1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. مقیمی تقصیر گرانی خودرو را به گردن همه انداخت، جز خودروساز

آخرین اخبار

مقیمی تقصیر گرانی خودرو را به گردن همه انداخت، جز خودروساز

13 اردیبهشت 1400
  • 6
  • 1091

مدیرعامل ایران خودرو در گفتگوی اخیر تلویزیونی افزایش قیمت خودرو را طبیعی دانست و فضای مجازی، تحریم، تشدید تقاضای مردم و سودجویان را عامل گرانی خودرو اعلام کرد.

ولی اینکه خودروساز احتکار می کند در بازار انحصاری و یا عرضه را کاهش می دهد و یا با سیاست های اشتباه خود هزینه تولید را کاهش نمی دهد هیچی دخالتی در افزایش قیمت خودرو ندارد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در تحلیل وضعیت بازار خودرو، افزایش قیمت خودرو را با وجود تلاطم‌های اقتصادی امری طبیعی و فضای مجازی را نیز در مسیر قیمت‌گذاری موثر دانست.

فرشاد مقیمی با حضور در برنامه تلویزیونی «دست‌خط» در پاسخ به اظهارات مجری برنامه مبنی بر جهش قیمت خودرو از سال 98، گفت: زمانی که در تلاطم‌های کلان اقتصادی قرار می‌گیریم، خودرو که کالایی سرمایه‌ای به حساب می‌آید، بیشتر مورد تقاضا قرار می‌گیرد و افراد کثیری علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شوند.

وی ضمن اشاره به اینکه در گذشته نیز سرمایه‌گذاری‌هایی در قالب طرح‌های پیش‌فروش و فروش‌های آتی اتفاق می‌افتاد، اظهار کرد: اما بخشی از دلیل فاصله قیمتی که میان دو قیمت کارخانه و بازار ایجاد می‌شد، به عرضه کم خودرو از خودروسازان نیز مرتبط بود؛ چراکه در اوایل سال 1398 نسبت به سال 1397، کاهش قابل توجه تولید خودرو ایجاد شد.

وی افزود: در این شرایط مردم تا‌حدودی در بحث خرید و فروش خودرو تردید می‌کنند و همین موضوع سبب ایجاد شرایط نابسامان در بازار می‌شود و بالطبع، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. راه‌حل این موضوع هم این است که رشد تولید اتفاق بیفتد. به عبارتی علاوه‌بر اینکه باید بازار اشباع شود، باید شرایط اقتصادی هم به ثبات برسد. هر چه شرایط اقتصادی در کشور با ثبات‌تر شود و تولید رشد کند، هر بازاری تثبیت می‌شود.

مدیرعامل ایران‌خودرو، افزایش قیمت خودرو در این شرایط را امری طبیعی دانست و اظهار کرد: در چنین شرایطی، افزایش قیمتی در بازار اتفاق می‌افتد که بخشی از آن هم حباب بوده و ارزش واقعی کالا نیست؛ بلکه ارزشی است که در نتیجه حضور برخی افراد در این بازار آشفته، شکل می‌گیرد. افرادی در این بازار به‌دنبال منافعی هستند که این منافع هم سبب ایجاد تغییراتی در بازار می‌شود.

مقیمی یادآور شد: زمانی در فضای مجازی خودرویی قیمت‌گذاری می‌شود اما مردم اطلاع دقیقی از اینکه خودروی مذکور با این قیمت معامله شده یا نه را ندارند، لذا این‌ها  قیمت‌گذاری کاذب است تا‌ فضای قیمتی خودرو یا کالا را در آن بازه قیمتی تثبیت کند. از سوی دیگر مردم در چنین شرایطی، نگران افزایش قیمت روزانه خودرو هم هستند و بنابراین برای حضور در بازار ترغیب می‌شوند و می‌خواهند برای جلوگیری از مواجهه با قیمت بالاتر، هرچه سریع‌تر وارد بازار شوند. از سوی دیگر عرضه نیز محدود است یا در مقاطعی (عرضه) مدیریت می‌شود؛ بنابراین به‌صورت ناخودآگاه با مراجعه افراد به بازار، در شرایطی که تقاضا متناسب با میزان عرضه نیست، قطع به یقین افراد در امر قیمت‌گذاری، تعیین‌کننده می‌شوند.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این، تغییرات در  شاخص‌های کلان اقتصادی نیز بی‌تاثیر نبوده و همزمان با آنچه اشاره شد، افزایش نرخ ارز نیز در بازار ایجاد شد. طبیعتا با افزایش نرخ ارز، قطعات وارداتی هم با افزایش قیمت مواجه می‌شود؛ لذا این تصور در مردم ایجاد می‌شود که قیمت خودرو در آینده نزدیک احتمالا گران خواهد شد و این خود عاملی برای افزایش بیشتر قیمت می‌شود.

