1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو کاملا اشتباه است

بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو کاملا اشتباه است

30 فروردین 1399
  • 11

به اعتقاد عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، بازگشت شورای رقابت به حوزه تعیین قیمت خودرو، تکرار رانت و دلالی‌ها و افزایش زیان خودروساز است.

سعید صبوری در رابطه با زمزمه‌هایی که اخیرا از بازگشت مجدد شورای رقابت به حوزه قیمت‌گذاری خودرو به گوش می‌رسد و تاثیر آن بر صنعت قطعه‌سازی کشور، ضمن تاکید بر اینکه اصل بنیان شورای رقابت اشتباه است، اظهار کرد: اینکه تعدادی افراد دور هم جمع شده و می‌خواهند طبق یکسری فرمول هایی که خودشان نوشته و طراحی کرده اند، برای خودرو قیمت تعیین کنند، از اساس چندان درست نیست.

وی افزود: در حقیت باید سراغ کف کارخانه و آن جایی رفت که هزینه می شود، تولید صورت می گیرد و درآمدزایی می کند؛ باید دخل و خرج آن را بررسی کرد. در اینصورت خود خودروساز دولتی یا خصوصی می تواند، براساس قیمت تمام شده و احتساب سود معقول خود، عرضه کند و این خودرو با قیمت فروخته شود تا خودروسازان زیان ده نشوند. اصل زیان های انباشته خودروسازان و در نتیجه افزایش بدهی هایشان به قطعه سازان به دلیل قیمت های دستوری اعلام شده از سوی شورای رقابت و شورای سیاست گذاری قیمت خودرو بوده است.

این کارشناس صنعت قطعه سازی کشور با بیان اینکه نتیجه قیمت های اعلامی حاصل شده از فرمول قیمت گذاری خودرو شورای رقابت، همین زیان دهی خودروسازان، مطالبات قطعه سازان از آن ها و نرسیدن مردم به خودروهایشان، بوده است، تصریح کرد: اما در این میان جیب دلالان پر شده و شکم سیری دارند. زمانی که به طور مثال یک خودرو را کارخانه ۷۷ میلیون تومان عرضه می کند اما در بازار ۱۴۰ میلیون تومان به فروش می رسد، نه تنها مردم از خودروی ارزان منتفع نشده اند، خودروساز هم سودی از محل فروش محصول خود نکرده است. طبیعی است که اگر یک خودروساز بخواهد قیمت این خودر را تعیین کند، به طور مثال ۱۱۵ میلیون تومان در نظر می گیرد. در اینصورت علاوه براینکه مردم به جای ۱۴۰ میلیون تومان ۱۱۵ میلیون تومان خودروی مورد نظر را خریداری می کنند، خودروساز هم زیان‌ده نمی شود.

صبوری ادامه داد: اما زمانی که شورای رقابت در مسیر قیمت گذاری پا می گذارد و طبق اصولی که خودشان دارند و برایش هزار و یک دلیل هم می آورند، قیمت تعیین می کنند، تنها سود دلالان را افزایش می دهند. خودروساز چون پول ندارد، مجبور است که پیش فروش کند، دلالان خودرو را خریداری و با بهای بسیار بیشتر در بازار آزاد می فروشند. دلیل اینکه پراید ۳۶ میلیون تومانی در کارخانه، ۶۰ میلیون تومان در بازار به فروش می رسد، همین قیمت گذاری اشتباه و دستوری است. پس این قیمت های کذایی خودرو که در سال گذشته کم هم رخ نداد و گفته شد خودرو گران شده است، کارخانه که تغییری در قیمت ها نداشته، این دلالان و رانت خوران هستند که خودرو در بازار آزاد را گران و در حقیقت بازار را ملتهب کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: خودروسازان با هزینه هایی که دارد، نهاده های تولیدی که هر روزه در بازار بورس و ... گران تر شده و به نرخ روز فروخته می شوند و ارزش ریال پایین می آید، خودرو را باید با قیمت دستوری عرضه کنند. به تبع قطعه ساز هم در این میان زیان خواهد کرد. اگر قطعه ساز بخواهد قیمت های خود را به‌روز کند، خودروساز زیانش بیشتر و بدهکارتر می شود؛ لذا طبیعتا این سیکل ناقص و معیوب باید برداشته شود. هیچ جای دنیا یک قیمت دستوری برای کالایی جز کالاهای اساسی خوراکی و دارویی وجود ندارد. برای خودرو و صنایع تولیدی، خودشان برحسب قیمت تمام شده و میزان سود متناسب، محصول خود را عرضه می کنند؛ حال یا مشتری دارند یا ندارند.

