1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. جدیدترین ادعا: پراید گران نیست!

جدیدترین ادعا: پراید گران نیست!

9 اسفند 1397
  • 23

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: پراید حدود 6000 هزار دلار صادر می‌شود. با هر ارزی در نظر بگیرید مسلماً قیمت آن بسیار بالاتر از نرخ‌های داخلی است. یعنی نرخ‌های داخلی هنوز بسیار جای کار دارند و مقرون به صرفه‌تر هستند.

محمدرضا نجفی‌منشدرباره پیش‌فروش ایران‌خودرو و سایپا در مدت زمان بسیار کوتاه و علت این مساله گفت: این مساله نشان می‌دهد بر خلاف آنچه از ابتدای سال مرتب می‌گفتیم دولت در قیمت‌گذاری وارد نشود و اکنون این اتفاق افتاد و قیمت خودرو در بازار ۴۰ میلیون تومان است اما کسی با ثبت نام قبلی ۲۰ میلیون تومان پرداخت کرده و در واقع ۲۰ میلیون تومان سود می‌برد.

وی اضافه کرد: خودروساز در حال ضرر کردن است و باید گفت کاری غیر اقتصادی حال انجام شدن است. اگر دولت محبت و لطف کند در این بازار وارد نشود و اجازه دهد قیمت‌ها را بازار و در حاشیه بازار تعیین کنند، این مساله هم به نفع خودروساز و قطعه‌ساز است و هم به نفع مصرف‌کننده زیرا اگر تولید افزایش یابد به حتم قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مکانیزم تعیین قیمت از سوی خودروساز به میزان ۵ درصد کمتر از نرخ بازار کافی نیست پاسخ منفی داد.

او در جواب این پرسش که در این صورت چرا قیمت‌ها مداوم در حال افزایش است، گفت: فراموش نکنیم اگر کالاهایی مانند طلا، ارز، خودرو، نان، گوشت را در کنار هم مقایسه کنیم، می‌بینیم قیمت خودرو به نسبت سایر کالاها افزایش نیافته است و کمترین رشد قیمت را در خودرو داشته‌ایم.

نجفی‌منش ادامه داد: فکر می‌کنم خودروسازان تا پایان سال زیان ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیاردی داشته باشند؛ در حالی که نمی‌توانند تعهدات خود را به موقع انجام دهند و همچنین نمی‌توانند قیمت قبل سال را سامان داده و قادر به تولید نیستند و اگر پیش از سال ۹۸ تولید نداشته باشند، خودرو نیست و کمبود به وجود می‌آید با وجود تلاش فراوان، امسال شاید مجموع تولید خودرو شاید به مرز ۹۰۰ هزار دستگاه برسد؛ در حالی که سال قبل میزان تولیدات حدود ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو بود. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا شاید به ۸۱۰ تا ۸۲۰ هزار دستگاه برسد و سایر خودروسازان نیز بتوانند ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند که رقم پایینی در مقایسه با سال گذشته است. نسبت به سال قبل شاهد کاهش تولید ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور هستیم که این اعداد یعنی کاهش حدود ۳۸ تا ۴۰ درصدی تولید خودرو در کشور.

نجفی‌منش در پاسخ به این سوال که ابتدای سال پراید ۲۴ میلیون تومان قیمت داشته اما اکنون به نزدیک ۵۰ میلیون تومان رسیده است. آیا ظرفیت و توان اقتصادی مردم با این قیمت‌ها همخوانی دارد، گفت: گوشت کیلویی ۳۰ تومان اکنون شده کیلویی ۱۲۰ هزار تومان. آیا همخوانی دارد؟ در نهایت ممکن است مردم نخرند. اگر اجازه دهند حاشیه بازار و خودروسازان و بازار نسبت به تعیین قیمت تصمیم بگیرند، شاید عقلانی باشد زیرا پرایدی که مثال زدید حدود ۶۰۰۰ هزار دلار صادر می‌شود. با هر ارزی در نظر بگیرید مسلماً قیمت آن بسیار بالاتر از نرخ‌های داخلی است. یعنی نرخ‌های داخلی هنوز بسیار جای کار دارند و مقرون به صرفه‌تر هستند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی بیان کرد: مشکل عمده را در خودروساز و قطعه‌ساز و … نباید دنبال کرد.

