1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. کاهش ۲ تا ۹۰ میلیونی قیمت برخی خودروها در بازار

کاهش ۲ تا ۹۰ میلیونی قیمت برخی خودروها در بازار

7 اسفند 1398
  • 17

بررسی میدانی از بازار خودروی پایتخت حاکی است جو روانی عجیبی که در پی بالا رفتن نرخ دلار در روزهای گذشته با افزایش قیمت‌ها ایجاد شده بود، از بعدازظهر دیروز فروکش کرده و قیمت‌ها روند نزولی گرفته‌اند.

امروز در گروه سایپا هر دستگاه پراید ۱۱۱ به ۶۴.۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۶۱.۵ میلیون تومان، پراید ۱۵۱ به ۶۷ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۷۰ میلیون تومان، تیبا ۲ جاچ‌بک ۷۶ میلیون تومان (قیمت دیروز ۷۸ میلیون تومان)، ساینا دنده‌ای ساده ۷۶ میلیون تومان، ساینا فول ۸۱ میلیون تومان، وانت نیسان بنزینی ۹۷ میلیون تومان (قیمت دیروز ۱۰۴ میلیون تومان) و نوع دوگانه سوز آن ۱۰۷ میلیون تومان (قیمت دیروز ۱۱۵ میلیون تومان) قیمت خوردند.

در گروه ایران‌خودرو نیز هر دستگاه سمند ال ایکس ۱۰۴ میلیون تومان (قیمت دیروز ۱۱۳ میلیون تومان)، دنا ۱۵۰ میلیون تومان (دیروز ۱۶۰ میلیون تومان)، ‌پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۹۶ میلیون تومان (دیروز ۱۰۴ میلیون تومان)، پژو پارس ۱۲۳ میلیون تومان (دیروز ۱۳۲ میلیون تومان)، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ساده ۱۰۲ میلیون تومان (دیروز ۱۰۸ میلیون تومان) و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ فول ۱۰۵ میلیون تومان (دیروز ۱۱۳ میلیون تومان) قیمت‌گذاری شدند.

با این حال کارشناسان بازار می‌گویند مراجعات مردمی برای خرید و فروش در حداقل خود است و قیمت‌ها روی کاغذ است.

کارشناسان معتقدند افراد «نابلد» که احساس می‌کنند با گران شدن دلار قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد، به طمع رشد قیمت‌ها به خرید اقدام می‌کنند و هیچ‌وقت یک نمایشگاه‌دار برای خودرویی مثل سانتافه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان نمی‌پردازد.

«سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: هر کالایی یک قیمت منطقی و یک قیمت کاذب دارد، خرید خودرو در این زمان موجب افزایش سوء استفاده سودجویان می‌شود.

وی افزود: افزایش قیمت دلار اثر روانی خود را بر بازار خودرو گذاشته و به‌طور مثال شاهد بودیم در روزهای گذشته قیمت تیبا هاچ‌بک به بیش از ۸۰ میلیون تومان رسیده است.

موتمنی خاطرنشان‌کرد: وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد، آنهایی که خودرو در اختیار دارند نمی‌فروشند و وقتی عده‌ای به صورت هماهنگ در فضای مجازی قیمت بالایی برای خودروها اعلام می‌کنند، نظارتی بر آنها نیست و از طرفی عرضه و تقاضا هم با هم همخوانی ندارد، شاهد این اوضاع هستیم.

وی تاکید کرد: ‌اخبار منفی بیش از اخبار مثبت بر مردم تاثیرگذار است؛ به‌طور مثال دیروز خبری درخصوص افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان منتشر شد که اثر منفی بر بازار و افزایش قیمت‌ها بر جای گذاشت.

این مقام صنفی ادامه‌ داد: تفاوت بالایی که بین قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازاری خودروها ایجاد شده (به عنوان نمونه بیش از ۶۰ میلیون تومان در خودروی دنا)، افرادی که پول مازاد دارند را تحریک به ثبت‌نام برای خرید خودرو می‌کند.

امروز در گروه مونتاژی‌ها هر دستگاه هایما اس۷ به ۳۹۰ میلیون تومان (دیروز ۴۱۵ میلیون تومان)، پژو ۲۰۰۸ به ۴۶۸ میلیون تومان (دیروز ۴۸۰ میلیون تومان) و جک اس ۵ به ۳۷۵ میلیون تومان (دیروز ۴۰۰ میلیون تومان) قیمت خوردند.

