1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. جای خالی خودروهای شهری در محصولات داخلی

جای خالی خودروهای شهری در محصولات داخلی

22 اسفند 1398
  • 0

با بالا رفتن قیمت نفت و درپی آن بنزین از اواخر دهه 60 و 70 میلادی، بازار خودروهای کوچک شهری توسعه یافت. بر این اساس اگر به آمارهای فروش خودرو در بازارهای اروپا و آسیا نگاهی بیاندازیم، سهم قابل ملاحظه ای به فروش این دسته از خودروها اختصاص یافته است.

غر بی هــا پــس از هر بحران ر ا ه حل ها یــی می یابند تا از تکرار آن جلوگیری کنند یا هنگام وقوع مجدد، با بهره مندی از تجربه قبل برای مقابله با آن تلاش می کنند چاره ای داشته باشند. با بالا رفتن قیمت نفت و درپی آن بنزین از اواخر دهه 60 و 70 میلادی، بازار خودروهای کوچک شهری توسعه یافت. بر این اساس اگر به آمارهای فروش خودرو در بازارهای اروپا و آسیا نگاهی بیاندازیم، سهم قابل ملاحظه ای به فروش این دسته از خودروها اختصاص یافته است. خودروهای کوچک و شهری که معمولا مصارف شهری بین شهری نیز دارند. اگر بخواهیم به نمونه های بارز این خودروها در بازار ایران اشاره کنیم، باید به دوو ماتیز اشاره کنیم اواخر دهه 70 وارد بازار ایران شد و توانست به خوبی جای خود را در بازار باز کند. در میان دختران و پسران و حتی برخی افراد میانسال و مسن نیز به دلیل راحتی، از این خودرو استفاده می کردند. به همین خاطر وضعیت رو به رشدی را در قسمت های مختلف بازار تجربه کرد. در اواسط دهه 70 نیز گروه خودروسازی سایپا طرح مفهومی از یک خودرو کوچک شهری معرفی کرد که در چند نمایشگاه خودرو در شهرهای کشور به نمایش درآورده بود. اما متاسفانه هرگز این خودرو به مرحله تولید نرسید. با توقف تولید دوو ماتیز، نمونه چینی آن یعنی ام وی ام 110 توانست در هر دو نسل به بازار ایران راه پیدا کند.

با وجود استقبال فراوان از این خودرو سرانجام تولید آن نیز به پایان رسید. نمونه های وارداتی نظیر کیا پیکانتو بسیار گران بود و هیوندای i10 مونتاژی که قیمت تمام شده بالایی داشت نیز چندان موفق نبود. امروزه خودروهای کوچک شهری نظیر تویوتا آیگئ سیتروئن c1 ،فولکس واگن آپ، رنو توینگو و ... به عنوان نمونه هایی از این سگمنت هستند که در بازار کشورهای پیشرفته اروپایی وضعیت بسیاری خوبی دارند. اما سوال اصلی اینجاست چرا خودروهای کوچک شهری محبوب هستند؟ مصرف سوخت کم، آلایندگی کم، فضای جای پارک کم، رفت و آمد راحت در شهرهای شلوغ و خیابان های پر ازدحام، اقتصادی و کاربردی بودن این خودروها را برای همه نوع تیپ مشتری و طبقه اجتماعی جذاب می کند. اما در کشور ما ضرورت فرهنگ سازی بیشتر در مورد استفاده از این خودروها بیش از هر زمان دیگری مشاهده می شود. بر این اساس نیاز است یک پلت فرم ایرانی برای ساخت این دسته از خودروها طراحی و ساخته شود. چراکه با وضع فعلی، تولید نمونه های خارجی غیرممکن است و درصورتی که امکان تولید آن ها فراهم شود، با قیمت فعلی ارز بازهم بسیار گران و غیر منطقی خواهد بود. بنابراین جای خالی تولید این خودرو در این سگمنت بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. زیرا تقاضا برای این خودروها در بازار روز به روز در حال افزایش است. از ویژگی های این خودروها می توان به طراحی زیبا، بدنه ایمن و مناسب، فضای داخلی نسبتا جادار در حد یک خودرو شهری متوسط، صندلی های مناسب و راحت و امکانات رفاهی و ایمنی معقول و مناسب اشاره کرد. از سوی دیگر پیشرانه کوچک و کم مصرف با آلایندگی پایین، قدرت و بازده مناسب می تواند مزیتی بزرگ برای خودروهای کوچک شهری به شــمار روند. به لحاظ زمان، فضا و بحث مالی این خودروها صرفه جویی های بسیاری را به همراه خواهند داشــت. همچنین برای دختران و پسران دانشجو، افراد شاغل (کارمندان، کسبه و ...)، افراد بازنشســته و اکثر اقشار جامعه به راحتی از آن ها استفاده کنند. به هر صورت جا دارد با تولید چنیــن خودروهایی به اقتصاد ملی نیز کمک و فرهنگ درست مصرف کردن از آن ها را نهادینه کنیم. زیرا این خودروها به عنوان گزینه هایی است که سال ها است کشورهای مدرن و پیشرفته به سمت آن ها رفته اند و ما نیز باید با خردورزی این راه را طی کنیم. امید است با تولید این گونه خودروها در صنعت خودرو کشــور، این بخش از نیازهای بازار برطرف شود و با برنامه ریزی صحیح تمامی اقشار از آن سود خواهند جست.



نظرات