1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. نگاهی به جدیدترین قیمت خودروها در بازار

نگاهی به جدیدترین قیمت خودروها در بازار

19 شهریور 1399
  • 4

 

بازار خرید و فروش خودرو رکورد جدیدی را ثبت و افزایش قیمتها در آن به 30 میلیون تومان در انواع خودروهای داخلی و مونتاژ رسیده است. این درحالیست که وزارت صنعت همچنان سکوت کرده و نظاره گر بازار است.

بازار خرید و فروش خودرو امروز نسبت به روز گذشته با رشد بیشتر قیمت ها روبرو شده است. به نحوی که قیمت خودرو به صورت ساعتی در حال تغییر است و هیچ مسئول و یا واحد نظارتی پاسخگوی به هم ریختگی بازار خودرو نیست.

شک افزایش قیمتها برای فروشندگان خودرو نیز علامت سوال بسیاری دارد که هنوز هیچ مسئولی پاسخی برای آن ندارد جالب اینجاست هیچ معاملاتی در بازار صورت نمی گیرد اما روند افزایش قیمتها همچنان ادامه دارد.

افرادی که خواستار فروش خودروهای خود بودند به تاسی از آگهی های اغوا کننده فضای مجازی رقم های نجومی را برای خودروهای خود اعلام می کنند این درحالی است که خریداری در بازار نیست و فقط فروشندگان با افزایش قیمتها بازار را به هم ریخته تر از روز گذشته می کنند.

نکته قابل توجه سکوت وزارت صنعت در جولان افزایش قیمتها در بازار خودرو است هنوز هیچ مرجعی از وزارت صنعت دلایل افزایش قیمت خودرو را در بازار اعلام نکرده است و این موضوع عاملی شده تا دلالان و واسطه گران به اقدامات خود ادامه داده و همچنان قیمتهای مختلفی را برای انواع خودروها اعلام می کنند.

سهیل معمارباشی مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت میگوید: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد خودروهای تحویلی توسط خودروسازان، تعهدات 
معوق این شرکت‌ها است.

اتفاقاتی که در بازار خودرو می‌افتد تابعی از شرایط عرضه خودرو نیست و از شرایط فعلی اقتصاد کلان کشور پیروی می‌کند.

در بازار خودرو، سمند ال ایکس با افزایش سه میلیون تومانی با قیمت 173 میلیون تومان، سمند سورن با افزایش 4 میلیون تومانی با قیمت 216 میلیون تومان، پژو 405 با افزایش 9 میلیون تومانی با قیمت 174 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 2 با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 188 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با افزایش 13 میلیون تومانی با قیمت 233 میلیون تومان، پژو 206v8 با افزایش 15 میلیون تومانی با قیمت 230 میلیون تومان، رانا با افزایش 8 میلیون تومانی با قیمت 192 میلیون تومان و هایما اس7 با افزایش 30 میلیون تومانی با قیمت 670 میلیون تومان در بازار به ثبت رسید است.

همچنین پژو 207‌i دستی با افزایش 9 میلیون تومانی با قیمت 275 میلیون تومان، پژو 207i اتوماتیک با افزایش 15 میلیون تومانی با قیمت 390 میلیون تومان، دنا با افزایش 13 میلیون تومانی با قیمت 260 میلیون تومان، دنا پلاس با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 289 میلیون تومان، پراید 111 با افزایش 6 میلیون تومانی با قیمت 110 میلیون تومان، پراید 131 با افزایش 4 میلیون تومانی با قیمت 95 میلیون تومان، پراید 132 با افزایش 3 میلیون تومانی با قیمت 99 میلیون تومان، تیبا2 با افزایش 8 میلیون تومانی با قیمت 132 میلیون تومان، تیبا صندوقدار با افزایش 5 میلیون تومانی با قیمت 118 میلیون تومان، ساینا با افزایش 81 میلیون تومانی با قیمت 133 میلیون تومان، سراتو با افزایش 35 میلیون تومانی با قیمت 700 میلیون تومان به فروش می رسد.

