1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. لزوم خودکفایی در صنعت خودرو؛ از رؤیا تا واقعیت

لزوم خودکفایی در صنعت خودرو؛ از رؤیا تا واقعیت

30 مرداد 1399
  • 0

بر اساس سیاست‏ها و با شدت گرفتن تحریم‏های ظالمانه آمریکا علیه ایران، تولید خودرو نیز مانند دیگر صنایع رو به افول گذاشت. بنابراین به دنبال راهکاری برای خروج از این بحران که زمانی برای پایان آن مشخص نبود، وزارت صمت با همکاری خودروسازان و قطعه‌سازان، در راستای عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری، موضوع خودکفایی و نهضت داخلی‌سازی را مطرح کرد و در این مسیر قدم نهاد. وزارت صمت هدف‌گذاری ۱۰میلیارد یورویی را برای خودکفایی در بازه زمانی سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در نظر گرفت و سهم هر یک از حوزه‏ها را برای کاهش میزان ارزبری در دستیابی به این هدف تعیین کرد.

  سهم ۱.۴میلیارد دلاری صنایع حمل‌ونقل از کاهش وابستگی خارجی
 
هدف‌گذاری برای کاهش وابستگی خارجی و صرفه‌جویی ارزی بر این اساس بوده است تا در سال ۹۸ حدود 2میلیارد یورو، سال ۹۹ حدود ۳.۳میلیارد و سال ۱۴۰۰ معادل ۴.۷میلیارد یورو از این میزان تحقق یابد. در این میان، سهم صنایع حمل‌ونقل در این بازه زمانی ۱.۴میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. در واقع، برنامه ایران‌خودرو برای محقق کردن این هدف، استفاده از ظرفیت‏های خالی واحدهای تولیدی، نوسازی و بازسازی صنایع موجود، تکمیل طرح‏های نیمه‏ساخته، سرمایه‏گذاری‏های جدید و در نهایت، هدایت شرکت‏های دانش‌بنیان برای تقویت ساخت داخل است. بر همین اساس، مدیریت واردات و هدایت آن به سمت نیازهای اساسی کشور هدف اصلی این خودروساز است.

   چرایی برگزاری میزهای خودکفایی 

همکاری در برگزاری میزهای خودکفایی از تیرماه سال گذشته و با هدف ایجاد الگویی برای دیگر صنایع در حوزه ساخت داخل کلید خورد و در این راستا تاکنون چهار میز برگزار شده است. در میز شماره چهار که در روز دوازدهم تیرماه امسال برگزار شد، قراردادی در قالب ۲۴ پروژه عملیاتی برای تولید ۴۰قطعه از قطعات اصلی مورد نیاز محصولات تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، میان ساپکو و ۲۰ قطعه‌ساز توانمند داخلی به امضا رسید. شرکت ساپکو، طبق این قرارداد و در راستای اجرای طرح جهاد خودکفایی قطعات پیشرفته خودرو، داخلی‌سازی ۴۰ قطعه به ارزش ۶۰۸میلیارد تومان را در دستور کار خود قرار داد تا با اجرای آن سالانه ۴۰میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی نصیب صنعت و اقتصاد کشور شود.

   از سامانه «توانیران» تا نمایشگاهی دایمی در شهر آفتاب

پیش از این، ایران‌خودرو در میزهای  اول تا سوم ساخت داخل وزارت صمت، در قالب ۴۵ پروژه برنامه عملیاتی بومی‌سازی ۸۵ قطعه از قطعات با فناوری بالا را در دستور کار خود قرار داده بود. تاکنون از این تعداد، ۲۴ پروژه قطعات باکاهش ارزبری ۳۶میلیون یورویی تحقق یافته است. همچنین پیش از این، رویدادهای فناورانه برای آشنایی بیشتر صنایع با شرکت‏های دانش‌بنیان و تبادل نیازها برگزار شده بود. سامانه «توانیران» نیز برای شرکت‏های دارای محصولات استاندارد و با هدف ایجاد تعامل میان تولیدکنندگان و مصرف‏کنندگان محصولات راه‏اندازی شده و تفاهم‏نامه مشترکی با ایدرو و ایمیدرو و فعالان حوزه نوآوری انجام و مذاکراتی با شرکت‏های نفتی و پتروشیمی در زمینه مواد اولیه و تجهیزات صورت گرفته است. ایران‌خودرو همچنین در نظر دارد نمایشگاهی دایمی در شهر آفتاب برای نمایش نیازها و توانمندی‏های تمام بخش‏های حمل‌ونقل برپا کند. در بخش‏های دیگر حمل‌ونقل مانند ریلی، دریایی و هوایی با وجود تیراژ پایین، ارزبری بالا است و داخلی‏سازی منتج به صرفه‏جویی ارزی قابل توجهی خواهد شد.

   کاهش قیمت خودروها با خودکفایی

به گفته مدیران ساپکو، به جرات می‏توان گفت در صورت تحقق خودکفایی، قیمت خودروها کاهش خواهد یافت. زیرا ایران کشوری با تقاضای بالا و بازار بکر و مهیجی برای خودرو است. استقبال مردم در ثبت‏نام‏های اخیر خودروسازی‏ها نیز خود تاییدی بر این مدعا است. مذاکراتی که با صندوق نوآوری و شکوفایی و نیز سازمان گسترش و نوسازی و هم چنین تفاهم‏نامه‏ای که با ایمیدرو و پتروشیمی به امضا رسیده، تامین مواد اولیه و منابع مالی را تسهیل کرده است. پیش‏بینی می‏شود، میزهای ساخت داخل چهارگانه با اجرای این توافقات به نتیجه قابل قبولی برسند. از طرف دیگر، بخش بعدی کمک‏های مالی در دست مذاکره است و به‌زودی نهایی خواهد شد. البته خودروسازان با ارزیابی مجدد دارایی‏های خود و تبدیل آن زمینه جبران کمبودهای مالی را فراهم کرده‌اند.

   برگزاری جشن خودکفایی در سال ۱۴۰۰

ایران‌خودرو در نظر دارد به منظور نیل به خودکفایی، خودرویی مطابق با استانداردهای ۸۵ گانه‏ای که به‌روز و قابل عرضه در بازارهای بین‏المللی است تولید کند. درحال‌حاضر محصول پروژه K132 و فیس‌لیفت‏هایی که به‌تازگی روی محصولات قدیمی پیاده شده‏اند، تمام این ویژگی‏ها را دارند. به اعتقاد مدیران ایران‌خودرو، توان نوآوری در کشور بالاست و طراحانی که در این خودروساز فعالیت می‏کنند، قدرت طراحی در سطح بین‏المللی را دارند و طراحی و تولید محصولی جدید در هر سایت خودرویی این شرکت کاری دور از ذهن نیست. بنابراین، هدف‌گذاری جشن خودکفایی در سال ۱۴۰۰ نه‌تنها سناریوی خوش‌بینانه‌ای است، بلکه از همین حالا هم قابل دسترس است.



نظرات