرضه دنا اتوماتیک در آینده نزدیک، می توان این خودرو را هم در زمره نمونه های 50 میلیونی قلمداد کرد.قبل از اشاره به مواردی چون پلت فرم قدیمی و اشتراک زیاد قطعات با سمند های 30 میلیون تومانی، لازم است به بررسی کیفیت نه چندان جالب این محصول تازه ایران خودرو پرداخت، در واقع اگر قرار باشد مشتریان ایرانی به جای انبوهی از خودروهای چینی، دنا را انتخاب کنند، لازم است تا ایران خودرو قبل از هرچیز نسبت به رفع عیوب متعدد مونتاژی و مسائل مجموعه الکترونیکی و برق این خودرو اقدامی انجام دهد و سپس به عرضه مدل های پیچیده تر دنا اتوماتیک یا سورن توربو ( احتمالا در قدم بعدی دنا توربو با موتور 1.7 لیتری 150 اسب بخاری) بیاندیشد.در شرایط فعلی مشتریان ایران خودرو و بسیاری تعمیرکاران هنوز نسبت به کیفیت و عملکرد موتور EF7 تردید دارند و در این شرایط عرضه مدل توربو سورن و یا دنا در آینده ای نه چندان دور می تواند به تشدید ذهنیت منفی خریداران در خصوص مشکلات دوام این خودروهای تولید داخل منجر شود.

 بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

 بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

جک J5

Jac j5 در دو مدل 1.5 لیتری دنده دستی و 1.8 لیتری دنده اتوماتیک به بازار عرضه می شود که از این بین نمونه دستی با موتور 100 اسب بخاری، توان و عملکرد چندان جالبی ندارد اما یکی از زیباترین و کم آزار ترین خودروهای چینی در بازار فعلی محسوب می شود و براساس نمونه های موجود، عملکرد قابل قبول و مناسبی را ارائه می دهد،اما در عوض نمونه 1.8 لیتری اتوماتیک که از پیشرانه ای متفاوت با حدود 140 اسب قدرت بهره می گیرد، چندان خودرو کم و عیب و ایرادی نیست و از نظر عملکرد گیربکس اتوماتیک ،میزان نفوذ صدا به داخل کابین و شتاب گیری مشکلاتی دارد.بنابراین در حالی که مدل دنده دستی می تواند انتخاب خوبی باشد، خرید نمونه دنده اتوماتیک که اتفاقا هم به خودرو پر فروشی در سال های اخیر مبدل شده است را توصیه نمی کنیم.

 بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

 بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

برلیانس H330 و H230

به دلیل تبلیغات ضعیف،این مدل از برلیانس خودرو چندان شناخته شده ای در بازار داخلی به حساب نمی آید و نمونه های این خودرو در خیابان حتی بیشتر از برخی خودروهای گران قیمت جلب توجه می کنند،با این وجود باید اعتراف کرد که نمونه هاچ بک (H320) برلیانس با توجه شباهت نسبی به ب ام و سری یک، از نظر طراحی یکی از جذاب ترین هاچ بک های بازار به نظر می رسد اما در مقابل نمونه سدان یعنی H330 در برابر جک J5 نمی تواند چندان هم جذاب و خوش قیافه باشد.به هرحال نمونه اتوماتیک این مدل از برلیانس می تواند گزینه ای قابل قبول و کم مشکل تر از جک J5 اتوماتیک باشد هرچند بررسی بلند مدت این خودرو تازه وارد، به زمانی بیشتر نیاز دارد و هنوز برای اعلام نظر قطعی در این زمینه کمی زود است ، اما در خصوص نمونه دنده دستی باید گفت که این مدل می تواند تا حدی موفق و پر فروش ظاهر شود، چرا که علیرغم قدرت نه چندان بالای پیشرانه 1.5 لیتری (حدود 100 اسب بخار)، طراحی متفاوت بدنه در کنار شباهت به ب ام و سری یک و طراحی نسبتا خوب تریم داخلی ممکن است باعث جلب مشتریان فراوانی در محدوده قیمتی 40 الی 50 میلیون تومان شود.بنابراین برلیانس H330 و H320 در مجموع خودروهایی هستند که ارزش ریسک کردن را دارند و برای اطمینان بیشتر از قدرت و ضعف این خودروها می توانید به سراغ نمونه های دست دوم و کم کارکرد آن ها بروید.با این حال در مورد نقاط ضعف این خودرو می توان به نامشخص بودن نتیجه تست تصادف آن و مدت زمان نامعلوم گارانتی اشاره کرد که ظاهرا به حدود 40 هزار کیلومتر محدود شده است.