وی تاکید کرد: مشکل عمده ما، حجم نقدینگی سرگردان است. الان به طور متوسط روزی هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه می‌شود و به دلیل اینکه تولید معادل نداریم در نتیجه قیمت‌ها افزایش می‌یابد. زیرا نکته ساده اقصادی این است که کل حجم نقدینگی مساوی است با تولید ضرب در قیمت؛ زمانی که نقدینگی افزایش یابد و تولید افزایش نیابد در نتیجه شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

وی افزود: ریشه این مساله را باید در سیستم بانک مرکزی و افزایش نقدینگی و سود سپرده بالایی که به نقدینگی‌ها داده می‌شود، جست‌وجو کرد. سالی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان حداقل سود سپرده داده می‌شود که باعث فرار تولید و عدم تولید و افزایش قیمت‌ها می‌شود که در زمان‌های مختلف و کالاهای گوناگون این مساله هر از چندی قابل مشاهده است.

وی درباره قیمت تمام شده پراید و فاصله آن تا قیمت فعلی نزدیک ۵۰ میلیون تومان توضیح داد: قیمت تمام شده ساخت پراید را بنده اطلاع دقیق ندارم و خودروسازان باید پاسخ دهند اما می‌دانم ۶۰ تا ۸۰ درصد برآورد می‌کنم که نسبت به ابتدای سال هزینه ساخت افزایش باید داشته باشد زیرا قیمت مواد اولیه بیش از ۳ تا ۴ برابر شده و همچنین نرخ ارز بیش از ۳ برابر شده که می‌توان گفت بین ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت قطعات برای خودرو باید در نظر گرفت می‌توان گفت هزینه تمام شده این خودرو افزایش یافته است.

نجفی منش در پاسخ به این سوال که اگر ۲۴ میلیون قیمت ابتدای سال را مبنا قرار دهیم، ۶۰ تا ۸۰ درصد باید به آن قیمت افزوده می‌شد تا هزینه تمام شده فعلی مشخص شود؛ گفت: بله.

وی در مورد رقم ۶ هزار دلار برای صادرات پراید و اینکه آیا بازار توان دارد که قیمت پراید در بازار داخل به نرخ ۶ هزار دلار صادراتی برسد، بیان کرد: قیمت دستمزد، بعضی مواد و … هنوز از نرخ‌های بین‌المللی پایین‌تر است ما این مزیت را داریم تا بتوانیم قیمت تولید را پایین‌تر نگه داریم و کار دیگری که می‌توان برای تعدیل قیمت‌ها انجام داد، این است که مواد اولیه داخلی مانند فولاد، آلومینیوم، مس و… سودهای بالایی دارند و می‌توانند حالت رگولاتوری باشد و تولیدکنندگان قانع شوند، سود کمتری داشته و به قطعه سازان و خودروسازان محصولات خود را عرضه کنند که در نتیجه قیمت تمام شده خودرو پایین می‌آید زیرا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت یک خودرو را قیمت مواد اولیه تشکیل می‌دهد، اگر همت کنند و با سود ۲۰ درصد مواد اولیه تأمین و خریداری شود، به حتم قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و مشکلات ما نیز حل می‌شود.

این فعال بازار خودرو درباره کمک دولت به خودروسازان و قطعه‌سازان و میزان طلب از خودروسازان عنوان کرد: ۱۵ هزار میلیارد تومان مطالبات ماست و قرار شد که ۴ هزار میلیارد به صورت نقدی و ۸۰۰ میلیون یورو را به صورت ارزی در اختیار قرار دهند که اکنون پرداخت ۴ هزار میلیارد تومان آغاز و ۲۰ تا ۲۵ درصد آن پرداخت شده است و از مسئولان دولتی و بانک مرکزی درخواست می‌کنیم این کار را ادامه دهند و این نقدینگی را کامل پرداخت کنند زیرا باعث تنفس دوباره قطعه‌سازان خواهد شد.

