1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. عدم تمایل مشتریان به خرید ولی بازار خودرو همچنان روی موج گرانی!

عدم تمایل مشتریان به خرید ولی بازار خودرو همچنان روی موج گرانی!

7 بهمن 1398
  • 4
  • 4091

قیمت خودرو خریداران را شوکه کرد، هیچ کس باور نمی‌کرد خودروهایی که باید کنار گذاشته می‌شد، روزی مرز قیمتی 100 میلیون تومان را هم پشت سربگذارد. وقتی با فعالان بازار خودرو صحبت می‌کنیم می‌گویند، خودرو ترمز بریده و گویا قرار نیست قیمت‌ها ثابت بماند. مدت‌ها است که همه انتظار ثبات قیمت‌ها را می‌کشند اما به‌جای آنکه ثبات وارد بازار خودرو شود، مرتب شاهد جهش قیمت‌ها هستیم.

پیش فروش‌ها به نفع مردم نبوده است

خودروسازان در مراحل مختلف برای پیش فروش خودرو اقدام‌هایی را انجام دادند، اما نتیجه هیچ‌کدام به نفع بازار نبوده است. در اکثر پیش فروش‌های خودروسازان، مردم امکان ثبت‌نام ندارند و چند ثانیه از زمان مقرر ثبت‌نام می‌گذرد، پیغام تکمیل ظرفیت روی صفحه ثبت‌نام خودروسازان شکل می‌بندد. وقتی مردم می‌بینند از طریق ثبت‌نام‌ها نمی‌توانند صاحب خودرو شوند وارد بازار می‌شوند و همین امر به‌صورت متناوب باعث افزایش تقاضای خرید خودرو می‌شود. در حال حاضر بازار خودرو از کمبود محصولات شرکت‌های خودروسازی رنج می‌برد و معلوم نیست چه زمان قرار است عرضه و تقاضا هماهنگ شود.

کاهش ادامه دار است

شرکت‌های خودروسازی بر این باور هستند که تولیدات شان نسبت به سال گذشته بهتر شده است و با سرعت بهتری می‌توانند معوقات خود را پاس کنند ولی نگاهی به آمار تولید خودرو نشان می‌دهد که تولیدات خودروسازان بیش از 30 درصد کاهش داشته است. کاهش 30 درصدی تولید خودرو و متعهد نبودن به ثبت‌نام‌های صورت گرفته باعث شده، عرضه و تقاضا روزبه‌روز فاصله بیشتری از هم بگیرند.

هشدارها را جدی نگرفتند

از مدت‌ها پیش کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که قیمت خودرو در ماه‌های پایانی سال سیر صعودی به خود می‌گیرد و البته این هشدار را داده بودند که اگر خودروسازان برای افزایش تولید و تأمین قطعه برنامه‌ریزی نکنند، قیمت‌ها شوک آور خواهد شد. طی چند روز اخیر بازار به پیش‌بینی کارشناسان نزدیک شده است و بازار هر روز مشتریان را با قیمت‌هایی مواجه می‌کند که باور کردنی نیست. این نشان می‌دهد که خودروسازان هشدارها را جدی نگرفتند.

خودروها روی دستمان مانده است

محمود خسروی یکی از فعالان بازار خودرو است. او می‌گوید: چند وقتی است که بازار خودرو در رکود به سر می‌برد. در حالی که مردم به خودرو نیاز دارند و خیلی‌ها برای تغییر و تحول خودرو مترصد فرصت هستند، قیمت‌ها اجازه هیچ گونه کاری را به آنها نمی‌دهد. ادامه این روند بازار خودرو را با رکود بیشتری مواجه کرده است، رکودی که معلوم نیست چه زمان به پایان می‌رسد. او ادامه داد: بازار خودرو دیگر رمق ندارد و ما نمی‌توانیم خودروهایی را که خریداری کردیم به فروش برسانیم.

برای چی بفروشیم؟

مشاهدات عینی ما نشان می‌دهد که برخی از نمایشگاه‌داران از فروش خودرو امتناع می‌کنند و معتقدند که وقتی می‌توانند در ماه پایانی سال با قیمت‌های بالاتری خودرو به فروش برسانند چرا اکنون موجودی انبار و نمایشگاه خود را خالی کنند.

کارکرده‌ها چشم و چراغ بازار

از سویی گپی با مردم نشان می‌داد که مانند گذشته به افزایش قیمت خودرو حساس نیستند، آنهایی که دیگر توان خرید خودروهای داخلی را ندارند قید پرسیدن قیمت خودروهای صفر را زدند و سراغ بازار کارکرده‌ها رفتند. به نظر می‌رسد طی چند وقت اخیر بازار کارکرده‌ها بخصوص آنهایی که سال بالایی دارند، بیشتر شده است.




