درباره سایت خودرو
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
اخیرا پس از انتشار قیمت کارخانه دنا پلاس اتومات و در پی آن افزایش مجدد قیمتها در بازار خودرو متاسفانه شاهد هجمه رسانه های مختلف به افراد ثبت نام کننده این خودرو که ناچار به فروش آن شده اند هستیم
به همین بهانه ذیلا به بررسی و برآورد بهای تمام شده این محصول از منظر خریداران پرداخته و میزان واقعی سود یا زیان آنها را در قیمت های مطرح شده مرور خواهیم کرد
مطابق اظهارنظرها و نقل قولهای مسئولین ایران خودرو و شورای رقابت این خودرو بعنوان یک خودروی بیست هزار دلاری مطرح و در محاسبه مبلغ تکمیل وجه مندرج در دعوتنامه خریداران دلار نیمایی با نرخ 17000 تومان لحاظ گردیده بنابر این قیمت کارخانه محصول =
10000 دلار* 8000 تومان (قیمت دلار نیمایی در زمان ثبت نام) = 80 میلیون تومان وجه ثبت نام
+ 10000 دلار * 17000 تومان (قیمت دلار نیمایی محاسبه شده برای تکمیل وجه حواله های گروه اول) = 170 میلیون تومان
+ 2/6 میلیون تومان هزینه بیمه و مالیات و شیرینی بچه ها
= 252/600/000 تومان قیمت تعیین شده از سوی شورای رقابت
که با اظهارات مسئولین کاملا منطبق می باشد
اما با فرض بالا که دنا اتومات یک خودروی 20000 دلاری است
و قیمت 23000 تومانی دلار نیمایی و 26000 تومانی دلار در بازار آزاد
مبلغ 460 تا 520 میلیون تومان بعنوان مبنای حداقلی قیمت برای این محصول متصور میگردد
اما از آنجا که در کشور ما همواره پدیده تورم وجود داشته و میزان آن طی 16 ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته بهتر است نیم نگاهی نیز به بهای جایگزینی اقلام مختلف و نیز شیوه تامین وجه از سوی مشتریان بیاندازیم تا بهای تمام شده واقعی برای خریداران مشخص گردد
فرض بگیرید فرد ثبت نام کننده این محصول:
- کلیه یا دیگر اعضاء و جوارح خود را نفروخته (غیر قابل جایگزینی)
- منزل خود را نفروخته (بهای جایگزینی بسیار بالا با توجه به رشد شدیدقیمت مسکن)
- وسیله نقلیه زیر پای خود و خانواده را نفروخته (بهای جایگزینی بسیار بالا با توجه به رشد شدید قیمت خودرو)
- سرمایه خود را از بورس بیرون نکشیده (بهای جایگزینی بسیار بالا با توجه به رشد قیمت سهام)
- سکه و طلاهای اعضای خانواده را نفروخته (بهای جایگزینی بسیار بالا با توجه به رشد شدید قیمت طلا)
- پولی که برای جهیزیه دخترش کنار گذاشته (بهای جایگزینی بسیار بالا با توجه رشد شدید قیمت لوازم خانگی)
- یا پس انداز یک عمر تلاش و زحمت
- یا پاداش بازنشستگی خود را
صرف خرید این خودرو نکرده
و به هیچ عنوان از دار و ندار خویش برای خرید این خودرو مایه نگذاشته و
(گذشته از بهای جایگزینی این اقلام حد فاصل خرداد 98 تا شهریور 99)
با توجه به تورم بالای 40% ، ارزان ترین روش تامین مالی یعنی استفاده از تسهیلات بانکی را با نرخ معمول 23% (18% + 5% کارمزد) در پیش گرفته و بمانند نگارنده این متن پس از مدتی دوندگی طی چندین فقره تسهیلات جمعا 250 میلیون تومان وام گرفته و خرج خرید این خودرو نموده است
بدین ترتیب با فرض دوره باز پرداخت 5 ساله، بهره وامهای دریافتی مبلغی معادل 125 میلیون تومان خواهد بود که بعنوان تبعات جانبی تورم حاکم بر کشور می باید به مبالغ قبلی افزوده گردد
بدین ترتیب با لحاظ و تجمیع ارقام فوق بهای تمام شده نهایی مبلغی ما بین 569/600/000 تا 629/600/000 خواهد شد (با میانگین 599/600/000 تومان)
18/000/000 (سود مشارکت و جریمه تاخیر) - 460/000/000 + 2/600/000 + 125/000/000 = 569/600/000
18/000/000 (سوذ مشارکت و جریمه تاخیر) - 520/000/000 + 2/600/000 + 125/000/000 = 629/600/000
بنابراین نظر به محاسبات فوق خریداران (ثبت نام کنندگان) این محصول با قیمت 600 میلیون تومانی تقریبا بطور میانگین در نقطه سر به سر قرار دارند
حال به این موارد، 17 ماه استرس و انتظار برای تحویل محصول، ریسک جا ماندن از بازارهای موازی و 48 ماه محدودیت و محرومیت از ثبت نام مجدد را افزوده و پیش خودتان حق امتیاز ثبت نام این خودرو را نیز ارزشگذاری نمائید؛ که ما از آن گذر کرده و صفر لحاظ می کنیم
پس دلیلی اینهمه هیاهو و فشار به مشتریان این محصول برای عرضه آن در محدوده زی 500 میلیون تومان از چه روست؟
با نیم نگاهی به اخبار ماه گذشته و ذکر قیمت 178/000/000 تومانی برای این محصول از سوی معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو (جناب آقای رحمانی) می توان دریافت که ذهنیات مسئولین عزیز مبتنی بر قیمت کمتر از 16000 دلاری این محصول شکل گرفته است؛
رقمی که در صورت جایگذاری و تکرار محاسبات بالا (و کسر میزان سود بانکی سرمایه لازم برای خرید آن) به همان محدوده 500 میلیون تومانی اعلامی از سوی عزیزان منتج خواهد شد
حال جای پرسش اینجاست که منطق پشت قیمت گذاری و عرضه ی یک خودروی در کلاس 16/000 دلاری به قیمت 20/000 از سوی شورای رقابت، وزارت صمت و شرکت ایران خودرو چه بوده است؟؟؟
و چرا سازمان حمایت از مصرف کنندگان در این راستا هیچ اقدامی صورت نداده است؟؟
نکته قابل تامل دیگر، که تاثیر قابل توجهی بر بالا رفتن بهای تمام شده و قیمت تعیینی از سوی شورای رقابت شده، تاخیر قابل توجه در تامین قطعات کلیدی (پس از ثبت نام و پیش فروش محصول!!!) و آغاز دیرهنگام فرآیند تولید بوده است که در نهایت منجربه انتقال این هزینه دیرکرد به مصرف کنندگان و زیان آنها گردیده است.
بی شک بازنگری در قیمت کارخانه این محصول مطالبه جدی جامعه مصرف کننده بوده و منجربه عدم فروش و در نتیجه نگهداری و استفاده آن توسط مصرف کنندگان واقعی خواهد شد
علی برکت الله ..درودبردولت تدبیروامیدکه امیدتمام ایرانیهاراناامیدکرد
خائنین به کشور را گله ای اعدام کنید
علی برکت الله...