1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. آشنایی با چگونگی دلالی پلاک های رند و لاکچری!

آشنایی با چگونگی دلالی پلاک های رند و لاکچری!

9 آذر 1398
  • 6

در سال‌ ۹۰ پلیس راهور ابلاغ کرده بود پلاک‌ های رند به صورت رندوم توزیع شود که البته ازسوی برخی پیمانکاران، تخلفاتی صورت گرفته بود

پلاک باید برازنده خودرو و شخصیت شما باشد. این سخنی بود که هنگام شماره‌گذاری خودروها از زبان متصدیان و متولیان امر زیاد شنیده می‌شد. تفکری که رفته‌رفته باعث ایجاد بازاری داغ در شهرها شد که اتفاقا درآمد هنگفتی هم روانه جیب دلالان می‌کرد.

این روزها اما پلیس ادعا می‌کند مقابل دلالان این پلاک‌های رند ایستاده‌ و سروکار این دلالان با ضابطان قضایی خواهد بود. اکنون پرسش اینجاست این دلالان دقیقا چه افرادی هستند؟ چه قدر جلوی اخذ درآمدهای هنگفت‌ آن‌ها گرفته شده است؟ اساسا پلاک رند چه پلاکی است؟ در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

قصه پلاک‌ های رند و فرآیند اخذ آن‌ها از دارندگان

یک مقام آگاه در پلیس راهور درباره این پلاک‌های رند و راه‌های جلوگیری از خرید و فروش آن‌ها می‌گوید: «سیستم خریدوفروش پلاک به این صورت انجام می‌شد که به‌عنوان‌مثال شما یک خودرو ۳۰میلیون تومانی با پلاک رند، ۱۱ب ۱۱۱ در اختیار داشتید. در مقابل، فردی که خودرویی لاکچری و گران داشت حاضر بود با چندمیلیون تومان بیشتر از قیمت واقعی، خودرو و پلاک را به صورت وکالتی از شما اخذ کند.»

این مقام آگاه ادامه می‌دهد: «این افراد پلاک رند را از شما می‌گرفتند و روی خودرو خود که مدل بالاتر و لاکچری بود نصب می‌کردند و به این ترتیب بر قیمت خودرو ‌افزوده می‌شد.»

او تاکید می‌کند: «این رویه به نوعی دلالی تبدیل شده بود، تعدادی نمایشگاه‌دار و مردم به شرط خریدوفروش وکالتی به این کار روی آورده بودند. برخی از نمایشگاه‌داران مناطق تهران، صاحبان خودروهای ارزان را که پلاک رند داشتند، مجاب می‌کردند خودرویشان را به آن‌ها بفروشند و آن‌ها پلاک رند را روی خودروهای لاکچری سوار کنند.»

پلاک‌های رند در لیست سیاه

او درباره نحوه برخورد با این دلالی‌ها نیز می‌گوید: «واقعیت این است از دوره‌ای به بعد جلوی صدور این پلاک‌ها گرفته شد و دیگر پلاک رند در شماره‌گذاری‌ها به خودروداران تحویل داده نشد. همچنین آن‌هایی که پلاک رند داشتند، ضمن مراجعه برای دریافت هرگونه خدمات، پلاکشان ضبط و پلاک غیررند به آن‌ها تحویل داده می‌شد.»

این مقام آگاه همچنین درباره پلاک‌های رند و نحوه تشخیص آن‌ها تاکید می‌کند: «فقط خودروهایی که پلاک پنج رقم سمت چپ آن‌ها یک رقم یکسان باشد، رند محسوب می‌شوند و مثلا اگر خودرویی پلاک ۱۱ب۱۱۲ داشته باشد، دیگر از نظر ما رند نیست.»

ضابطان قضایی طرف حساب دلالان پلاک

این درحالی است که رئیس پلیس راهور ناجا درباره شیوه این پیمانکاران که در اصل همان دلالان خرید و فروش پلاک هستند، می‌گوید: «در سال‌ ۹۰ پلیس راهور ابلاغ کرده بود پلاک‌های رند به صورت رندوم توزیع شود که البته ازسوی برخی پیمانکاران، تخلفاتی صورت گرفته بود.»

سردار هادیانفر با با بیان این که پلاک‌های رند هم به خودروهای معمولی تعلق دارند و هم به خودروهای لوکس ادامه می‌دهد: «پلاک‌های رند هم متعلق به خودروهای معمولی است و هم خودروهای لوکس. در این میان برخی پیمانکاران تخلف‌هایی داشتند که برایشان پرونده قضایی تشکیل شده و به تخلفاتشان رسیدگی کردیم، البته برخی پیمانکاران و ضابطان امر استعفا دادند و عده‌ای نیز اخراج شدند.»

درحالی که بسیاری از متولیان امر ادعا می‌کنند در زمان دادوستد پلاک‌های رند، برخی نمایشگاه‌داران خودرو یک طرف ماجرا بودند، اعضای هیات‌مدیره این صنف درباره چرایی این اقدام حاضر به گفت‌وگو با ما نشدند. اکنون باید دید باوجود برخوردهای قضایی که رئیس پلیس راهور از آن سخن می‌گوید، جلوی دلالی پلاک‌های رند گرفته می‌شود یا نه؟



نظرات

  • امیر امیر (15 خرداد 1402 ساعت 13:11)

    سلام اینکه موجب بازار سیاه و معاملات وکالتی میشه از سو مدیریت هست نه دیگران وگرنه همین اقلامات خرید و فروش پلاک در کشورهای دیگه مرسوم هست چرا باعث پدید آمدن بازار سیاه دلالی نمیشه ؟
    اصلا هم بشه به دولت چه ربطی داره که به این موارد ورود کنه؟ تو همین کشورهای همسایه پلاکها هزاران میلیارد تومان توسط خود دولت عرضه میشه اونی که پولش رو داره میخوره

  • خسرو خسرو (6 خرداد 1401 ساعت 09:59)

    به نظر من این یک کم بود فکری است

  • امیرحسین توکلی امیرحسین توکلی (21 فروردین 1401 ساعت 11:52)

    پلاک ایران 11.پلاک ایران 44 پلاک ایران 77برای مناطق شمال تهران 1.2.3.4.5.7.8.22پلاک ایران 22.پلاک ایران 66.پلاک ایران 99برای مناطق مرکزی تهران 2.6.10.11.12.وشمال تهران 1.2.3.4.5.7.8.22پلاک ایران 33.پلاک ایران 55.پلاک ایران 88برای مناطق جنوب تهران مناطق 9.13.14.15.16.17.18.19.20.21.پلاک ایران78وایران68وایران 21وایران 38وایران 30برای حومه واطراف تهران

  • تورج تورج (6 فروردین 1401 ساعت 17:55)

    فقط یک سوال .اگه طبق گفته مسیولین تعویض پلاک پلاک فروشی وپارتی بازی نداریم چرا تمام پلاکهای رند سر ماشینهای لوکس وملیاردی وصل شده ؟حتی یک نمونه هم خودروی وطنی پلاک رند نداریم ؟؟؟

  • محمدرضا محمدرضا (9 آذر 1398 ساعت 10:12)

    خوب چه مشکلی داره مگه؟خیلی از جاهای دنیا حتی میتونی خودت حروف و اعداد پلاک رو انتخاب کنی...اینجا طرف پول هم میده میگن چرا!!! خوب برای بعضی ها مهمه و پلاک رند دوست دارن و پولشم می دن...مشکلی نداره که

    علی علی (25 مهر 1399 ساعت 23:26)

    کاملا حق با شماست. دوستان کمونیست به کره شمالی مهاجرت کنند.