1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. مدیران کروز: با تمام توان برای تامین قطعات خودروها تلاش می‌کنیم

مدیران کروز: با تمام توان برای تامین قطعات خودروها تلاش می‌کنیم

هیچ کشوری در دنیا ادعای خودکفایی صد درصدی در صنعت خودرو ندارد!
12 خرداد 1398
  • 1

روز گذشته فرصتی دست داد تا به همراه جمعی از خبرنگاران، بازدید کوتاهی از برخی خطوط تولید شرکت کروز به عنوان یکی از بزرگترین قطعه سازان صنعت خودروی کشور داشته باشیم و با حضور در کنفرانس خبری این شرکت، از چگونگی فعالیت های این قطعه ساز در شرایط فعلی صنعت خودرو با خبر شویم.

IMG_1670.jpg
شروع فعالیت شرکت کروز ابتدا در سال 1360 در خیابان پیروزی تهران و تنها با 4 نفر بوده است، این شرکت در سال 66 و با شروع تحریم ها به ساخت قطعات سیستم های مخابراتی پرداخت و از سال 70، با هدف داخلی سازی قطعات خودروی پیکان به ساخت قطعات خودرو اقدام کرد، روند تولید قطعات خودرو در این شرکت گسترش پیدا کرد تا اکنون تعداد پرسنل این شرکت به حدود 12000 نفر افزایش پیدا کرده و شاهد فعالیت 3 سایت بزرگ تولیدی این شرکت باشیم.

در ابتدای مراسم دیروز مدیران کروز با اشاره به داخلی سازی پژو 206 در سال 91 و تجاری سازی بیش از 68000 خودروی ناقص ایران خودرو در آن سال، به توانایی فنی بالای متخصصین شرکت اذعان کرده و اعلام کردند این شرکت امروز هم تمام توانایی خود را برای از پیش برداشتن موانع تحریم در صنعت خودرو بکار خواهد بست.

IMG_1678.jpg

در ادامه در خلال بازدید از برخی خطوط تولید، مدیران کروز به ظرفیت های بالای تولید قطعات در این مجموعه اشاره کردند، برای مثال اعلام شد شرکت کروز هم اکنون توانایی تولید روزانه 4000 مجموعه جلو آمپر و بیش از 3400 عدد کامپیوتر خودرو را دارد.

IMG_1686.jpg

پس از پایان بازدید از سالن های تولید، مهندس حمید کشاورز عضو هیئت مدیره شرکت کروز به سوالات خبرنگاران در نشست خبری پاسخ داد.

IMG_1751.jpg

وی در ابتدای صحبت های خود تامین مواد اولیه را، مشکل اصلی این روزهای صنعت خودرو دانست، کشاورز با اشاره به دور اول تحریم ها و خروج پژو از ایران، با دیگر به داخلی سازی کامل پژو 206 در کشور اشاره کرد و گفت اکنون برای تولید پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ هیچگونه وابستگی نداریم، اما در ادامه اعلام کرد که در دنیای امروز، خودکفایی به معنای کامل، فقط در محصولات استراتژیک مانند آذوقه و صنایع دفاعی معنا دارد و در حوزه خودرو نمیتوان از خودکفایی کامل صحبت کرد، چرا که به هیچ عنوان صرفه اقتصادی نخواهد داشت، برای مثال کشوری مانند آلمان به عنوان یکی از صنعتی ترین کشور های دنیا نیز بخشی از قطعات را برون سپاری می‌کند و در کل دنیا نمیتوانیم کشوری را بیابیم که ادعای خودکفایی صد درصدی در تولید خودروهای بروز داشته باشد.
خودکفایی از نظر ما یعنی بوجود امدن شرکتهایی که دانش و نیروی انسانی ساخت قطعات در داخل را دارند، اما ممکن است برای مواد اولیه به واردات وابسته باشند…

IMG_1696.jpg

ایشان در ادمه در کشورمان در هر زمینه ای که ارزش افزوده موجود باشد به تولید خواهیم پرداخت و قطعه سازان ایرانی با اختیار داشتن دانش فنی می‌توانند عمده قطعات الکترونیکی را با صرفه اقتصادی تولید کنند، برای مثال ما اکنون دانش ساخت ecu در داخل را داریم، اما تولید قطعات ریز الکترونیکی مانند نیمه هادی ها در رسالت ما نیست.

