1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اخبار اقتصادی
  4. فروش خودرو بدون قرعه کشی هم به شکست می انجامد اگر ...

فروش خودرو بدون قرعه کشی هم به شکست می انجامد اگر ...

8 آبان 1400
  • 0

فروش خودرو و رساندن خودروی فروخته شده به مصرف کننده واقعی و کوتاه کردن دست دلالان و افراد سودجو از بازار هدف نهایی وغایت صنعت خودرو در کشور می باشد.

ابداع طرح قرعه کشی و فروش محصولات خودروسازان بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا با این روش نه تنها کمکی به بازار و کاهش قیمت خودرو نکرده است ، بلکه باعث شده است که افرادی در جامعه هم دنبال کسب سود از ثبت نام و فروش خودرو در بازار نبودند با این روش پای کار بیایند و سعی کنند که مستقیم یا با فروش حق تقدم با برنده شدن در لاتاری خودروسازان کسب سود نمایند.

نظر اکثر منقدین ، متخصصین و کارشناسان حوزه صنعت خودرو بر این بود و هست که قرعه کشی تنها توزیع رانت به صورت مساوی می باشد و راهکاری مناسب برای کنترل قیمت ها در بازار نیست همانطور که عرضه خودرو با 5 درصد پایین تر از قیمت بازار توسط خودروسازان هم حتی در کوتاه مدت جوابگو نبود زیرا مشکل صنعت و بازار خودروی کشور عدم عرضه مناسب خودرو به بازار و بالانس نبودن عرضه و تقاضا است و بس.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی قطعه‌سازان استان تهران گفت: مادامی که عرضه و تقاضا در بازار خودرو به تعادل نرسند به کارگیری هر روشی جهت فروش خودرو به ضرر مصرف کننده است و تفاوتی در سرنوشت خریداران ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش car.ir به نقل از خبر خودرو ، محسن رزمخواه در خصوص قرعه کشی به عنوان روشی برای فروش خودرو اظهار داشت: با وجود کاهش عرضه خودرو، فروش آن چه از طریق قرعه کشی و چه روش های دیگر با افزایش قیمت خودرو همراه است. بنابراین تا زمانی که عرضه و تقاضا در بازار خودرو به تعادل نرسند به کارگیری هر روشی جهت فروش خودرو به ضرر مصرف کننده است و تفاوتی در سرنوشت خریداران ایجاد نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که قرعه کشی در یکسال اخیر چقدر به حذف واسطه گران و تنظیم بازار خودرو کمک کرده است، گفت: حضور واسطه ها در بازار مقداری کاهش یافته اما دلالان به واسطه قدرتی که دارند با حضور در قرعه کشی ها به شکل دیگری کنترل بازار را در دست خود گرفتند. البته ممکن است تعداد محدودی از خریداران واقعی از طریق قرعه کشی خودرو برنده شوند اما شبکه دلالان چنان قوی عمل کرده که بازار قرعه کشی را نیز در کنترل خود قرار داده است. لذا قرعه کشی روش مناسبی برای دسترسی مصرف کنندگان واقعی به خودرو نیست.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی قطعه‌سازان استان تهران توازن در عرضه و تقاضا را بهترین راهکار تنظیم بازار خودرو عنوان و بیان کرد: با تولید خودرو به میزان نیاز بازار و تعادل در عرضه و تقاضا بسیاری از مشکلات بازار خودرو حل خواهد شد کما اینکه در اوایل دهه 90 که تیراژ تولید به یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو رسید بازار خودرو متعادل و قیمت ها کاهشی شد.

رزمخواه درباره عرضه خودرو در بورس به عنوان راهکار پیشنهادی مجلس در صورت حذف قرعه کشی خودرو اذعان داشت: مادامی که عرضه خودرو محدود است همه راه حل ها همچون آسپرین عمل می کنند و موقتا موجب آرامش بازار شده و پس از مدتی تاثیر خود را از دست می دهند. بنابراین عرضه خودرو در بورس مانند سایر روش ها به دلیل رشد تقاضا نسبت به عرضه محکوم به شکست خواهد بود.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی قطعه‌سازان استان تهران در پایان با تاکید بر اینکه مشکلات صنعت و بازار خودرو باید به صورت ریشه ای حل شوند، خاطرنشان کرد: اگر یکبار برای همیشه منطقی فکر کنیم و ببینیم که صنعت خودرو جهان چگونه شروع کرده و به کجا رسیده می توان با انتخاب مسیر درست به موفقیت های بزرگ در صنعت خودرو رسید.



نظرات