1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. با توقف تولید ، فرصتی کوتاه برای تکمیل خودروهای ناقص اختصاص دهیم

با توقف تولید ، فرصتی کوتاه برای تکمیل خودروهای ناقص اختصاص دهیم

9 تیر 1398
  • 3

باید یک تایم اوت(time out) و وقت استراحت برای خطوط تولید دو شرکت خودروسازی در نظر گرفته شده و با وقفه ای کوتاه در تولید، خودروسازان فقط به تکمیل خودروهای ناقص بپردازند.

در جدیدترین آماری که این روزها در خصوص تعداد خودروهای ناقص در کف اعلام شده تعداد این خودروها در دو شرکت خودروسازی 200 هزار دستگاه عنوان شده است این در حالی که کمتر از دو هفته قبل دبیر انجمن خودروسازان آمار خودروهای ناقص در هر یک از دو شرکت خودروسازی را 80 تا 90 هزار دستگاه اعلام کرده بود.

هر چند در روزهای اخیر شرکت های خودروساز بر اهتمام نسبت به تکمیل و تحویل خودروهای ناقص تاکید دارند و آمارهایی در خصوص رفع نقص تعدادی از خودروهای در کف نیز ارائه می کنند اما با این حال افزایش آمار خودروهای ناقص در کف کارخانجات نشان از ادامه مشکلات تولید در شرکتهای خودروساز دارد.

بر این اساس کارشناسان معتقدند که در صورتی مشکلاتی برای رفع نقص قطعات خودروها وجود نداشت باید آمار تولید واقعی شرکت ها بالا می رفت و تا این میزان آمار خودروهای دپو شده در کف کارخانجات افزایش نمی یافت.

این اظهارات در حالی است که بر اساس آماری که اخیرا خودروسازان به بورس اعلام کردند تولید تیراژ محصولات سواری سه خودروساز بزرگ کشور در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 48 درصد افت داشته است.

در چنین شرایطی که هر روز آمار تولید خودروهای ناقص افزایش می یابد و روز به روز نقدینگی بیشتری در شرکتها قفل می شود، سوالی که مطرح می شود این است که با توجه به مشکلات جدی خودروسازان برای تولید، علت اصرار بر بر ادامه تولید خودروهای ناقص چیست؟ ایا این جریان بواسطه فشار وزارت صنعت و تبعیت خودروسازان از سیاست های وزارت صنعت صورت می گیرد؟

افزایش تولید خودروهای ناقص به دنبال فشارهای وزارت صنعت به خودروسازان!

در همین زمینه عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران عنوان می کند: به نظر می رسد افزایش تولید خودروهای ناقص در کف به دلیل فشارهای بی مورد وزارت صنعت و معدن به شرکتهای خودروساز برای ادامه تولید و تبعیت شرکتها از سیاست های وزارت صمت است.

امیر حسن کاکایی معتقد است افزایش خودروهای ناقص در کف دو شرکت خودروسازی نشان از ادامه مشکلات تولید است و باید وزارت صنعت راهکاری به جز فشار برای ادامه تولید در شرکتها را در پیش بگیرد.


روز به روز پول بیشتری در شرکتهای خودروسازی قفل می شود

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، با دستور مشکلات حل نمی شود و باید راه حلی پیدا کرد چرا که با ادامه شرایط کنونی روز به روز پول بیشتری در شرکتهای خودروسازی قفل می شود و با این روند مشکلات نقدینگی خودروسازان افزایش و بدهی شرکتها بالاتر می رود.