تندر 90 اتوماتیک

شناخته شدن ترین خودرو بازار در این رده قیمتی بی هیچ شک و تردیدی تندر 90 اتوماتیک است که امتحان خود را در شرایط بازار ایران به خوبی پس داده است.این خودو از نظر دوام پیشرانه و دوام سیستم فنربندی یکی از بهترین خودروهای قیمت متوسط بازار ایران محسوب می شود و از نظر گیربکس اتوماتیک هم با 206 اتوماتیک و رنو مگان 2000 اشتراک دارد و محصولی شناخته شده برای قشر تعمیرکار به حساب می آید.از طرف دیگر باید گفت که خوشبختانه این گیربکس اتوماتیک هماهنگی بسیار خوبی با موتور 1.6 لیتری تندر 90 دارد و بنابراین از عملکرد مناسب تری نسبت به 206 اتوماتیک و حتی رنو مگان برخوردار است.در مجموع تندر 90 مناسب افرادیست که به دوام و قابلیت اطمینان بیشتر از طراحی ظاهری و تجهیزات اهمیت می دهند و البته مشتریانی که در شهر های نسبتا کم جمعیت زندگی می کنند و به خدمات دهی مناسب تر برای خدمات پس از فروش و قطعات نیاز دارند و طبیعتا نمی توانند به سراغ خودروهای های چینی بروند و با خرید تندر 90 اتوماتیک می توانند انتخاب منطقی تری با افت قیمت کمتر در بازار دست دوم داشته باشند.از همه مهتر آنکه تندر 90 صفر کیلومتر را این روزها در بازار می توان با رقمی در حدود 47 میلیون تومان نیز خریداری کرد که چند میلیونی از برلیانس H330 ، جک J5 اتوماتیک و سایر خودروهای مشابه ارزان تر است.همچنین این احتمال وجود دارد که در ماه های آینده شاهد عرضه نمونه فیس لیفت شده و زیبا تر تندر 90 باشیم.

 بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

 بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

بایک سابرینا

سابرینا هاچ بک محصول کمپانی BAIC چین از پلت فرم میتسوبیشی کُلت و موتوری نزدیک به پیشرانه 1.6 لیتری میتسوبیشی لنسر (بازهم با حدود 100 اسب بخار قدرت) نیرو می گیرد و به گیربکس چهار سرعته اتوماتیک مجهز است.این خودرو از نظر مشخصات فنی شاسی و سیستم فنربندی یکی از کامل ترین خودروهای قیمت متوسط بازار به شمار می آید و سواری متفاوتی را نسبت به بسیاری خودروهای خشک و نسبتا ناراحت این کلاس عرضه می کند،اما متاسفانه شرکت عرضه کننده سابرینا در کشورمان فعالیت چندانی ندارد و در صورت ادامه یافتن این وضعیت ممکن است در بلند مدت مشکلاتی در راستای تامین قطعات یدکی و استفاده از خدمات پس از فروش گریبان مالکین را بگیرد.بنابراین علیرغم جالب بودن عملکرد بایک سابرینا،خرید آن را نمی توان چندان منطقی دانست.

 بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

 بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

لیفان X50

X50 قطعا متفاوت ترین خودرو این فهرست است.خودرویی که از طراحی ظاهری نزدیک به خودروهای کراس اوور برخوردار است و از نظر ابعاد بدنه در رده هاچ بک های شهری قرار می گیرد، بنابراین این مدل می تواند به عنوان یک خودرو شهری که ظاهرا قابلیت های خارج از جاده ای هم دارد،مطرح باشد.البته این یک واقعیت است که فاصله کف X50 از زمین به حدود 20 سانتی متر می رسد و از این نظر نسبت به برخی خودروهای کراس اوور نظیر کیا اسپرتیج هم برتری دارد، اما از نظر فنی موتور 1.5 لیتری 100 اسب بخاری با سیستم انتقال قدرت به چرخ های جلو نمی تواند چندان مهیج و کار آمد باشد و این موضوع وقتی تشدید می شود که نمونه اتوماتیک X50 را با گیربکس CVT انتخاب کرده باشید.لیفان X50 با این حساب یک خودرو شهری متفاوت با طراحی نسبتا چشم نواز است که می تواند در گذر از سرعت گیر ها و پستی بلندی های درون شهری – که دست کمی هم از آفرود ندارد- مقاوم تر از برخی خودروهای دیگر ظاهر شود، اما در مجموع به جز طراحی ظاهری و داخلی بهتر و آپشن های رفاهی بیشتر، برتری فنی چندان محسوسی نسبت به خودروهای خانواده تندر 90 ندارد.

 بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

 بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

رنو ساندرو

در نهایت به تازه ترین خودرو ایران در این رده می رسیم که هنوز بازار نیامده است اما خویشاوندی بسیار نزدیکی به تندر 90 دارد.رنو ساندرو از بزرگترین عیب تندر 90 یعنی طراحی ظاهری بسیار خشک آن مبراست و در عوض از چهره ای نسبتا قابل قبول بهره می برد.این حسن در کنار پلت فرم شناخته شده و بادوام تندر 90 می تواند زمینه ساز موفقیت این خوردو باشد، البته به شرطی که خودروساز وطنی، قیمتی مناسب را برای ساندرو اعلام کند و از حذف تجهیزات رفاهی و ایمنی استاندارد آن خودداری نمایند.براساس گمانه زنی های اولیه، ساندرو اندکی گران تر از تندر 90 خواهد بود و با این حساب در حدود 50 میلیون تومان در نمونه اتوماتیک قیمت خواهد خورد،اما کاهش یا افزایش این قیمت طبیعتا بستگی به میزان استقبال از این خودرو در بازار دارد.نمونه دنده دستی در صورت ارائه با قیمت مناسب (حدود 40 میلیون تومان) می تواند با خانواده پژو 206 تیپ پنج به خوبی رقابت کند و برخی مشتریان ناراضی از کیفیت پایین 206 را به سوی خود جلب نماید،اما به هرحال باید اعلام قیمت نهایی و فهرست تجهیزات رفاهی این خودرو 110 اسب بخاری (موتور 1.6 لیتری مشترک با تندر 90) ماند.اطلاعاتی که احتمالا در اواسط شهریور ماه منتشر می شود.

 بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار

 بررسی خودروهای 50 میلیون تومانی بازار