1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. تحریم ها و اثر آنها بر آمار تولید خودرو در کشور + جدول

تحریم ها و اثر آنها بر آمار تولید خودرو در کشور + جدول

8 بهمن 1397
  • 3

کشور ما از سال ۱۳۹۰ تا کنون دوبار مورد تحریم کشورهای خارجی قرار گرفته است و این تحریمها هر دفعه آثار مخرب و ویرانگری براقتصاد و وضعیت معیشت زندگی ایرانیان داشته است . بار اول در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد تحریم های ظالمانه و سخت کشورهای اروپایی و آمریکا اجرا شدند که بر پیکره کشور به دلایل تصمیمات غیر منطقی و ناصحیحی که از طرف دولت وقت اخذ شد اثرات بسیار بد و مخربی به جای گذاشت . قیمت ارز و طلا به یک باره روند صعودی شدیدی به خود گرفت(تا حدود بیش از دوبرابر) و واردات و صادرات کالاها متاثر از تحریمها با چالش های فراوانی مواجه شدند .

در سال ۱۳۹۰ کشورهای اروپایی و بعضا آسیایی با قطع همکاری دوجانبه خود با شرکت های ایرانی لطمات و خسارات فراوانی را به جای گذاشتند . این وضعیت در مورد شرکت های خودروسازی به خصوص پژو و رنو باعث ایجاد کاهش تولید و مونتاژ خودرو در کشور و بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی در بازار به طرز عجیب و غیر قابل باوری شد . در آن دوران طرح آزاد سازی قیمتهای خودروهای تولید داخل مطرح و حتی مدت زمان اندکی اجرا نیز شد ولی با عکس العملها و بازخوردهای بسیار منفی ای که شکل گرفت(مثل تحریم خرید خودروی صفر و ...) این طرح ناکام و موقتا به دست فراموشی سپرده شد و بار دیگر شورای رقابت عنان کار را با تعیین قیمت گذاری دستوری در دست گرفت و دوباره با سرکوب کردن قیمتهای افزایش یافته در بازار؛ سعی در ایجاد آرامش در بازار خودرو کشور گرفت .

تحریمها و قطع همکاری شرکت های خارجی با ایران و خروج آنها از کشور باعث شدند آمار تولید خودروهای سواری در ایران در سال ۹۱ تقریبا به نصف سال قبل کاهش یابد و از میزان 1421.1 هزار دستگاه در سال ۱۳۹۰ به 788.4 هزار دستگاه برسد . البته این آمار مربوط به خودروهای تولیدی سواری می باشد ولی این موضوع درباره تولید خودروهای سنگین و وانت هم صادق بود . می توان برای روشن تر شدن  مطلب و این آمار کاهش یافته به جدول زیر توجه کرد .

 236.jpg

وضعیت بد تولید خودرو در کشور طی سالهای ۹۱ الی ۹۴ ادامه داشت با این تفاوت که در سال ۱۳۹۲ با روی کار آمدن دولت جدید به ریاست دکتر روحانی موجی از امید در کشور برای کاهش قیمت و نوسان نرخ ارز و طلا و برگشت آرامش و پویایی اقتصاد در کشور به وجود آمد . تحریمها با تلاش و زحمات شبانه روزی دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای بالاخره در سال ۹۴ پایان یافت و با بازگشت شرکت های خارجی به ایران در کنار آزاد شدن پولهای بلوکه کشور در بانکهای خارجی و صادرات نفت به خارج کشور جانی تازه یافت . شرکت های خودروسازی خارجی هم با حجم سرمایه گذاری بیشتر به کشور برگشتند و با تاسیس شرکت های جوینت وینچر جدید مانند سایپا-سیتروین و ایکاپ (پژو-ایران خودرو) آمار تولید خودرو در کشور روند افزایشی به خود گرفت . در جدول بالا به وضوح مشخص می باشد که از سال ۱۳۹۴ که میزان تولید خودرو در کشور 892.6 هزار دستگاه بود به رقم 1429.0 در سال ۱۳۹۶ افزایش یافت که تقریبا اوج تعداد تولید خودرو در کشور بعد از تحریمها بود .

در زمستان ۱۳۹۶ با اعلام ترامپ مبنی بر خروج از برجام و احیای تحریم های یک طرفه آمریکا علیه ایران با وجود مخالفتهای کشورهای اروپایی وضعیت اقتصادی در ایران دچار بحران و تلاطم های زیادی شد و دوباره وضعیت رو به رشد اقتصادی کشور متوقف و آغاز مجددی بود بر بالا رفتن قیمت ارز و طلا در کشور . این نوسانات به خصوص در صنعت خودرو کشور موثر واقع شد و خیلی زود اثرات مخرب خود را به جای گذاشت به طوری که در ابتدا قیمت های خودروهای وارداتی به شدت جهش یافته (به دلیل تصمیمات اشتباه و غیر منطقی وزارت صنعت در بستن سامانه ثبت سفارش خودروهای وارداتی در تیرماه ۹۶ و کمبود خودروهای وارداتی در ابتدا و سپس بالا رفتن قیمت ارز که مستقیما اثر گذاشت روی افزایش قیمت این خودروها) و بعد از مدت کوتاهی با بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی و ناتوانی مردم در خرید این خودروها و روی آوردن به سمت خودروهای داخلی با کیفیت نظیر مزدا ۳ ، سراتو سایپا ، سوزوکی گرند ویتارا و حتی بعضی خودروهای چینی در بازار مثل جک اس ۵ قیمت خودروهای داخلی هم در بازار رو به افزایش شدیدی آورد .