نظرات

  • حسن صالحی حسن صالحی (8 بهمن 1398 ساعت 09:03)

    سمند گاز سوز مقرون به صرفه تر است یا بنزین سوز؟
    داده ها1-قیمت هرکیلوگرم سی ان جی=۶۵۶/۸ تومان2-قیمت هر متر مکعب سی ان جی =۴۵۴/۳ تومان3-مصرف سمند معمولی در سیکل ترکیبی۸/۶ لیتر4-مصرف سمند ای اف سون در سیکل ترکیب 7,88 لیتر5-مصرف گاز سمند ای اف سون ۸/۸ متر مکعب به ازای هر صد کیلومتر
    مفروضات :پیمایش سالیانه ۲۵۰۰۰ کیلومتر در سال
    محاسبات:مصرف گاز به نرخ دولتی سالیانه ای اف سون بر حسب متر مکعب ۲۵۰×۸.۸× ۴۵۳/۲ = ۹۹۷۰۴۰ تومان هزینه گاز( در این فرض حتی یک لیتر بنزین هم در طول یک سال مصرف نشده)
    مصرف سالیانه بنزین سوپر به نرخ آزاد سمند معمولی ۲۵۰×۸/۶×۳۵۰۰ = ۷۵۲۵۰۰۰ تومان (در این فرض حتی یک لیتر بنزین معمولی یا دولتی مصرف نشده یعنی بدترین حالت ممکن)
    ۷۵۲۵۰۰۰ - ۹۹۷۰۴۰=6,527,960 تومان مبلغی که دارنده سمند بنزین سوز نسبت به سمند گاز سوز در سال بیشتر هزینه می نماید
    تفاوت قیمت سمند معمولی با ای اف سون در بهمن ماه ۹۸ چهل میلیون تومان می‌باشد، سود سالیانه بانکی با احتساب نرخ سود ۱۸ درصد مساوی است با ۷۲۰۰۰۰۰ تومان
    ۷۲۰۰۰۰۰ - ۶۵۲۷۹۶۰ = ۹۹۷۰۴۰ تومان = سود سالیانه باقی مانده سمند معمولی بنزین سوز بعد از پرداخت قیمت بنزیت در بدترین شرایط ممکن که تمامی سال بنزین سوپر آزاد مصرف نماید تقریبا یک میلیون تومان میباشد
    سود سالیانه سمند lx بنزین سوز با موتور xu7 در شرایط واقعی عادی تقریبا معادل سه میلیون و نیم تومان به روش بالا محاسبه می‌گردد.
    بنابر این پرداخت چهل میلیون تومان اضافه تر بابت سمند گاز سوز هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد .
    اگر به روش بالا اختلاف قیمت سمند معمولی و سمند EF7 نیز محاسبه گردد و اختلاف در مصرف بنزین آن (ماکزیمم ۱۸۰ لیتر در سال )حتی اگر با قیمت بنزین سوپر آزاد محاسبه گردد مشاهده میگردد که سمند EF7 هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد

  • مسعود مسعود (8 بهمن 1398 ساعت 08:15)

    وقتی خودرو ساز نمیتونه جوابگوی تقاضای بازار باشه با واردات موقت خودرو باید عرضه و تقاضا رو برابر کرد

    حمید حمید (13 بهمن 1398 ساعت 17:44)

    دوست عزیز اگه اینا بخوان عرضه تقاضارو کنترل کنند که نمیتونن این فرغوناشونو با قیمتهای نجومی بفروشد.

  • ااا ااا (7 بهمن 1398 ساعت 16:25)

    نمیدونم نویسنده متن خودش رو به کوچه علی چپ زده یا ما رو قاقول فرض کرده؟ خودروسازان چرا باید هشدارها را جدی بگیرند؟ در حالیکه با کاهش تولید هدفشان افزایش قیمته؟ و اصلاً چرا باید بازار رو آروم کنن که هم قیمت لگنهاشون بالاتر میره و هم سالی دوبار از دولت و بیت المال پول یامفت میگیرن و کسی هم یقه شون رو نمیگیره که نتیجه این پولهای تزریق شده چرا مشکلات و حل نمیکنه؟ هرچند بنده بعنوان یک تبریزی از وقتی *********** منصوب شده کلاً از صنعت و معدن و تجارت قطع امید کردم.