1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. انصراف برخی متقاضیان خرید از بازار خودرو؛ فروشندگان فقط قیمت اعلام می‌کنند

انصراف برخی متقاضیان خرید از بازار خودرو؛ فروشندگان فقط قیمت اعلام می‌کنند

16 مهر 1399
  • 11

 

نبود نظارت بر بازار خودروهای داخلی باعث شده است کسانی که قصد خرید خودرو صفر را دارند، از خریدشان منصرف شوند و سرمایه خود را از دست بدهند. این مصرف‌کنندگان خرید خودرو برایشان به آرزو تبدیل شده است. کسانی‌که سال‌ها با کار بی‌وقفه پول خود را برای خرید یک خودرو به‌عنوان‌مثال پراید جمع کرده‌اند، حال با شنیدن قیمت این خودرو به‌دلیل ناکافی‌بودن سرمایه خود و ناتوانی در خرید برای همیشه با آرزوی خود یعنی صاحب خودرو شدن خداحافظی می‌کنند. اتفاقی که با حضور در بازار به راحتی می‌توان آن را مشاهده کرد.

چنین اتفاقی باعث شده است فروشندگان خودرو فقط قیمت اعلام کنند و معامله‌ای در بازار انجام نشود. در چنین شرایطی آژیر خطر برای بسیاری از سرمایه‌داران و نمایشگاه‌داران به‌صدا در آمده است. مهم‌ترین نظارتی که باید در بازار صورت بگیرد، کاهش فاصله معنادار قیمت خودرو از درِ کارخانه نسبت‌به بازار است. 

متاسفانه به‌دلیل مشکلات اقتصادی و نوسان روزانه نرخ ارز، به‌رغم‌آنکه بسیاری‌از کشورها خودرو را به‌عنوان یک کالای مصرفی می‌شناسند اما در ایران این وسیله‌نقلیه به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای و استراتژیک شناخته می‌شود و برخی برای جلوگیری از کمبود دارایی‌ها و حفظ نقدینگی خود اقدام به خرید خودرو می‌کنند. هرچند خودروسازی از صنایع مادر و اصلی کشور است اما باید در کنار حمایت از تولیدکنندگان به فکر خریداران و بازار خودرو هم بود.

 تفاوت قیمت خودروها از درِ کارخانه تا رسیدن به‌دست مصرف‌کننده واقعی، بسیار زیاد است و باید برای رهایی از این مشکل در بازار نظارت جدی صورت بگیرد. متاسفانه نبود نظارت‌های سختگیرانه نسبت‌به دلالان و برخی نمایشگاه‌داران این حوزه باعث شده است افزایش قیمت خودرو افسار گسیخته شود. متاسفانه با این‌که کار اصلی را شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور انجام می‌دهند اما در بازار آزاد سود به جیب دلالان و برخی فروشندگان بازار خودرو که به اسم تامین‌کننده شناخته می‌شوند، می‌رود.

در چنین شرایطی باید با اتخاذ راهکارهای مختلف ازجمله ممنوعیت فروش به دارندگان خودرو یا افرادی که سابقه خرید دارند، ممنوعیت واگذاری و فروش خودرو به شخص ثالث تا چند سال، تعیین مجازات‌های لازم برای مجرمان، شناسایی کارت‌سوخت‌های بلااستفاده که نشان از دپوی خودروهای خریداری‌شده در پارکینگ‌ها دارد، کوتاه کردن دست واسطه‌ها و برهم‌زنندگان نظم بازار بتوان حتی‌الامکان بازار را از چنین شرایط اضطراری نجات داد.

در شرایطی که متاسفانه زمزمه‌هایی از حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو مطرح شده است، باید به فکر وضعیت بازار باشیم. آن‌هم بازاری که یک‌بار در سال 97 چنین اتفاقی را تجربه کرد. زیرا مسئولان آن زمان در وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانستند با نبود شورای رقابت چالش به‌وجودآمده در قیمت‌گذاری خودروها را حل کنند. حال با مطرح شدن حذف دوباره شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو به‌عنوان یک طرح به وزارت صمت رسیده است که روی دادن چنین اتفاقی در مدت زمان کوتاه معقول به‌نظر نمی‌رسد.  

هرچند جایگاه قانونی شورای رقابت و تداوم حضور خودرو در لیست کالاهای انحصاری احتمال حذف این شورا از روند قیمت‌گذاری را از بین برده است. اما اگر فرض  بر حذف شورای رقابت گذاشته شود و این شورا دیگر اختیارات خودرویی نداشته باشد، آنگاه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی احتمالا متحول خواهد شد که باید آن را به فال نیک گرفت و چنین اتفاقی را برای بازار خودروهای داخلی خوب دانست.