نجفی‌منش درباره گلایه شهروندان از خودروسازان بابت عدم انجام تعهدات در موعد مقرر و در مقابل فروش فوری و اینکه آیا تا پایان سال این شرکت‌ها می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و آیا قطعه‌سازان توان تأمین قطعات مورد نیاز را دارند یا خیر، تصریح کرد: بر اساس مجوزهای صادر شده خودروسازان ۲۰ درصد از تولید را به صورت آزاد و ۸۰ درصد را به صورت ثبت نامی به فروش برسانند، پیش‌فروش‌ها از سهمیه ۲۰ درصدی است.

وی در پاسخ به این سوال که خودروسازان از نبود قطعه گلایه داشتند، آیا اکنون قطعات تأمین شده است؛ گفت: تعهدات نسبت به تولید بسیار عقب است. در سال جاری حدود ۴۰ درصد کاهش تولید داریم. البته نقدینگی مشکل مهمی است و باید گفت مشکلات دیگری نیز در این میان وجود دارد. تأمین مواد از خارج از جمله این مشکلات است زیرا در ماه‌های گذشته هرچه قطعه ذخیره داشته‌ایم برای تولید ارائه شده است. اما از این به بعد باید نقدینگی تأمین شود، هم قیمت‌ها درست شود و هم اینکه راه‌های بازرگانی هموار شود تا بتوانند آن بخش از مواد اولیه و قطعاتی که در داخل وجود ندارد را وارد کنند.

وی تاکید کرد: صنعت خودرو و کار در این بخش مشکلات زیادی دارد که امیدواریم همت کنند تا مشکلات حل شود. بیش از ۶۰ درصد از کسانی که خودرو ثبت نام می‌کنند برای مصرف خودشان نیست. برای فروش اقدام به ثبت نام می‌کنند. این افراد اگر با قیمت جدید هم خودرو پیش‌فروش شود، نسبت به خرید خودرو اقدام می‌کنند؛ به طوری که در عرض یک ساعت تمام ظرفیت به فروش می‌رسد. پیام این مساله این است که نقدینگی وجود دارد که سبب افزایش تمایل خرید شده است.

وی افزود: البته باید فکری برای کسانی که درآمدهای پایین‌تری دارند، شود زیرا این عده علاقمند هستند که خودرو داشته باشند اما توان خرید ندارند بنابراین لازم است لیزینگ‌های بلندمدت راه‌اندازی شود و بانک‌ها و شرکت‌های لیزینگ اکنون باید وارد گود شوند تا امکان خرید خودرو برای اقشار کم‌درآمد به صورت قسطی فراهم شود. این روش در تمام دنیا مرسوم است و خودروها از محل پس‌انداز خریداری نمی‌شود بلکه از محل درآمد آتی و به صورت اقساط نسبت به این کار اقدام می‌کنند.

نجفی منش درباره این مساله که شرکت‌های لیزینگ در چند سال گذشته عملکرد خوبی نداشته و موجب متضرر شدن مردم شده‌اند، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از این مساله بانک‌ها باید وارد میدان شوند و شرکت‌های لیزینگ مرتبط با بانک‌ها این کار را انجام دهند.




