1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. خودروسازان از قیمت گذاری دستوری شکایت کنند!

خودروسازان از قیمت گذاری دستوری شکایت کنند!

27 مرداد 1400
  • 6
  • 1137

رئیس سازمان بورس با انتقاد شدید از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: خودروسازان لازم است برای رفع این چالش از طریق طرح شکایت به مراجع قانونی ازجمله دیوان عدالت، هیئت تجدید نظر شورای رقابت و دیگر محاکم قضایی در اسرع وقت اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدعلی دهقان دهنوی در پنجمین میز صنعت که با هدف بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت خودرو و ساخت قطعات برگزار شد با بیان این که قیمت‌گذاری دستوری، بزرگترین دغدغه صنعت خودروسازی کشور است افزود: مدیران صنعت خودرو نسبت به سهامداران مسئولیت دارند، پس در راستای صیانت از حقوق سهامداران و گذر از قیمت گذاری دستوری، باید اقداماتی جدی انجام دهند و لازم است برای رفع این چالش از طریق طرح شکایت به مراجع قانونی ازجمله دیوان عدالت، هیئت تجدید نظر شورای رقابت و دیگر محاکم قضایی در اسرع وقت اقدام کنند.

وی با تأکید بر این‌که سازمان بورس و اوراق بهادار از مسئولیت خود نسبت به اجرای قوانین حاکمیت شرکتی کوتاهی نخواهد کرد گفت: این سازمان، عملکرد مدیران را در این راستا بررسی کرده و در صورت عدم اقدام جدی با آنان برخورد خواهد کرد.

لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع

محمدعلی دهقان دهنوی با یادآوری این نکته که مدیران صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید درخواست خود را به رئیس‌جمهور مطرح کنند گفت: این مدیران که منافع سهام دارانشان مورد ظلم واقع‌شده، باید درخواست خود را برای گرفتن تصمیم ویژه دراین حوزه به مسئولان ارائه کنند که در این راه علاوه بر هماهنگی و همراهی با یکدیگر لازم است از فضای رسانه‌ای و ارتباطی نیز جهت ایجاد گفتمانی ویژه به بهترین شکل استفاده کنند.

حبس سرمایه‌های ملی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری خودرو گفت: متأسفانه قیمت‌گذاری اگر منجر به افزایش رفاه عموم مردم شده بود شاید کمی قابل دفاع بود، اما در حال حاضر قیمت‌گذاری دستوری نه‌تنها منجر به افزایش رفاه مردم نشده بلکه درنهایت موجب شده تا خودرو در بازار آزاد بسیار بالاتر از نرخ‌های تعیین‌شده به مردم عرضه شود، ضمن اینکه بخش عمده‌ای از تولیداتی که در قالب لاتاری مضحک فروخته می‌شود نیز در پارکینگ‌ها احتکار می‌شود که این امر به‌نوعی حبس سرمایه‌های ملی است.

 محمدعلی دهقان دهنوی افزود: لازم است سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس تهران و فرابورس ایران نیز بیش ازآنچه تاکنون در جهت حذف موانع و چالش‌های تولید قدم برمی‌داشتند، تلاش کنند تا زودتر مشکلات ایجادشده برطرف شود.

تأمین مالی زنجیره تولید صنعت خودروسازی از طریق بازار سرمایه

وی یکی از کارکرد‌های بازار سرمایه را کمک به تأمین مالی زنجیره تولید در صنعت خودروسازی و بهره‌مندی از ابزار‌های موجود همچون اوراق بدهی و اوراق «گام» دانست و گفت: بازار سرمایه علاوه بر اوراق و ابزار‌های موجود، این امکان را دارد تا از طریق طراحی ابزار‌های جدید و متناسب با صنعت خودرو و قطعه‌سازی، به این صنعت کمک کند؛ ضمن اینکه می‌توان از طریق نهاد‌های مالی به‌خصوص تأمین سرمایه‌ها برای توسعه فضای تأمین مالی زنجیره تولید کمک گرفت.

دهقان دهنوی افزود: تأمین سرمایه‌ها می‌توانند علاوه بر طراحی محصولات جدید مالی، برای آن محصول بازاریابی کرده و از این طریق جریان مالی از سمت بازار سرمایه به سمت صنعت خودرو را تقویت کنند.

