1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. سهمیه‌بندی بنزین قطعی شد

سهمیه‌بندی بنزین قطعی شد

31 فروردین 1398
  • 19

شایعه گرانی بنزین دوباره داغ شده است و برخی رسانه‌ها از افزایش قیمت بنزین تا یکی، دو ماه آینده خبر داده‌اند. این شایعه آن‌جا تقویت شد که انجمن جایگاهداران سی‌ان‌جی خبر داد قیمت این نوع سوخت از اول خرداد گران می‌شود و بنزین هم سهمیه‌بندی خواهد شد.

با این وجود نمایندگان مجلس که درست در آستانه دور تازه انتخابات به سر می‌برند، گران شدن بنزین را در‌ سال ٩٨ منتفی می‌دانند. از سوی دیگر با شدت گرفتن تحریم‌ها، یک نگرانی جدی برای متولیان سوخت وجود دارد و آن این‌که مصرف بی‌رویه بنزین در ایران، کشور را محتاج واردات نکند. درحال حاضر مردم ایران روزانه و به‌طور میانگین ٨٠‌میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند و در زمان‌های اوج رفت‌وآمد، مصرف بنزین از مرزهای ٩٠‌میلیون لیتر عبور می‌کند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که اگر مصرف روزانه بنزین به ١٠٠‌میلیون لیتر نزدیک شود، نیاز به واردات داریم.

از سوی دیگر دولت در قانون بودجه ٩٨ قیمت بنزین را همان لیتری ١٠٠٠ تومان در نظر گرفته است و برای افزایش نرخ آن نیاز به مجوز مجلس دارد.

با این حال یک مقام آگاه در شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به خبرنگار می‌گوید که سهمیه‌بندی و تغییر قیمت بنزین حتمی است و ارگان‌های مختلف درحال تصمیم‌گیری برای نرخ آن هستند، اما هنوز مشخص نیست که این موضوع چه زمانی رخ می‌دهد؟

 بنزین همچنان بلاتکلیف

این روزها «بنزین» از همیشه بلاتکلیف‌تر است. هر روز اخبار متناقضی درباره این‌که در‌ سال ٩٨ این سوخت ارزشمند و البته ارزان، گران می‌شود یا این‌که سهمیه‌بندی می‌شود یا نه، به گوش می‌رسد. در حالی که روند بازیابی کارت‌های سوخت برای ورود به فرآیند سهمیه‌بندی آغاز شده، اخباری مبنی بر دونرخی شدن و سهمیه‌بندی بنزین منتشر می‌شود.
اگرچه نمایندگان مجلس بارها تاکنون با دونرخی شدن بنزین یا حتی گرانی آن مخالفت کرده‌اند، ولی همچنان بازار شایعات داغ است و منابع مختلف هم واکنش‌های متناقضی به این شایعات دارند.

تکذیب دونرخی شدن و گرانی بنزین

بازار شایعات درباره وضع بنزین و این‌که قرار است چه تصمیمی برای آن گرفته شود، وقتی دوباره داغ شد که یکی از رسانه‌ها براساس شنیده‌های خود خبری را منتشر کرد مبنی بر این‌که براساس تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، کمتر از یک ماه دیگر بنزین دو نرخی و دوباره سهمیه‌بندی خواهد شد. البته با وجود آن‌که گفته می‌شود قیمت بنزین در ایران حدود یک‌پنجم تا یک‌ششم قیمت بنزین در سایر کشورهاست، اما نهادهای متولی اعلام کرده‌اند که قیمت بنزین آزاد جهش نخواهد داشت و حداکثر تا ٣٠‌درصد گران می‌شود.

این خبر درحالی منتشر شد که حتی محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری تاکید کرد تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.

از طرف دیگر برخی نمایندگان مجلس در مصاحبه‌های مختلفی با رسانه‌های کشور هر گونه دونرخی شدن یا افزایش قیمت بنزین را تکذیب کردند.

سی‌ان‌جی از اول خرداد گران می‌شود

در حالی که اخبار متناقض درباره وضع قیمت بنزین منتشر می‌شود، اما روز گذشته رئیس انجمن جایگاهداران سی‌ان‌جی از افزایش قیمت سی‌ان‌جی از ابتدای خردادماه خبر داد و اعلام کرد برای بنزین نیز سهمیه از ٦٠ لیتر برای خودروهای شخصی تا ١٨٠ لیتر برای خودروهای عمومی در نظر گرفته خواهد شد. اردشیر دادرس، دراین‌باره به ایسنا گفته است: «نظریه‌های مختلفی دراین‌باره وجود دارد که سهمیه‌ها به خودرو اختصاص یابد و از ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی تا ۱۸۰ لیتر برای خودروهای عمومی و تاکسی باشد که البته سهمیه برای خودروهای دوگانه‌سوز کاهش پیدا خواهد کرد. البته در این مصوبه سه شرط برای افزایش قیمت سی‌ان‌جی در نظر گرفته شده که سهمیه‌بندی و افزایش منطقی قیمت بنزین یکی از این شروط خواهد بود. همچنین گفته شده است که شرایط سهمیه برای تاکسی‌ها و خودروهای عمومی متفاوت خواهد بود.»