نظرات

  • فرزاد فرزاد (12 اسفند 1397 ساعت 20:48)

    پرآید ۶۰۰۰ دلاری با نرخ ۱۰۰۰ تومنی یه قیمت و با دلار ۴۲۰۰ یه قیمت و با ۱۵۰۰۰ تومنی هم یه قیمت ولی من به عنوان یک ایرانی از ترامپ ملعون میخوام، حالا که مثلا برای مسئولان دانشمند؟!؟ ما چند نرخ مختلف برای دلار تعیین کردی پس لطف کن یه نرخ حداکثر ۱۰۰۰ تومنی هم برای خرید گوشی موبایل و لوازم صوتی تصویری در نظر بگیر تا شاید یکم جوونا شادتر بشن،.، آخه پروفسورا چطور ممکنه که مبادلات بانکی تحریم بشه و دلار آمریکا در کشورمون دارای چند نرخ مختلف باشه!!!چرا با شعور ملت شوخی می‌کنی،

  • آزاد آزاد (12 اسفند 1397 ساعت 07:39)

    آقا دمتون گرم.شما خوبید،گلید،نازیدو....!!!خودروهای باکیفیت و نازتون رو بدید به همون کشورهای دوست و برادری که میخان و باصرفه هست براتون.ماها رو ول کنید که بریم از همون آشغالهای فورد و شورلت و بنز و بی ام و....وارد کنیم و بریم تو دره،نصف شیم و....!!ما لیاقت پرااااااااااید نداریم همون کامارو باید سوار شیم.
    ***********
    صنعت خودرومون عقبگرد داشته.از کادیلاک وبنز و شورلت و بیوک و....رسیدیم به چینی.چرت چرا میگی؟!شماکه ادعاتونه کشورهای دیگه اله وبله چرا نمیگید حقوق و مزایا و خدماتشون به کارگر چطوره؟همرو بگید.

  • مسعود مسعود (11 اسفند 1397 ساعت 23:56)

    خودروساز ************** . خونآشام. مثل تمام دنیا مرزها باز بود و مردم آزاد بودن یک دستگاه ماشین نمیتوانستید بفروشید.فشاری که به مردم وارد کردید روی م***** و ****** را سفید کردید. خدا ........

  • علی علی (11 اسفند 1397 ساعت 12:39)

    اقا وقتی در حال ضرر و زیاندهی هستین،یدفه درشو گل بگیرید بذارید ماشین با کیفیت خارجی وارد شه،نگران بیکاری کارمندانتونم نباشید!
    میتونن تو نمایندگیای همین شرکتا استخدام شن
    والا

  • امیر امیر (10 اسفند 1397 ساعت 22:05)

    به جای پراید 50 میلیون تومنی می تونید فورد پوما 1998 با قیمت 1000 پوند معادل 14 میلیون تومن خرید میشه بنز C200 مدل 1998 با قیمت 1000 پوند میشه 14 میلیون تومن تویوتا راو 1998 به قیمت 14 میلیون تومن آئودی 1998 به قیمت 14 میلیون تومن مزدا 5 به قیمت 11 میلیون تومن مزدا 8 مدل 2004 به قیمت 14 میلیون تومن آلفارومئو 2003 به قیمت 21 میلیون تومن همه این ها با قیمت امروز با نرخ ارز بازار آزاد هست آقای نجفی منش همین خودروها با همین مدل تو کشورمون بالای 120 میلیون تومان هستش پس از سر معده صحبت نکن تعرفه رو بردارن مردم برن خودروی دست دوم کشورهای دیگه رو بیارن صد تا می ارزه به آشغال های شما هر چی نداشته باشه کم مصرف ه امکانات و امنیت جانی داره

  • امین امین (10 اسفند 1397 ساعت 22:03)

    به جای پراید 50 میلیون تومنی می تونید فورد پوما 1998 با قیمت 1000 پوند معادل 14 میلیون تومن خرید میشه بنز C200 مدل 1998 با قیمت 1000 پوند میشه 14 میلیون تومن تویوتا راو 1998 به قیمت 14 میلیون تومن آئودی 1998 به قیمت 14 میلیون تومن مزدا 5 به قیمت 11 میلیون تومن مزدا 8 مدل 2004 به قیمت 14 میلیون تومن آلفارومئو 2003 به قیمت 21 میلیون تومن همه این ها با قیمت امروز با نرخ ارز بازار آزاد هست آقای نجفی منش همین خودروها با همین مدل تو کشورمون بالای 120 میلیون تومان هستش پس از سر معده صحبت نکن تعرفه رو بردارن مردم برن خودروی دست دوم کشورهای دیگه رو بیارن صد تا می ارزه به آشغال های شما هر چی نداشته باشه کم مصرف ه امکانات و امنیت جانی داره

