1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. با بازگشت قیمت خودروها به قبل صنعت خودرو زمین می خورد

با بازگشت قیمت خودروها به قبل صنعت خودرو زمین می خورد

13 بهمن 1397
  • 20

یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که اقدام دولت در خصوص بازگشت قیمت ها در صنعت خودرو به قیمت های قبل، تصمیم اشتباهی بود، گفت: تصمیماتی از این دست صنعت خودرو را زمین می زند این در حالی است که از ۶ ماه پیش همه به افزایش قیمت ها در صنعت خودرو اذعان داشتند که در صورت اجرایی شدن در آن زمان، نه خودروساز شاهد زیان های میلیاردی بود نه شاهد نارضایتی بیش از اندازه خریداران بودیم.

با اشاره به تاخیر در اعلام قیمت های جدید و زیان های ایجاد شده گفت: تصمیمات فعلی نیز تنها در حد شنیده ها بوده و هیچ خبری به صورت رسمی اعلام نمی شود و طبیعی است این روند منجر به شرایط فعلی شود که این شرایط خطر جدی برای صنعت خودرو است.


این کارشناس صنعت خودرو با طرح این پرسش که چرا دولت تصمیم درست و کاملی نمی گیرد، تصریح کرد: تسهیلات پیش بینی شده در قالب دو تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی به خودروسازان با نرخ سود بالا بوده ضمن آن که تسهیلات خاصی نیست بلکه به بانک ها این مجوز داده شده که به خودروسازان تسهیلات اختصاص دهند باقی تسهیلات نیز 800 میلیون یورو به قطعه سازان با هدف واردات مواد اولیه است در حالی که این تسهیلات نیز روند پیچیده ای دارد زیرا برای گشایش ال سی ملزم به پرداخت 10 درصد از رقم و معادل هزار و 100 میلیارد تومان هستند.

کاکایی با بیان این که این نحوه رفتار به عبارتی زیان است و زیان مالی را به همراه زیان فرهنگی- اجتماعی به همراه دارد، اظهار کرد: در این شرایط از دولت تقاضا می شود بر سر تصمیم اخذ شده بمانند چرا که تسهیلات به صنعت خودرو دستاوردی ندارد و تنها مرگ این صنعت را به تاخیر می اندازد .

وی افزود: زمانی که تسهیلات گران قیمت ارزش افزایی نمی کنند زیان خودروساز روز به روز افزایش می یابد این در حالیست که در حال حاضر یکی از بزرگترین هزینه های خودروسازان، هزینه های مالی است زیرا پیش از این تسهیلاتی به آن ها اختصاص یافته اما پرداخت نشده و 40 سال از حمایت های دولت از صنعت خودرو می گذرد اما همچنان شاهد مشکلات این صنعت هستیم زیرا نحوه حمایت های مالی اشتباه است.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در صورت اختصاص تسهیلات به خودروسازان باید نرخ سود تسهیلات همراه با روش بازپرداخت و جزئیات آن مشخص شود، گفت: در برخی اوقات منابع مالی تنها راهکار نیست بلکه باید نسبت به حل مشکلات اقدام کرد چرا که مشکلات گمرکی، مواد اولیه، بورس و مسایلی از این دست نیز به مشکلات این صنعت افزوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت یکی از دلایل افزایش هزینه های خودروسازان را هزینه های مربوط به پتروشیمی دانست و تصریح کرد: بنابراین باید در کنار اختصاص تسهیلات به صنعت خودرو نسبت به رفع دیگر مشکلات صنعت خودرو اقدام کرد چرا که در این شرایط سود این تسهیلات را دلالانی که در مسیر تامین مواد اولیه وجود دارند، خواهند برد

کاکایی ادامه داد: تسهیلات مالی به صنعت خودرو باید شفاف و در چارچوب مناسب اختصاص یابد و بانک ها توان سواستفاده از ناتوانی این صنعت با اخذ تسهیلات بالاتر را نداشته باشند. بنابراین اختصاص تسهیلات به صنعت خودرو با نرخ سود بالا کمکی به این صنعت نخواهد کرد.

