با منتفی شدن ترخیص خودروهای وارداتی در اسفندماه سال جاری، عملا ترخیص این خودروها به سال ١٣٩٨ موکول خواهد شد.
همچنین از آنجاییکه شمارهگذاری خودروهای وارداتی نو پلاک تا 15اردیبهشتماه مقدور نخواهد بود، در صورت ترخیص، خودروهای وارداتی در نیمه دوم اردیبهشتماه به دست مصرفکنندگان خواهند رسید. اما آیا با ترخیص این خودروها، قیمتها در بازار خودروهای وارداتی شکسته میشود؟ در جواب باید گفت به دو دلیل به نظر نمیرسد این اتفاق روی دهد؛ دلیل اول اجبار دولت به پرداخت مابهالتفاوت ارز دولتی ٤٢٠٠تومانی با ارز بازار آزاد برای ترخیص خودروهاست که رقمی در حدود 8500تومان خواهد بود. بهعنوان مثال یک خودرو وارداتی کلاسمتوسط همانند هیوندای سانتافه با قیمت در محدوده 30 تا 32هزار دلار باید رقمی در حدود ٣٠٠میلیونتومان اضافه، برای ترخیص بپردازد که قیمت تمامشده آن برای واردکننده بهشدت افزایش میدهد.
مورد دوم پرداخت تعرفه گمرکی این خودروها بر اساس قیمتهای جدید است. تعرفه یک خودرو وارداتی با حجم موتور کمتر از ٢٠٠٠ سیسی در حال حاضر ٧٥درصد برای خودروهای با حجم موتور کمتر از ٢٥٠٠سیسی معادل ٩٥درصد و درنهایت برای خودروهای با قیمت بیش از 40هزاردلار معادل ١٤٥درصد است که در مورد خودروهای با قیمت بیش از 40هزار دلار، نسبت به آخرین ترخیص این خودروها یعنی تیرماه سال جاری افزایش ٤٠درصدی داشته است. علاوه براین، تمام گروههای تعرفهای مشمول 10درصد تعرفه تجمیعی هم خواهند شد که رقم نهایی و موثر تعرفهها را به ترتیب به ٨٥ ، ١٠٥ و ١٥٥درصد میرساند. حال مبنای پرداخت تعرفه قیمتهای این خودروها بر اساس دلار 12هزارتومانی خواهد بود و نه دلار 4هزارتومانی. یعنی اگر خودرویی همانند سانتافه قبلا رقمی در حدود ١٣٠میلیونتومان برای تعرفه پرداخت میکرد، حال این رقم به حدود ٣٩٠میلیونتومان خواهد رسید، بدینترتیب واردکننده باید برای ترخیص هیوندای سانتافه خود نسبت به تیرماه، رقمی در حدود ٢٥٠میلیونتومان بیشتر بپردازد. حال ترخیص یک هیوندای سانتافه با در نظر گرفتن پرداخت تفاوت قیمت ارز دولتی دریافتی تا ارز بازار آزاد و همچنین پرداخت تعرفه بر اساس قیمت ارز بازار آزاد حدود ٥٥٠میلیونتومان بیشتر نسبت به تیرماه١٣٩٧ خواهد بود. بدین صورت قیمت تمامشده سانتافه برای واردکننده به حدود یکمیلیاردتومان خواهد رسید و این موضوع باعث میشود قیمتهای فروش بسیار بیش از این رقم باشد.