صبوری تاکید کرد: نمی شود هم قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید با نرخ دلار به‌روز و در بورس عرضه شود، حقوق و دستمزد افزایش یابد، نرخ بنزین بالا رود... و هم انتظار داشت که قیمت خودرو را در محدوده ای نگه داشت. بنده کلا با حضور شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو مخالف هستم و معتقدم که قیمت باید آزاد و به دست خود خودروساز با قیمتی که می تواند محصول خود را عرضه کند و مشتری هم داشته باشد، تعیین شود. تعداد فروش ممکن است به دلیل اینکه رانتی در آن نیست، پایین بیاید. وقتی رانت وجود دارد، ۵۰۲ هزار دستگاه خودرو در آن واحد به فروش می رسد، اگر رانت نباشد به جای ۵۰ هزار دستگاه، ۲۰ هزار دستگاه فروخته شده و خودروساز هم متناسب با آن تولید می کند.

منبع ایسنا


نظرات

  • Abolfazl Abolfazl (1 اردیبهشت 1399 ساعت 21:59)

    سلام ببخشید چرا کامنت منو نمیزارید؟!! وقتی کاربری وقت میزاره و کامنت میگذاره توقع نداره کامنتشو هی سر بزنه ببینه نگذاشتین، با تشکر

  • Abolfazl Abolfazl (31 فروردین 1399 ساعت 19:30)