 

 

منبع تسنیم


نظرات

  • علی علی (22 شهریور 1399 ساعت 09:19)

    اخیرا پس از انتشار قیمت کارخانه دنا پلاس اتومات و در پی آن افزایش مجدد قیمتها در بازار خودرو متاسفانه شاهد هجمه رسانه های مختلف به افراد ثبت نام کننده این خودرو که ناچار به فروش آن شده اند هستیم
    به همین بهانه ذیلا به بررسی و برآورد بهای تمام شده این محصول از منظر خریداران پرداخته و میزان واقعی سود یا زیان آنها را در قیمت های مطرح شده مرور خواهیم کرد

    مطابق اظهارنظرها و نقل قولهای مسئولین ایران خودرو و شورای رقابت این خودرو بعنوان یک خودروی بیست هزار دلاری مطرح و در محاسبه مبلغ تکمیل وجه مندرج در دعوتنامه خریداران دلار نیمایی با نرخ 17000 تومان لحاظ گردیده بنابر این قیمت کارخانه محصول =
    10000 دلار* 8000 تومان (قیمت دلار نیمایی در زمان ثبت نام) = 80 میلیون تومان وجه ثبت نام
    + 10000 دلار * 17000 تومان (قیمت دلار نیمایی محاسبه شده برای تکمیل وجه حواله های گروه اول) = 170 میلیون تومان
    + 2/6 میلیون تومان هزینه بیمه و مالیات و شیرینی بچه ها
    = 252/600/000 تومان قیمت تعیین شده از سوی شورای رقابت
    که با اظهارات مسئولین کاملا منطبق می باشد

    اما با فرض بالا که دنا اتومات یک خودروی 20000 دلاری است
    و قیمت 23000 تومانی دلار نیمایی و 26000 تومانی دلار در بازار آزاد
    مبلغ 460 تا 520 میلیون تومان بعنوان مبنای حداقلی قیمت برای این محصول متصور میگردد

    اما از آنجا که در کشور ما همواره پدیده تورم وجود داشته و میزان آن طی 16 ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته بهتر است نیم نگاهی نیز به بهای جایگزینی اقلام مختلف و نیز شیوه تامین وجه از سوی مشتریان بیاندازیم تا بهای تمام شده واقعی برای خریداران مشخص گردد
    فرض بگیرید فرد ثبت نام کننده این محصول:
    - کلیه یا دیگر اعضاء و جوارح خود را نفروخته (غیر قابل جایگزینی)
    - منزل خود را نفروخته (بهای جایگزینی بسیار بالا با توجه به رشد شدیدقیمت مسکن)
    - وسیله نقلیه زیر پای خود و خانواده را نفروخته (بهای جایگزینی بسیار بالا با توجه به رشد شدید قیمت خودرو)
    - سرمایه خود را از بورس بیرون نکشیده (بهای جایگزینی بسیار بالا با توجه به رشد قیمت سهام)
    - سکه و طلاهای اعضای خانواده را نفروخته (بهای جایگزینی بسیار بالا با توجه به رشد شدید قیمت طلا)
    - پولی که برای جهیزیه دخترش کنار گذاشته (بهای جایگزینی بسیار بالا با توجه رشد شدید قیمت لوازم خانگی)
    - یا پس انداز یک عمر تلاش و زحمت
    - یا پاداش بازنشستگی خود را
    صرف خرید این خودرو نکرده
    و به هیچ عنوان از دار و ندار خویش برای خرید این خودرو مایه نگذاشته و
    (گذشته از بهای جایگزینی این اقلام حد فاصل خرداد 98 تا شهریور 99)
    با توجه به تورم بالای 40% ، ارزان ترین روش تامین مالی یعنی استفاده از تسهیلات بانکی را با نرخ معمول 23% (18% + 5% کارمزد) در پیش گرفته و بمانند نگارنده این متن پس از مدتی دوندگی طی چندین فقره تسهیلات جمعا 250 میلیون تومان وام گرفته و خرج خرید این خودرو نموده است
    بدین ترتیب با فرض دوره باز پرداخت 5 ساله، بهره وامهای دریافتی مبلغی معادل 125 میلیون تومان خواهد بود که بعنوان تبعات جانبی تورم حاکم بر کشور می باید به مبالغ قبلی افزوده گردد