اما داستان اصلی امسال اتفاق افتاد جایی که ترامپ در اردیبهشت ماه امسال رسما اعلام کرد از برجام خارج می شود و تحریمهای صنعت خودرو را در مرداد ماه امسال اجرا می کند . از خرداد امسال یعنی یک ماه بعد از اعلام رسمی خروج از برجام وضعیت صنعت خودرو کشور در شرایط نسبتا آرام و بی دردسری قرار داشت ولی حدودا از شروع تیرماه امسال اخبار فراوانی مبنی بر نداشتن قطعه از سوی خودروسازان و تولید خودروهای ناقص در این شرکتها مطرح شد و هر روز هم که می گذشت اخبار ناامید کننده تری منتشر می شد از وضعیت تولید خودرو در کشور ، همچنین تحویل خودروهای پیش فروش شده قبلی متوقف و تا زمان تعیین قیمت های جدید خودرو از تحویل این خودروها به مشتری ها امتناع شد . با نگاهی مجدد به جدول بالا می توان مشاهده نمود که آمار تولید خودرو در شش ماهه اول امسال چیزی در حدود ۵۹۰ هزار دستگاه می باشد و با وضعیت بدی که در کشور ایجاد شده است و واردات و ترخیص قطعات و لوازم خودرو از گمرک بسیار سخت و تقریبا قطره چکانی انجام می گیرد امید نمی رود که آمار تولید خودروهای داخلی در کشور در انتهای سال حتی به یک میلیون دستگاه برسد .

اگر تغییری در وضعیت کشور و سیاست های خارجی اخذ شده دولت ایجاد نشود امیدی به بهبود در صنعت خودروی کشور چه از نظر رشد میزان تولید و چه از منظر بهبود کیفیت ساخت و قطعات خودروهای مونتاژی و حتی ورود خودروهای جدید و بروز در خودروسازان کشور نخواهد بود و اگر روند فعلی بدتر نشود بهتر هم نخواهد شد . به عنوان مثال می توانیم به نمایشگاه خودروی تهران که در دی ماه امسال برگزار شد اشاره ای داشته باشیم که امسال نسبت به سال گذشته بقدری بدون جذابیت ، با کیفیت پایین و بدون هیچ انگیزه ای برگزار شد که تعجب و افسوس تمام دست اندرکاران و متخصصان و کارشناسان این صنعت در کشور را به همراه داشت . کسی در کشور نیست که تمایل داشته باشد وضعیت این صنعت با این اوضاع وخیم ادامه داشته باشد ولی از قدیم هم گفته اند : با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود و اکنون نیاز به تبیین سیاست های درست و منطقی در کنار اقدام عملی و حساب شده با برنامه ریزی دقیق داریم و همچنین استفاده از افراد لایق و متخصص .

 



نظرات

  • فرزاد فرزاد (8 بهمن 1397 ساعت 20:42)

    آقا اینقدر به رؤسای جمهور زحمتکش کشورمون گیر ندید گناهه، استغفرالله یه اتو به اونا !! یا شاید همچنین چیزی ولی انصاف میگه که؛ آنان همه رفتند اینان به جا ماندن* فلان بهمان مردند بازم بجا ماندن و تهش یعنی دو غول صنعت خودروی کشور بوده و هسته و هستن و دنبال پهلوون مبارز نگردین

  • قموشی قموشی (8 بهمن 1397 ساعت 16:33)

    پویایی اقتصاد سبب شد تا نرخ دلار 4 برابر ، بسیاری از کارخانه ها تعطیل ، موج افزایش بیکاری، کاهش شدید ارزش ریال و بی اعتباری آن حتی در کشورهای ضعیفتر از ایران و بسیاری از مشکلات دیگر شد که اگر چشم باز کنیم و بدون غرض نگاه کنیم در همان وهله اول تعداد خیلی زیادی پیدا می شود که نیاز به گفتن نیست. نوشتن مطالب سخیف که در شان خوانندگان نیست. وضع کشور در دولت کنونی نیاز به هیچ توضیحی ندارد. عجیب است که هنوز از دولت امید و ... حرف می زنید.

  • محمد محمد (8 بهمن 1397 ساعت 16:03)

    الان شما به احمدی نژاد ایراد گرفتید یا از وضعیت الان تعریف کردید به نظرتون دولت فعلی الان بیشترین *** رو تو اقتصاد و معیشت مردم نزده ؟؟؟