  • علی علی (10 اسفند 1397 ساعت 20:31)

    خوبه پس شما واردات خودرو را ازاد کنید وبا قیمت بالاتر صادر کنید وبگذارید مردم خودرو خارجی بخرن چقدر دروغ میگویید خدا دیگه سرنگونتان کند که لگن سازی نداشته باشیم و ماشین خارجی سوار شیم چرا یکبار بازرسی سر نمیزنه ببینیم حقوق شما چند میلونه وچقدر کم اوردید که از مردم میگیرید

  • مظلوم مظلوم (10 اسفند 1397 ساعت 19:07)

    چراحکومت مردم فقیرونیازمندرابه حال خودرهاکرده و5% هاملت راچپاول می کننددرآمدنفتی ومنابع به جیب چه کسانی می رودچراهرکه دراین کشورهرچه دلش خواست گران می کندچرابی قانونی بیدادمی کندمثل پرایدهفت میلیونی ،آیانه این است که عده ای خون ملت مظلوم ومتین وساکت ایران رامی مکندچرابزرگان مادربرابراین ظلم هاصدایش درنمی آیدولی اگریک فلسطینی زخمی شودتمام رسانه بیست وچهارساعت دادوفریادمی کنندآیا ارزش جان ملت ماکمترازملیت های دیگراست تورابه خدابه دادملت برسیددیگه به استخوان رسیده لعنت به آمریکا،اسرائیل ، عربستان ولعنت برکسی که به فکرملت نیست

  • محمد محمد (10 اسفند 1397 ساعت 18:07)

    بله پیش بهای خربزه و کاهو و گوشت چندان گران نیست تا حالا با ارز حاصل از فروش نفت پراید را 20 می دادند حالا دیگر نیست

  • وطن وطن (10 اسفند 1397 ساعت 12:49)

    آن شخص بايد درك كند در آمد در ديگر كشورها و ارزش ارزي آنها به مراتب بيشتر از كشور ماست همجنين دستمزدها و امكانات رفاهي
    كسي كه خودش را بخواب مي زند سخت مي شود بيدارش كرد
    دنيا دار مكافات و سرگمي است روزگار صنايع خودرو هم تمام خواهد شد اين اصل واقعيت است و راستي حق مدار است

  • صفدر صفدر (9 اسفند 1397 ساعت 20:36)

    همه دزد شدن .اگر گردن چندتا پای چوبه دار میرفت این همه گران نمیشد

  • iran iran (9 اسفند 1397 ساعت 20:12)

    بله ما مصرف کننده هم موافقیم دولت دخالت نکند. و تعرفه واردات هم بردارد بعد ببینم کی میاد از شما این لگن بخرند

  • عباس عباس (9 اسفند 1397 ساعت 14:30)

    دولت اجازه دهد واردات خودرو صفر کیلومتر و دست دوم آزاد شود؟؟ انوقت مسله فقط رقابت است که آیا شرکت سایپا و ایران خوردو میتوانند رقابت کنند یا نه ؟؟؟اگر شرکتهای ماشین سازی نمتوانند خودرو ارزان قیمت تولید و به بازار عرضه کنند که نباید توان آن را مردم بدهند!!! شما یک جنس بنجول را به زور میخواهید به مردم غالب کنید هیچ حق انتخاب و راه دیگری هم جلو خریداران نیست و این یک مافیای به معنای دقیق کلمه است چه در دولت و چه خودرو ساز ایرانی ...؟؟؟؟

  • امیرعلی امیرعلی (9 اسفند 1397 ساعت 14:22)

    فعلا‌که‌مملکت‌هرکی‌هرکی‌شده‌تازه‌دارم‌میفهمم‌وقتی‌بعضیها‌میگفتن‌ ۲×۲=۵ کی‌‌به‌کیه‌یعنی‌چی