منبع تسنیم



نظرات

  • Hgh Hgh (14 اردیبهشت 1400 ساعت 12:34)

    به نظر من تنها دلیل افزایش قیمت و به وجود امدن دلال ها در بازار خودرو همان خودرو سازها هستند که با کاهش شدید تولید ،تعادل عرضه و تقاضا را برهم زدند و دلال سودجو هم از شرایط استفاده کرد باعث بدتر شدن اوضاع شد پس مقصر اصلی خود خودروسازها هستند که پس بیش‌از نیم قرن حمایت وتوجه دولت های مختلف هنوز که هنوز نمیتوانند جوابگوی تقاضای بازار خودروی ایران باشند

    امیر امیر (16 اردیبهشت 1400 ساعت 04:26)

    سلام و احترام
    به نظرم؛ بازار ایران سالانه تقاضای بیش از یک میلیون خودروی صفر کیلومتر داره؛ اگه خودرو سازی نبود؛ آیا اصلا بودجه و درآمد کل کشور پاسخگوی واردات ماشین بود ؟ آیا در شرایط تحریم اصلا اجازه ی ورود خودرو به کشور داده می شد؟ در مورد حمایت دولتی؛ سوالی که مطرح میشه اینه که چگونه در حال حاضر و مطابق با قانون خودروساز می بایست محصول تولیدی رو زیر بهای تمام شده بفروشد؟ دقیقا منظور از « حمایت دولتی از خودروساز » چیه؟

  • امیر امیر (13 اردیبهشت 1400 ساعت 13:06)

    افزایش قیمت به دلیل افزایش مواد اولیه؛ ناشی از نوسان نرخ ارز؛ همچنین افزایش هزینه های جاری تولید مثل هزینه پرسنل و تعمیر نگهداری و پرداخت های قانونی و ... منطقی است.
    اون چیزی که دلیل اختلاف قیمت عجیب کارخانه و بازار میشه احتکار نبوده ( این توسط نهاد های نظارتی مثل سازمان تعزیرات یا بازرسی رصد می شده ) .
    علی رغم افزایش شدید تقاضا محصول؛ قیمت کارخانه همچنان بر اساس قیمت گذاری شورای رقابت بوده و به همین دلیل کارخانه منفعتی از افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار نداشته است.
    فضای مجازی واقعا تاثیر گذاره ؛ نمونه اش تیتر همین خبر!!!

  • تاسف تاسف (13 اردیبهشت 1400 ساعت 11:42)

    از ماست که بر ماست

    وقتی با هر کیفیت و قیمتی میرید و ماشین میخرید و تو پیش فروشی که حتی رنگ ماشین رو هم نمیتونید انتخاب کنید، شرکت میکنید، باید منتظر چنینی توهین هایی هم باشید.

  • سیدجعفرکاظمی سیدجعفرکاظمی (13 اردیبهشت 1400 ساعت 09:54)

    هنوز مسئولین نتوانسته اند دست واسطه ها وسودجویان را از خریدهای خارج از عرف کوتاه کنند اونوقت میشودبه اینها گفت مدیر؟
    شایدهم نمیخواهند!!

  • رامین رامین (13 اردیبهشت 1400 ساعت 08:14)

    اینجا ایران است....