1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. آیا افزایش 50 درصدی قیمت خودرو‌ها در راه است؟!

آیا افزایش 50 درصدی قیمت خودرو‌ها در راه است؟!

3 اردیبهشت 1399
  • 25

کارشناس صنعت خودرو گفت: از سال 85 تاکنون سیاست‌های تعیین قیمت خودرو از سوی دولت شکست خورده و در سال‌های اخیر همواره بازار این محصول با تنش قیمت مواجه شده است.

زنجیره مشکلات صنعت خودرو از افت کیفیت و رشد هزینه تمام‌شده و قیمت و عرضه انحصاری گرفته تا تولید بر بستر پلتفرم‌های قدیمی و فاقد قدرت رقابت‌پذیری در بازار‌های هدف صادراتی و حتی بازار داخلی همچنان پا بر جاست، اما کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی در مورد مشکلات ساختاری صنعت خودرو و سازوکارهای خروج از بحران دارند. دبیر انجمن خودروسازان در این رابطه معتقد است در شرایط فعلی که اختلاف قیمت کارخانه تا بازار بسیار زیاد است باید قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، لذا باید در اسرع وقت نسبت به اعلام قیمت‌های جدید خودرو اقدام کرد.

احمد نعمت‌بخش افزود: با وجود قانون بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید که براساس آن انجمن‌ها باید در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند، اما دعوتی از انجمن خودروسازان برای حضور در جلسات ستاد تنظیم بازار که به منظور بررسی قیمت خودرو برگزار می‌شود صورت نگرفته است.

آفت قیمت دستوری در اقتصاد

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه شرایط خوبی برای صنعت خودروسازی کشور با توجه به ادامه سیاست‌های اجباری دولت نمی‌توان ترسیم کرد، گفت: قیمت‌گذاری دستوری آفتی است که اقتصاد ایران را رها نمی‌کند .دولت تصور می‌کند هرچه دستور می‌دهد باید اجرا شود و این منشا فساد و ناکارآمدی در اقتصاد می‌شود؛ چرا که این تنها یک توهم است. در مورد خودرو نیز این خصیصه از سوی دولت از سال ۸۵ در حال اجراست. قیمت‌گذاری دستوری هیچ‌گاه موجب آرامش و ثبات در بازار نشده است. انجمن خودروسازان و خودروسازان دنبال پیگیری تعیین قیمت دستوری خودرو نیستند و احتمالا پیگیر تعیین تکلیف تبعات شکایت‌های حقوقی و مشکلات بعدی هستند.

زاوه با تاکید بر اینکه بازار به این دستور‌ها بی‌تفاوت است و بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت خود را مشخص می‌کند، گفت: در کشوری که تورم ۴۰ درصدی دارد چطور انتظار می‌رود قیمت‌ها ثابت بماند و افزایش قیمت را نداشته باشیم و در خوشبینانه‌ترین وضعیت کاهش قیمت داشته باشد. قیمت کالایی که در حال حاضر خریداری می‌کنید را در ۴/۱ ضرب کنید؛ قاعدتا در آخر سال به آن رقم خواهید رسید. خودرو هم مشمول همین تناسب خواهد شد. این تجربه‌هایی است که سال‌ها بسیار ناکارآمد و فسادزا بوده است.

سال پرحاشیه برای صنعت خودرو

زاوه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای صنعت خودرو در سال ۹۹ چه سرنوشتی پیش‌بینی می‌شود؟ گفت: تشدید تورم در راه است، شاخص اقتصاد کلان نشان می‌دهد که کشور دچار تورم بسیار سنگین است و با توجه به شیوع کرونا ویروس این تورم در حال رشد است. دولت به انضباط مالی هیچ اعتقادی ندارد و در برنامه دولت اتفاقی نیفتاده است، از سوی دیگر بودجه امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد منبسط‌تر شده است.