بنزین حتما سهمیه‌بندی می‌شود

درحالی که نمایندگان مجلس حتی با سهمیه‌بندی بنزین هم مخالفت می‌کنند، ولی یک مقام آگاه در شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی به خبرنگار می‌گوید بنزین حتما و بدون‌شک سهمیه‌بندی و در قیمت آن تغییراتی ایجاد می‌شود.

او توضیح می‌دهد: «با وجود تمام اخبار متناقضی که درباره وضع قیمت بنزین منتشر و تکذیب هم می‌شود، باید بگویم که سهمیه‌بندی بنزین قطعی است، اما هنوز زمان اجرا و جزییات آن مشخص نیست. در حال حاضر ارگان‌های مربوطه درحال بررسی شرایط جزییات هستند تا درباره زمان اجرا و نحوه سهمیه‌بندی تصمیم‌گیری کنند.»

این مقام آگاه ادامه می‌دهد: «در قیمت بنزین هم تجدیدنظر می‌شود، چون درحال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که مصرف مردم بشدت زیاد است و قیمت هم ارزان. در واقع یکی از دلایل سهمیه‌بندی و افزایش قیمت این است که مصرف بنزین در ایران بشدت افزایش یافته و حتی اتفاقات اخیر و وقوع سیلاب در استان‌های مختلف، سفرهای غیراضطراری مردم را کاهش نداده و این موضوع باید بررسی شود.» او همچنین تاکید می‌کند: «در شرایط تحریم لازم است سیاست‌هایی اعمال شود تا فشار کمتری به دولت و مردم وارد شود که یکی از این سیاست‌ها باید کاهش مصرف بنزین باشد. علاوه بر این آلودگی هوا، مقاوم‌سازی چرخه تولید و توزیع و کاهش قاچاق هم از مواردی است که دولت را به این نتیجه رسانده که بهتر است هم برای مصرف بنزین سهمیه قایل شد، هم در قیمتش تجدیدنظر شود.»

البته این درحالی است که بودجه ‌سال ۱۳۹۸ ابلاغ و تصویب شده و در آن از افزایش نرخ بنزین حرفی به میان نیامده است، بنابراین باید منتظر ماند و دید که درنهایت چه اتفاقی برای این سوخت ارزشمند رخ می‌دهد.

منبع شهروند


نظرات

  • HASANBAGH HASANBAGH (25 آبان 1398 ساعت 01:15)

    شنیدم گفت مش باقر به الیاس

    که شصت درصد گران شد نرخ اجناس

    بکن آن نرخ قبلی را فراموش

    تورم را بگیر اینک به آغوش

    تورم آن چنان خردت نماید

    که بدبختی ز چشمانت در آید

    نبینی گوشت دیگر در خیالت

    دل سنگ آب می گردد به حالت

    اگر خواهد دلت چند قطره روغن

    گذر باید کنی از چشم سوزن

    برای خودرو ، آن پولی که داری

    کفافت می دهد بر خر سواری

    چنان مسکن به اوج خود رسد باز

    که نقشش در خیالت نم کشد باز

    ز قطع ارز کالای اساسی

    نداری حق شرح ناسپاسی

    صد افزون گر کنی هوش و نبوغت

    محال است سر کنی با این حقوقت

    اگر مفتوح گردد بر تو رحمت

    خوراکت اشکنه گردد به زحمت

    برنج و میوه و کل حبوبات

    رود در چرخه علم نجومات

    اگر گاهی دو شیش آری به هر تاس

    خوری یک وعده نان ودوغ وکالباس

    خلاصه آن چنان بختت بگردد

    که اسبت در طویله ، خر بگردد!

    بکن آسودگی از خاطرت پاک

    به رویش با غلط گیری بزن لاک

    در این آشفته بازار گرانی

    زرنگی گر توانی زنده مانی

    مراقب باش که گر بیمار گردی

    ز خرجش از شفا بیزار گردی

    اگر خوشدل بر این یارانه هستی

    شنو ، رک گویمت دیوانه هستی

    اگر خوشدل به امید بهاری

    بدان با کشت جو ، گندم نداری

    ***

    در آخر گفت با طعنه به الیاس

    که بختت می درخشد همچو الماس

    ولی الیاس بود آن گونه خاموش

    که گویی کر بود یا این که مد هوش

    پس از آهی شرر زا همچو آذر

    جوابش را شنو در بیت آخر:

    چنان پوستم دگر زبر و کلفت است

    که اشعارت برایم حرف مفت است!