امروز هر دستگاه مزدا۳ به ۵۲۵ میلیون تومان (دیروز ۵۴۵ میلیون تومان)، رنو تلیسمان ۸۲۰ میلیون تومان (دیروز ۸۵۰ میلیون تومان)، رنو کولئوس یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان (دیروز یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان) و سانتافه یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان (دیروز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان) قیمت‌گذاری شدند.

کارشناسان معتقدند اگر سقف قیمتی برای خودروها داشته باشیم، بازار سیاه کنونی را شاهد نخواهیم بود و بازار باید کنترل شود.

به گفته آنان، قیمت تمام شده هر خودو مشخص است و باید با در نظر گرفتن سودی مشخص، قیمت بازاری آن را تعیین کرد.

یک نمایشگاه‌دار خودرو در مرکز پایتخت گفت:‌ همین خودروهایی که به تازگی مجوز خروج از گمرکات را گرفته، شاید تا پنج برابر قیمت‌شان خرید و فروش شوند، زیرا هیچ نظارتی بر قیمت‌ها وجود ندارد.

وی معتقد است اگر نظارت بر بازار وجود داشته و کنترل شود، سوء استفاده‌کنندگان از این بازار خارج خواهند شد.

منبع ایرنا


نظرات

  • مهدی مهدی (8 اسفند 1398 ساعت 13:13)

    سلام عزیزان این خانه از پای بست ویران است زیاد حرص نخورید

  • وطن وطن (8 اسفند 1398 ساعت 13:00)

    از دولت و سهامداران و پشت پرده ها و مسئولين غيرخادم و حتي سران حكومتي بايد پرسيد چرا خودرو با توجه به ادعاي اسلاميت و عدالت در كشورمان و باورهايمان ، نسبت به كشورهاي پيشرفته و حتي همسايگان بي كيفيت و گران عرضه مي شود آيا واقعاً كسي نيست به اين مشكل رسيدگي كند گراني بنزين به آساني اما خدمت و عرضه صحيح به ملت در گذر چه كنم چه كنيم و يا نمي شود و يا قطعه سازان چنان مي شود گره مي خورد خيانت در حق ملت بس است .

  • مهدی مهدی (8 اسفند 1398 ساعت 11:19)

    اگر مدیریت کلان مملکت درست باشه قیمت تک نرخ باشه و دلال همه کاره بازار نباشه قیمت کارخانه = قیمت مصرف کننده نظارت و کنترل و... اساسی باشه ، نرخ گذاری بی حساب و کتاب نباشه ، آنوقت میشه امیدوار بود

  • علی علی (8 اسفند 1398 ساعت 08:21)

    سلام، فروش اینترنتی خودرو مصرف کننده های واقعی رو سرکارگذاشته، من که یک پراید مدل ۸۵دارم هربارکه ایرانخودرو تو این یکسال اطلاعیه فروش داشت به سایت رفتم و ساعتها وقت و اعصاب خودم رو گذاشتم نتیجه قطع یارانه بدلیل بالا رفتن معدل حسابم بود، من از بازرسان اطلاعات سپاه که انصافا تو این شرایط کشور پرچمدار کشف و معرفی مفسدان اقتصادی به قوه قضائیه هستند خواهشمندم به این موضوع فروش اینترانتی خودرو ورود پیدا کنند و اجازه ندن با شعور و اعصاب مردم اینگونه توهین بشه.
    باتشکر

  • Polo Polo (7 اسفند 1398 ساعت 23:56)

    ملتی ک پراید 5 میلیونی رو 75 میلیون بخره حقشه نوش جان کنید????
    شما ک پول آب برق گاز ک نمیدین پول نفت هم که میگیرین دیگه چرا اینقد استرس دارین اوه اوه ببخشید اذان گفتن من برم ک به نماز اول وقت برسم
    التماس دعا????