زاوه، تبعات منفی که می‌تواند بر صنعت خودروسازی کشور تاثیر‌گذار باشد را چنین تشریح کرد: کاهش قیمت نفت و مشکل در فروش این محصول به عنوان منبع درآمد بسیار کاهش یافته و همچنین موضوع مالیات‌ها و فرارهای مالیاتی نیز نباید نادیده گرفته شود. از سوی دیگر، درآمدهای تعیین شده مالیاتی دولت در بودجه که به دلیل شیوع کرونا غیرقابل دریافت شده است بحران جدیدی را به اقتصاد و بودجه کشور وارد ساخته است.

همچنین کمک نقدی دولت به بنگاه‌های اقتصادی به دلیل رکود و تعطیلی در شرایط کرونا می‌تواند باعث افزایش پایه پولی شود و دولت مجبور به استقراض خواهد شد. این موارد یعنی دولت با کسری بودجه بسیار بیشتر از سال گذشته مواجه است. کسری بودجه سال ۹۸ در نیمه سال خود را نشان داد، اما برای سال ۹۹ از همان ابتدای سال آغاز می‌شود. به نظر می‌رسد اقتصاد در سال جاری ۳۰ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش تورم خواهد داشت. با توجه به تورم ۴۱ درصدی سال گذشته، انتظار می‌رود در سال جاری این رقم به ۵۰ درصد برسد. این بدان معنی است که اگر پراید ۷۰ میلیون تومان است باید ۳۵ میلیون گران‌تر شود. البته مقصر این گرانی خودروساز نیست؛ مقصر اصلی دولت و بانک مرکزی است.

منبع اقتصاد24


نظرات

  • جواپ جواپ (13 اردیبهشت 1399 ساعت 17:33)

    تیر به جیگرت با این کارشناسی

  • محمود محمود (12 اردیبهشت 1399 ساعت 21:58)

    شما خودرو تولید نمیکنید بعد واردات را هم بستید دلالی هم تو بازار دست خودتونه سالی ده بار هم افزایش قیمت میدید.احمد نعمت بخش هم حال کرده پرایدو بفروشه به مات فلک زده صد میلیون.... بابا تو را به همون خدای بزرگی که میپرستید این مجلس کجاست دولت کجاست فکر کنید انتخاباته.به داد این ملت بدبخت برسید....

  • ابی ابی (6 اردیبهشت 1399 ساعت 00:34)

    لعنت بر شما با تیتر زدنت غیر از این هست که شما هم شریک این انحصار کثیف هستید

  • یاسر یاسر (5 اردیبهشت 1399 ساعت 10:10)

    خدا شاهده دو ساله سفت و سخت دنبال خرید ماشین هستم. اما همیشه تورم لجام گسیخته از حقوق ناچیز بنده بیشتر بوده است. فقط امیدوارم آقایان خودرو ساز مقداری مردم را درک کنند.

  • آزاد آزاد (5 اردیبهشت 1399 ساعت 07:34)

    وقتی مدیر مملکت مدرک تقلبی داره!وقتی طرف بدون هیچ تجربه ای و فقط بخاطر باباش میشه مدیرعامل فلان کارخونه دولتی!وقتی یکدونه از مسئولین مملکت سرجاشون نیستن نسبت به تخصصشون!وقتی مدیران مملکت خودشون شرکتهای پیمانکاری و تولیدی دارن!انتظار دارید قیمت خودرو و تمام مایحتاج مردم ایران ارزون باشه؟صاحب شرکت از مدیران مملکته و فلان تعداد کارگر داره،به نظرتون میاد بگه40%به حقوق کارگر اضافه کنید؟!!بنای اقتصاد نظام کج گذاشته شده و باید درست شه.