وی با تاکید بر این که باید منبع مناسب مالی برای صنعت خودرو تعریف و از آن حمایت کرد، گفت: در سال های گذشته از محل بند ق ماده 12 بودجه و صرفه جویی انرژی مقرر شد مبالغی به صنعت خودرو اختصاص داده شود که در نهایت محقق نشد این در حالیست که همزمان با ورشکستگی جنرال موتورز و کرایسلر در آمریکا یکی از اقدامات مهم تحریک در زمینه فناوری نوین بود که بعد از چند سال این فناوری چند برابر هزینه انجام شده به فروش رسید این در حالیست که خودروسازان از حرکت در زمینه گازسوز کردن خودروها و همچنین حرکت از یورو 2 به 4 و صرفه جویی انرژی ایجاد شده نه تنها تسهیلاتی دریافت نکردند بلکه شاهد تحمیل هزینه های اضافی نیز بودند که نشان می دهد قول های دولت به این صنعت عملیاتی نشده است.

استادیار دانشکده مهندسی خودرو اظهار کرد: بر این اساس در صورت اختصاص تسهیلات به صنعت خودرو لازم است دولت شفافیت و قاطعیت به خرج داده و از روش های نوین استفاده کند و این تسهیلات تنها این صنعت را روز به روز بدهکارتر نکند.



نظرات

  • مرتضی مرتضی (25 بهمن 1397 ساعت 08:48)

    این اسمش و گذاشته کارشناس!هرچند از این استادان کارشناس بی سواد زیاده تو این کشور!
    یکی نیست بگه همینکه دولت اجازه ورود خودروهای خارجی رو بدون گمرک نمیده یعنی داره علنا از هر غلط کاری خودروساز حمایت می‌کنه!
    اونوقت باید از جیب مردم به خودروسازی که هیچ قاعده و قانونی تو این سالها به غیر از بهانه اشتغال نداشته پول بده که یه زمانی ورشکسته نشه!

  • ایرانی ایرانی (16 بهمن 1397 ساعت 22:15)

    تا این کارشناسا شدن باسواد ما اینم وضع خودروس هر سال افزایش قیمت کاهش کیفیت ،معلومه با اینجور ادم ها صنعت خودرو سازی ایران باید عقب گرد کنه و فقط فکر خالی کردن جیب مردم باشن

  • عبداله عبداله (15 بهمن 1397 ساعت 00:29)

    استاد یار دانشگاه مهندسی واقعا مانده ام دانشجویانی که زیر دست شما قانون جنگل را فرا میگیرند ، در آینده می خواهند چه بلایی سر این مردم بدبخت بیاورند ، خیلی صنعت خودرو بالا بود که الان با اندک پایین آمدن قیمت زمین بخورد ، چهل سال افزایش قیمت چهل سانت افزایش کیفیت نداد ،تو کجای این مملکت راحت روی صندلی خودت نشستی وحرف میزنی ، برات متاسفم که از مردم اینقدر دوری

  • احمد احمد (15 بهمن 1397 ساعت 00:05)

    این کارشناس************زده است

  • علی علی (14 بهمن 1397 ساعت 11:38)

    ****** امثال شماهایی که به خاطر پول حاضرید پا روی حق و حقوق مردم بذارید.

  • کیومرث کیومرث (14 بهمن 1397 ساعت 09:37)

    ایران کشوری است که در آن مجبورید بی کیفیت ترین خودرو را به سه برابر قیمت بخرید و طنز تلخ تر اینکه برای آنکه در خیابان های شهر با این خودرو حرکت کنید مجبور می شوید عوارض پرداخت کنید. خودروساز، شهرداری و... همه ......

    علی علی (14 بهمن 1397 ساعت 16:18)

    خودمون همین شرایطو خواستیم!
    وقتی من و شما به این ماشینا پول ندیم خودروساز یا میره از خارج ماشین میاره میفروشه یا مجبور میشه که یه ماشین استاندارد، با کیفیت و ایمن بسازه.
    باور کن مشکل از ما مردمه و نه از خودروساز و ... !