وقفه ای کوتاه در جریان تولید خودروسازان

وی راهکار وضع کنونی را توقف موقت تولید جهت تکمیل خودروهای ناقص عنوان کرده و می گوید: باید یک تایم اوت ( time out) و وقت استراحت برای خطوط تولید دو شرکت خودروساز در نظر گرفته شده و با وقفه ای کوتاه در تولید، خودروسازان صرفا به تکمیل خودروهای ناقص بپردازند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند: با تکمیل خودروهای ناقص و تجاری سازی خودروهای در کف بالای 10 هزار میلیارد تومان پول آزاد و به چرخه نقدینگی شرکتهای خودروسازی باز خواهد گشت

بانک مرکزی هر روز قفل محکم تری بر تولید می زند

کاکایی ضمن اشاره به ضرورت پرداخت الباقی تسهیلات مصوب دولت به قطعه سازان خاطر نشان می کند: در صورتی که تسهیلات 7 هزار میلیارد تومانی ( 844 میلیون یورویی ) به قطعه سازان پرداخت شود ضمن اینکه این 10 هزار میلیارد پول آزاد می شود چرخه تولید قطعه سازان و خودروسازان به حرکت در خواهد آمد.

وی با بیان اینکه با عدم همکاری دستگاهها متولی و بانک مرکزی روز به روز مسائل پیچیده تر و قفل محکم تری برای تولید زده می شود، یاد آور می شود: صحبت از 200 هزار دستگاه تنها ارائه آمار خودرو ناقص در کف کارخانه نیست بلکه موضوع افزایش تعداد خودروهایی است که برای نگهداری آنها هزینه پرداخت می شود و در مقابل تاخیر در تحویل هر کدام از آنها خودروسازان جریمه می شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بخش مهمی از هزینه تولید خودروهای ناقص بدهی خودروسازان است که روز به روز به قطعه سازان بیشتر می شود، تاکید می کند: مساله مه در این شرایط تامین نقدینگی و ارز مورد نیاز قطعه سازان برای خرید قطعات و مواد اولیه تولید است و موضوع بعدی دور زدن تحریم هاست که در حال حاضر بخش خصوصی توانش را دارد و با هر چه سریعتر مشکل تامین ارز مورد نیاز صورت گرفته تا با تامین قطعات، جریان تکمیل خودروهای ناقص سرعت گیرد.

به گفته کاکایی اینکه ظاهرسازی شود که تولید خودروسازان ادامه دارد پاسخ مناسبی به مردم نیست و مشکلی از این صنعت را هم حل نمی کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت یاد اور می شود: اصرار بر روش های غلط به طور قطع مشکلات خودروسازان را پیچیده تر می کند بنابراین ادامه تولید خودروهای ناقص ضمن اینکه نقدینگی شرکتها را قفل می کند بلکه زیان خودروسازان را هر روز بیشتر خواهد کرد.


به گفته وی خودروسازان با اجرای دستورات وزارت صنعت با دستان خودشان طناب دار این صنعت را محکم تر می کنند.



نظرات

  • داود داود (10 تیر 1398 ساعت 22:52)

    یعنی دیگه تولید ندارین خب بگین ورشکست شدین خیال همه راحت شه

  • دقیق دقیق (10 تیر 1398 ساعت 08:52)

    اوج سادگی و ناپختگی هست که باورکنیم ناقصی خودروها بخاطر کمبود قطعه هست این ترفند خودروسازان برای بالا نگه داشتن قیمت هست متاسفانه بازرسانی هم که به این خودروسازان مراجعه میکنند یا کارشناس نیستند یا با وعده خریده میشوند

  • مهمان مهمان (9 تیر 1398 ساعت 09:01)

    مصداق این ضرب المثل اینجاست که:
    وقتی خنده مستونت بود وقت زمستونت نبود؟
    اون موقع باید به فکر مدیریت صحیح و خودکفایی در تولید می افتادی نه الان. حضرت آقا!
    وقتی که جوانان با انگیزه ما داشتند تانک ذوالفقار و هواپیما جنگی و ناو جماران و ماهواره امید و سلولهای بنیادی و صنعت نانو رو توسعه می دادند، شما دنبال تجارت و معامله مفت با کشورهای اروپایی بودید. نه خودکفایی در تولید.