1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه

مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه

22 مهر 1398
  • 19

طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب سال ۱۳۸۹ باید قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) به تدریج تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۹۰ درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد.

اما طی سال‌هایی که این قانون اجرا شد، در محدود دفعاتی دولت دست به اصلاح قیمت سوخت از جمله بنزین زد که بار آخر به سال ۱۳۹۳ بازمی‌گردد و بعد از آن هیچ تغییری در قیمت سوخت ایجاد نشد و به تبع آن قیمت سوخت در ایران به ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج‌فارس نرسید و البته دولت و مجلس دلایل و ملاحظات خاص خود از جمله کنترل تورم و آثار روانی ناشی از افزایش قیمت سوخت و کالاها و نهایتا زندگی مردم را داشتند.

از سوی دیگر، ١٥ درصد یارانه‌ای که در دنیا و در حوزه انرژی پرداخت می‌شود، متعلق به ایران است. یعنی ١٠ درصد درآمد ناخالص داخلی را به یارانه اختصاص می‌دهیم و ٥٠ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه اختصاص می‌یابد، این در حالی است که کم‌تر از سه درصد هزینه این دهک‌ها، به سوخت مربوط است.

اما بررسی و مرور درآمد و هزینه در کشورهای مختلف و ایران نشان می‌دهد که متوسط مصرف داخلی بنزین در سال ۱۳۹۵ معادل ۷۳.۴ میلیون لیتر در روز بوده که نسبت به سال قبل ۵.۲ درصد رشد داشته و این در حالی است که متوسط مصرف داخلی بنزین در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۷۷.۴ و ۸۸.۴ میلیون لیتر در روز بوده که نسبت به سال‌های قبل ۷.۹ و ۱۴.۲ درصد افزایش داشته است. در نتیجه به نظر می رسد که پایین بودن قیمت نسبی بنزین منجر به افزایش مصرف آن شده است.

مقایســه قیمت بنزین در کشورها، نسبت به درآمد ســرانه نشان می‌دهد که قدرت خرید مردم برای بنزین چقدر است؛ هرچند در برخی کشورها مردم قیمت بالایی برای خرید بنزین پرداخت می کنند اما در عوض این قیمت با توجه به درآمد ســرانه ایشــان رقم معقولی به نظر می‌آید، و در نتیجه قیمت صرف نمی‌تواند ملاک مناسبی برای ارزانی یا گرانی بنزین در نظر گرفته شود.

با تمام این اوصاف، وقتی بحث گرانی بنزین در سایر کشورها در مقایسه با قیمت آن در ایران مطرح می‌شود، این موضوع از سوی افکار عمومی عنوان می‌شود که قیمت‌ها را باید نسبت به درآمد سرانه آن کشورها در نظر گرفت و سپس مقایسه کرد که آیا قیمت بنزین در ایران ارزان‌تر است یا خیر؟ این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، باید توجه داشت که درآمد سرانه گرچه می‌تواند نشانگر میزان ثروت یک کشور نسبت به دیگران باشد، اما نمی‌تواند تصویر دقیقی از وضعیت اقتصادی کشورها نسبت به سایرین ارائه دهد.

به عنوان مثال اگر درآمد سرانه ایران برابر با ۴۰۰۰ دلار باشد و درآمد سرانه آلمان ۶۵۰۰ دلار باشد، نمی‌توان بر این اساس تعیین کرد که کدام یک از کشورها وضعیت اقتصادی بهتری دارند؛ چراکه هزینه‌های جاری در دو کشور بسیار متفاوت است.

با این حال آمار مربوط به درآمد سرانه در ایران نسبت به کشورهای همسایه که قیمت بنزین آن‌ها با ایران مقایسه شده، حاکی از آن است که در ترکیه قیمت بنزین ۱۶ هزار و ۶۶۰ تومان ( ۱.۲۳ دلار)  و قیمت گازوئیل ۱۵ هزار و ۱۲۰ تومان ( ۱.۱۲ دلار) است. یعنی بر اساس بررسی‌ها، گران‌ترین بنزین در میان کشورهای اطراف ایران، در ترکیه و ارمنستان به فروش می رسد. نرخ هر لیتر بنزین در ترکیه برابر با یک دلار و ۲۳ سنت و در ارمنستان برابر با یک دلار و ۱۸ سنت است. یعنی در ارمنستان قیمت بنزین ۱۵ هزار و ۹۳۰ تومان و قیمت گازوئیل ۱۴ هزار و ۷۱۵ تومان (۱.۰۹ دلار) برآورد شده است.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می دهد قیمت بنزین در ایران حداقل فاصله‌ای ۴۸۰۰ تومانی با ارزان‌ترین کشور همسایه دارد و ترکمنستان ارزان‌ترین بنزین پس از ایران را در میان همسایگان عرضه می‌کند. قیمت بنزین در این کشور ۵۸۰۵ تومان (۰.۴۳ دلار) و قیمت گازوئیل ۵۲۶۵ تومان (۰.۳۹ دلار) است.

