1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. نگاهی به قیمت خودرو از زبان خودروسازان با توجه به صورت‌های مالی ۱۰ ماه امسال

نگاهی به قیمت خودرو از زبان خودروسازان با توجه به صورت‌های مالی ۱۰ ماه امسال

5 اسفند 1398
  • 1

سه خودروساز بزرگ کشور در صورت‌های مالی ارائه شده به بورس (مربوط به ۱۰ ماه امسال)، متوسط قیمت فروش محصولات خود را اعلام کردند.

قیمت‌های اعلامی نشان می‌دهد فاصله‌ای بسیار زیاد میان نرخ کارخانه و بازار خودروها وجود دارد، موضوعی که از سیاست قیمت‌گذاری دستوری وزارت صنعت،معدن و تجارت سرچشمه می‌گیرد. البته قیمت خودروهایی که به‌صورت فروش فوری عرضه شده‌اند، بسیار بالاتر از نرخ‌های اعلامی در صورت‌های مالی خودروسازان است. در واقع به نظر می‌رسد آنچه به‌عنوان قیمت فروش در صورت‌های مالی شرکت‌های خودروساز آمده، به پیش‌فروش‌های آنها مربوط می‌شود. خودروسازان تا قبل از تحریم صنعت خودرو در اواسط تابستان ۹۷، چیزی حدود یک میلیون دستگاه پیش فروش کرده بودند که با دستور وزارت صمت مجبور به تحویل آنها با قیمت‌های قدیم (قیمت‌هایی بسیار پایین تر از بازار و حتی فروش فوری ها) هستند.

در بین سه خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو انواع پژوهای خود را با متوسط قیمت ۵۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان فروخته و قیمت متوسط سمند نیز کمی بیش از ۴۶ میلیون و ۱۷۰هزار تومان بوده است. این دو خودرو در بازار قیمت‌های بالای ۱۲۰ میلیون تومان دارند.آبی‌های جاده مخصوص اما ۱۱۷ دستگاه سوزوکی گرندویتارا در ۱۰ ماه امسال به فروش رسانده‌اند که آمار نشان می‌دهد خودرو موردنظر با قیمتی بالغ بر ۱۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته شده که گران ترین محصول این شرکت بوده است. ویتارا البته به دلیل تحریم و قطع ارسال قطعات، دیگر مونتاژ نمی‌شود.

دیگر محصول ایران خودرو به نام رانا نیز با متوسط قیمت ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسیده و دنا هم بیش از ۶۶ میلیون تومان قیمت داشته است.در حال حاضر رانا در بازار قیمتی برابر با ۱۰۷ میلیون تومان دارد و دنا هم ۱۹۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر، تندر-۹۰ که در بازار قیمتی بالای ۱۵۰ میلیون تومان دارد، در صورت‌های مالی ایران خودرو محصولی ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی معرفی شده است.

آبی‌های جاده مخصوص اما دو محصول چینی به نام هایما و دانگ فنگ را نیز مونتاژ می‌کنند که اولی قیمتی بالغ بر ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داشته و قیمت دانگ فنگ هم کمتر از ۴۲ میلیون تومان بوده است. در این بین برای خرید دانگ‌فنگ باید بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومان هزینه کرد و هایما نیز قیمتی بسیار بالاتر از آنچه در صورت‌های مالی ایران خودرو آمده، در بازار دارد. ایران خودرو اما پژو ۲۰۰۸ را نیز با قیمتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان فروخته، حال آنکه نرخ آن در بازار ۴۴۰ میلیون تومان است.

در بین محصولات سایپا نیز متوسط قیمت پراید، بالای ۲۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده و تیبا هم بالغ بر ۳۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش رفته است. پراید در بازار حداقل ۶۳ میلیون تومان قیمت دارد و تیبا هم در مدل معمولی اش ۷۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سایپایی‌ها اما سراتو خودرویی که البته دیگر به مونتاژ نمی‌رسد را با قیمت ۲۰۸ میلیون تومان فروخته‌اند تا لقب گران ترین محصول فروخته شده خودروسازی ایران در ۱۰ ماه امسال نصیب آن شود. سراتو در بازار با قیمتی برابر با ۴۱۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

دیگر محصول مونتاژی این شرکت به نام آریو نیز قیمتی بالغ بر ۵۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داشته، حال آنکه خرید آن از بازار ۱۷۳ میلیون تومان آب می‌خورد. چانگان نیز به‌عنوان دیگر خودرو مونتاژی و چینی سایپا، با قیمتی بالغ بر ۱۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ۱۰ ماه امسال تحویل مشتریان شده است. برای خرید این خودرو در بازار باید ۲۵۹ میلیون تومان هزینه کرد.صورت‌های مالی پارس خودرو نیز نشان می‌دهد محصولات گروه رنو این شرکت بیش از ۴۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشته‌اند، حال آنکه مثلا پارس تندر در بازار ۱۸۷ میلیون تومان قیمت دارد و ساندرو استپ‌وی هم ۲۶۰ میلیون تومان.



نظرات

  • مجتبی مجتبی (6 اسفند 1398 ساعت 08:02)

    با سلام.
    اینکه قیمت گذاری خودرو دستوری و فروش خودرو به صورت پیش فروش صورت میگیرد فقط نشان دهنده عدم تعادل و ثبات در سیاست گذاری اقتصاد (کشور) در زنجیره تولید و فروش خودرو است.
    اگر اقتصاد کشور رو به ثبات بود و چشم انداز پیش فروش خودرو واضح، قیمت خودرو هنگام پیش فروش مشخص میشد و تکلیف فروشنده و خریدار در هنگام عقد قرار داد فروش نیز مشخص میشد ولو قیمت پیش فروش در آینده بیشتر از قیمت کنونی بازار !
    بدلیل سیاست نامشخص دولت در زمینه اقتصاد و درآمد و عدم توانایی و ناکارآمدی دولت در این بخش، ناگزیز قیمت بصورت دستوری تعیین میشود، تا خریدار خودرو با امید خرید خودرو ارزانتر دست به خرید خودرو پیش فروشی بزند، در حقیقت سیستم پیش فروش کنونی با قیمت گذاری دستوری و قیمت کمتر از بازار ، فعلا مشتری دارد!
    در صورت ثبات نسبی و عدم وجود تورم بالا در قیمت خودرو خواهیم دید که قیمت دستوری حذف و برنامه پیش فرو نیز مانند امروز خودبخود منسوخ و از چرخه خارج میشود.(مانند سال های گذشته).
    ختم کلام ، بهترین شیوه فروش خودرو در شرایط کنونی(عدم ثبات و افزایش قیمت ها و فروش فوری بسیارکم و تولید ناچیز خودرو) برای خودرو ساز و دولت ، شیوه کنونی (پیش فروش با قیمت دستوری) است . مشتری ناگزیر است از این فرصت کم بهره برده و دست به ریسک خرید خودرو (نامشخص بودن قیمت و زمان تحویل خودرو) بزند.