    منظورتون اینه کلا هیچ نظارتی نباشه دیگه؟! بعد الان قیمتا آزاد بشه اون خودروسازی که به قول خودتون به خاطر تصمیمات اشتباه گذشته ضرر انباشته داره میاد رحم کنه به مصرف کننده؟! یا نه میاد با سو استفاده از آزاد سازی قیمتها تا جایی که جا داره قیمتارو بالا میبره تا ضررای انباشته شو که در هر صورت(چه ازونور اشتباه صورت گرفته باشه چه ازینور چه از یه ور دیگه) به مصرف کننده ربطی نداره، جبران کنه؟ اگر کلا هم خودروساز در حال حاضر تو ضرر و زیان باشه من مشتری نوعی که بخوام به این شیوه که شما تجویز میکنید، امروز یه دونه خودرو برا زیر پام بخرم چه گناهی کردم که بخوام پرش کنم؟! خداوکیلی فکر علمی پشت این پیشنهادات هست یا هر کی از هر طرفی فقط شرایط خودشو در نظر میگیره و این وسط مردمم میشن گوشت قربونی؟! من کاری به مباحث فنی ندارم ولی خیلیم چیز پیچیده ای نیست این داستان، شما دست یه بچه کلاس پنجمی هم بدین کنترل بازارو میدونه راه درست چیه! منتها مشکل اینجاست که کسی نمیخاد مشکل کامل و خدا پیغمبری حل و فصل بشه چون ظاهرا نفعی تو این حکایتا هست و هر طرفی هم به فکر جیب خودشه، خودروساز یه جور دلال تا الی آخر فعالین اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم صنعت خودرو! پس تو این شرایط الانم که مکش شدید از طرف خودرساز به خاطر ضررو زیان انباشته قبلیش وجود داره قیمتا رو دست خودروساز دادن عاقلانه که نیست هیچ مشکلو پیچیده تر میکنه، راه حل اساسی و خدا پیغمبریش هیچکدوم این روشا نیست، راه اینه که واسه خودرو که هیچ واسه هر کالای دیگه ای حالا ملک یا لوازم خانگی باشه یا هر کالای گرون دیگه ای که مطمع نظر دلال بازی قرار میگیره، یه عده کارشناس زبده و مستقل بیان تعرفه گذاری انجام بدن، حالا اسمشون هر چی میخواد باشه شورای رقابت باشه، انجمن حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشه، ستاد تنظیم بازار باشه هر چی میخواد باشه، بعد دیگه کار راحته، یه معیار به دست میاد که باهاش هم میشه به خودروساز نظارت کرد هم بازار و دلالاش، جانب قطعه ساز هم این وسط حفظ میشه، اصلا میشه قانون و تبصره هم وضع کرد که تاخیر در تسویه قراردادهای قطعه سازها شامل جریمه جبرانی بشه، در مورد نوسانات قیمت دلار و به طبع اون مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و حتی وارداتی هم خیلی راحت میتونن همین کارشناسایی که تعرفه گذاری انجام میدن تو بازه های زمانی که حتی میشه خیلی راحت با ارائه فاکتور خریدایی که هر کدوم از خودروساز یا قطعه سازا بصورت دوره ای انجام میدن تعرفه گذاریها رو بروزرسانی کنن، (چون الان یه مشکل بزرگ که فقط فکر کنم تو کشور ما هست اینه که به عنوان مثال یه مغازه دار ساده که ماه پیش یه جنسی رو خریده تا دلار بالا میره به خرید بعدی موکولش نمیکنه! در جا برمیداره اتیکتاشو عوض میکنه! بهشونم که میگی استدلال یا رسم غلطی که همه میدونیم تو بازار برا خودشون درست کردن و اصل قرارش میدن، در جواب میگه خب گرون نکنم دفعه بعدی که برم بخرم با این پول یک سوم این قفسه خالی میمونه!!! آخه این چه منطق غلطو ظالمانه ایه که واسه خودشون باب کردنو همه چی رو حرام اندر حرام کردن؟ البته که این میون یه سری استثنا هم داریم که انسانن و تن به این وسوسه های شیطانی تو کسبو کارشون نمیدن، ولی به جز این تعداد اندک آدم درستکار، اون باقی رو یکی نیست بهشون بگه آخه آدم ناحسابی مگه اون خرید قبلیتو سود روش نکشیدیو بعدش اتیکت کردی؟!!؟ بعد گناه اون حقوق بگیرو کارمند یا کارگر بیچاره این وسط چیه که نمیتونه مثل تو نوساناتو تلفنی و لحظه‌ای تو درآمد بخورو نمیرش بروز کنه و اتیکتی نداره که بخواد بکشه روش؟ خداوکیلی این چه اوضاعیه که برا خودمون درست کردیم؟) سرتونو درد نیارم همون قطعه سازم وقتی دلار بالا میره تو همون دوره که خرید قبلیشو انجام داده گرونیش شامل حالش نمیشه که انقدر از نوسانات دلارو بی ارزش شدن ریال میناله!؟ بله حالا تو دوره خرید بعدیش اونم با ارائه مدرک و فاکتور میشه با بروزرسانی کردن کاری کرد که تو بیلان سالیانه متضرر نشه، پس هموطنای عزیز همونطور که می بینید مشکلات راه حل دارن! منتها سوال خیلی بزرگ اینه که چطور به عقل بی سواد من نوعی و قطعا اکثریت هموطنامون میرسه این راه حلها ولی به عقل اونایی که باید برسه نمیرسه؟؟!!! معلومه که میرسه معلومه که میدونن ولی شوربختی ما مردم نجیب ایران اینه که نمیخوان که حل بشه مشکلات نمیخوان! در ضمن من نوعی اینم بگم ادعایی ندارم که راه حلی که گفتم بی نقصه قطعا ایراداتی داره که تو اجرا درمیادو برای اون ایرادات هم باز میشه فکری کردو برطرفشون کرد منتها تو اجرا ! یعنی واقعا بیان اجرا کنن این نظام تعرفه گذاری رو تو هر موردی از خدمات بگیر تا مسکن و حالا خودرو به طور اخص که موضوع این پست هستش تا کل صنعت کشور بطور اعم‌ اگر تعرفه گذاری اجرا بشه خیلی از مشکلات حل میشه، آزادسازی قیمت برا خودش پیش نیازایی داره و هر جای دنیا اگر می بینین قیمت دست بازاره شک نکنید قبل تر اون پیش نیازارو مهیا کردن بعد دست بازارو باز گذاشتن! نه تو این آشفته بازار الان کشور ما که از هم طرف مشکل هست از تحریم بگیر تا شرایط روز بازار کشورمون! تصمیمات مهم اینچنینی باید بر اساس اقتضای زمان گرفته بشن نه اینکه چون آزادسازی لفظ قشنگیه و تو علم اقتصاد هم کلی پشتوانه تخصصی پشتش هست بیایم سریع از روی متون علمی دنیا ترجمه کنیمو بدون مقدمات لازم که اونام علمی هستن نه فقط این، بیایم اجرا کنیم بعد بشه قوز بالا قوز ! ازین که سرتونو درد آوردم عذرخواهی میکنم ولی چکار میشه کرد مشکل روز کشورمونه و یقین دارم هر کسی که کشورش براش عزیز و مهمه به این مسائل فکر میکنه و به قول قدیمی‌ها هر سری یه عقلی داره، مطمئنم خیلی از هموطنا با نظر بنده تو این مورد موافقن، کاش روزی برسه نگاه فردگرایانه یا جناح گرایانه تو حل مشکلات جای خودشو به خرد جمعی بده که دقیقا نص صریح قرآن و سنت دینمونه که میگه: « و امرهم شوری بینهم » ، امیدوارم این ملت بزرگو وفادار ایران هر چه زودتر بتونه به اون چیزی که واقعا لایقشه و الان متاسفانه ازش بهره مند نیست برسه و این بحثهای طولانی به خاطره تبدیل بشن، به قول حافظ بزرگ : « خواهی که سخت و سست جهان بر تو بگذرد / بگذر ز سخنهای سخت و عهد سست خویش » ، با تشکر از سایت خوب Car.ir ، موفق باشید.