  • حمید حمید (14 بهمن 1397 ساعت 08:56)

    خوک کثیف، چندش

  • امیر امیر (14 بهمن 1397 ساعت 07:56)

    جایی که این یارو عضو هیات علمی هست، دانشگاه نیست.
    طویله است

  • عیسی عیسی (14 بهمن 1397 ساعت 07:36)

    احتمالا از افزایش قیمت سود زیادی برده الان با این کار متحمل ضرر میشه

  • سید سید (13 بهمن 1397 ساعت 23:29)

    واقعا صنعت خودرویی که مشتری به این خوبی دارد حیف هم است از بین برود مشتری که یک قرارداد یکجانبه را امضا می کند بی انکه بداند قیمت خودرو چند است بدون اینکه بداند زمان تحویل خودرو چه وقت است شش ماه یکسال دوسال کمتر بیشتر بدون اینکه بداند رنگ خودرو چه رنگی است سفید مشکی یا ابی واین اواخر هم حتی نوع خودرو هم مشخص نیست چه چیزی تحویل میگیرد حالا تحویل هم گرفت تازه اول مشکلات و گرفتاریش است خرابی خودرو خدمات پس از فروشی ضعیف از این هم بگذریم جان و سلامتی مشتری و خانواده اش همواره در معرض خطر ایمن نبودن خودرو میباشد به عبارتی مشتری اول پولش و از دست میدهد بعد اعصابش را از دست میدهد و در مرحله بعد هم ممکن است جانشم از دست بدهد

  • مهدی مهدی (13 بهمن 1397 ساعت 19:05)

    صنعتی که پول را پیش پیش از مردم میگره و صنعتی انحصاری هست چرا باید افزایش قیمت داشته باشد مگر اینکه حبف و میل و ندانم کاری در آن ساری باشد .تمام خودرو سازهای جهان با کاهش هزینه برای کم کردن قیمتها رقابت میکنند اما تو ایران بر عکسه .

  • حسن حسن (13 بهمن 1397 ساعت 17:55)

    بعضی ها میگن فرغون ؟ بعضی ها هم قدیمها اریا سوار میشدند گاز میدادند بعد تصادف میکردند!میگفتندترمزهاش مشکل داره !وقتی صنعت خودروسازی داخل توسط ***** داخلی ورشکست شد انوقت باید فرغون سوار شد

  • ali ali (13 بهمن 1397 ساعت 17:16)

    اولا دولت هیچ وقت قیمت خودرو را به حالت قبل برنمی گردونه.دوما الان اگر صنعت خودرو با این قیمتها در فضاست مسئله ای نیست در فضا نگهش دارین.

  • باغچقی بزرگ باغچقی بزرگ (13 بهمن 1397 ساعت 16:47)

    مردم آسیب ببینند ولی صنعت خودرو آسیب نبینه ؟ چهل سال فرصت برای شکوفایی خودرو کم نبود ؟! مگه باید تا ابد مردم عذاب بکشند ؟

  • یک ایرانی یک ایرانی (13 بهمن 1397 ساعت 16:35)

    این کارشناس خودرو که یکبار هم تو مناظره شرکت کرده یک دلال تمام عیار صنعت خودرو سازی است

  • علی علی (13 بهمن 1397 ساعت 16:14)

    آقا ما صنعت فرغون سازی نخواهیم کی رو باید ببینیم؟
    بسه دیگه
    اینقدر این فرغون سازها به مردم ظلم کردن
    خون هزاران بیگناه بخاطر همین ابوقراضه هاشون تو جاده ریخته شده!!
    تا کی حمایت!!
    یکی به داد این مردم بدبخت برسه

  • kiki kiki (13 بهمن 1397 ساعت 16:05)

    میخوام نباشه این صنعت خودرو آقای کارشناس ...

  • مردم مردم (13 بهمن 1397 ساعت 15:39)

    دنیا اینطور نمیمونه، میتازونی میتازونی این چرخ گردون میچرخه آخرش حواله خودت جد و آبادتون میشه

  • ساده دل ساده دل (13 بهمن 1397 ساعت 13:25)

    مگر صنعت خودرو داریم.چ.ن اینی که داریم مافیای خودرو است. 40 سال پول ریختیم ما مردم از جیبمون مستقیم توسط دولت غیر مستقیم تازه می گویند چنین و چنان و ورشکست میشه.
    خودرو وارد کنید تولید متوقف عوضش مردم خلاص میشند .
    کارگاه های کوچک قطعه ساز ها را حمایت کنید برای خودروهای وارداتی این هم میشه جبران بیکاری . عوضش دست مافیا کوتاه میشه از جیب مردم.اینها اگر می خواستند تو این چهل سال باید می کردند.تنها چیزی که بلد شدند یعنی یادشون دادیم جیب مردم را بزنند و بس