  • آرمان آرمان (4 اردیبهشت 1399 ساعت 18:17)

    آماده سازی ذهنی افکار عمومی برای افزایش قیمت، میگن ۵۰درصد تا وقتی ۲۰تا۳۰درصد گرون شد همه راضی و خوشحال باشن
    اونم با تشکر از سایت های خبری و شبکه های اجتماعی
    مردم هم که فقط جلوی چشماشون میبینند،و جلو جلو ماشین های کارکرده خودشون با قیمت بالا آگهی میکنن و خوشحالن که گرون میفروشن ولی فکر نمیکنن که باید ماشین بعدیشون گرون تر بخرن و در اصل به خودشون ضرر میزنند و سود اصلی رو کمپانی ها میکنند که دلال هاشون ماشینهارو تو بازار ۲برابر قیمت واقعی میفروشن

  • رضا رضا (4 اردیبهشت 1399 ساعت 14:38)

    سلام ///// خودرو گران میشه صد در صد مخصوصا خودروهایی که هنوز قیمتشون در مقایسه با بقیه خودروها پایینه

  • ب ق ب ق (4 اردیبهشت 1399 ساعت 14:26)

    ماشینهای کم مصرف مانند تیبا خیلی گرون میشن چون خیلی کم مصرفه و بنزین رو بو میکنه تیبا100 تومن میشه راحت

  • ali ali (4 اردیبهشت 1399 ساعت 14:00)

    درصورت افزایش قیمت خودرو مردم همت کنند و خرید را تحریم کنن.....بخدا قیمتها پایین خواهد آمد....یکماه نخر...هموطن.....بخدا جانمان در نمیره...صب رکنید

  • سامان سامان (4 اردیبهشت 1399 ساعت 12:58)

    یکی نیست ب این کارشناسان محترم بگه چرا مردم دارن ماشین میخرن ؟
    اگه بازار خودرو نبودمردم الان تو صف دلارو سکه بودن و این یعنی صفر شدن منابع دلار و طلا و نابودی اقتصاد ازین بیشتر
    تاحالا کسی رفته حساب کنه ببینه یه پراید داخل کارخونه چقد تموم میشه قیمتش؟؟

  • ناشناس ناشناس (4 اردیبهشت 1399 ساعت 11:10)

    قیمت گذاری آفت است ولی تولید بدون رقابت صد مرتبه آفتش بیشتر است. بازار انحصاری وقتی عرضه نباشد قیمت چطور تعیین می شود. یک بار که شده تیراژ واقعی تولید در بازه مشخص را اعلام بکنند. در طول سال اگر یک روز به تیراژی دست پیدا می کنند آن به تمام سال ربط می دهند.

  • سعید سعید (4 اردیبهشت 1399 ساعت 10:50)

    لطفا جمع کنید این دعوای زرگری را... اگر قیمت خودرو براساس حاشیه بازار قیمت گذاری بشه که خودروسازی تون ورشکست میشه!!! بیشترین آمار فروش خودروسازان برای بازه ای هستش که اختلاف شدید بازار و کارخونه بوجود اومده! وگرنه همین چن سال پیش که اختلاف قیمتی بین بازار و کارخونه وجود نداشت خودروسازان خودشونو به آب و آتیش میزدن که مردم خودرو ازشون بخرن حتی وام 25 میلیونی در نظر میگرفتن ، کمپین های تحریم ایران خودرو و سایپا جواب داده بود . خودرو ساز از خداشه قیمت خودرو نیاد بالا و با حاشیه بازار اختلاف شدید داشته باشه...

  • امجد امجد (4 اردیبهشت 1399 ساعت 08:16)

    یعنی یکی پیدا نمیشه جواب اینا رو بده ؟یعنی چی حاشیه بازار ؟ حاشیه بازار بخاطر اینکه خودروسازها عرضه ندارند بالا رفته. در ثانی حاشیه بازار خودش نوسان داره اینا میخان هر روز یه قیمت اعلام کنن ؟ اگه قراره دولت تو قیمت گذاری دخالت نکنه پس باید واردات خودرو رو آزاد کنه ، اونوقت خودروساز ها به هر قیمتی که خواستن بفروشن