    بدین ترتیب با لحاظ و تجمیع ارقام فوق بهای تمام شده نهایی مبلغی ما بین 569/600/000 تا 629/600/000 خواهد شد (با میانگین 599/600/000 تومان)

    18/000/000 (سود مشارکت و جریمه تاخیر) - 460/000/000 + 2/600/000 + 125/000/000 = 569/600/000
    18/000/000 (سوذ مشارکت و جریمه تاخیر) - 520/000/000 + 2/600/000 + 125/000/000 = 629/600/000

    بنابراین نظر به محاسبات فوق خریداران (ثبت نام کنندگان) این محصول با قیمت 600 میلیون تومانی تقریبا بطور میانگین در نقطه سر به سر قرار دارند

    حال به این موارد، 17 ماه استرس و انتظار برای تحویل محصول، ریسک جا ماندن از بازارهای موازی و 48 ماه محدودیت و محرومیت از ثبت نام مجدد را افزوده و پیش خودتان حق امتیاز ثبت نام این خودرو را نیز ارزشگذاری نمائید؛ که ما از آن گذر کرده و صفر لحاظ می کنیم

    پس دلیلی اینهمه هیاهو و فشار به مشتریان این محصول برای عرضه آن در محدوده زی 500 میلیون تومان از چه روست؟

    با نیم نگاهی به اخبار ماه گذشته و ذکر قیمت 178/000/000 تومانی برای این محصول از سوی معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو (جناب آقای رحمانی) می توان دریافت که ذهنیات مسئولین عزیز مبتنی بر قیمت کمتر از 16000 دلاری این محصول شکل گرفته است؛
    رقمی که در صورت جایگذاری و تکرار محاسبات بالا (و کسر میزان سود بانکی سرمایه لازم برای خرید آن) به همان محدوده 500 میلیون تومانی اعلامی از سوی عزیزان منتج خواهد شد

    حال جای پرسش اینجاست که منطق پشت قیمت گذاری و عرضه ی یک خودروی در کلاس 16/000 دلاری به قیمت 20/000 از سوی شورای رقابت، وزارت صمت و شرکت ایران خودرو چه بوده است؟؟؟
    و چرا سازمان حمایت از مصرف کنندگان در این راستا هیچ اقدامی صورت نداده است؟؟

    نکته قابل تامل دیگر، که تاثیر قابل توجهی بر بالا رفتن بهای تمام شده و قیمت تعیینی از سوی شورای رقابت شده، تاخیر قابل توجه در تامین قطعات کلیدی (پس از ثبت نام و پیش فروش محصول!!!) و آغاز دیرهنگام فرآیند تولید بوده است که در نهایت منجربه انتقال این هزینه دیرکرد به مصرف کنندگان و زیان آنها گردیده است.

    بی شک بازنگری در قیمت کارخانه این محصول مطالبه جدی جامعه مصرف کننده بوده و منجربه عدم فروش و در نتیجه نگهداری و استفاده آن توسط مصرف کنندگان واقعی خواهد شد

  • بنده خدا بنده خدا (19 شهریور 1399 ساعت 22:50)

    علی برکت الله ..درودبردولت تدبیروامیدکه امیدتمام ایرانیهاراناامیدکرد

  • حسن حسن (19 شهریور 1399 ساعت 17:35)

    خائنین به کشور را گله ای اعدام کنید

  • Erfan Erfan (19 شهریور 1399 ساعت 15:09)

    علی برکت الله...