سومین بنزین گران در میان همسایگان اطراف در افغانستان به فروش می رسد. نرخ هر لیتر بنزین در این کشور به ۷۵ سنت می رسد و قیمت گازوئیل ۹۵۸۵ تومان (۰.۷۱ دلار) است. قیمت بنزین در عراق، ۸۵۰۵ تومان (۰.۶۳ دلار) و قیمت گازوئیل ۹۴۵۰ تومان (۰.۷ دلار) برآورد شده است.

اما در پاکستان، دیگر کشور همسایه ایران، قیمت بنزین ۹۴۵۰ تومان (۰.۷ دلار) و قیمت گازوئیل ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان (۰.۸ دلار) برآورد شده است. همچنین در آذربایجان قیمت بنزین ۶۳۴۵ تومان (۰.۴۷ دلار) و قیمت گازوئیل ۴۷۲۵ تومان (۰.۳۵ دلار) اعلام شده است.

این در حالی است که درآمد سرانه ترکیه در سال ۲۰۱۷ برابر ۲۷ هزار ۵۲۰ دلار بود. یا در ترکمنستان این رقم ۱۷ هزار ۲۸۰ دلار، آذربایجان ۱۶ هزار ۷۷۰ دلار و در پاکستان ۵۵۴۰ دلار اعلام شده است. اما درآمد سرانه در کشوری مانند عراق، ۱۷ هزار و ۲۲۰ دلار و در افغانستان، ۱۹ هزار و ۴۰، ارمنستان ۱۰۰ هزار و ۱۰ دلار و ایران ۲۱ هزار ۵۰ دلار بوده است.

 جدول مقایسه قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه.jpg
جدول مقایسه درامد سالیانه مردم ایران و کشورهای همسایه.jpg

مصرف بنزین در ایران باید کنترل شود

در این باره حسین آقایان - کارشناس - با تاکید بر این مسئله که قیمت بنزین در ایران بسیار ناچیز است، به ایسنا گفت: اگر بنزین را هر تن ۶۰۰ دلار محاسبه کنیم، در هر لیتر ۴۵۰۰ تومان در فوب خلیج فارس خرید و فروش می‌شود که این مسئله به معنای این است که در ایران تنها یک چهارم پول بنزین اخذ می‌شود.

وی با بیان این‌که هزینه تولید بنزین در ایران بالاست تصریح کرد: در حال حاضر نیروهای متعددی در پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین فعالیت می‌کنند که ملاحظات زیادی برای حضور این افراد وجود دارد و در مجموع به نظر می‌رسد که اکنون نیازمند اصلاح قیمت بنزین هستیم.

آقایان تصریح کرد: اگر قیمت‌ها اصلاح نشود، نمی‌توان پاسخ رشد مصرف هشت تا ۹ درصدی را در کشور داد. چراکه هیچ کشوری نیز توانایی پاسخگویی به این حجم از مصرف را با این قیمت ندارد.

این کارشناس حوزه بنزین در پاسخ به این سوال که آیا درآمد سرانه می‌تواند روی قیمت بنزین تاثیرگذار باشد، گفت: بی شک این مسئله یکی از آیتم‌های تاثیرگذار است اما آیتم‌های متعددی برای تعیین قیمت بنزین در نظر گرفته می‌شود و با توجه به این‌که در کشور ما مصرف بنزین زیاد است، باید تدبیری روی این مسئله صورت گیرد.

وی با تاکید به این مسئله که برای اصلاح قیمت بنزین لازم است تا یک زنجیره اقتصادی کامل ایجاد شود، گفت: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که با افزایش قیمت بنزین قیمت تمام کالاها و نیازها نیز افزایش یابد و باید ساز و کاری اندیشیده شود که بتوان اقتصاد این بخش را سر و سامان داد.

