نائب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو استان تهران گفت: هزینههای مالی خودروسازان متغیر و تحت تاثیر نرخ ارز است و تثبیت قیمت خودرو به صورت دستوری قابلیت اجرایی ندارد.
امیرحسین جلالی اظهار داشت: هزینههای مالی خودروسازان در فرآیند تولید خودرو، متغیر و تحت تاثیر نرخ ارز است و در نتیجه اصرار بر تثبیت قیمت خودرو به صورت دستوری در درازمدت، امکان پذیر نیست.
وی در خصوص کاهش قیمت تمام شده خودرو گفت: خودروسازان و قطعهسازان هزینههای ثابتی از قبیل دستمزد، هزینه آب، برق و حملونقل دارند. هر چقدر تیراژ افزایش یابد، هزینههای ثابت در تیراژ بالاتر، سرشکن میشود و به تبعیت از آن، شاهد کاهش قیمت تمام شده خودرو خواهیم بود.
نائب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو استان تهران بیان کرد: طی دو ماه اخیر به دلیل مشکلات ارزی و شیوع کرونا، تولید با وقفههایی همراه بوده که منجر به کاهش تیراژ گردیده است.
جلالی ادامه داد: همزمان با کاهش تولید، هزینههای تولید، کماکان همانند گذشته ادامه داشته و تعدیلی در آن رخ نداده؛ بنابراین نمیتوان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت.
وی با اشاره به تعیین سقف تولید خودرو بر مبنای یک میلیون و 200 هزار دستگاه در سال جاری، تاکید کرد: اگر بتوانیم به این میزان تیراژ هدفگذاری شده برسیم به دلیل اینکه هزینههای ثابت را میتوانیم بر تیراژ بالاتری سرشکن نماییم، قیمت خودرو کاهش مییابد.
نائب رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو استان تهران در پایان در خصوص وضعیت سرمایه در گردش قطعهسازان خاطرنشان کرد: هر چند بخش عمدهای از مطالبات 30 هزار میلیارد تومانی قطعهسازان سررسید شده، اما از لحاظ تامین نقدینگی در عسر و حرج هستند و بدیهی است که در چنین شرایطی، نمیتوان کار بزرگی انجام داد.