  • علی علی (2 اردیبهشت 1398 ساعت 10:20)

    گرونی و افزایش بی رویه قیمت ها انقدر مردم و تحت فشار گذاشته که مردم دیگه انتظار یه شوک دیگه رو ندارن ..تو این شرایط افزایش قیمت بنزین واسه اونایی که ماشینم ندارن ی فاجعه اس

  • مهدی مهدی (2 اردیبهشت 1398 ساعت 10:03)

    مطابق قیمت های کالاهای دیگر قیمت بنزین باید 10هزار تومان باشد غیر این یعنی خیانت و لا غیر

  • شهروند شهروند (1 اردیبهشت 1398 ساعت 19:01)

    سهمیه بندی و گران کردن بنزین تصمیمی عاقلانه است که به همین علت هم بعید به نظر میرسد که اتخاذ شود . در مراکز استان پارک خودرو از دوبله هم گذشته است . در محله ما حداکثر فاصله منازل تا خیابان مرکز خرید به پانصد متر نمیرسد و با این حال مردم تازه به دوران رسیده حاضر نیستند از خودرو خود برای خرید استفاده نکنند ، در حالی که این روزها خرید گوجه و سیب زمینی و پیاز غالبا از یکی دو عدد تجاوز نمیکند !

  • مهدی مهدی (1 اردیبهشت 1398 ساعت 17:38)

    جهت مدیریت مصرف , چنانچه دستگاه های ذیربط موارد ذیل را رعایت نکنند تاثیری در مصرف سوخت نداشته و سال های بعد نیز این سرمایه ملی که متعلق یه نسل های بعد نیز می باشد از بین می رود :
    1- توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ( در حال حاضر این امر با شاخص جمعیت همخوانی ندارد )
    2- توسعه مسیرهای دوچرخه رو و دادن سوبسید به خانواده ها جهت خرید دوچرخه
    3- تولید یا وارد کردن خودرو با کیفیت که( خودروهای هیبریدی ) مصرف سوخت کمی دارد.
    4- توزیع صحیح مکان هایی که در حمل و نقل شهری میزان مراجعه مردم به آن مکان ها بیشتر است . ( توسعه بازارچه های محلی واقعی , توزیع مطب پزشکان در سطح شهر , توسعه مکان های تفریحی مناسب محله محور ) تا مردم نیاز به سفرهای درون شهری که منجر به بار ترافیکی و از بین رفتن وقت و ایجاد آلودگی صوتی و هوا می نماید و مصرف سوخت را بالا می برد نداشته باشند .
    2-

  • h.rasool59@gmail.com h.rasool59@gmail.com (1 اردیبهشت 1398 ساعت 12:59)

    این چ وضعی هستش ، چرا نمگذارند مردم آب خوش از گلوش پائین برود .همه چی که گرون شده دیگه بنزین چرا باید گرون کنن 10درصد حقوق کارگر زیاد می کنن 100درصد تورم بوجود می اورن با گرونی بنزین ،تو ایران زندگی می کنیم حقوق بات ریال میدن خرج با دلار باید انجام بدیم خدا ************************************ راضی نیست

  • adminhelal adminhelal (1 اردیبهشت 1398 ساعت 11:51)

    الان اطمینان دارید با این کارهای معیوب به مردم فشار نمیارین به جای اینکار چرا به خودروسازها فشار نمیارین کیفیت بالا ببرن مصرف سوخت کم کنن همش فشار روی مردم باید باشه

  • محسن محسن (1 اردیبهشت 1398 ساعت 10:00)

    مگر نگفتید با اضاف شدن پتروشیمی ستاره خلیج فارس مشکل بنزین حل شده! پس چطور باز کمبود بنزین؟ بزارید کم کم خودرو برقی وارد کشور بشه. فساد ودروغ تا کجااااا!