منبع ایسنا


نظرات

  • حسین حسین (24 مهر 1398 ساعت 08:35)

    شما که قیمت بنزین و گازوییل رو با بقیه کشورها مقایسه میکنین لطفا میزان درآمد هاشونم مقایسه کنین ترم هارو هم مقایسه کنین یارانه ای که میگیرن وضعیت ماشین هاشون جاده هاشون و هزاران چیز دیگه رو هم مقایسه کنین

  • فرزاد فرزاد (24 مهر 1398 ساعت 07:46)

    یعنی یکی نیست به اینا بگه تو دلارهای بیت المال رو بریز به حساب خود مردم و بعد بنزین رو بکن ۲ دلار و از اون بدتر جدول مقایسه نشون میده که سهم هر ایرانی از درآمدهای ملی حدود ۲۱هزار دلاره که بنده ناچیز با دریافتی سالانه حدود ۲۵میلیون تومن با دلار لحظه نوشتن متن، حدودا ۲ هزار دلار در سال درآمد دارم از سهم ۲۱ هزار دلاری و بقیه‌اش کجاست؟! به من چه؟

  • ali mahmodi ali mahmodi (23 مهر 1398 ساعت 19:01)

    ازشما دیگه توقع نداشتیم درمورد بنزین اینجوری بنویسید همین جوری توزندگی کم آوردیم حالا بنرین فقط 2برابربشه دیگه چی میشه..
    لطفادرآمد مردم هم باکشورهای اطراف درست مقایسه فرمایید..

  • m.h m.h (23 مهر 1398 ساعت 18:58)

    چرادروغ می نویسید.. سرانه درآمد ایران21هزار دلار هستش.. طرف با3میلیون حقوق توی 12ماه 36میلیون یعنی3000هزار دلارحقوق میگیره... اجباره دروغ بنویسید.. پول عراق 10برابر ایران هست.. یک کارمند معمولی یک میلیون پانصدعراقی میگیره... یعنی پانزده میلیون ایران...

  • اکبر اکبر (23 مهر 1398 ساعت 11:20)

    با سلام
    لطفاً منابع و معادن و ... رو هم مقایسه کنین،
    این کشور خاکش هم طلاست که دارن با اختلاس و ... همشو به تاراج میبرن،
    یه بحث دیگه اینه که تو این کشور طوری شده که چند درصد محدود پولدار هی پولدارتر میشن و دارن از خون بقیه تغذیه میکنن و روزبه روز بالاتر میان و بقیه هم به میشن اون پایین
    کنترل و نظارتی هم که نیست و مشکل هی داره فاجعه بازار میشه

  • مهدی مهدی (23 مهر 1398 ساعت 10:26)

    لااقل اصول اولیه انسانیت را رعایت کنید و نظری که مثل آدم فرستادم درج کنید

  • حسین حسین (23 مهر 1398 ساعت 09:15)

    بنظر شما ارزش پول ما پایینه ودرآمد ما براساس ریاله باید مقایسه بر اساس دلار باشه.دلار بیارن روی 900 تومن تا قیمت بنزین با کشورهای همسایه برابر بشه شاید هم گرونتر بنظر برسه براشون دیگه قاچاق نشه

  • مهدی مهدی (23 مهر 1398 ساعت 08:51)

    قیاس باطل وبیهوده وتکراری سنوات گذشته فقط برای فراهم ساختن زمینه جهت افزایش قیمت بنزین ، نیازی به این مقایسه ها وآمار غیر قابل استناد وبیهوده نیست ، با خیال آسوده گرونش کنید

  • فرهاد فرهاد (23 مهر 1398 ساعت 08:22)

    من نمیدونم این آمارها از کجا در میاد
    درامد 21 هزار دلاری در سال، ینی 210 میلیون تومن!!! کی اینقدر درامد داره؟؟
    دوما، خب سال به سال دارین خودرو جدید تولید میکنین، توقع دارین مصرف بنزین کم بشه؟ چه ربطی به پایین بودن قیمت داره؟
    سوما، بنزین رو تو جیباشون نمیریزن قاچاق کنن...کامیون کامیون از مرزها میبرن!وگرنه صرف نداره، طرف برا یه چهار لیتری که خودشو به خطر نمیندازه، اینقدر ضایع و کامیونی قاچاق میکنن که از رو کره ماه خط ماشیناش مشخصه!!
    برین جلو قاچاقشو بگیرین خب
    بعدشم، هیشکی چهار لیتری دشتس نمیگیره بره پمپ بنزین بنزین قاچاق کنه، مسلما خود جایگاه دارا هم دستششون تو کاره، این دیگه نیاز به فکر کردن نداره!
    این کارشناسای شمام یا خودشونو مسخره کردن یا کارشناس نیستن!!!

