شایعه گرانی بنزین دوباره داغ شده است و برخی رسانهها از افزایش قیمت بنزین تا یکی، دو ماه آینده خبر دادهاند. این شایعه آنجا تقویت شد که انجمن جایگاهداران سیانجی خبر داد قیمت این نوع سوخت از اول خرداد گران میشود و بنزین هم سهمیهبندی خواهد شد.
با این وجود نمایندگان مجلس که درست در آستانه دور تازه انتخابات به سر میبرند، گران شدن بنزین را در سال ٩٨ منتفی میدانند. از سوی دیگر با شدت گرفتن تحریمها، یک نگرانی جدی برای متولیان سوخت وجود دارد و آن اینکه مصرف بیرویه بنزین در ایران، کشور را محتاج واردات نکند. درحال حاضر مردم ایران روزانه و بهطور میانگین ٨٠میلیون لیتر بنزین مصرف میکنند و در زمانهای اوج رفتوآمد، مصرف بنزین از مرزهای ٩٠میلیون لیتر عبور میکند. این موضوع درحالی رخ میدهد که اگر مصرف روزانه بنزین به ١٠٠میلیون لیتر نزدیک شود، نیاز به واردات داریم.
از سوی دیگر دولت در قانون بودجه ٩٨ قیمت بنزین را همان لیتری ١٠٠٠ تومان در نظر گرفته است و برای افزایش نرخ آن نیاز به مجوز مجلس دارد.
با این حال یک مقام آگاه در شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی به خبرنگار میگوید که سهمیهبندی و تغییر قیمت بنزین حتمی است و ارگانهای مختلف درحال تصمیمگیری برای نرخ آن هستند، اما هنوز مشخص نیست که این موضوع چه زمانی رخ میدهد؟
بنزین همچنان بلاتکلیف
این روزها «بنزین» از همیشه بلاتکلیفتر است. هر روز اخبار متناقضی درباره اینکه در سال ٩٨ این سوخت ارزشمند و البته ارزان، گران میشود یا اینکه سهمیهبندی میشود یا نه، به گوش میرسد. در حالی که روند بازیابی کارتهای سوخت برای ورود به فرآیند سهمیهبندی آغاز شده، اخباری مبنی بر دونرخی شدن و سهمیهبندی بنزین منتشر میشود.
اگرچه نمایندگان مجلس بارها تاکنون با دونرخی شدن بنزین یا حتی گرانی آن مخالفت کردهاند، ولی همچنان بازار شایعات داغ است و منابع مختلف هم واکنشهای متناقضی به این شایعات دارند.
تکذیب دونرخی شدن و گرانی بنزین
بازار شایعات درباره وضع بنزین و اینکه قرار است چه تصمیمی برای آن گرفته شود، وقتی دوباره داغ شد که یکی از رسانهها براساس شنیدههای خود خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه براساس تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و دوباره سهمیهبندی خواهد شد. البته با وجود آنکه گفته میشود قیمت بنزین در ایران حدود یکپنجم تا یکششم قیمت بنزین در سایر کشورهاست، اما نهادهای متولی اعلام کردهاند که قیمت بنزین آزاد جهش نخواهد داشت و حداکثر تا ٣٠درصد گران میشود.
این خبر درحالی منتشر شد که حتی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیسجمهوری تاکید کرد تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.
از طرف دیگر برخی نمایندگان مجلس در مصاحبههای مختلفی با رسانههای کشور هر گونه دونرخی شدن یا افزایش قیمت بنزین را تکذیب کردند.
سیانجی از اول خرداد گران میشود
در حالی که اخبار متناقض درباره وضع قیمت بنزین منتشر میشود، اما روز گذشته رئیس انجمن جایگاهداران سیانجی از افزایش قیمت سیانجی از ابتدای خردادماه خبر داد و اعلام کرد برای بنزین نیز سهمیه از ٦٠ لیتر برای خودروهای شخصی تا ١٨٠ لیتر برای خودروهای عمومی در نظر گرفته خواهد شد. اردشیر دادرس، دراینباره به ایسنا گفته است: «نظریههای مختلفی دراینباره وجود دارد که سهمیهها به خودرو اختصاص یابد و از ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی تا ۱۸۰ لیتر برای خودروهای عمومی و تاکسی باشد که البته سهمیه برای خودروهای دوگانهسوز کاهش پیدا خواهد کرد. البته در این مصوبه سه شرط برای افزایش قیمت سیانجی در نظر گرفته شده که سهمیهبندی و افزایش منطقی قیمت بنزین یکی از این شروط خواهد بود. همچنین گفته شده است که شرایط سهمیه برای تاکسیها و خودروهای عمومی متفاوت خواهد بود.»
بنزین حتما سهمیهبندی میشود
درحالی که نمایندگان مجلس حتی با سهمیهبندی بنزین هم مخالفت میکنند، ولی یک مقام آگاه در شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی به خبرنگار میگوید بنزین حتما و بدونشک سهمیهبندی و در قیمت آن تغییراتی ایجاد میشود.
او توضیح میدهد: «با وجود تمام اخبار متناقضی که درباره وضع قیمت بنزین منتشر و تکذیب هم میشود، باید بگویم که سهمیهبندی بنزین قطعی است، اما هنوز زمان اجرا و جزییات آن مشخص نیست. در حال حاضر ارگانهای مربوطه درحال بررسی شرایط جزییات هستند تا درباره زمان اجرا و نحوه سهمیهبندی تصمیمگیری کنند.»
این مقام آگاه ادامه میدهد: «در قیمت بنزین هم تجدیدنظر میشود، چون درحال حاضر به نقطهای رسیدهایم که مصرف مردم بشدت زیاد است و قیمت هم ارزان. در واقع یکی از دلایل سهمیهبندی و افزایش قیمت این است که مصرف بنزین در ایران بشدت افزایش یافته و حتی اتفاقات اخیر و وقوع سیلاب در استانهای مختلف، سفرهای غیراضطراری مردم را کاهش نداده و این موضوع باید بررسی شود.» او همچنین تاکید میکند: «در شرایط تحریم لازم است سیاستهایی اعمال شود تا فشار کمتری به دولت و مردم وارد شود که یکی از این سیاستها باید کاهش مصرف بنزین باشد. علاوه بر این آلودگی هوا، مقاومسازی چرخه تولید و توزیع و کاهش قاچاق هم از مواردی است که دولت را به این نتیجه رسانده که بهتر است هم برای مصرف بنزین سهمیه قایل شد، هم در قیمتش تجدیدنظر شود.»
البته این درحالی است که بودجه سال ۱۳۹۸ ابلاغ و تصویب شده و در آن از افزایش نرخ بنزین حرفی به میان نیامده است، بنابراین باید منتظر ماند و دید که درنهایت چه اتفاقی برای این سوخت ارزشمند رخ میدهد.