  • علی علی (31 فروردین 1399 ساعت 10:38)

    با سلام وعرض ادب محیط کسب وکار ایران ،بالاخص صنعت خودرو سازی مصداق بارز رانت در سایه نقش حمایت از تولید داخلی هستش ومافیای موجود در این صنعت اجازه رقابتی کردن این صنعت رو نخواهند داد چون منفعتشان در عدم رقابت وعدم وجود شفافیت است حداقل به این آقایون توصیه میکنم مدل صنعت خودروسازی چین رو ملاک عمل قرار بدن وبسوی رقابت با برندهای مطرح دنیا برن نه اینکه ایرانی رو از مواهب تکنولوژی صنعت خودرو سازی دنیا محروم کنن یه مقدار خواهشا به شان وشعور مردم احترام بگذارین

  • kiomars kiomars (31 فروردین 1399 ساعت 09:57)

    جناب صبوری فرموده اند که هیچ جای دنیا یک قیمت دستوری برای کالایی جز کالاهای اساسی خوراکی و دارویی وجود ندارد.
    همچنین بنا به عقیده ایشان خودروساز باید به هر قیمتی دلش خواست بفروشد. آقای صبوری هیچ جای دنیا چنین سفره گشاده ای برای خودروساز فراهم نیست که واردات خودرو ممنوع باشد یا عوارض واردات دو برابر قیمت خودرو باشد و از سوی دیگر ارز دولتی به جیب شما تزریق شود تا فرغونی به نام پراید را نجومی بفروشید. از قدیم گفته اند در دیزی باز است...

  • امین امین (31 فروردین 1399 ساعت 03:03)

    با امثال همین استدلالات قیمت گذاری رو از شورای رقابت گرفتند و به ستاد تنظیم بازار دادن و قضیه پنج درصد حاشیه بازار مطرح شد و قیمت کارخانه هاخودروها یک دفعه از سی چهل میلیون به 60تا 90میلیون رسید . باید به امثال این آقا گفت این نسخه ای که شما میگید از بهمن 97دقیقا اجرا شد و نتیجه چیزی نشد جز افزایش بی حساب خودرو . چرا به عنوان یک انسان مسلمان نمی فهمید که عامل مشکلات این صنعت وجود رانت ،فساد ، مافیای اقتصادی همچنین نفرین و لعن و ناراضی بودن مصرف کننده از محصولات ارائه شدست. عزیز وقتی که مشتری راضی نباشه یعنی پولی که ازش گرفته میشه و به این صنعت تزریق میشه حرامه و مشکل داره. شما که نمیتوانید سنت های خدا رو با نظر های به ظاهر کارشناسیتون عوض کنید. از مسئوولین سایت تقاضا دارم که مقاله از تو تا آدم با سواد بزاره که وقت خواننده تلف نشه .

  • ali ali (30 فروردین 1399 ساعت 20:20)

    شک نکیند این آقا خودش دلاله...این که میگه قیمت کف بازار باید ملاک تعیین قیمت خودرو باشه کاملا اشتباهه..مگه همین آقایان نیستند که کف بازار دسته خودشانه....خودرو ساز اگه تولید را افزایش بده و قطره چکانی نکنه شک نداشته باشید تمام قیمتها پایین میادولی اینها دوست ندارد.لعنت بر هر چی دلاله بی وجدانه.

  • ناشناس ناشناس (30 فروردین 1399 ساعت 17:14)

    این ایراد از خودروسازان هست که نمیتونند به صرفه تولید کنند؛ مثلاً وقتی یه خودروساز چند محصول داره که از نظر فنی و عملکردی شبیه هم هستند ولی مثلاً قطعه ای مثل پیچ کارتل اونها را هر کدوم یه شکل و اندازه خاص میزنه خُب معلومه که برای قطعه سازا صرفه نداره و اون باید ماشینا گرونتر بفروشه.