  • محمد محمد (7 اسفند 1398 ساعت 23:23)

    افرادی که با قدرت تلاش کردند و میکنند قیمت خودرو را بالا ببرند در واقع طنابی به گردن آرزوهایی کسانی انداختند که با زدن از خورد و خوراک و لباس خود و پس انداز آن در تلاش برای خریدن خودروی بودن برای کسب درآمد و خوشحال کردن خود و خانواده، با این کار تمامی آرزوهای این عزیزان را نابود کردند

  • ناصر ناصر (7 اسفند 1398 ساعت 22:16)

    خودرو تو سرمون بخوره خونه ارزون کنید

  • میلاد میلاد (7 اسفند 1398 ساعت 21:26)

    الهی که نفرین این مردم ظلم دیده دامن گیرتون بشه که خون همه رو تو شیشه کردین.
    یادتون باشه همه چی از جایه نازک پاره میشه ولی ظلم از جایه کلفت.

  • نسیم نسیم (7 اسفند 1398 ساعت 12:46)

    هر چه میکشیم از خودمون هست وقتی قیمت ماشین بالا میرود چرا میخریم ؟ تا وقتی تقاضا نباشد این سود جوها توان مانور نخواهند داشت شرکت های خودرو سازها پارکینگ هاشون پر از خودروهای صفر هست اگر همه رو با قیمت پایین عرضه کنند قیمت پایین میاد

    حوت حوت (8 اسفند 1398 ساعت 17:05)

    گل گفتی دوسته من

  • ارسلان ارسلان (7 اسفند 1398 ساعت 11:58)

    عزیزان خواهش میکنم اونایی ک پولشم دارن نخرن فکر اینایی ک ندارنم بکنید! خدایی الان چندرغازی 5 ساله دارم خاسم ی پرایدی بخرم باش کار کنم هرساله داره بی ارزش میشه پولم .جان عزیزاتون نخرید چن وقتی ،ببینیم چی میشه????????????

    حمید حمید (8 اسفند 1398 ساعت 18:18)

    ارسلان جان ماحصل نظام سرمایه داری یعنی شیشه کردن خون عامه مردم ، این مسئولین هیچکدوم نه مستضعف هستن و نه برای مستضفین ،کارگر و معلمی که تمام پس انداز عمرش یه دستگاه لگن پراید نمیشه روز به روز نیست و نابود میشه

  • احسان احسان (7 اسفند 1398 ساعت 11:33)

    باکاهش ۲میلیونی ن یهو صنعت خودرو سازی ورشکسته بشه ها من چقدر دلم سوخت.

  • الف ب پ الف ب پ (7 اسفند 1398 ساعت 10:09)

    یعنی الان تو 120میلیون واسه سمند دادی !!!! این حرف پیش افریقایی ها ی جنگ زده هم بزنی بهت میخندن .

  • مسعود مسعود (7 اسفند 1398 ساعت 08:55)

    اين اخبار دقيقا كذبه چرا كه ديروز خودم شخصا پرايد ١١١ رو از نمايندگي چيني كار اهواز قيمت كردم گفت ٧٢،٥٠٠

  • رامین رامین (7 اسفند 1398 ساعت 08:55)

    سلام خدایی این چه مدیریتیه خجالت داره سایپا و ایرانخودرو مقصر اصلی هستند دکون راه انداختن یکی هم نیست نظارت کنه نمیتونی تولیدتو ببری بالا غلط میکنی ثبت نام میکنی کسی که پولشو یک سال دست نمیزنه وضع مالیش خوبه ولی منی که الان ماشین نیاز دارم باید برم سمندو ۱۲۰ تو بازار بخرم با این کارت به پولدار کمک میکنی پولدارتر بشه بدبخت اون کسی که به سختی پول یه ماشینو جور کرده دهنش سرویس میشه تا یه ماشین دست دوم بخره بعد واقعا متاسفم ????????????????????????

    امیر امیر (8 اسفند 1398 ساعت 00:17)

    سلام من به سختی و با وام تونستم۲۰تومان جور کنم یه ماشین بگیرم بعد از ظهر کار کنم چون واقعا دخل و خرجم جور نمیشه خیر سرم کارمندم به تومان حقوق میگیرم و به دلار خرج میکنم با ۲۰ تومان تو این بازار یه پراید مدل ۸۰یا ۸۱ هم نمیدن اخه یکی نیست بگه واقعا نمیتونید کنترل کنید بزارید برید گناه من و خانواده ام چیه اینم شد اخه مملکت همه سران فقط به فکر خودشون هستند