وی بیان کرد: بازار سرمایه این آمادگی را دارد تا قطعه سازان را نیز در راستای توسعه بازار‌های صادراتی، افزایش ظرفیت تولید و بازار‌های فعلی و نهایتاً بزرگ‌تر شدن واحد‌های تولیدی از طریق جذب سرمایه یاری کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به‌ضرورت بازارگردانی ناشران خودرویی در بورس اشاره کرده و گفت: تمامی ناشران باید در بازار سرمایه نسبت به سهم خود مسئولیت‌پذیری داشته باشند و همان‌طور که در زمان رونق از بازار سرمایه در جهت فروش سهام، افزایش سرمایه و تأمین مالی بهره می‌برند در زمان رکود بازار نیز باید از طریق بازارگردانی به حمایت از سهم خود بپردازند و مسئولیت‌پذیر باشند.

 محمدعلی دهقان دهنوی افزود: بازارگردانی به معنای انتقال سرمایه از خطوط تولیدی به بازار نیست بلکه به معنای آن است که ناشر به دنبال حفظ اعتبار و جایگاه سهام خود در بازار باشد، با این کار علاوه بر حمایت از سهم خود، به‌نوعی روی نام تجاری سهم خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به سیستم بانکی بروکراسی پیچیده‌تر و سخت‌تری دارد بیان کرد: این به دلیل ماهیت بازار سرمایه است، زیرا در بازار سرمایه سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر، وظیفه دارد تا از شفافیت و صحت تأمین مالی انجام‌شده اطمینان حاصل کند، ازاین‌رو لازم است تا در این مسیر با دقت و ظرافت بیشتری عمل شود.
 دهقان دهنوی گفت: سازمان بورس در تلاش است با تدوین دستورالعمل‌ها و روند‌هایی مشخص، فرایند‌ها و بروکراسی‌های موجود در بازار سرمایه را برای ناشران و دیگر فعالان بازار کوتاه‌تر و آسان‌تر کند.

منبع تسنیم



نظرات

  • حسین حسین (30 مرداد 1400 ساعت 17:21)

    باید واردات خودرو آزاد شود گمرک هم به حداقل ممکن برسد ورود خودروهای استاندراد چند سال کار کرده هم ازاد شود قیمت خودروهای ایرانی هم ازاد اعلام شود هر کی خواست بره بخره

  • علی علی (30 مرداد 1400 ساعت 10:59)

    قیمت خودرو باید آزاد و کارخانه به قیمت حاشیه بازار بفروشد تا دلالان از بازار جمع شوند آن زمان کاهش فیمت اتفاق خواهد افتاد و خودرو به قیمت واقعی می رسد

  • همشهری همشهری (30 مرداد 1400 ساعت 07:13)

    با شرف وقتی ادعات وارد خواهد بود که واردات هم ازاد شود اونوقت ایا توان رقابت دارید. در واردات بسته اید و خودتون هم عرضه تولید نداری اونوقت دم از شمایت می زنی . نکنه۰ میخوای پراید را به ۱۰ ممیلیارد تومان بفروشی . کمی پرداخت های نجومی را کاهش دهید . اگه عرضه دارید

  • محمد محمد (29 مرداد 1400 ساعت 12:30)

    سلام
    حرف شما زمانی درست هست که دولت کمکش به این صنعت را قطع کنه ۲_واردات آزاد باشه۳_صنعت خودرو هم مثل بقبه صنایع خصوصی بشن
    نه اینکه حالا اگر قیمت دستوری هست که دستوری بودنش هم غیر منطقی است پس واردات هم آزاد بسه تا مستری به دلخواه خودش خودرو انتخاب کنه نه به اجبار و از سر ناچاری
    ممنونم

  • علی علی (27 مرداد 1400 ساعت 16:07)

    اونوقت مردم از قیمت‌های نجومی و عدم عرضه لگن‌های داخلی و بی‌کیفیتی و ناایمنی این خودروها به کجا شکایت کنند؟
    یکی نیست به ایشون بگه تو برو بچسب به همون ملک و زمین، تو رو چه به بورس آخه؟

  • کاربر کاربر (27 مرداد 1400 ساعت 12:27)

    خیلی از مدیران صنایع دیگه هم نسبت به سهامدارانشون مسئولیت دارن ... این آقا چرا انقدر دلسوز و پیگیر این سهامدارا شده فقط و به خودرو سازها در جهت گرون کردن محصولات انحصاری و با کیفیتشون خط میده ؟ مردم توی خیلی از سهام های دیگه ضرر نکردن ؟ فقط خودرو بود ؟