  • َفعال حوزه بوق َفعال حوزه بوق (30 فروردین 1399 ساعت 16:33)

    به طور مثال یک خودرو را کارخانه ۷۷ میلیون تومان عرضه می کند اما در بازار ۱۴۰ میلیون تومان به فروش می رسد، نه تنها مردم از خودروی ارزان منتفع نشده اند، خودروساز هم سودی از محل فروش محصول خود نکرده است. طبیعی است که اگر یک خودروساز بخواهد قیمت این خودر را تعیین کند، به طور مثال ۱۱۵ میلیون تومان در نظر می گیرد. در اینصورت علاوه براینکه مردم به جای ۱۴۰ میلیون تومان ۱۱۵ میلیون تومان خودروی مورد نظر را خریداری می کنند، خودروساز هم زیان‌ده نمی شود.
    .عججججججججججبببببببببب چطوری وقتی 77 باشه گیر مصرف کننده واقعی نمیاد ولی 115 بشه گیر مصرف کننده واقعی میاد ؟؟؟خودش خندش نگرفته با این استدلالش واقعا ؟تا وقتی ماشین تولید به اندازه نیاز بازار تولید نشه این اختلاف قیمت درب کارخانه با بازار برطرف نمیشه !!! که اونم با بهانه تحریم کاریش نمیشه کرد...برین اشتی کنین تحریما برداشته شه همه حالشو ببریم :)

  • نیما نیما (30 فروردین 1399 ساعت 14:49)

    با سلام تنها راه رسیدن به تعادل و رسیدن به قیمت واقعی خودرو افزایش تولید بیشتر توسط سازنده هاست بطوریکه مشتریان فقط از نمایندگیهای خودروسازان مستقیما و بدون محدودیت خرید کنند. در چنین بازاری دست دلالان خود به خود قطع خواهد شد. البته ایجاد بازار رقابتی با حضور برخی خودروسازان خوشنام دنیا به این موضوع کمک شایانی میکند. صنعت خودرو راه دیگری ندارد. این همان راهی است که خودروسازان بزرگ دنیا سالها پیش رفته اند و ما برای پیشرفت مجبور به گذر از ان هستیم. در غیر صورت تعطیلی این صنلیع و پرداختن به صنایع دیگر بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود. یک لحظه تصور کنید اکنون در سال 2020 هستیم و هنوز در حال مونتاژ خودروهای چندین سال قبل برخی خودروسازان خارجی هستیم. تصور کنید اینده این صنعت را اگر بخواهیم همین وضع ادامه پیدا کند. با تشکر

  • خجالت بکشید خجالت بکشید (30 فروردین 1399 ساعت 13:20)

    آقای برادر شما ماشین 70 تومنو اگه 115 بدین دوستان دلال عزیز همون 140 تومن خودشونو به صورت اتومات 180 میکنن اخه چقد یه چرخه تکراریو به خورد مردم میدین؟ بابا بخدا مردم میدونن شما هر بار که حرف میزنید یه کیسه ای براشون دوختین. شما پرایدو 200 میلیونم قیمت بذارید باز به مردم نمیفروشید میدید دست دلالاتون که 400 براتون بفروشه تجربه اینو ثابت کرده
    شما بی لیاقت تر از اونی هستین که سیاستیو به نفع مردمتون اتخاذ کنید. شما همونایی هستین که با التماس و وام ماشین میفروختین یادتون که نرفته با 6 میلیون 206 میفروختین همون وقتی که آقای نعمت زاده مردمو خائن به کشور خطاب میکردن حالا خودتون به بازار عرضه نمیکنینو سر مردم منت هم میزارین
    ببخشید طولانی شد میخواستم بگم که مردم میدونن شما چیکار دارین میکنید تو این چرخه ی باطل فقط افسوس که جونی براون نمونده تا از حقشون دفاع کنن

  • رسول رسول (30 فروردین 1399 ساعت 11:40)

    سلام به این اقا ک این حرفا را زده بگین شما ماشین بده تو بازار خودش میاد پایین.نمیخواد ماشین 70 تومنیا بکنی 115 تا مردم خوشحال بشن؟؟؟که140 نخریدن.ماشینا را از انباراتون بدین تو بازار