در بازار فعلی خودرو که تا حدودی افراد بسیاری به فکر فروش خودرو و کسب سود از چنین شرایطی هستند، موفقیت بسیاری از شرکت‌های خودروسازی؛ برخورداری‌از خدمات پس از فروش مناسب و جلب رضایت مشتریان است. اتفاقی که باید جدی‌تر از فروش خودرو به آن توجه شود. 

باتوجه به شرایط کنونی بازار برخی از شرکت‌های خودروسازی هرچند از نظر تولید در کشور قدرتمند هستند اما در زمینه خدمات پس از فروش متاسفانه برخی مشتریان، خدمات برخی شرکت‌های چینی را به داخلی‌ها ترجیح می‌دهند. موضوعی‌که تا چند سال پیش بسیاری را در بازار خودرو نگران نحوه ارائه خدمات‌پس‌از فروش خودروهای چینی می‌کرد و تاجایی‌که حتی برخی افراد حاضر به خرید این خودروها به‌رغم برخورداری از برخی شرایط خاص نمی‌شدند اما متاسفانه این اتفاق برعکس شده است و دارندگان خودروهای چینی، خدمات‌پس‌از فروش را یکی از نقاط قوت این شرکت‌ها می دانند.

 

 


 
 
 



نظرات

  • Kayyya Kayyya (16 مهر 1399 ساعت 20:18)

    پدر ملت رو درآورید با این نرخ دلار. واقعا متاسفم واسه خودم که بعد از چند سال پس انداز و کارگری کردن هنوز نمیتونم یه پراید بخرم. شرم بر شما که خون ما رو کردین تو شیشه

  • پدرام پدرام (16 مهر 1399 ساعت 15:02)

    امیدوارم همه کسانیکه به طمع سود ارز وسکه خریدند واب به اسیاب دلالان ریختند وموجب بالا رفتن قیمت ارز شدند وبه دنبال ان خانه ماشین لوازم خانگی و...را به قیمت وحشتناکی رساندند همراه دولت تدبیر با سقوط روز به روز دلار حتی زیرده هزارتومان همراه دلالان به خاک سیا ه بشینن تا دیگه فکر پول دراوردن ازاین راههای کثیف رو هم نکنن

    منتقد منتقد (16 مهر 1399 ساعت 21:55)

    کسی واسه دلالی این کارو نمیکنه مردم دنبال تسویه حساب ضررشون هستن ضرر بورس تورم

  • حسنی حسنی (16 مهر 1399 ساعت 14:59)

    همه اخبارمربوط به قیمت ارز سکه خانه وماشین رابایکوت کنید هرچند دولت ومجلس وقوه قضاییه بیخیالند وفقط حرف میزنند اما باید تمام راههای مرتبط باسوداگری ودلالی حذف بشه ازجمله همین معاملات ملکی ها ونمایشگاه اتومبیلها که خون مردم روتوشیشه کرده اند یه سازمانی برای خرید وفروش خانه وماشین وارز وسکه تشکیل بشه که همه چی توش شفاف ثبت بشه وبه میزان مشخصی مالیات اخذ بشه این نظارت شفاف دست دلال وسوداگر راازریشه قطع میکنه به امید خدا.مسئولین لجباز بس کنیدکمی به فکر مردم عادی باشید

  • نیما نیما (16 مهر 1399 ساعت 14:57)

    خوب تقصیرخودمردم هم هست شک نکن وگرنه کدوم ادم عاقلی میادبرای این اهن پاره ها که یک دهم این هم ارزش نداره ثبت نام میکنه واب به اسیاب این دوشرکت میریزه تازه طلبکارهم شدن ازملت میگن ماداریم ضرر میکنیم مردم همیشه درصحنه هم اصلا فکرنمی کنن این اشغالها روپارسال یک سوم این قیمت میخریدند حالا حمله ببریم ثبت نام کنیم وگرنه پول ماازارزش میفته واین سیکل معیوب ما ایرانیها همچنان ادامه دارد بعدمیگن ماازقیمتهای سرسام اورشاکی هستیم خوب رفتارخودمردم باعث این یاغی گری شرکتهای به اصطلاح اتومبیل سازی هست نخرید به خداقسم التماستان میکنن هیچ کشوری این اشغالها رونمیخره اگربه امیدخدامسئولین دست ازلجبازی بردارن ورابطه ها بادنیاعادی بشه بهترین شرکتهای دنیا برای ورود به بازارایران رقابت میکنن وانوقت ما به یاداین روزها فکرمیکنیم این روزها که الان دران هستیم خواب بودورویا

  • بیتا بیتا (16 مهر 1399 ساعت 14:55)

