1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بالاخره تکلیف خودروهای فرسوده چه می‌شود؟

بالاخره تکلیف خودروهای فرسوده چه می‌شود؟

8 آذر 1398
  • 3
  • 9470

براساس مصوبه هیات دولت، به خودروهای بالای ۲۵ سال و موتورسیکلت‌های بالای ۱۰ سال، کارت سوخت تعلق نمی‌گیرد و به نظر می‌رسد که دولت، از رده خارج کردن این خودروها را در دستور کار خود قرار داده است.

در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت فرسوده در کشور تردد می‌کند که این خودروها آلودگی زیادی دارند. این در حالی است که در دولت یازدهم و طبق مصوبه هیات وزیران، خودروساز داخلی باید در ازای تولید هر خودرو با مصرف سوخت بالای هشت و نیم لیتر، یک خودرو فرسوده از رده خارج می‌کرد.

 

این مصوبه اصلاحیه خورد و قرار شد خودروساز در ازای تولید خودرو با مصرف سوخت بین هشت تا ۱۰ لیتر، یک خودرو را اسقاط کند و در ازای تولید خودروی با مصرف سوخت ۱۰ لیتر به بالا، دو خودروی فرسوده را از رده خارج کند.

این مصوبه در در ابتدای دولت دوازدهم، حذف و ماجرا کلاً به فراموشی سپرده شد اما مجلس شورای اسلامی در این حوزه ورود کرده و با شرایط جدید، برای خودروهای داخلی نیز طرح اسقاط احیا شد، چون این معقول نبود که در قبال واردات خودروهای خارجی که دارای استانداردهای روز دنیا هستند؛ اسقاط داشته باشیم، اما خودروهای داخلی از اسقاط مصون باشند.

قانون جدید دولت نیز این بود که کارت سوخت به خودروهای فرسوده تعلق نگیرد، در همین راستا در ابتدا، یک کارگروه برای آن تشکیل و در نهایت تصمیم قطعی در این باره گرفته شد تاجایی‌که طبق گفته‌های فاطمه کاهی - سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی - براساس آیین‌نامه هیات دولت، کارت سوخت خودروهای دارای شرایط فرسودگی ابطال می‌شود.

به طور کلی براساس آیین‌نامه هیات دولت خودروهای سواری شخصی با عمر ۲۵ سال، سواری دولتی با عمر ۱۵ سال، تاکسی با عمر ۱۰ سال، مینی‌بوس با عمر ۱۵ سال، اتوبوس درون شهری با عمر ۱۰ سال، اتوبوس برون‌شهری با ۱۵ سال، کامیون و کشنده با ۱۵ سال عمر، وانت با ۱۵ سال، موتورسیکلت با ۱۰ سال و سایر وسائل نقلیه با گذشت ۲۵ سال از تاریخ ساخت به عنوان خودروی فرسوده و از رده خارج محسوب می‌شوند.

براساس این تصمیم که از سال ۱۳۸۸ تاکنون در جریان است، تمام وسائل نقلیه‌ای که شامل این قانون می‌شوند، امکان برخورداری از کارت سوخت را ندارند و باید از سهمیه آزاد بنزین استفاده کنند.

از بامداد روز جمعه ۲۴ آبان، بنزین سهمیه‌بندی شد و بر این اساس قیمت بنزین معمولی سهمیه‌ای ( ماهانه ۶۰ لیتر برای خودروهای شخصی) از قرار هر لیتر ۱۵۰۰ تومان، قیمت بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای از قرار هر لیتر ۳۰۰۰ تومان و قیمت بنزین سوپر نیز از قرار هر لیتر ۳۵۰۰ تومان تعیین شده است.

منبع ایسنا



نظرات

  • خاطره میرزایی خاطره میرزایی (1 مرداد 1399 ساعت 11:22)

    سلام
    اگر توان خرید ماشین رو داشتم که ماشین کهنه نمیخریدم
    چقدر خوشحال شدم که ماشین کهنه ای توانستم بخرم
    تقاضا دارم که با این شرایط کرونایی و مشکلات اقتصادی تا بر کناری کرونایی وبازگشت اقتصاد عموم مردم به حالت عادی از این تصمیم دست بکشید
    تقاضای عاجزانه دارم
    ضمن سلامتی برای رهبر عزیزم

  • وحید وحید (8 بهمن 1398 ساعت 11:00)

    اینم شد طرح که کارت سوخت افراد نیازمند رو قطع میکنید اونی که فرسوده سواره توان خرید خودرو نو رو نداره خیلی سخته درک این مطلب؟؟؟ که کارت سوختشم قطع میکنید ماشین بدبختم به کمترین قیمت از رده خارج میکنید و به بالاترین قیمت بهش خودرو میدید که اونم توان تبدیلش رو نداره
    امیدوارم برسه به دست مسئول بی فکری که قشر ضعیف فرسوده سوار رو با این طرح بدبخت تر کرده

  • آیت الله بد ویی آیت الله بد ویی (12 آذر 1398 ساعت 12:30)

    آدم فقیر که توانایی خرید خودرو مدل بالا با نرخ کارمزد بالا را ندارد پس کلرت سوخت آتها غیر فعال کردن کار درستی نیست