  • عیسی عیسی (23 مهر 1398 ساعت 07:30)

    سلام چرا نمیگن تو اون کشورمسولین مردم دارن خدمت مکنن بجای اختلاص

  • زورعلی زورعلی (22 مهر 1398 ساعت 23:41)

    در امد ما به ریال و مخارج ما به دلال. از یک طرف دلار رو گرون کنید و از طرف دیگه بگین قیمت بنزین رو باید با دلار حساب کنیم. ایا انصافه؟!!!

  • مسعود مسعود (22 مهر 1398 ساعت 21:27)

    بنزین تو این مملکت از همه جای دنیا گرانتر است.حد اقل دستمزد در اروپا ۲۵۰۰ یورو است و در ایران ۷۵۰ یورو! هر لیتر بنزین بی کیفیت ایران در آنجا ۵۵ سنت است...

  • مسعود مسعود (22 مهر 1398 ساعت 18:00)

    دوست عزیز من اگه میتونستم یه خودرو هیبیدی میخریدم به جای اینکه ماهی 4 باک60 لیتری بنزین بزنم توی این ماشین های اشغالی ماهی نصف باک بنزین میزدم

  • مهدی مهدی (22 مهر 1398 ساعت 17:19)

    بنزین به قاعده قیمت های دیگر کالا و خدمات خدن پیغمبری باید لیتر10 هزار نومان باشه والا به هر چی اعتقاد دارید قیمت فعلی خیانته بابا هر کی از خارج به این کشور نگاه می کنه خنده اش می گیره نصف شب . کل شب صبح . ظهر همیشه خدا ماشین کل جاده ها و شهر ها رو از جا کنده چون بنزین از فاضلاب ارزونتره علافی با ماشین معلومه حال میده

  • امین امین (22 مهر 1398 ساعت 15:20)

    سلام چرا به این اشاره نکردید که دولت با جایگزین نکردند خودروهای پر مصرف هم باعث شده مصرف بنزین بالا باشه و هم یارانه پنهانی با جایگزین نکردن داره به خودروسازها پرداخت میکنه به عنوان مثال شما ببین تو دنیا به چقدر مصرف شهری رسیدند که کاملا از مصرف جاده ای خودروهای معروف کم مصرف داخلی کمتره یا اینکه خودرویی مثل ۴۰۵ یا پارس با موتور قدیمی که دارن به اندازه یک خودرو لوکس اروپایی بنزین مصرف میکنند اون هم در شرایطی که خودرو اروپایی هم موتور قوی تری داره و هم تو اون کشورها بیشتر مردم خودرو لوکس ندارن

  • الیاس الیاس (22 مهر 1398 ساعت 12:52)

    با عرض سلام. من نمی دونم این مبلغ در آمد سرانه رو از کجا در آوردین. مردم کشور با درآمد سرانه زندگی نمی کنند من فکر نمی کنم درآمد متوسط سالیانه اکثر مردم از 5000 دلار در سال تجاوز کنه کیه این مبلغ تقریبا 0/1 درآمد متوسط سالیانه کشورهای دیگه میشه پس با توجه به این شرایط نمیشه گفت قیمت بنزین ارزونه. ضمنا مصرف بالای سوخت به خاطر قیمت پایین نیست (مگه مردم بنزین رو سر سفره به جای آب می خورن) بخاطر مصرف بالای لگن های تو خیابونه که یه پراید اندازه یه لندکروز 8 سیلندر بنزین می سوزونه.با تشکر

  • علی باقری علی باقری (22 مهر 1398 ساعت 11:55)

    خواهشا فقط قیمت بنزین را مقایسه نکنید حقوق ودستمزد و -خدمات قابل ارائه به شهروندان وقیمت سایر کالاها همه را با هم مقایسه کنید باوجدان صحبت کنیم

  • بنیامین بنیامین (22 مهر 1398 ساعت 11:32)

    آقا تو بیا ماشینایی کشور همسایه رو به ما بده حداقل ۹۰ درصد مردم ایران با بنزین لیتر ۱۰ هزار تومنی هم مشکل ندارن
    خجالت نمیکشید شرم نمیکنید مقایسه میکنید

  • ناشناس ناشناس (22 مهر 1398 ساعت 11:00)

    هر وقت ماشین کم مصرف و باکیفیت خارجی دادید دست مردم، هر وقت درآمد مردم رو به دلار پرداخت کردید، هر وقت قیمت ماشین رو معادل************** نکردید!!! اونوقت می تونید دم از گرون کردن بنزین و مقایسه با فوب خلیج فارس، بزنید!!! شما ماشالا فقط هر چیزی که به نفع خودتونه رو می خواید!!!