    خودروسازان میگویندصادرات خودروبیشترنفع داره کمترچرندبگویید خوب منتظرچه هستید همینکاربکنیدوحلب پاره هایتان راصادرکنیداینا فکرمیکنن ما ازدنیا خبرنداریم کارشناسان خارجی بعدازتست سمنداولا اعلام کردن که این اصلا ماشین نیست قطعات که اصلا استانداردنیستن وباتعجب ازاینکه مردم سوارهمچین وسیله ای میشن نهایت ارزش ان رازیز1000دلاربراوردکردفیلمش تواینترنت هست بقیه ماشینها که اوضاعشون خیلی بدتره یعنی ماشین ایرانی اصلا بالای 20 میلیون ارزش خریدنداره بعدبی انصافها شما که ازوضعیت اقتصادی ومعیشت مردم خبردارین چرابااین حرفهای نسنجیده نمک به زخم مردم میپاشید ازخدابترسیدازاه مردم بترسید

  • مهدی مهدی (16 مهر 1399 ساعت 13:36)

    با سلام
    راه حل فقط کنترل تورم است اگر شخصی یک ماشین بخرد و سال بعد قیمت آن همانقدر باشد با توجه به هزینه های بیمه و... مطمئنا کسی دنبال تبدیل ریال به دلار و طلا و ماشین نخواهد بود مشکل فقط تورم است حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش را

  • منتقد منتقد (16 مهر 1399 ساعت 13:28)

    چرا بازار خودرو باید کمبود داشته باشه چرا انبار ها از تو بازار بیشتر خودرو داره چرا ماشینای ناقص میسازید چرا به بازار خودرو درست و با کیفیت و البته نوین وزیبا وارد نمیکنید بازار از سر کمبود به این بحران افتاده مردم سرمایه هاشونو از دست دادن وحالا با فرهنگ سازی نادرست فکر میکنن باید برن سمت بازار خودرو این از بحران مالیه نه دلالی

  • بهزاد بهزاد (16 مهر 1399 ساعت 11:04)

    هیچ کدام از این راه حل هایی که شما میدهید نه اصولی هستند نه منصفانه نه انچنان تاثیر گذار، راه حل درست عرضه کافی و گسترده خودرو از طرق مختلف بویژه نمایندگی ها به بازار است. سما و خودروسازان، خودتون انحصار و در نتیجه رانت ایجاد کردین، حالا هم میخواین تقصیر رو گردن دیگران بیندازین،
    کارتون از پایه و اساس اشتباه بوده، باید به اساس و پایه برگردین تا این معضل برطرف بشه،
    بازار رو پرکنین از خودرو، مقطعی هم که شده خودروی دست دو هم از کشورهای دوست وارد کنین حتی از کشورهای نیمه دوست در یک معامله دوطرفه تا وضعیت بحرانی، روانی و التهابی بازار تعادل پیدا کنید. حتما راه حل های بهتری هم دیگران میدانند که من و امثال من نمیدانیم. بهترین راه حل ها را بررسی و دنبال کنیم تا نتیجه خوب بگیریم. این پیشنهاداتی که شما میکنید، بازی دوسرباخت بنظر میاید!

  • علی علی (16 مهر 1399 ساعت 10:03)

    راهکارهای جالبی برای کاهش قیمت خودر ارائه شده، حتی میشود این الگو را برای رفع معضل مسکن که بیشر از خودرو ضرورت دارد بکار برد، مثلا خانه یا آپارتمان کسانی که بیشتر از یکی دارند مصادره شود یا کسانی که بیشتر از ده ملیون تراکنش در ماه داشته باشند مصادره شود یا بروند خانه ها رو بگردن هر خانواده لوازم بیشتری دارد مصادره شود، به کسی که این راهکار و ایده بکر و خلاقانه رو مطرح کرده باید جایزه داد.

    حسین حسین (16 مهر 1399 ساعت 11:17)

    بحث اینجاست که ما تعریف درست و شاید هم فرهنگ سازی درستی از داشتن سرمایه نکرده ایم. نه درست روی سرمایه شهروندمان مالیات میبندیم، نه عایدی سودمان از کسی و کارهای متفاوت، با هم تناسب دارد. در بعضی از کسب و کار ها خیلی راحتتر میشود رانت ایجاد کرد. وظیفه قانون گذار و قوه مجریه و دوات هست که سیاست گذاری متعادل در همه این زمینه ها ایجاد و انرا اجرایی کنند بطوری که نه سیخ لسوزد نه کباب بطوری که نیازی به جابجایی سرمایه در حجم غیرمعقولانه از این بخش اقتصادی به ان بخس اقتصادی بوجود نیاید. این سرایط کاملا قابل کنترل است. بنظر میاید دولت کنونی اشتباها همه مشکلات را گردن تحریم انداخته و عملا کنترل و مدیریت بسیاری از کجرویها و تلاطمات کرونایی، تحریمی و اقتصادی را از دست داده و از مدیریت درست این مسائل غافل مانده است.