  • Farshad Farshad (4 اردیبهشت 1399 ساعت 02:45)

    منظورتون اینه کلا هیچ نظارتی نباشه دیگه؟! بعد الان قیمتا آزاد بشه اون خودروسازی که به قول خودتون به خاطر تصمیمات اشتباه گذشته ضرر انباشته داره میاد رحم کنه به مصرف کننده؟! یا نه میاد با سو استفاده از آزاد سازی قیمتها تا جایی که جا داره قیمتارو بالا میبره تا ضررای انباشته شو که در هر صورت(چه ازونور اشتباه صورت گرفته باشه چه ازینور چه از یه ور دیگه) به مصرف کننده ربطی نداره، جبران کنه؟ اگر کلا هم خودروساز در حال حاضر تو ضرر و زیان باشه من مشتری نوعی که بخوام به این شیوه که شما تجویز میکنید، امروز یه دونه خودرو برا زیر پام بخرم چه گناهی کردم که بخوام پرش کنم؟! خداوکیلی فکر علمی پشت این پیشنهادات هست یا هر کی از هر طرفی فقط شرایط خودشو در نظر میگیره و این وسط مردمم میشن گوشت قربونی؟! من کاری به مباحث فنی ندارم ولی خیلیم چیز پیچیده ای نیست این داستان، شما دست یه بچه کلاس پنجمی هم بدین کنترل بازارو میدونه راه درست چیه! منتها مشکل اینجاست که کسی نمیخاد مشکل کامل و خدا پیغمبری حل و فصل بشه چون ظاهرا نفعی تو این حکایتا هست و هر طرفی هم به فکر جیب خودشه، خودروساز یه جور دلال تا الی آخر فعالین اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم صنعت خودرو! پس تو این شرایط الانم که مکش شدید از طرف خودرساز به خاطر ضررو زیان انباشته قبلیش وجود داره قیمتا رو دست خودروساز دادن عاقلانه که نیست هیچ مشکلو پیچیده تر میکنه، راه حل اساسی و خدا پیغمبریش هیچکدوم این روشا نیست، راه اینه که واسه خودرو که هیچ واسه هر کالای دیگه ای حالا ملک یا لوازم خانگی باشه یا هر کالای گرون دیگه ای که مطمع نظر دلال بازی قرار میگیره، یه عده کارشناس زبده و مستقل بیان تعرفه گذاری انجام بدن، حالا اسمشون هر چی میخواد باشه شورای رقابت باشه، انجمن حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان باشه، ستاد تنظیم بازار باشه هر چی میخواد باشه، بعد دیگه کار راحته، یه معیار به دست میاد که باهاش هم میشه به خودروساز نظارت کرد هم بازار و دلالاش، جانب قطعه ساز هم این وسط حفظ میشه، اصلا میشه قانون و تبصره هم وضع کرد که تاخیر در تسویه قراردادهای قطعه سازها شامل جریمه جبرانی بشه، در مورد نوسانات قیمت دلار و به طبع اون مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و حتی وارداتی هم خیلی راحت میتونن همین کارشناسایی که تعرفه گذاری انجام میدن تو بازه های زمانی که حتی میشه خیلی راحت با ارائه فاکتور خریدایی که هر کدوم از خودروساز یا قطعه سازا بصورت دوره ای انجام میدن تعرفه گذاریها رو بروزرسانی کنن، (چون الان یه مشکل بزرگ که فقط فکر کنم تو کشور ما هست اینه که به عنوان مثال یه مغازه دار ساده که ماه پیش یه جنسی رو خریده تا دلار بالا میره به خرید بعدی موکولش نمیکنه! در جا برمیداره اتیکتاشو عوض میکنه! بهشونم که میگی استدلال یا رسم غلطی که همه میدونیم تو بازار برا خودشون درست کردن و اصل قرارش میدن، در جواب میگه خب گرون نکنم دفعه بعدی که برم بخرم با این پول یک سوم این قفسه خالی میمونه!!! آخه این چه منطق غلطو ظالمانه ایه که واسه خودشون باب کردنو همه چی رو حرام اندر حرام کردن؟ البته که این میون یه سری استثنا هم داریم که انسانن و تن به این وسوسه های شیطانی تو کسبو کارشون نمیدن، ولی به جز این تعداد اندک آدم درستکار، اون باقی رو یکی نیست بهشون بگه آخه آدم ناحسابی مگه اون خرید قبلیتو سود روش نکشیدیو بعدش اتیکت کردی؟!!؟ بعد گناه اون حقوق بگیرو کارمند یا کارگر بیچاره این وسط چیه که نمیتونه مثل تو نوساناتو تلفنی و لحظه‌ای تو درآمد بخورو نمیرش بروز کنه و اتیکتی نداره که بخواد بکشه روش؟ خداوکیلی این چه اوضاعیه که برا خودمون درست کردیم؟) سرتونو درد نیارم همون قطعه سازم وقتی دلار بالا میره تو همون دوره که خرید قبلیشو انجام داده گرونیش شامل حالش نمیشه که انقدر از نوسانات دلارو بی ارزش شدن ریال میناله!؟ بله حالا تو دوره خرید بعدیش اونم با ارائه مدرک و فاکتور میشه با بروزرسانی کردن کاری کرد که تو بیلان سالیانه متضرر نشه، پس هموطنای عزیز همونطور که می بینید مشکلات راه حل دارن! منتها سوال خیلی بزرگ اینه که چطور به عقل بی سواد من نوعی و قطعا اکثریت هموطنامون میرسه این راه حلها ولی به عقل اونایی که باید برسه نمیرسه؟؟!!! معلومه که میرسه معلومه که میدونن ولی شوربختی ما مردم نجیب ایران اینه که نمیخوان که حل بشه مشکلات نمیخوان! در ضمن من نوعی اینم بگم ادعایی ندارم که راه حلی که گفتم بی نقصه قطعا ایراداتی داره که تو اجرا درمیادو برای اون ایرادات هم باز میشه فکری کردو برطرفشون کرد منتها تو اجرا ! یعنی واقعا بیان اجرا کنن این نظام تعرفه گذاری رو تو هر موردی از خدمات بگیر تا مسکن و حالا خودرو به طور اخص که موضوع این پست هستش تا کل صنعت کشور بطور اعم‌ اگر تعرفه گذاری اجرا بشه خیلی از مشکلات حل میشه، آزادسازی قیمت برا خودش پیش نیازایی داره و هر جای دنیا اگر می بینین قیمت دست بازاره شک نکنید قبل تر اون پیش نیازارو مهیا کردن بعد دست بازارو باز گذاشتن! نه تو این آشفته بازار الان کشور ما که از هم طرف مشکل هست از تحریم بگیر تا شرایط روز بازار کشورمون! تصمیمات مهم اینچنینی باید بر اساس اقتضای زمان گرفته بشن نه اینکه چون آزادسازی لفظ قشنگیه و تو علم اقتصاد هم کلی پشتوانه تخصصی پشتش هست بیایم سریع از روی متون علمی دنیا ترجمه کنیمو بدون مقدمات لازم که اونام علمی هستن نه فقط این، بیایم اجرا کنیم بعد بشه قوز بالا قوز ! ازین که سرتونو درد آوردم عذرخواهی میکنم ولی چکار میشه کرد مشکل روز کشورمونه و یقین دارم هر کسی که کشورش براش عزیز و مهمه به این مسائل فکر میکنه و به قول قدیمی‌ها هر سری یه عقلی داره، مطمئنم خیلی از هموطنا با نظر بنده تو این مورد موافقن، کاش روزی برسه نگاه فردگرایانه یا جناح گرایانه تو حل مشکلات جای خودشو به خرد جمعی بده که دقیقا نص صریح قرآن و سنت دینمونه که میگه: « و امرهم شوری بینهم » ، امیدوارم این ملت بزرگو وفادار ایران هر چه زودتر بتونه به اون چیزی که واقعا لایقشه و الان متاسفانه ازش بهره مند نیست برسه و این بحثها به خاطره تبدیل بشن، به قول حافظ بزرگ : « خواهی که سخت و سست جهان بر تو بگذرد / بگذر ز سخنهای سخت و عهد سست خویش » موفق باشید.