IMG_1753.jpg

کشاورز ادامه داد : خودروسازی در دنیا یک صنعت اقتصادی است؛ اما در ایران اقتصادی ها آن را اداره نمی کنند و مدیریت در ایران خودرو و سایپا یک مدیریت دولتی به حساب آمده و نداشتن برنامه‌ای مدون برای تولید یکی از مشکلات بزرگ این خودرسازهای ما می باشد.
وی اضافه کرد اکنون در صنعت خودرو حدودا ۲۰-۳۰ درصد وابستگی داریم، اما از نظر قیمتی شاهد افزایشی قابل توجه هستیم، و کمتر قطعه ای را میتوان دید که قیمت ان کمتر از ۴ برابر شده باشد و اکنون، با کمبود و گرانی قطعات متعددی روبرو هستیم.

IMG_1695.jpg
مهندس حمید کشاورز گفت در سالهای گذشته، در اختیار داشتن ارز ارزان با قیمت غیر واقعی، موجب ارزان فروشی و ضربه به صنعت خودرو شد و بخشی از اتفاقات فعلی بازار ارز نیز، ناشی از ارزان نگه داشتن ارز در سالهای گذشته است، وی همچنین افزود مشکل عمده صنعت خودروسازی عدم تکافوی اعتبارات ریالی، بالا بودن قیمت ارز و فرآیند طولانی تخصیص ارز و رساندن پول به شرکتهای خارجی است:
ما به عنوان قطعه ساز به خودروسازان اعلام می کنیم وقتی قطعه یا قطعاتی موجود نیست به تولید خودرو نپردازند، اما شیوه خودروسازان تولید هرچند با کسری قطعه است تا به محض رسیدن قطعات، خودروها را تجاری کنند.
این فعال صنعتی افزود: اصرار بر این شیوه تولید سبب شده تا سرمایه خودروسازان و قطعه سازان حبس شود و اکنون فقط گروه کروز ۱۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه از خودروسازان دارد و هم اکنون خودروسازان بیش از 120 میلیارد تومان چک برگشتی دارند.

IMG_1732.jpg

کشاورز به کسری یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در خودروهای در کف کارخانه مانده ایران خودرو اشاره کرد و گفت از این تعداد، 300هزار قطعه مربوط به شرکت کروز می‌باشد که تقریبا چیزی در حدود 23% کل قطعات است و مشابه چنین آماری نیز مربوط به کسری قطعات خودروهای سایپا وجود دارد.
وی افزود از این تعداد ۸۰ هزار قطعه شرکت کروز موجود است، اما به دلیل کسری قطعات دیکر تامین کنندگان، بر روی خودروها نصب نمی‌شود.

کشاورز همچنین اضافه کرد با وجود پا برجا بودن مشکل انتقال قطعات الکترونیک و رساندن پول به طرف خارجی، برای ۲۲۰ هزار قطعه دیگر، برنامه ریزی شده تا با بابردن تیراژ تولید در آینده، این کسری قطعه را جبران کنیم.

حمید کشاوز در پایان این نشست سیاست کلی کروز را به روزرسانی و روشن نگه داشتن موتور تولید با وجود همه ی فشارهای اقتصادی اعلام کرد.
وی افزود هم اکنون ۱۳۰ پروژه خودکفایی و داخلی سازی قطعات در شرکت کروز تعریف شده است و حتی بصورت محدود جذب نیرو متخصص برای داخلی سازی را در برنامه کاری خود قرار داده ایم و می‌خواهیم تا جایی که می توانیم به حفظ و پیشرفت این صنعت در کشور کمک کنیم.

در ادامه می‌توانید تصاویر کاملی از خطوط تولید سایت شماره 2 شرکت کروز که امکان بازدید از آنها را داشتیم مشاهده کنید.

 

 

 

 

منبع car.ir


نظرات

  • Hojjat.rostami Hojjat.rostami (14 خرداد 1398 ساعت 00:39)

    سلام.به امیدموفقیتهای همه کارخانه هاوشرکتهای تولیدی.چین که به چشم ایرانیهانمیومد.چقدرپیشرفت کرده توی صنعت خودرو.بایدشرکتها و سرمایه گذاران حمایت کرد.فقط پیچ مهره داخل ایران تولبدشودچقدرکارآفرینی میشه.هریک خودروچقدرپیچ مهره واشر استفاده میشه.ژنت بست چیزهای ساده ظلم نیست ازخارج بیاوریم.بهترین آلیاژداریم.چارازمتخصصین خارجی استفاده نمیشه.اینهمه دزدی اختلاس میشه اگرتوی تولیداستفاده میشد.اندازه برره ای سریال طنزبود/فقط کلاهبرداری دزدی بخدامیشه ازژاپن هم جلوزد.درصورتی همه چیزعادلانه باشه.وقتی کارگر مهندس دستمزدواقعیشوبگیره نبوغش شکوفامیشه