  • پراید پراید (9 اسفند 1397 ساعت 13:29)

    نسبت به دیه ای که هر فرد میگیره در مقابل مرگش ۵۰ میلیون گرون نیست *** بر سر مسولین سایپا

  • امیر امیر (9 اسفند 1397 ساعت 13:01)

    راست میگه برای یک کارگر عراقی که حداقل حقوقش هفتصد دولار در ماهه پراید گرون نیست ولی برای من مهندس ارشد رسمی این مملکت که در یک ارگان مهم هم کار میکنم و به دولار سیصد دولارهم نمیگیرم گرونه گرانی نسبیه

  • مبین مبین (9 اسفند 1397 ساعت 12:11)

    اون بیسوادی که این ادعایی را میکند ، باید بداند که حرفش اون وقت صحیح است که طبق افزایش 4 برابری قیمت دلار که باعث افزایش قیمت پراید به 50میلیون شده ، حقوقها و در آمد مردم نیز 4 برابر بشه اونوقت دخل و خرج بالانس شده و قیمت پراید هم 50 میلیون منطقی میشود . لطفا کمی مطالعه داشته باشید و البته مردمی . فاصله با مردم این اراجیف را بدنبال خواهد داشت .

  • متین متین (9 اسفند 1397 ساعت 11:38)

    واسه شما آقا و آقازاده ها معلومع گران نیست الان اکثر مردم توی بدبختی زندگی میکنن ی پراید نمیتونن بگیرن مشکل اینجاست که همتون وضع مردمو با وضع مثل خودتون میبینین این قیمت ها آره واسه شماها چیزی نیسا

  • آزاد آزاد (9 اسفند 1397 ساعت 10:39)

    آقا صادر کنید ما نمیخواییم شما ضرر کنید پا گذاشتید رو خرره مردم مرزو بستید ملتو مجبور میکنید که محصولات بی کیفیت شما رو به بهای مال و جانشون از شما بخرند...مرزو آزاد کنید ببینم یه پراید تو خیابونا میچرخه یا نه...خدا هر مسولی که ماشین نمیده بازار تا گرون شه بعدش میگه برای رفاه حال مردم فروش فوری پنج درصد زیر قیمت بازار داریمو ریشه کن کنه

  • مهدی مهدی (9 اسفند 1397 ساعت 10:34)

    با سلام
    بنده 23 سال در صنعت خودرو کار میکنم .
    ریشه مشکل در خودرو سازی ها غفلت مدیران شرکت ها می باشد که در سال های قبل که خودرو سازی رونق زیادی داشت بجای اینکه خطوط جدید و ماشین های جدید و ایمن تر تولید کنند رفتند سراغ بانکداری و خرید ملک و رانت و دز....و به طور کلی در خواب غفلت بودند.
    این پراید که میگید، چرا باید بعد از 30 سال ،بب کیفیت تر از 30 سال قبل باشه ،اصلا چرا باید هنوز تولید بشه؟؟و مردم بگند کره ای هاش بهتر بود؟
    موضوع دیگر اینکه در این سالها هر مدیری امد جمعی از نفرات خود را آورد و ....و تنها هزینه های اضافی یعنی قیمت تمام شده خودروها بیشتر کرد.چرا باید الان در خودروسازی بیش از 20000نفر مازاد داشته باشیم؟؟
    افراد در سازمان های وابسته به خودرو سازی باید واقعا فکر کنند ببینند چقدر کارمفید می کنند در سازمان چقدر نفر اضافه دارید و خروجی کارتان چیست ؟؟البته پیش خودتان تفکر کنید و....که دوستان کار داشتند که هر از گاهی ایم مطالب را نمی نوشتند و بازار خودرو را مشنج تر نمی کردید.
    کار بهینه در تئوری صورت نمی گیرد بلکه عملی است.
    مدیریت جهادی در خودروسازی جایی ندارد.
    درج نمایید لطفا