  • رضا رضا (3 اردیبهشت 1399 ساعت 22:52)

    متاسفم برای رسانه اتون که با تیترهاتوت بر طبل افزایش قیمت ها میکوبین و پول بی زبون ملت رو میریزین توو جیب یک مشت دلال و رانت خوار و مافیای خودرو.
    نکنه ازشون پول میگیرین که همچین تیترهایی بزنید.

  • amir amir (3 اردیبهشت 1399 ساعت 22:27)

    خدا وکیلی خجالت نمی کشید میدونید با این کارا چه بلای سر ملت دارید میارید تمام دنیا ماشین ارزون لوازم گرون
    مال ما ماشین گرون لوازم گرون خدمات صفر قطعات تعطیل امکانات صفر الان ماشین مال 6_7سال پیش با کارکرد 200کیلومتر چرا باید 280_300میلون باشه اگه تیلیغ نمیشه ام جی ۵۰۰ تومن یا جی 5مدل94 190م چرا شما بفکر مردمی عمر بفکر جیب خالی شده خودتون هستید 1000تدمن کم بشه دنبال هستید چطوری هم 100ت بر گردونید هم چطوری 1000بشه 10000ت

  • مهندس مهندس (3 اردیبهشت 1399 ساعت 20:44)

    دلال جون چرا جو میدی
    حتی اگه 50درصد بخواد افزایش داشته باشه منظور قیمت بازار نیست قیمت کارخونست
    قیمت 206 تیپ دو 67 تومنه حتی بخواد 50 درصد افزایش داشته باشه 100تومن میشه

  • علی علی (3 اردیبهشت 1399 ساعت 19:47)

    سال جهش است ما منتظرهزاردرصدافزایش هستیم به لطف مدیران نالایق .اینها به جای پاسخ دادن به دغدغه های رهبری مقابل یک امت ایستاده وگستاخی می کنندوباافزایش قیمت خودرو که حکم افزایش نقدینگی داردهرسال در کشوربحران ایجاد می کنندوسبب تورم دردیگربخشهای اقتصادی شده اند.بایداین آشغال های نالایق را ازصنعت دورکردونیروی جهادی جایگزین نمود

  • محمد رادمان محمد رادمان (3 اردیبهشت 1399 ساعت 19:09)

    مقصر اصلی دولت است که اجازه داده امثال شما چهل باجان ومال و ناموس مردم بازی می کنید ودر کارهایی دخالت ونظر دهی می کنید که در آن هیچ تخصصی ندارید مالیات به شما چه ارتباطی دارد که بگیرند یا ننگیرند
    با کارشناسی های مسخره درپی افزایش تورم وپرکردن جیب خود واربابانتان هستید
    خودرویی که شما تولید می کنیدقابل رقابت با خودروهفتادسال پیش خودروسازان خارجی نیست
    تازه شمافقط تقلیدمی کنید هیچی بلد نیستید یابرای جیب گشادتان نمی صرفد
    بیشترقطعات یاچینی هستید یاتقلید ناشیانه از چین
    شما پراید مال سی سال پیش را به ناف مردم بسته اید هنوز هم منت می گذارید

  • عادل م پلاس عادل م پلاس (3 اردیبهشت 1399 ساعت 15:09)

    بز بخرید ،هر شش ماه سوبل میشن، بعد میتونید در بازه ی سه ساله

    ماهی یه بز کباب کنید بخورید
    ماشین زنگ میزنه
    لاستیکاش خورده میشه ولی توی شکم نمیره