  • M.r.k M.r.k (1 اردیبهشت 1398 ساعت 02:49)

    سلام شما قیمت بنزین با کشورهای ديگه مقایسه میکنید کیفت و درآمد وحقوق را با همون کشورها مقایسه کنید

  • قاسم قاسم (31 فروردین 1398 ساعت 19:48)

    من دیگه بریدم تو رو خدا ولمون کنید آ
    بسه دیگه

  • اکبر اکبر (31 فروردین 1398 ساعت 19:04)

    اگر قیمت بنزین یک ششم قیمت جهانیه ، این رو در نظر بگیرید که قیمت خودرو صد برابر قیمت جهانیه (البته فقط داخل ایران)

  • ناشناس ناشناس (31 فروردین 1398 ساعت 18:55)

    اگر بنزین گران بشه سرو صدای مردم در میاد

  • عابد عابد (31 فروردین 1398 ساعت 18:33)

    آقای به اصطلاح مسئول اگه قرار باشه برای جلوگیری از قاچاق سوخت یا پر کردن بودجه مملکت و یا دادن حقوق های فوق نجومی به مدیران بی لیاقت و بی کفایت و یا هزینه های مملکت و یا هزینه های پیش بینی نشده مثل سیل و زلزله و ... همه چیزو با گرونی جبران کنید و از گلوی مردم بکنید که این کارو هر آدم بیسواد و کارگری میتونه انجام بده نیازی به شما نیست بهتره به جای گرون کردن کالاها مدیریت داشته باشید اول از همه برای کم کردن مصرف سوخت درب دو تا کارخانه فرغون سازی رو گل بگیرید تا آشغالهایی به اسم ماشین و بدون کیفیت و بدون ایمنی و بدون استاندارد با گزافترین قیمت و مصرف بسیار بالا تحویل مردم ندن و دوم اینکه همه مردم دارن مثل روز روشن قاچاقچیان سوختو می بینن شما باید مدیریت کنید و از قاچاق سوخت جلوگیری کنید چطور وقتی بحث ************** هستش از ورود هر چیزی حتی ی سر سوزن هم جلوگیری و پیگیری می کنید آقای مسئول حتی اون بچه ای که هنوز مدرسه نرفته و سن و سالش به اینکه کی راست می گه کی دروغ میگه میدونه که آقای ****** و ******* و *********** حتی یک کلمه حرف راست نمی زنن و کلن **** دروغگویان هستند که واقعا باید تاسف خورد و تاریخ بعدها در مورد این **** چه چیزهایی که ننویسد با زرس قاطع میتوان تاریکترین نقطه تاریخ این سرزمین کهن همین ********* تزویر و ریای *************** هستش یعنی خیانتی که آقای************* به این مملکت و مردم کرد نه ************ کرد و نه ************* و حتی می توان گفت تزویر و ریاکار ********** روی چنگیزخان مغول و فاجار رو روشن که نه بلکه نورانی کرد

  • شهین شهین (31 فروردین 1398 ساعت 17:18)

    مریض هستید که اینقدر در باره بنزین مطلب می نویسید خسته نمی شید؟ چرا با بنزین مشکل دارید اگر توانایی تولید ندارید ************** دروغ می گویید که به خودکفایی رسیدیم

  • علی علی (31 فروردین 1398 ساعت 16:36)

    بیشترین مصرف بنزین رو خود دولتی ها دارن و کلا مشلات مصرف بنزین مال خود مسئولین هست ن مردم نه تنها بنزین بلکه بیشترین مصرف انرژی ها توسط خود مسئولین هست الان برق رو نگاه کنید اکثر بانک ها و ادارات همیشه برقهاشون روشنه خاموشی ندارن و همچنیم منابع دیگر

  • معلم معلم (31 فروردین 1398 ساعت 15:30)

    سلام.خودروی بروز مثلا کشور ژاپن ویا ...رادراختیار مردم بگذاریدبعد قیمت بالا ببرید.مردم بنزین زیاد مصرف نمی کنند بلکه ماشین های تولیدی شما که اجبارا دست مردم است پرمصرف است.یکبار هم شده از خودتان شروع کنید بیایید یک دوم حقوق تان کسر کنند. تا تولید کننده کالای استاندارد تولید کند .ویا کالای استاندارد واردکرده بدست مردم بدهید.اگرباز مصرف بنزین زیادشد آن موقع حق باشمااست.ومامردم مستحق چنین ....هستیم!

  • امین امین (31 فروردین 1398 ساعت 14:00)

    لطفاً آشغال خودروهای داخلی با مصرف چند برابر استاندارد تولید نشوند تا مجبور نباشید پول حماقت آنها را از مردم بگیرید.

    پژوسوار پژوسوار (31 فروردین 1398 ساعت 15:06)

    حرف حساب الان پژو و سمند بالای 10 لیتردرصدکیلومترمصرف بنزین دارند.

    ننننننننن ننننننننن (31 فروردین 1398 ساعت 18:04)

    قاچاق سوخت رو هم به حساب مصضرف داخلی نوشتن خدایا توبه