1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. خودروسازان داخلی
  4. خودروسازان با وجود زیان دهی چرا هنوز به تولیدات خود ادامه می دهند؟

خودروسازان با وجود زیان دهی چرا هنوز به تولیدات خود ادامه می دهند؟

19 مرداد 1400
  • 5
  • 1091

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور عنوان کرد:کمبود نقدینگی قطعه سازان و عدم تامین به موقع قطعات موجب دپو بیش از 100 هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه خودروسازان شده است.

محمد رضا نجفی منش بیان کرد: متاسفانه قطعه سازان به دلیل عدم تامین نقدینگی قادر به تامین به موقع قطعات نبودند و عدم تامین یکی و دو قطعه موجب دپو بیش از 100 هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانجات خودروسازان شده است.

وی درباره نوع قطعاتی که موجب ایجاد پدیده خودروهای ناقص شده است، گفت: بیشترین مشکل در زمینه تولید قطعات الکترونیک بوده است که تولید این نوع قطعات در سطح دنیا نیز با چالش مواجه است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پاسخ به این سوال که چرا خودروسازان در شرایط زیان ده نیز به تولیدات خود ادامه می دهند، گفت: با توجه به انتخاب مدیران دو خودروساز بزرگ کشور توسط دولت این خودروسازان موظف به افزایش آمار تولید خود حتی در شرایط زیان ده هستند و این موضوع موجب شده تولید هر خودرو برای خودروساز بین 40 تا 60 میلیون بسته به نوع خودرو با زیان همراه باشد. از طرف دیگر تولید همراه با زیان کمبود نقدینگی را برای خودروساز به همراه داشته و به همین دلیل توان پرداخت مطالبات قطعه سازان را نیز ندارند. در نتیجه قطعه ساز نیز به دلیل عدم تامین سرمایه در گردش خود قادر به تامین مواد اولیه و تولید قطعه نخواهد بود و برای ترخیص قطعات وارداتی از گمرک نیز با مشکلاتی مواجه است. بنابراین اگر به پدیده خودروهای ناقص همه جانبه نگاه کنیم این مشکل رفع خواهد شد.

نجفی منش درباره میزان بدهی خودروسازان به زنجیره تامین تشریح کرد: در حال حاضر بر اساس برآوردهای انجام شده میزان بدهی خودروسازان به زنجیره تامین 65 هزار میلیارد تومان است که 25 هزار میلیارد تومان آن از طریق اوراق گام و خرید دین تعیین تکلیف شده است. از این 40 هزار میلیارد تومان باقی مانده 10 هزار میلیارد تومان بدهی های معوقه است که بیش از 120 روز به طول انجامیده و با پرداخت های ناچیز خودروسازان هر روز بر میزان آن افزوده می شود. این در حالی است که قطعه ساز خرید مواد اولیه موردنیاز خود را به صورت نقدی انجام می دهد و به همین دلیل تحمل این قضیه برای قطعه سازان به شدت دشوار شده است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پایان با اشاره به اینکه قطعه سازان با تولید همراه با شکنجه به فعالیت خود ادامه می دهند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قطعه سازان با هر گونه مشکلی که در عالم بشریت وجود دارد در حال تولید هستند. لذا در چنین شرایطی حذف قیمت گذاری دستوری و خصوصی سازی صنعت خودرو دو تصمیم بزرگ است که باید هر چه سریع تر در مورد این صنعت اعمال شود.




نظرات

  • طاها طاها (20 مرداد 1400 ساعت 00:21)

    همین چند روز قبل گفتند خودروهای ایرانی رو به قیمت خوبی تو عراق و آذربایجان و چند جای دیگه می‌خرند حالا چه اصراریه این خودروهارو به هموطنا بفروشند !
    کارشناس محترم چرا بجای حذف دستوری قیمت گذاری نظر نمیدی همه ی خودروهای تولید داخل رو به هر قیمتی میتونن صادر کنند و برای هر خانواده ایرانی اجازه وارد کردن یک دستگاه خودرو خارجی بدون اخذ گمرک رو بدهند هم التهاب بازار فروکش میکنه در ضمن چرخ صنعت خودرو سازی هم میچرخه ! علی برکت الله

  • Ali Ali (19 مرداد 1400 ساعت 13:04)

    چون از قدیم عادت به چاپیدن مردم با ارائه خودروهای بی‌کیفیت و ارابه‌های مرگ داشته‌اند!
    به همین دلیل همچنان به تولیدات مضحک خود ادامه می‌دهند.

  • فریبرز زنگنه فریبرز زنگنه (19 مرداد 1400 ساعت 12:59)

    هر کسی که میگه خودرو سازها زیان ده هستند ، از بیخ و بن ، تعطیل است . تمامی این افراد ، مزخرف میگن و خودشون هم میدانند که چی دارن بلغور میکنند . این مزخرفات و اراجیف برا ، برای عام خوش باور میگویند . این زیان ده بودن خودرو سازها ، حدود سی سال است که مرتب داره عنوان و تکرار میشود . مثل اینست که شما ماهانه 5 میلیون تومان حقوق بگیری و ماهی 10 میلیون تومان ، هزینه هایت باشد . تا چند وقت میتوانی ، اینگونه سرکنی . بالاخره ، یک جایی ، به گل مینشینی . حالا اگر خودروسازها ، زیانده بودند ، چرا تاحالا به گل ننشستند ، و چرا هر روز ، بزرگ و بزرگتر میشوند .

  • JABER JABER (19 مرداد 1400 ساعت 11:47)

    این ها بزرگ شده **** است . پول مردم می گیرن خودرو هم تحویل نمیدن ولی به بازار آزاد با سند آزاد میدن . با این پول ها میشه شرکت بنز تاسیس کرد . البته قشنگ میگه چون فهمیده حساب کتاب در دولت وجود ندارد . کجای دنیا کدوم خودرو ساز محصولات ناقص یا دپو کرده

  • سلام سلام (19 مرداد 1400 ساعت 09:55)

    من موندم چطور پراید 17میلیون بود صرف می کرد اما حالا 120میلیون شده صرف نمی کنه؟