1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نماینده مجلس: دلیل گرانی خودرو، نبود برنامه ریزی برای سرمایه های مردم است

نماینده مجلس: دلیل گرانی خودرو، نبود برنامه ریزی برای سرمایه های مردم است

14 خرداد 1398
  • 2

نماینده مردم تربت حیدریه در خانه ملت در خصوص دلایل گرانی خودرو گفت: یکی از دلایل عمده گرانی خودرو، عدم برنامه‌ریزی برای سرمایه‌های مردم در بانک‌ها است. دولت باید برای هدایت و کنترل سرمایه‌های بانکی و بورسی برنامه‌ریزی می‌كرد.

سعید باستانی، با بیان این مطلب اظهار داشت: با عدم كنترل بازار سرمایه در چند سال اخیر، دلال‌بازی و روش‌های سودجویی و واسطه‌گری موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به فعالیت دلالان در سایت‌های اینترنتی خرید و فروش كالا افزود: وقتی بازار سرمایه رها باشد، برای پوشش خود به‌ دنبال افزایش قیمت و سود بیشتر خواهد بود و اتفاقی که در بازار خودرو رخ داد را می‌توان از همین جنس دانست.

وی افزود: یک مساله مهم در کنترل قیمت تمام‌ شده خودرو، تأمین کالا و مواد اولیه است که در خصوص آن، باید شرایط خرید مناسب از جمله بلوک‌ها و باجه‌های بورسی در نظر گرفته شود تا از این راه، محصول به‌ دست خودروساز رسیده و دلال ها حذف شود.


باستانی همچنین در خصوص ارائه فولاد مورد نیاز خودروسازان در اتاق عمومی بورس کالا گفت: این مسأله در قالب یک بسته می‌گنجد مبنی بر اینکه وزارت صنعت باید استراتژی صنعت خودرو را تدوین کند. یک بخش از این استراتژی تامین کالا و خدمات خواهد بود که در این بخش باید برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان شامل آلومینیوم، چدن، مس و فولاد برنامه وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این پول‌ها به سمت بازارهای دیگر از جمله خودرو، مسکن، سکه یا بازارهای دیگر حرکت خواهد کرد و کنترل این موارد دشوار خواهد بود، بنابراین سیاست‌گذاری پولی و مالی کشور در اولویت است.

نماینده مردم تربت حیدریه بیان کرد: بر خلاف آن‌چه گفته می‌شود که خودروسازی 100 درصد داخلی است این‌ گونه نبوده و این خودروها 100 درصد ساخت داخل نیستند، بلکه 100 درصد تأمین داخل هستند و در واقع قطعه‌سازان برای ساخت قطعه، نیاز به ارز دارند و افزایش نرخ ارز بر قیمت‌ها اثرگذار است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص خودروهای ناقص کف کارخانجات و شائبه انبار خودرو در خودروسازی‌ها خاطرنشان کرد: دپو و انبار خودرو از جانب خودروسازی‌ها منطقی نیست زیرا حدود 15 هزار خودرو کف کارخانه، تولید یک هفته خودروسازان است که این امر احتکار و دپو محسوب نمی‌شود.



نظرات

  • مهرداد مهرداد (15 خرداد 1398 ساعت 14:51)

    یکی از مهترین دلایلی که تعرفه های نجومی برای واردات خودرو گذاشته بودن این بود که واردات خودرو باعث ارز بری میشه و ما میتونیم با اون ارز خیلی کارهای دیگه بکنیم...ولی در عمل میبینیم که با تولید ماشین در داخل ما همون میزان ارز بری داریم...از یه طرف دیگه مگه شما ارز 4200 تومنی دریافت نمیکنین از دولت؟پس اساسا افزایش یا کاهش نرخ ارز اصلا به شما ارتباطی پیدا نمیکنه و همین که قیمت کارخونه ای ماشیناتونم افزایش دادین هیچ توجیحی نداره!
    چجوری میشه با ارز 3800 قبل گرونی 206 تیپ 5 با قیمت 40 میلیون تومن عرضه میشده الان با ارز 4200 همون ماشین میاد میشه 79 میلیون تومن؟چجوری 207 دنده دستی با ارز 3800 میشده 47 میلیون تومن ولی همون ماشین با ارز 4200 میشه 96 میلیون تومن اونم با حذف رینگ و کروز کنترل؟
    در شرایطی که همه میدونن همین قیمت ها هم الکیه و عملا هیچکس نمیتونه تو فروش فوری ها ثبت نام کنه
    با این قیمت ها هیچکس نمیتونه ماشین بخره..تا قبل از این گرونی ها نود درصد مردم ماشین زیر 40 میلیون تومن سوار میشد ولی الان پراید شده 50 میلیون !!!!

  • سید سید (15 خرداد 1398 ساعت 12:32)

    چرا نمیخواهید قبول کنید مردم نه دلال هستند و نه سودجو مردم برای روزگار گرفتاری از جمله بیماری و یا ازدواج فرزندان ویا خرید خانه وموراد دیگرپس انداز میکنند ولی متاسفانه پس اندازی که طی سالیان زیاد با کار و زحمت زیاد و صرفه جویی کردن اندوخته شده یک شبه با تبرم عجیب و غریب بر باد میرود و مردم از ترس زیان بیشتر مجبور میشوند که به خرید سکه و یا اتوموبیل و یا هرچیز دیگری که بتواند ارزش دارایی هایشون حفظ کند روی میاورند بعد هم شما بهشون میگید دلال و یا سودجو