1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. با حذف ارز دولتی قیمت تایرهای وارداتی ۳۰۰ درصد افزایش می یابد

با حذف ارز دولتی قیمت تایرهای وارداتی ۳۰۰ درصد افزایش می یابد

1 تیر 1399
  • 0

 

دبیر انجمن واردکنندگان تایر به تشریح دلایل مشکل توزیع کنندگان لاستیک های وارداتی از عدم صدور حواله های فروش پرداخت.

سید محمد میرعابدینی اظهار داشت: صدور حواله فروش لاستیک های وارداتی به عهده وزارت راه و شهرسازی است که این سازمان با سامانه جامع تجارت همکاری خوبی نداشته و همین امر موجب شکایت توزیع کنندگان از عدم صدور حواله های فروش لاستیک شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دلیل عدم صدور حواله فروش از سوی سازمان راهداری، واردات تایر بیش از نیاز به کشور بوده است، گفت: خیر این دلیل مبرهنی برای این موضوع نیست اما این احتمال وجود دارد برندهایی بدون توجه به سهم بازار وارد شده اند که با قیمت ارز نیمایی تقاضای زیادی برای آن ها وجود نداشته باشد و توزیع کننده برای فروش آن با موانعی مواجه می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر درباره حذف ارز دولتی برای واردات تایرهای سنگین در آینده نزدیک و تأثیر آن بر افزایش قیمت لاستیک های دپو شده که مجوز فروش آن ها تا کنون صادر نشده بیان کرد: این موضوع به ترخیص یا عدم ترخیص تایر از گمرک بستگی دارد. در صورتی که لاستیک های دپو در انبار از گمرک ترخیص شده باشند با ارز دولتی و چنانچه ترخیص نشده باشند با ارز نیمایی به فروش می رسد. ضمن اینکه امکان احتکار تایرهای دپو شده وجود ندارد چرا که لاستیک های وارد شده به کشور در سامانه جامع درج شده و به راحتی قابل پیگیری است و انجام این کار تخلف محسوب می شود.

میرعابدینی در پایان به تأثیر حذف ارز دولتی از صنعت تایر اشاره کرد و گفت: با حذف ارز دولتی و تخصیص ارز نیمایی که بالغ بر حدود 15 هزار تومان است شاهد افزایش قیمت حدود 100 درصدی در قیمت تایرهای داخلی و افزایش قیمت 300 درصدی تایرهای وارداتی خواهیم بود. با توجه به اینکه امسال، سال جهش تولید است دولت تصمیم دارد با حذف ارز دولتی نقش تولیدات تایر در کشور را پر رنگ تر کند و انجمن واردکنندگان نیز از این امر استقبال می کند و امید است که به این مهم دست یابیم.

 

 

 

 



نظرات